Firmaet ønskes lukket. Hvad med aktiverne?
Fra : Tychsen

Dato : 17-09-06 19:30

Hvad skal man og hvad sker der egentligt, når man en dag lukker sit
firma?

Lad os antage, at man får afsat sit varelager via ophørsudsalg. Så
har firmaet måske stadig en del aktiver i form af inventar
(skriveborde, printere, kameraer osv...).

Meget af dette er måske afskrevet (straksafskrevet), men kan vel ikke
bare sådan videre overgå til ejeren/ejerne?

Skal firmaet sælge sine aktiver til ejerne (eller enhver anden) inden
det lukkes - og kan man bare sælge til ejerne for eksempelvis 1 kr. +
moms?

Eller skal firmaet sælge til en bestemt markedspris??? Eller er alt
afskrevet reelt set værdiløst og dermed bare noget, der tilfalder
dem, der nu lige vil have det?

Er såmænd bare nysgerrig...

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-09-06 07:41

"Tychsen" <mtychsen@hotmail.com> wrote in message

> Skal firmaet sælge sine aktiver til ejerne (eller enhver anden) inden
> det lukkes - og kan man bare sælge til ejerne for eksempelvis 1 kr. +
> moms?

Du skal, i firmaets bedste interesse, sælge til højestbydende. Hvis der er
tale om aktiver af begrænset brugt-værdi, så er det nok ikke nødvendigt at
gøre det store ud af det.

hilsen
Uffe

Fra : Tychsen

Dato : 18-09-06 15:03

Uffe Kousgaard skrev:

> [...]
> tale om aktiver af begrænset brugt-værdi, så er det nok ikke nødvendigt at

Jeg mener bare, der må da være noget lovtekst omkring dette? Jeg fik
ikke lige psurgt min jura-lærer i dag, men han ved det måske...

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 18-09-06 15:16

> Jeg mener bare, der må da være noget lovtekst omkring dette? Jeg fik
> ikke lige psurgt min jura-lærer i dag, men han ved det måske...

Sikkert, men det turde være logik for burhøns, at du ikke blot kan oprette
et firma, købe fradragsberettiget inventar, lukke firmaet og så forære det
hele til dig selv.

Du må en tur omkring dk.videnskab.jura, hvis du vil have lovtekster.

hilsen
Uffe

Fra : Tychsen

Dato : 18-09-06 17:04

Uffe Kousgaard skrev:

> [...]
> hele til dig selv.
>
> Du må en tur omkring dk.videnskab.jura, hvis du vil have lovtekster.

Det burde det måske, men som du selv indirekte antyder, så er det det
ikke. Derfor spørger jeg