Telia med 100 mbit?
Fra : Morten Bowman

Dato : 16-09-06 10:55

Hejsa
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=28172
Det lyder da lovende!?
Nogen der kender mere til og om hvilke hastigheder de vil udbyde?

Fra : Stoffer

Dato : 16-09-06 13:22

"Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> wrote in message
> Hejsa
> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=28172
> Det lyder da lovende!?
> Nogen der kender mere til og om hvilke hastigheder de vil udbyde?

Kan det virkelig passe at det er DOCSIS 3.0?

http://www.cableforum.co.uk/article/286/160mbps120mbps-docsis-30-specification-announced

"How long it will be before ntl Telewest brings DOCSIS 3.0 products to the
market is anyone's guess, but it will probably be several years in light of
the standard just being announced. There would also be significant network
upgrades needed to support end user speeds of 160 Mbps downstream and 120
Mbps upstream. We're one step closer though, with the announcement of the
standard!"

http://www.osnn.net/comments.php?shownews=13396

"The first shipments of the new devices should go out in 2007, but analyst
Michael Arden argues that DOCSIS 3.0 will need until 2011 in order to have
60 percent market penetration."

Jeg tvivler meget på at tidshorisonten "Denne vinter" holder...

http://www.digi.no/php/art.php?id=317369
Kan de passe at de eksisterende kabel modemmer understøtter docsis3.0?
Såvidt jeg kan læse skal de også først til at producere disse docsis 3
modemmer?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-09-06 14:33

"Stoffer" <smap@me.invalid> writes:

>Kan det virkelig passe at det er DOCSIS 3.0?

Det er nok DOCSIS 2.0B.

Den har taget nogle af ideerne fra 3.0 - blandt andet bonding -
så man kan få visse 3.0-features uden at vente på hele standarden.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Stoffer

Dato : 17-09-06 01:14

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote in message

> [...]
>
> Den har taget nogle af ideerne fra 3.0 - blandt andet bonding -
> så man kan få visse 3.0-features uden at vente på hele standarden.

Hvorfor laver de ikke først 38/10 mbit, som kabelmodemmerne kan klare idag?
Så kan de springe over 2.0b og gå direkte til 3.0 når den kommer om et år
eller 2.

De køre vel idag docsis 1.1, som de andre store danske kabel internet
udbydere?

Der er alligevel et meget begrænset udbud af hdtv kanaler idag. Er Canal
Digital ikke de eneste, som har en kanal, som kan være interessant for os
danskere. Så er 38 mbit også nok til det + masser af surf på nettet.

Der skal jo også en hel del båndbredde ud til en cisco 10k cmts.. med +50
upstreams med +150 kunder på hver. 220 gbit, hvis alle hiver 30 mbit på
samme tid.

Men det er meget interessant hvad fremtiden bringer coax. Såvidt jeg kan
læse, så giver 6 mhz 30 mbit - det er 110 mhz tilgængelig = 18 bundles. 550
mbit kun til digital, ingen analog

-kilde:
http://www.unmediated.org/archives/2006/08/docsis_30.php

Fra : Kasper Bergh

Dato : 17-09-06 23:28

"Stoffer" <smap@me.invalid> wrote in message

> Hvorfor laver de ikke først 38/10 mbit, som kabelmodemmerne kan klare
> idag?
> Så kan de springe over 2.0b og gå direkte til 3.0 når den kommer om et år
> eller 2.

Fordi hvis man skulle gøre det uden de teknologiske nyskabelser i 2.0b/3.0
skulle du (lettere forsimplet) sætte en kabel-ø op for hver kunde for at
kunne levere den båndbredde samt sikre effektivt mod støj.

> Der er alligevel et meget begrænset udbud af hdtv kanaler idag. Er Canal
> Digital ikke de eneste, som har en kanal, som kan være interessant for os
> danskere. Så er 38 mbit også nok til det + masser af surf på nettet.

Nu kan det jo tænkes at folk har flere TV de vil se forskellige kanaler på,
eller at de vil optage et program og se et andet, osv. Altsammen ting der
sluger båndbredde meget hurtigt.

> Der skal jo også en hel del båndbredde ud til en cisco 10k cmts.. med +50
> upstreams med +150 kunder på hver. 220 gbit, hvis alle hiver 30 mbit på
> samme tid.

Det skal der, men det er et problem der naturligt bliver løst i den
konstante udbygning af fibernet mv. Det store problem er last mile til
kunden og ikke backbone nettet som er noget simplere at udbygge. Ikke dermed
sagt det ikke koster store penge og ikke dermed sagt at du ikke har ret i at
man i en (længere) periode vil opleve langt lavere hastighed i "primetime".
Stofa har altid kørt "best-effort" og ikke garanteret båndbredde.

> Men det er meget interessant hvad fremtiden bringer coax. Såvidt jeg kan
> læse, så giver 6 mhz 30 mbit - det er 110 mhz tilgængelig = 18 bundles.
> 550 mbit kun til digital, ingen analog

Ja det bliver nemlig ganske spændende =) Folk der dømmer teknologien ude har
ikke sat sig ind i mulighederne.

mvh
/Kasper

Fra : Stoffer

Dato : 18-09-06 08:19

"Kasper Bergh" <kazper@want-no-spam-own.web.id> wrote in message
> [...]
> skulle du (lettere forsimplet) sætte en kabel-ø op for hver kunde for at
> kunne levere den båndbredde samt sikre effektivt mod støj.

Men du at det vil være x antal mbit for hver bundle?
Så bundle af fx. 6 vil give 6x4 mbit?
4 mbit er jo idag stortset max for hvad der er muligt, for en upstream med
150 kunder på, uden de vil opleve best effort?

> Nu kan det jo tænkes at folk har flere TV de vil se forskellige kanaler
> på, eller at de vil optage et program og se et andet, osv. Altsammen ting
> der sluger båndbredde meget hurtigt.

En ikke hdtv kanal tager ca 8 mbit (Gør det på min digitale parabol
reciever)
Men det er nok bare et spørgsmål om tid før de går væk fra mpeg2 -også på
hdtv.
De første mpeg4 recievers skulle vist være på vej, eller lige kommet.

Fra : Lars Jensen

Dato : 16-09-06 14:54

Stoffer skrev:
> "Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> wrote in message
>>

> Kan det virkelig passe at det er DOCSIS 3.0?

Der er et step inden Docsis 3.0 - "Docsis Wideband"...

Lars b

Fra : Martin Damberg

Dato : 17-09-06 23:05

"Lars Jensen" <lars_@_zulfo.dk> wrote in message

> Der er et step inden Docsis 3.0 - "Docsis Wideband"...
>
> Lars b

Uden at være 100% sikker, så tror jeg at TDC/Stofa og de andre cable ISPer
der
reklamer med D3.0 inden længe, vil gøre brug af denne non-prop. standard,
Wideband Docsis.

Det skulle hvertfald være den Cisco's CMTSer 10k (måske også uBR7246) skulle
understøtte pt.

Så er det bare lige hvilke modems der kan køre dette. Tror ikke de nuværende
D1.1/D2.0 modems
understøtter denne standard og ej heller kommer til det (heller ikke D3.0).

mvh

Martin Damberg

Fra : Kasper Bergh

Dato : 17-09-06 23:29

"Martin Damberg" <martin-damberg@atfjernevejen-net.dk> wrote in message
> Det skulle hvertfald være den Cisco's CMTSer 10k (måske også uBR7246)
> skulle understøtte pt.

Det skulle de begge gerne SVJV.

> Så er det bare lige hvilke modems der kan køre dette. Tror ikke de
> nuværende D1.1/D2.0 modems
> understøtter denne standard og ej heller kommer til det (heller ikke
> D3.0).

Jeg er så ret sikker på at nyere D1.1/2.0 modems er forberedte til i hvert
fald D2.0b/Wideband via firmware upgrades. Muligvis også fuld D3.0.

mvh
/Kasper

Fra : Martin Damberg

Dato : 19-09-06 22:16

"klip"

> [...]
>
> Jeg er så ret sikker på at nyere D1.1/2.0 modems er forberedte til i hvert
> fald D2.0b/Wideband via firmware upgrades. Muligvis også fuld D3.0.

Ja men det er noget med at uBR7246VXR skal have et NPE-G2 kort
samt noget software som vist nok ikke er kodet endnu såeee ..... hvornår
det kommer dont know.

Nu arbejder jeg kun med Motorola modems men tror ikke nogen af deres
modeller understøtter D2.0b/WB, det er jeg ret overbevist om.

mvh

Martin Damberg

Fra : Kasper Bergh

Dato : 20-09-06 14:05

> [...]
> Ja men det er noget med at uBR7246VXR skal have et NPE-G2 kort
> samt noget software som vist nok ikke er kodet endnu såeee ..... hvornår

Ja men det har jo ikke noget med modemmerne at gøre og det var dem du skrev
om =)

> Nu arbejder jeg kun med Motorola modems men tror ikke nogen af deres
> modeller understøtter D2.0b/WB, det er jeg ret overbevist om.

Næppe i "production firmwares" endnu, nej, men jeg er overbevist om at de
har udviklet beta firmwares for denne understøttelse - i hvert fald i
SB5100 - så de er klar når det bliver taget i brug de første steder.

mvh
/Kasper

Fra : Kasper Bergh

Dato : 16-09-06 15:52

> Kan det virkelig passe at det er DOCSIS 3.0?

Som andre skriver er det nok "Wideband" - pre. 3.0 standarden.

> Jeg tvivler meget på at tidshorisonten "Denne vinter" holder...

Enig, omend der er tale om et relativt begrænset testudsnit med 60k kunder,
så det skal nu nok passe - med tekniske problemer.

> http://www.digi.no/php/art.php?id=317369
> Kan de passe at de eksisterende kabel modemmer understøtter docsis3.0?
> Såvidt jeg kan læse skal de også først til at producere disse docsis 3
> modemmer?

Uden at jeg tør sværge det, og uden at kende alle de forskellige mærker af
kabelmodemmer som Telia Stofa har på deres netvæk, vil jeg tro at en
firmwareopgradering af de nyere modeller formodentligt kan gøre det.

mvh
/Kasper

Fra : Stoffer

Dato : 17-09-06 01:15

> [...]

> kabelmodemmer som Telia Stofa har på deres netvæk, vil jeg tro at en
> firmwareopgradering af de nyere modeller formodentligt kan gøre det.

Det ser ud til at docsis 1.1 og 2.0 kan opgraderes til 2.0b
http://www.cedmagazine.com/article/CA6360238.html

Undrer mig bare at der står DOCSIS 3.0 i den artikel på Comon.

Fra : Kasper Bergh

Dato : 16-09-06 15:49

> [...]
> Det lyder da lovende!?
> Nogen der kender mere til og om hvilke hastigheder de vil udbyde?

Bemærk dog at:

1) De 100Mb "ikke...udelukkende (er) til surfing på internettet". Det i sig
selv er naturligvis klart, men lidt længere nede står der at en del af
båndbredden vil blive brugt til interaktivt TV o.l. - derfor er det ikke
sikkert det er reel 100Mb til hvad du end måtte ønske.

2) Telia Stofa er best-effort. De garanterer ikke din båndbredde - allerede
i dag. Der kan være tidspunkter på døgnet hvor de ikke engang kan levere
2Mb - så lad os nu se.

3) De tekniske overvejelser som andre har gjort sig.

4) Flexrate? Sjovt med 100Mb hvis du betaler per MB :P

Når alt det er sagt synes jeg dog også det er en spændende udvikling. Men
jeg ville nok klappe hesten med forventningerne.

mvh
/Kasper