MythTV råd
Fra : Peter Mogensen

Dato : 15-09-06 17:33

Hej,

Jeg overvejer at bygge mig et "medie-center" baseret på MythTV. Jeg er
dog lidt i tvivl om hvor jeg skal starte rent hardware-mæssigt. Er der
et dansk forum, hvor man diskuterer på baggrund af hvad der er til at
anskaffe i DK?

Jeg kunne jo altid bare anskaffe noget, jeg ved virkede, men jeg har
lidt specielle ønsker:

* Ingen blæsere. Helt passivt kølet. Gerne ekstern strømforsyning og
ikke alt for stor.
* USB/audio/firewire i front.
* Gerne fremtidssikret med HDTV decoder/encoder.
* Gerne processorkraft og 3D-grafik nok til at kunne spille nogle af de
gængse Open Source spil. F.eks. Bzflag.

Jeg har haft kig på Via EPIA EN12000E bundkortet, men jeg er lidt i
tvivl om understøttelsen og mulighederne.

Er der nogen MythTV-eksperter her?

Peter

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 15-09-06 18:17

Peter Mogensen skrev:

> [...]
> dog lidt i tvivl om hvor jeg skal starte rent hardware-mæssigt. Er der
> et dansk forum, hvor man diskuterer på baggrund af hvad der er til at

Det er vist i dk.teknik.htpc medieeksperterne holder til.

Olav

Fra : Michael Zedeler

Dato : 15-09-06 18:43

Peter Mogensen wrote:
> [...]
> dog lidt i tvivl om hvor jeg skal starte rent hardware-mæssigt. Er der
> et dansk forum, hvor man diskuterer på baggrund af hvad der er til at

Nezar har bygget en. Du kan se mere på hans hjemmeside: fez.dk. Du kan
sikkert også ringe og udfritte ham for flere detaljer.

Mvh. Michael.
I am less likely to answer usenet postings by anonymous authors.

Fra : Anders Majland

Dato : 15-09-06 22:21

fut sat til dk.teknik.htpc
> [...]
>
> Jeg har haft kig på Via EPIA EN12000E bundkortet, men jeg er lidt i
> tvivl om understøttelsen og mulighederne.

Mythtv har adskilt backend fra frontend - så der er ikke nogen grund til
at de skal køre på samme hardware. Samtidig er kravene om passiv køling
og høj ydelse til hdtv og 3d nok lidt svær at opnå til en rimelig
penge...

Min egen løsning er en epia m10000 med 2 hauppauge nova-t og knoppmyth.
Den er lige kraftig nok til at vise et live signal (800x600) live /
timeshifted og kan selvfølgelig også klare af afspille noget optaget.
Den er master backend og kører temmelig stabilt og gjort det længe.

Som supplement roder jeg så med andre frontends.
- Bærbar med windows. Der har jeg stor succes med at bruge VLC til at
afpille over et mappet drev. Den understøtter fint undertekster osv.
- P4 med nivda n6600 grafikkort - på den kører jeg end mythtv frontend
og har indimellem også et nova-s eller et nova-t i den - det roder jeg
fortsat med optimering af. Selv uden egen tuner kørere picture in
picture fint med epia som backend. Outputtet er 1280x720 over dvi

Master backend'en kører 24/7 og er næsten helt lydløs - og epia'en kan
køles helt passivt. Ftont'end kan jeg bedre leve med at de siger lidt.

Fra : Per Jørgensen

Dato : 16-09-06 07:32

Peter Mogensen skrev:
> [...]
>
> Jeg har haft kig på Via EPIA EN12000E bundkortet, men jeg er lidt i
> tvivl om understøttelsen og mulighederne.

Hejsa!
Jeg har bygget et mediecenter med MythTV.
Der er fler emuligheder i den stil - man kan nogle steder køe sig et
preinstalleret system eller man kan bygge det selv.
Som en anden skrev- Er det ikke nødvendigt med Frontend/Backend på samme
maskine - Personligt leger jeg med nogle gamle Sunray1 terminaler som
jeg ønsker skal køre frontend og have min Server gemt af vejen!

Jamen dine hardware krav - er til dels forskellige, netop da man kan
køre de 2 *-ends på hver sin maskine og lade dem kommunikere ved hjælp
af netværk.
Det er nok den fedeste ting jeg har bygget med tiden herhjemme hos mig
selv, som jeg er virkelig glad for.
Hvis og så frem du ønsker at køre seperate ENDS, kan jeg anbefale dig at
bruge deet lidt flere penge og evt finde nogle Shuttle PC'er eller lign
maskiner, til at køre frontends for at sikre dig mindst mulig støj ved
TV'et. Samtidigt vil jeg prøve at få en god server ved siden af tl
Backends som derved servicerer resten af huset vha netværk. Samtidigt
med får du de ønsker opfyldt som du har beskrevet.

Eller man kan også køre begge ENDS på samme maskine, en det kræver det
mere i overskud fra den enkelte maskine.

Til min løsning herhjemme, har jeg brugt en AMD 3800+ som både
fronend/backend indtil det andet kommet til at fungere.
Derudover har jeg brugt ArchLinux, da MythTV ligger i deres pakkearkiv
til distroen.

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen
Stud. Datamatiker
Archlinux 0.7.2
Ubuntu 6.06LTS
Debian Dapper
Gentoo2006

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-09-06 08:56

> maskine - Personligt leger jeg med nogle gamle Sunray1 terminaler som
> jeg ønsker skal køre frontend og have min Server gemt af vejen!

Nu er det noget tid siden jeg har leget med det (og det er stadgivæk
work in progress), men mediamvp med mvpmc (google begge dele) giver en
solid state frontend med fjernbetjening på 6W og giver en forholdsvis
stor delmængde af de mythfuntkioner en rigtig frontend giver.

Thomas

Fra : Per Jørgensen

Dato : 16-09-06 21:36

Thomas S. Iversen skrev:

> [...]
> solid state frontend med fjernbetjening på 6W og giver en forholdsvis
> stor delmængde af de mythfuntkioner en rigtig frontend giver.

Tja det var nu mest pga lyden fra dem, samt jeg har fået en masse fra
min skole der skulle smides ud efter de har nedlagt systemet, så var det
bare jeg tænkte og leger med ideen om at få det rundt og se hvad det
virkelig kan i fuld udstrækning.

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen
Stud. Datamatiker
Archlinux 0.7.2
Ubuntu 6.06LTS
Debian Dapper
Gentoo2006

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 16-09-06 21:43

> [...]
> min skole der skulle smides ud efter de har nedlagt systemet, så var det
> bare jeg tænkte og leger med ideen om at få det rundt og se hvad det

Lyder sjovt.

Hvor mange er en masse? Og nogle du vil sælge ud af?

Thomas

Fra : Per Jørgensen

Dato : 17-09-06 06:14

Thomas S. Iversen skrev:

> Lyder sjovt.
>
> Hvor mange er en masse? Og nogle du vil sælge ud af?
>
> Thomas
En masse er 7 på lager. OG tja jeg ved det ikke og de skal sælges. Om
ikke andet er der også andre der har spurgt først, men gemmer din
adresse indtil den beslutning skal tages

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen
Stud. Datamatiker
Archlinux 0.7.2
Ubuntu 6.06LTS
Debian Dapper
Gentoo2006

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-09-06 06:52

> En masse er 7 på lager. OG tja jeg ved det ikke og de skal sælges. Om
> ikke andet er der også andre der har spurgt først, men gemmer din
> adresse indtil den beslutning skal tages

He he fair nok. Jeg har også begrænset med tid til at lege, så andre
kunne nok have mere glæde af dem

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-09-06 08:34

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> He he fair nok. Jeg har også begrænset med tid til at lege, så andre
> kunne nok have mere glæde af dem

Pjat med dig :)

Kan iøvrigt orientere dig om at en iMac 350 MHz sagtens kan trække en
divx-udgave af børne-DVD'er. Halv størrelse på begge ledder vist
fuldskærms giver cirka 70% cpu i VLC.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-09-06 10:17

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0000@gmail.com> skrev 2006-09-17:

> Pjat med dig :)

He he. Jeg har mindst 3 interessante projekter som er on hold.
mediamvp'en er en af dem :-/

> Kan iøvrigt orientere dig om at en iMac 350 MHz sagtens kan trække en
> divx-udgave af børne-DVD'er. Halv størrelse på begge ledder vist
> fuldskærms giver cirka 70% cpu i VLC.

Hmm. Det er faktisk godt gået af VLC folkene. En G3 350 er ikke
verdens hurtigste CPU. Hvad siger ungerne til kvaliteten?

Thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-09-06 18:43

> He he. Jeg har mindst 3 interessante projekter som er on hold.
> mediamvp'en er en af dem :-/

Du må bare se at blive færdig med det der studienowet.

Skimmede iøvrigt din opgave kort - hvorfor ikke bygge resultatet ind i
Gnumeric eller OpenOffice? Det kunne vel vinde en del?

> Hmm. Det er faktisk godt gået af VLC folkene. En G3 350 er ikke
> verdens hurtigste CPU. Hvad siger ungerne til kvaliteten?

Den er faktisk ret hurtig. Det der sløver systemet er faktisk især
harddisken - cpu'en kan sagtens flytte sig.

Ungerne er henrykte. Nu mangler jeg bare at kunne starte DVD'er der
sitter i drev på en anden maskine. Kan du et trick til iDVD?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 17-09-06 19:13

> Du må bare se at blive færdig med det der studienowet.

Det er jeg næsten færdig med. Det er arbejdet der tager al min tid.
Det bliver højst til lidt hobby kode på TinyCalc.

> Skimmede iøvrigt din opgave kort - hvorfor ikke bygge resultatet ind i
> Gnumeric eller OpenOffice? Det kunne vel vinde en del?

Ja det kunne man måske godt. Det er dog ikke mig der skal gøre det.
Der var den igen, den der med tiden Hvis jeg skulle gøre noget, så
ville jeg hellere prøve at bygge RTCG ind i Excel, men jeg får jo
næppe chancen.

> Den er faktisk ret hurtig. Det der sløver systemet er faktisk især
> harddisken - cpu'en kan sagtens flytte sig.

Hmm, så kan man vel smide en nyere HDD ind i sådan en imac, eller?

> Ungerne er henrykte. Nu mangler jeg bare at kunne starte DVD'er der
> sitter i drev på en anden maskine. Kan du et trick til iDVD?

He he. Nej desværre ikke.

Thomas

Fra : Lasse Jensen

Dato : 17-09-06 08:21

Per Jørgensen wrote:

> En masse er 7 på lager. OG tja jeg ved det ikke og de skal sælges. Om
> ikke andet er der også andre der har spurgt først, men gemmer din
> adresse indtil den beslutning skal tages

Så spørger jeg som nummer to

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Per Jørgensen

Dato : 17-09-06 09:19

Lasse Jensen skrev:

> Så spørger jeg som nummer to

Hmmm - Det noterer jeg bare. Så skulle jeg alligevel have taget samtlige
20 stks

Lad os nu ikke glemme hvad det var manden spurgte om istedet for at
dreje det ind på en anden samtale - Det handler jo om at hjælpe.

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen
Stud. Datamatiker
Archlinux 0.7.2
Ubuntu 6.06LTS
Debian Dapper
Gentoo2006

Fra : Anders Majland

Dato : 19-09-06 17:11

> [...]
> solid state frontend med fjernbetjening på 6W og giver en forholdsvis
> stor delmængde af de mythfuntkioner en rigtig frontend giver.

Den primære grund til at jeg for 1,5år siden rodede mig ud i noget pc
baseret htpc var ønsket om dvb-s & dvb-t , harddiskrecorder og en god
skalering på dvi/hdmi til 1280x720. Det er stadig særdeles småt med
kommercielle løsninger til det "behov". En dreambox med begge tunere er
nu kommet, men den kan ikke levere billedet som jeg vil have det.

/A

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 19-09-06 18:09

Anders Majland <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev 2006-09-19:

> Den primære grund til at jeg for 1,5år siden rodede mig ud i noget pc
> baseret htpc var ønsket om dvb-s & dvb-t , harddiskrecorder og en god

Jeg kører pt. med et PVR-150, men ville gerne over på noget DVB-T.
Hvad kører du med der? (hvor dgodt understøttet under Linux og har det
hw mpeg2 encoder?)

Thomas

Fra : Anders Majland

Dato : 19-09-06 22:11

> Jeg kører pt. med et PVR-150, men ville gerne over på noget DVB-T.
> Hvad kører du med der? (hvor dgodt understøttet under Linux og har det
> hw mpeg2 encoder?)

Hauppauge Nova-T er et sikkert valg (pci udgaverne - jeg har 3 af dem
kørende med mythtv. Har ikke styr på usb varianterne)

Og med DVB-T modtages der direkte en multplex med mpeg2 streams, så det
giver ikke mening at tale om en mpeg2 enkoder da der sker hoe
broadcasteren inden udsendelse. Se istedet en dvb-t tuner som et
netkort. Og det kører fint med på linux - mythtv har helt styr på
vigtige detaljer som undertekster ...

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-09-06 06:01

> [...]
> broadcasteren inden udsendelse. Se istedet en dvb-t tuner som et
> netkort. Og det kører fint med på linux - mythtv har helt styr på

Hmm, min uvidenhed var åbenlys. Nå, men tak for oplysningen. Jeg
skynder mig at bestille et kort.

Thomas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-09-06 14:19

> Hauppauge Nova-T er et sikkert valg (pci udgaverne - jeg har 3 af dem
> kørende med mythtv. Har ikke styr på usb varianterne)

Lige en ting mere.

Der er en Nova-T og en Nova-T-500. Hvilken snakker vi om?
prisforskellen er 150,- men jeg vil helst ikke købe den forkerte.

Thomas

Fra : Anders Majland

Dato : 20-09-06 14:36

> Der er en Nova-T og en Nova-T-500. Hvilken snakker vi om?
> prisforskellen er 150,- men jeg vil helst ikke købe den forkerte.

Kendte ikke Nova-T-500 så søgte lige på den - Det ser ud til at være en
dual tuner udgave og den ved jeg ikke om er supporteret ....

Prøv at se om den nævnt i wikien på www.linuxtv.org - det sikre valg
er den anden med en enkelt tuner ...

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 20-09-06 16:21

Anders Majland <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev 2006-09-20:

> Kendte ikke Nova-T-500 så søgte lige på den - Det ser ud til at være en
> dual tuner udgave og den ved jeg ikke om er supporteret ....

> [...]

Og jeg har så købt en efter det sikre valg. Takker for hjælpen.

Thomas