Debian / lyd / CD mm
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 17-09-06 17:24

På en gammel Intel Celeron hvor windåzen var død har jeg installeret en
debian stable på hda, for at se hvordan den ter sig i forhold til gentoo
som ligger på hdb.

- der er ingen lyd - skal alsa-base kompileres?

- kan ikke komme i kontakt med CD'en

- er der ingen debian skype pkgs ?

Mvh / Bjarne

Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-09-06 17:52

Bjarne Jensen wrote:

> [...]
> som ligger på hdb.
>

> - der er ingen lyd - skal alsa-base kompileres?

Ja. Tror også du kan installere ALSA pakker til din nuværende kerne, hvis du
ikke gider.

> - kan ikke komme i kontakt med CD'en

Hvad siger dmesg | grep CD-ROM ?
Hvad står der i /etc/fstab ?

> - er der ingen debian skype pkgs ?

Jo. Du kan hente den fra deres side.

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-09-06 18:51

Bjarne Jensen <bjarne.b.jensen@gmail.com> writes:

> - der er ingen lyd - skal alsa-base kompileres?
>
> - kan ikke komme i kontakt med CD'en
>
> - er der ingen debian skype pkgs ?

Det lyder for mig som en rigtig god grund til at bruge Ubuntu i stedet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-09-06 19:22

On Sun, 17 Sep 2006 19:50:42 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det lyder for mig som en rigtig god grund til at bruge Ubuntu i stedet.
Jeg skal gerne supplere: Brug xubuntu. Jeg anvender den selv på en gammel
Dell Latitude LSt m/128 MB ram. Den er faktisk forbavsende kvik, så
længe man ikke benytter tunge applikationer som OOo og Evolution. Til
tekstbehandling installeres Abiword, og til regneark anvendes Gnumeric. De
dækker de flestes behov. Firefox findes også, men er noget tung at danse
med, anvend derfor Epiphany til daglig browsing, og kun Firefox hvor det
kræves - bank f.eks.

Da mange af de medleverede letvægtprogrammer tilhøre Gnome-familien, kan
det anbefales at starte Gnome-sesssion understøttelse ved login, hvis du
har mere end 64 MB ram. Lad for guds skyld vær med at starte KDE-session
understøttelse, da der som undgangspunkt ikke installeres KDE-programmer.
Den tilpassede XFCE-desktop er tweaked til at ligne Ubuntu's
Gnome-desktop, og det er de faktisk sluppet ret godt fra. Endvidere har
XFCE en lynende hurtig erstatning for Nautilus, der efter mine behov helt
kan erstatte Nautilus. Forskellen er, at XFCE's filbrowser kun anvender
1/4 af den hukommelse Nautilus kræver - en besparelse på mindst 30 MB.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-09-06 19:31

Michael Rasmussen <mir@miras.org> writes:

> Da mange af de medleverede letvægtprogrammer tilhøre Gnome-familien, kan

Jeg har faktisk netop sat en xubuntumaskine i produktion hos en der
ønskede en virusfri maskine og var glad for Firefox+Gaim til at afløse
IE+MSN.

Jeg synes ikke det er småt NOK. I betragtning af at kræet har 128 Mb
RAM burde det altså ikke køre i tjære, og det synes jeg det gør.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 17-09-06 19:34

I dk.edb.system.unix, skrev Thorbjørn Ravn Andersen:
> Jeg synes ikke det er småt NOK. I betragtning af at kræet har 128 Mb
> RAM burde det altså ikke køre i tjære, og det synes jeg det gør.

Det er de færreste maskiner der ikke kan opgraderes til 256MB for det
der svarer til 15 minutters arbejde.. og glæden er næsten endeløs

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 17-09-06 19:38

Den Sun, 17 Sep 2006 18:33:58 +0000 (UTC) skrev Jesper Krogh:

> Det er de færreste maskiner der ikke kan opgraderes til 256MB for det
> der svarer til 15 minutters arbejde.. og glæden er næsten endeløs

Da jeg smed 128 MB ekstra i min 600 MHz linux-maskine, så den kom op på
256 MB, kunne jeg ikke mærke forskel på hastigheden. Kun firefox kunne
have dobbelt så mange tabs åbne.

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-09-06 19:42

On Sun, 17 Sep 2006 18:33:58 +0000, Jesper Krogh wrote:

> Det er de færreste maskiner der ikke kan opgraderes til 256MB for det der
> svarer til 15 minutters arbejde.. og glæden er næsten endeløs
Gælder denne antagelse også for en laptop?
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-09-06 20:22

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> writes:

> Det er de færreste maskiner der ikke kan opgraderes til 256MB for det
> der svarer til 15 minutters arbejde.. og glæden er næsten endeløs

Dette er en _hobby_. Jeg har et andet forhold til min hobby end til
mit daglige arbejde (hvor jeg lige har fået 1 Gb RAM mere).

Når det er en hobby, må man ikke regne arbejdstiden med...
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-09-06 19:41

On Sun, 17 Sep 2006 20:31:28 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg synes ikke det er småt NOK. I betragtning af at kræet har 128 Mb
> RAM burde det altså ikke køre i tjære, og det synes jeg det gør.
Som jeg skrev: Firefox er tung at danse med, anvend Epiphany i stedet for.
Alle sider der kan fremvises i Firefox, kan også fremvises i Epiphany, da
de bygger på samme rendere. Forskellen er, at Firefox er skrevet til at
køre på alle platforme, mens Epiphany er en ren GTK applikation.

Hvilket filsystem anvender du? Min er installeret ovenpå XFS.
Hvad med disken, hvilket ATA-format er den?

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-09-06 20:26

> [...]

> Hvilket filsystem anvender du? Min er installeret ovenpå XFS.
> Hvad med disken, hvilket ATA-format er den?

Der er to historier i det her.

Den ene er 128 Mb maskinen som nu er ude af huset. Den anden er en
laptop med 32 Mb RAM, hvor der er gået princip i sagen :) (Der er
CDrom i kræet og ikke PCcard men kun pcmcia).

Min umiddelbare konklusion er at der ikke er noget specielt "tyndt"
ved Xubuntu udover at Gnome ikke er startet op som standard.
Bashsessionerne spiser stadig et par Mb hver osv.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-09-06 23:18

On Sun, 17 Sep 2006 21:25:49 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
>
> Min umiddelbare konklusion er at der ikke er noget specielt "tyndt" ved
> Xubuntu udover at Gnome ikke er startet op som standard. Bashsessionerne
Hej Thorbjørn,

Jeg vil næsten tro, at du vil kunne få denne desktop til at fungerer på
din 32MB maskine:
http://polishlinux.org/apps/fvwm-crystal-speed-and-transparency/

Den vil i hvertfald virke "tynd" på en 128MB.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 19-09-06 00:56

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det lyder for mig som en rigtig god grund til at bruge Ubuntu i stedet.

Ubuntu var mit første valg men den fandt aldrig ud af video
instillingerne og jeg fandt ikke ubuntu's bortforklaringer
derfor forsøgte jeg debian som også failede i video indstillingerne men
dér faldt jeg over brugsforvirringen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-09-06 07:38

Bjarne Jensen <bjarne.b.jensen@gmail.com> writes:

> Ubuntu var mit første valg men den fandt aldrig ud af video
> instillingerne og jeg fandt ikke ubuntu's bortforklaringer

Jeg har lige leget med Knoppix som åd mit TV-kort i første hug.

Knoppix er altid et godt sted at starte (især når harddisken er gået
død i den maskine :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 19-09-06 09:59

Knoppix er fin - den kører i første forsøg men af en eller anden grund
syns' Knoppix selv at man ikke skal lave en permanent inst. men istedet
bruge Debian - og det prøvede jeg så ;)
Iøvrigt har jeg (mig bekendt) ingen hardware problemer ud over alderen
på spillen.

/Bjarne

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-09-06 11:35

> [...]

> syns' Knoppix selv at man ikke skal lave en permanent inst. men
> istedet bruge Debian - og det prøvede jeg så ;)

Knoppix har en fin mekanisme til at have et persistent hjemmekatalog
på fx USB-dimmer.

Jeg blev igen mindet om hvor glat Knoppix egentlig kører fra CD - det
er ret godt gået.

> Iøvrigt har jeg (mig bekendt) ingen hardware problemer ud over alderen
> på spillen.

Det er rart.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-09-06 20:46

On 17 Sep 2006 21:25:49 +0200, Thorbjørn wrote:

> Min umiddelbare konklusion er at der ikke er noget specielt "tyndt"
> ved Xubuntu udover at Gnome ikke er startet op som standard.

Hvem har bildt dig andet ind?

Mvh.

--
"Although I've tested that it works, I recommend no Adam Sjøgren
people it." asjo@koldfront.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-09-06 20:53

asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) writes:

> Hvem har bildt dig andet ind?

"Xubuntu is a complete GNU/Linux based system with an Ubuntu
base. It's lighter, and more efficient than Ubuntu with GNOME or KDE,
since it uses the Xfce Desktop environment, which makes it ideal for
old or low-end machines, as well as thin-client networks.

Jeg kan forstå at "old or low-end machines" ikke er hvad de har været.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 18-09-06 06:18

On Sun, 17 Sep 2006 18:23:44 +0200, Bjarne Jensen wrote:

> - der er ingen lyd - skal alsa-base kompileres?

Er du med i audio gruppen?

/Kasper

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 19-09-06 00:58

Kasper Nordal Lund wrote:

> Er du med i audio gruppen?

øhh... nej det tror jeg ikke
hvad er det?
er det en god ide?

/Bjarne

Fra : Barrit St

Dato : 19-09-06 11:55

Bjarne Jensen wrote:

> øhh... nej det tror jeg ikke
> hvad er det?

Skriv "groups" i i terminal som bruger !
Skulle gerne give et output i stil med

bjarne dialout cdrom floppy audio video

ellers hvis du kører etch (som PT er testing men yderest brugbar)

bjarne dialout cdrom floppy audio video plugdev camera

Er du ikke medlem af audio kan du som root skrive

adduser bjarne audio

Men prøv nu alsaconf

Fra : Barrit St

Dato : 19-09-06 00:53

> - der er ingen lyd - skal alsa-base kompileres?

apt-cache search alsa...
Hvis du er for doven til det så installer alsa-base alsa-utils.. eller
blot metapakken alsa. Derefter køres kommandoen alsaconf.

> - kan ikke komme i kontakt med CD'en

Sarge, etch eller sid ? Der er lidt forskellige muligheder alt efter
hvad du kører på din boks.

> - er der ingen debian skype pkgs ?

Kan findes på dette link http://www.skype.com/download/skype/linux/
Sært nok så er der ingen .deb pakke hvis man vælger
http://www.skype.com/intl/da

Derudover så aktiver non-free contrib og debian-multimedia i din
/etc/apt/sources.list eller copy-paste følgende

deb http://mirrors.dotsrc.org/debian/ etch main non-free contrib
deb-src http://mirrors.dotsrc.org/debian/ etch main non-free contrib

deb http://security.debian.org/ etch/updates main non-free contrib
deb-src http://security.debian.org/ etch/updates main non-free contrib

deb http://www.debian-multimedia.org etch main

Tag selv højde for at tilpasse til sarge, etch eller sid.

Fra : Bjarne B Jensen

Dato : 19-09-06 16:23

Barrit St wrote:
> blot metapakken alsa. Derefter køres kommandoen alsaconf.

nu har jeg "aptitudet" alt der bare lignede alsa*
alsaconf leder efter noget...:
modinfo: snd: no module by that name found Unloading ALSA sound driver
modules: (none loaded).
Building card database... modinfo: snd-opl3sa2: no module by that name
found
modinfo: snd-cs4236: no module by that name found modinfo: snd-cs4232:
no module by that name found
modinfo: snd-cs4231: no module by that name found modinfo: snd-es18xx:
no module by that name found
modinfo: snd-es1688: no module by that name found modinfo: snd-sb16: no
module by that name found
modinfo: snd-sb8: no module by that name found

og lsmod udviser ingen alsa*

> Sarge, etch eller sid ?

kan jeg hverken finde i de installerede eller ikke-installerede pakker

/Bjarne

Fra : Barrit St

Dato : 20-09-06 06:11

Bjarne B Jensen skrev:

> nu har jeg "aptitudet" alt der bare lignede alsa*

Ser da ikke for godt ud.. det lydkort kan alsa vist ikke lide..

Desuden forstår jeg ikke at en gentoo bruger kaster sig over gamle (men
venlige) sarge... du vil nok finde udvalget af pakker noget gammelt.

såå.. får der graves vildt og voldsomt i din alsafejl og postes lange
indlæg med output fra dmesg og hvad ved jeg... Så synes jeg du skal
overvejer etch eller sid!?

Der sår lidt skrevet her du måske kan bruge
http://tuxhygge.wordpress.com/tag/debian/
http://www.linuxin.dk/forum/index.php?ops=linuxin&fmode=vis&visid=23142&grid=20
http://www.linuxin.dk/forum/index.php?ops=linuxin&fmode=vis&visid=23209&grid=3
http://debianguiden.dk

Fra : Barrit St

Dato : 20-09-06 06:15

OHHHH.. så faldt femøren

Du bruger kerne 2.4 ikke ? Du bør skrive "linux26" første gang du booter
fra CD hvis du ikke ænsker at pine dig selv for meget...

Men siden skaden er sket så "apt-cache search kernel-image|grep 2.6" ->
smid en ny (efter stable normer) kerne ind -> reboot -> alsaconf.

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 20-09-06 13:35

Barrit St wrote:

> OHHHH.. så faldt femøren

Ja, du har ret - troede den installerede 2.6 default. Er væk en uges tid
så jeg vender tilbage (hvis det bliver nødvendigt).

Hvorfor Debian når man i forvejen har Gentoo? Jammen det var da kun
fordi windåsen begik harakiri (?) og så fik jeg lyst til at
exsperimentere lidt. Først prøvede jeg en Ubunto men fik aldrig skærmen
op og køre. Så en Mandrake 10.x som lå og flød på hylden - men fik
heller ikke skærmen op og stå. Debian blev så den (hidtid) sidste efter
anbefaling fra Knoppix. Og på Debian fik jeg skærmen op og køre ret hurtigt.

Nå, det må altsammen vente en uges tid... hvem ved måske står der Zen på
programmet næste gang ;)

Tak for indsatsen / Bjarne

Fra : Barrit St

Dato : 20-09-06 17:38

Bjarne Jensen skrev:

> Hvorfor Debian når man i forvejen har Gentoo?

Det var nu mere..
Sarge er STABLE men du skal også affinde dig med ældre versioner af
diverse programmer samt at man ikke bare lige plugger sin USB dims i med
forventning om at den popper frem på skærmen af sig selv.

Men okay.. stable er nu rart hvis man kan affinde sig med at skulle
pille lidt i fstab og ikke er sygelig besat af at køre nyeste version af
diverse pprogrammer.

sarge er utrolig... rolig.. venlig
Når først det kører og man kan affinde sig med ovenstående :)

Kig forresten lidt på metapakker til din kerne.

kernel-image-2.6-686
kernel-image-2.6-k7
O.S.V

Disse skulle altid give dig den nyeste version af kerne 2.6 indenfor den
arkitektur du vælger at anvende.