Lidt hjælp med min sure hund
Fra : Bjarne K.

Dato : 15-09-06 22:54

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal gøre.

Jeg har lige været ude i stalden, og min hund har efterhånden lært at lade
kattene være, men idag for den efter den ene af dem. Jeg blev gal og ville
smide den ud af stalden, ved at trække den i hoved og røv. Men den bliver
også gal og knurrer, viser tænder og snapper efter mig. Dette er aldrig sket
før, så jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre. Hunden har gemt sig for den
fik satme en røffel, men hvad skal jeg gøre nu. Bare lade som ingenting
eller hvad ?

Det er en lab på ca. 2 år

Bjarne K.

Fra : Peter

Dato : 16-09-06 00:48

"Bjarne K." <ej@neit.nej> skrev i en meddelelse
> [...]
> sket før, så jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre. Hunden har gemt sig
> for den fik satme en røffel, men hvad skal jeg gøre nu. Bare lade som

Du skulle slet ikke have lov til at have hund.

At hunden i sådan en situation forsøger at bide dig, er simpelthen fordi den
bliver bange og derfor forsvarer sig, fordi den med stor sandsynlighed, før
har prøvet at få et lag tæsk.

Peter

Hvis hunde ALDRIG er blevet slået. (det er nemlig ikke nødvendig)

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-09-06 07:59

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Peter
>
> Hvis hunde ALDRIG er blevet slået. (det er nemlig ikke nødvendig)

Hvor har du lige fra at jeg har slået mine hund

--

Med venelig hilsen

Bjarne K.

Fra : pwh

Dato : 16-09-06 09:55

> Hvor har du lige fra at jeg har slået mine hund

Ja det var da noget af en anklage.

/Jens

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 17-09-06 20:46

> [...]
> den bliver bange og derfor forsvarer sig, fordi den med stor
> sandsynlighed, før har prøvet at få et lag tæsk.

Ævl og kævl - man kunne jo passende returnere at det kun har en tøjhund,
hvis du aldrig er blevet sagt imod!

Lad hunden komme til dig - om ikke andet bliver den vel sulten før eller
siden.

/K

Fra : Martin Vollert

Dato : 16-09-06 01:14

Bjarne K. skrev:
> [...]
> fik satme en røffel, men hvad skal jeg gøre nu. Bare lade som ingenting

Du venter bare, den har bare lige fundet ud af den er et trin under dig
på rangstigen i huset, den skal nok komme igen når der er faldet lidt
ro på.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : qfha

Dato : 16-09-06 06:53

Bjarne K. skrev:

> [...]
> fik satme en røffel, men hvad skal jeg gøre nu. Bare lade som ingenting

Ja, du skal lade som ingenting. Sket er sket. Det kan bestemt være en
enlig svale, og det er der ingen grund til at dyrke. Du gav i
situationen udtryk for, hvad du mente og det har hunden forstået. En
ung hund som i forvejen er ophidset pga katten kan forglemme sig. Det
skal der være plads til.

mvh
qfha

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-09-06 07:44

> [...]
> sket før, så jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre. Hunden har gemt sig
> for den fik satme en røffel, men hvad skal jeg gøre nu. Bare lade som

Det tror jeg ikke du skal lægge mere i end hvad det er, jeg tror som
tidligere nævnt, at det har været i ophidselsens kølvand, at den har
reageret som den gjorde.
Jeg har oplevet lign. når der har været situationer, hvor jeg har måttet
tage fat i en af hundene i en spids situation, tror sidst at det var et
pindsvin de havde slået ring om i haven, hvor den store var temmelig
pågående overfor dyret, hvad jeg ikke vil have.
i en stress situation, lukker de ofte af for omverden, og ænser ikke meget
andet end det de nu er optaget af, og kan reagere uhensigtsmæssigt.
Dens efterfølgende reaktion, tyder på, at den har forstået dit budskab.

mvh. marie

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-09-06 08:11

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:450b9d22$0$140$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> andet end det de nu er optaget af, og kan reagere uhensigtsmæssigt.
> Dens efterfølgende reaktion, tyder på, at den har forstået dit budskab.

Ok, og tak for hjælpen. Vi har noget gammelt ragelse stående i stalden, fra
den tidligere ejer. møbler og lignende, Det danner ligesom en bås, hvor
hunde og katte kan komme ind men ikke jeg. Så da jeg har fået ham til at
lade være med at jage katten, siger jeg at han skal gå ud. Det plejer at
virke, men i dag stå han bare og glor, så jeg rækker ind over en noget
møblement og forsøger at trække ham i nakkeskindet, da det sker. Derefter
flipper jeg ud, og han løber som sagt ind i huset og gemmer sig. Jeg har
tidligere forsøgt at trække ham i nakkeskindet, og hvergang har det ikke
nyttet noget, det får ham bare til at blive slap som en klud, og umulig at
flytte med, men det er først gang at han har knurret.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Søren LH

Dato : 16-09-06 08:55

> [...]
> nyttet noget, det får ham bare til at blive slap som en klud, og umulig at
> flytte med, men det er først gang at han har knurret.

Jeg vil mene at når du er vred og irriteret, handler du ikke på en måde der
kendetegner en god leder, og så kan du heller ikke regne med at hunden skal
acceptere dig som leder. Næste gang skal du være opmærksom på at handle
kontrolleret (selvom det kan være svært til tider), så vil alt sikkert være
ok.

Hvis du skal lære hunden ikke at jagte katte skal der sættes en målrettet
træning ind, så er det ikke nok at skælde ud den ene gang af 20, hvor du
tilfældigvis overværer at den gør det. Det er et punkt hvor de fleste nok må
give op. Og det er i det hele taget ikke godt for lederskabet at sætte nogle
forbud man ikke kan håndhæve. Men måske nogle her i gruppen har nogle ideer.
For mit vedkommende vil jeg ikke have min hund jagter katte f. ex. når vi
går tur. Men at lære den aldrig at gøre det når den færdes frit er nok
svært.

Mvh
Søren

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-09-06 09:09

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal acceptere dig som leder. Næste gang skal du være opmærksom på at
> handle kontrolleret (selvom det kan være svært til tider), så vil alt

Det kan der være noget om, jeg blev nok for sur. Troede at den havde lært
det, fordi misserne de foregående dage havde stået ganske tæt, uden at den
havde gjort noget.

> [...]
> nogle ideer. For mit vedkommende vil jeg ikke have min hund jagter katte
> f. ex. når vi går tur. Men at lære den aldrig at gøre det når den færdes

Jeg har nu været ganske konsekvent. Hver gang der har været optræk til
kattejagt i stalden, er den røget ud, og jeg tror da også nok det skal
komme. Kattene flygter ikke mere når han kommer ind i stalden. Men igår
ville jeg lige give kattene noget natmad, og så kommer de pilende, og det
har nok været en for stor fristelse for hunden. Det er forøvrigt 2 halvstore
killinger der sjældent bevæger sig ud af stalden.

Bjarne K.

Fra : 0h-paradis

Dato : 16-09-06 09:50

Søren LH skrev:
> [...]
> For mit vedkommende vil jeg ikke have min hund jagter katte f. ex. når vi
> går tur. Men at lære den aldrig at gøre det når den færdes frit er nok

Min den gamle hund jagede også katten, til "ære" for os. Når vi ikke var
i nærheden kunne de godt ligge og sole sig side ved side på terrassen.
Når den jagtede katten gik den bare en meter ind i blomsterbedet, for
der kom hunden aldrig.

Den bedste kur mod er nok at lade dem finde ud af det selv, når katten
en enkelt gang har vent sig om og hvæse af hunden og har RAMT den over
snuden med sine kløer finder hunden nok ud af at lade være

fra
Jørgen

Fra : pwh

Dato : 16-09-06 10:16

0h-paradis wrote:
> Den bedste kur mod er nok at lade dem finde ud af det selv, når katten
> en enkelt gang har vent sig om og hvæse af hunden og har RAMT den over
> snuden med sine kløer finder hunden nok ud af at lade være

Det er lidt gamblet, en hund af Labradorstørrelse kan meget let dræbe en kat.

/Jens (hvis hunde nu har god respekt for kattens klør-5)

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 18-09-06 18:59

> Det er lidt gamblet, en hund af Labradorstørrelse kan meget let dræbe en
> kat.

Jeg turde heller ikke binde an på den model. Min rotte fik en over næsen i
søndags, da hun ville snuse katten bagi, mens den lå og sov i sofaen. Det
gjorde tydeligvis ondt, og efterfølgende ville hun give katten en
afklapsning som tak. Det måtte jeg jo så lige sætte en stopper for.
/K

Fra : pwh

Dato : 16-09-06 10:08

> [...]
> jeg ikke have min hund jagter katte f. ex. når vi går tur. Men at
> lære den aldrig at gøre det når den færdes frit er nok svært.

Jeg har det ligesådan med mine hunde, de må ikke jagte katte og ræve
når jeg går med dem, primært pgr trafiksikkerhed.
Jeg tror vi er tilbage til den gode gamle med lederskab i dette tilfælde,
min Angel som har et udtalt jagtinstinkt har jeg fra start af kæmpet en
brav kamp med for at hun ikke skal fise efter katte/ænder /ræve/ect.
Det har været ved konsekvent at stoppe hende, et par enkelte gange
lidt mere "brutalt" når hun valgte at overhører mit forbud.
Idag er jeg derhenne at hun kun fiser efter noget hvis hun en sjælden gang får lov,
det testede jeg af for nylig hvor vi mødte en ræv på en mark.
Jeg lod hende rende efter den et godt stykke vej, da hun så var på vej ind i noget
buskads med en cykelsti på den anden side, råbte jeg en enkelt gang ANGEL,
og hun vendte straks om og kom tilbage, der var lige en hund der blev skamrost den dag

Så jeg tror det er lederskab. lederskab og atter lederskab, en hund skal til enhver tid
gører hvad den får besked på, om den så har lyst eller ej.
Med en blød hunderace som en Labrador burde det ikke værer noget problem,
men hvor det er gået galt er det svært at sige når man ikke ser hvordan du opdrager
hunden.

/Jens

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 18-09-06 19:02

> Så jeg tror det er lederskab. lederskab og atter lederskab, en hund skal
> til enhver tid
> gører hvad den får besked på, om den så har lyst eller ej.

Enig, enig og enig.
Det er selvfølgelig rart for hund og fører, hvis hunden har lyst til at
adlyde, men det er ikke en absolut betingelse.

/K

Fra : Leyna

Dato : 16-09-06 10:22

On Sat, 16 Sep 2006 09:11:07 +0200, "Bjarne K." <ej@neit.nej> wrote:

> Jeg har
>tidligere forsøgt at trække ham i nakkeskindet, og hvergang har det ikke
>nyttet noget

Hvorfor så fortsætte med det?

Jeg har osse både hunde og katte, og de ligger skam ofte side om side
og snorker, men hvis kattene er med udenfor og de bevæger sig (løber),
så skal de "jagtes". Det er jeg selvfølgelig heller ikke tilfreds med,
men jeg tror nu mere at hundene ser det som lege ned som jagt. De er
nemlig helt med på hvilke katte der er "deres".

Jeg ville ikke lægge mere i det end at hunden lige "forglemte sig", så
du kan godt skælde ud verbalt, men lad være med at gribe til "fysisk
vold". Som du jo selv har erfaret nytter det ingenting, så der skal
altså andre boller på suppen. Helt undgå at der er lidt "jagt" skal du
ikke regne med, men for mit vedkommende er det altså mere leg end
decideret jagt, og det tror jeg osse det er hos dig... medmindre
hunden vogtede over maden?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 16-09-06 10:32

Leyna wrote:
> [...]
> men jeg tror nu mere at hundene ser det som lege ned som jagt. De er
> nemlig helt med på hvilke katte der er "deres".

Sådan er mine hundes forhold også til min kat, de kan da også finde
på at rende efter den ude i haven, men det er helt klart kun leg.
Min grænse går ved om de er agrassive overfor katten, det har jeg oplevet
en enkelt gang at Angel var da hun lavede en udfald mod den, da hun troede
at katten ville tage en bold vi legede med, den ville bare snuse til den.
Der fik hun sig en skideballe, katten er fredet i klasse A her i huset,
den er den lille og svage i forhold til dem og derfor have lov til at værer i fred.

/Jens

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 18-09-06 19:07

> Hvorfor så fortsætte med det?

Fordi jeg er høvding i den her flok!

Bryder du mine regler, falder der brænde ned - hvis det ikke nytter, skal
der naturligvis tages flere midler i brug.

/K

Fra : Anette

Dato : 17-09-06 16:57

Bjarne K. wrote:
> [...]
> ligesom en bås, hvor hunde og katte kan komme ind men ikke jeg. Så da
> jeg har fået ham til at lade være med at jage katten, siger jeg at

Hej Bjarne
Det er en rigtig ØV-oplevelse både for dig og for hunden.Måske kan du bruge
samme teknik som vi er i gang med. Vi går til træning med vores Andy, som
for at sige det mildt - ikke er ret god til andre hunde. Vores egne to tæver
elsker han, men andre hunde - der bliver han usikker og angriber hvis han
kan komme afsted med det.
Når Andy laver et udfald mod andre hunde, trækker vi ikke i ham, skælder
ikke ud, men kommanderer ham i "dæk" og tager fat i nakken på ham. Ikke
hårdt, men bare så han kan mærke at vi har fat. Når han ligger helt ned (
hovedet på jorden mellem forbenene) og har ligget ca 10 sekunder, roser vi
ham stille " dygtig hund,,, dygtig dæk" Han skal blive liggende til hans
vejrtrækning falder til ro og det værste stress er dampet af ham. Det er
svært for ham men det lykkes faktisk fra allerførste forsøg. Hunden skal
lære at det ikke er hans problem, men at vi nok skal gøre hvad der nu skal
gøres.
I dag til træning ( 3. egentlige trænings dag) kunne Andy - helt uden bøvl
gå forbi en kat ( som ellers også tricker ham helt vildt) i ca en meters
afstand og klarede at være i nærhenden af 3 andre hunde med kun et enkelt
forsøg på udfald. Flot gået ) Vi håber det bliver ved på den gode måde
han er startet.

Din hund har helt styr på at "der blev du godt nok sur" så der er ingen
grund til at gøre mere ved det. En god leder bærer ikke nag. Ros ham helt
vildt næste gang han er tæt på kattene, uden at gøre dem noget.....og måske
skulle du rydde op eller helt lukke det hjørne helt af så hunden ikke kan
fange kattene mellem møblerne.) Både hund og katte bliver stresset vildt
op når de ikke kan komme væk.

Og der er jo også kattene at tage hensyn til. Kattene synes ikke det er en
sjov leg at blive jaget. Vores katte er vant til hunde, men er bange for
Andy for han stopper ikke når de hvæser ad ham, en klo i snuden stopper ham
heller ikke, først når vi blander os stopper han, så jeg synes ikke man bør
risikere kattens liv ved at lade dyrene finde ud af det selv.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : jopa

Dato : 17-09-06 17:49

Anette skriblede bla:
> Når Andy laver et udfald mod andre hunde, trækker vi ikke i ham,
> skælder ikke ud, men kommanderer ham i "dæk"

God metode som jeg også bruger
--
Mvh.John
www.jp-web.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 17-09-06 18:43

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke kan fange kattene mellem møblerne.) Både hund og katte bliver
> stresset vildt op når de ikke kan komme væk.

Nej, både vuffe og jeg har ligesom fortrængt det der foregik, og der har
intet været siden. Den har været lidt mere kælen og render efter mig lige
mere, men ikke overdrevet.

> [...]
> ham heller ikke, først når vi blander os stopper han, så jeg synes ikke
> man bør risikere kattens liv ved at lade dyrene finde ud af det selv.

Nej, kattene vejer nok kun 5-6 kilo, og klumpen er oppe på 35, så jeg
blander mig. Stalden er kattenes hjem, og der skal du kunne være uden at
blive jaget. Men jeg er begyndt at give hundene lidt kattemad, når kattene
bliver fodret. Det dæmper ligesom alle gemytterne. Jeg regner dog bestemt
med at kattene (især den lille han) kan skabe lidt respekt, når den bliver
større. Allerede idag, lyder han som en jetjager når en af hundene kommer
for tæt ¨på.

Jeg har forøvrigt lige været over i stalden igen, og der var intet. Kattene
sad på deres ynglingsplads og kiggede på hundene, som bare luntede forbi.

Og endnu engang tak til alle for gode råd.

Bjarne K.