Foder igen igen..
Fra : Svante

Dato : 15-09-06 11:40

Jeg er ALTID i tvivl om hvad der er den korrekte fodring. Har et langt
stykke tid fået Hills Prescription Diet C/D. Dette kan jeg købe hos vores
dyrlæger som siger det er det "rigtige" foder. 10 kg ca 450 kr. Prisen
sådan set ligegyldigt.
Men diætfoder er vel til syge katte, eller er det for at de ikke skal blive
syge. Kan læse på posen at det skulle forbygge urinvejsproblemer, hvilket
jeg faktisk indtil nu aldrig har haft som et stort problem hos mine katte.
Sidst har jeg så købt en 10 kg Royal Canin Kitten 34 som hun anbefalede og
til en anden pris da hun er opdrætter og kan skaffe det billigere end det
koster i butikkerne. Men på denne sæk kan jeg ikke læse om det er et
almindeligt foder da det ikke står på noget læseligt sprog for mig da jeg
ikke er god til andre sprog end de nordiske.
Det er fint at det foder jeg bruger beskytter mod sten og krystaller i
urinvejene, men jeg har ikke brug for et slanke foder. Måske tværtimod til
nogle af mine katte som godt kunne tåle at tage et halvt kilo på.
De er glade for Hills C/D men er også meget glade for Royal Canins Kittens
34. Jeg har perserkatte men også almindelige huskatte der lever
inde/udelivet. Perserkattene dog kun i kattegård.
Hvad skal et produkt hedde hvis jeg skal have et almindeligt ikke slankende
foder, men alligevel må det gerne beskytte mod visse sygdomme og være et
godt foder generelt. Syntes virkelig det er en jungle når man står ved
hylderne og ser alt det mad der er at vælge mellem.
Hilsen Svante

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-09-06 12:11

Svante <perserbo@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> sygdomme og være et godt foder generelt. Syntes virkelig det er en
> jungle når man står ved hylderne og ser alt det mad der er at vælge

Det ville da undre mig meget hvis din dyrlæge ikke anbefaler
Prescription Diet som det "rigtigste" foder. Det eneste sted det
bliver forhandlet er netop hos dyrlægerne.

Dermed ikke være sagt at der er noget i vejen med dette foder. Det er
aldeles udmærket. Jeg brugte det i en del år, og derefter det foder
der hedder Specific/FXD som også er fra dyrlægen. Det var specielt til
kastrerede hankatte, og faktisk meget dyrt synes jeg.

Jeg har tidligere i gruppen anbefalet Olivers, og jeg synes du skal gå
ind på deres hjemmeside www.olivers.dk og læse hvad der står om
foderet. Selvom Olivers anbefaler at bruge andre mærker til kastrerede
hankatte, så tilsætter de forskellige ting (det kan du læse dig til)
der skulle nedsætte risikoen for urinvejssygdomme. Jeg har valgt at se
bort fra advarslen, da den ene af mine tidligere katte udviklede en
urinvejssygdom på trods af, at jeg brugte Specific, så jeg tror helt
ærligt, at hvis katten er disponeret for problemer med urinvejene, så
får de problemerne uanset hvilket foder man giver dem.

Det er imidlertid vigtigt, at man ikke ved siden af fodrer med
dåsetun, rejer, og dåsemad der indeholder for meget magnesium. Det er
bl.a. det der giver problemerne.

Der er så den lille ting ved Olivers. Det jeg giver mine 2 misser,
findes kun med kylling. Jeg kunne godt have tænkt mig en variant med
fisk, men bortset fra det så har jeg aldrig oplevet mine katte så
henrykte for tørfoder, som det de får nu fra Olivers. De får det så ad
libitum, hvilket jeg synes er bedst.

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Svante

Dato : 15-09-06 12:27

Da jeg har en del katte fårde "kun" tørfoder ad libitum som du skriver. Dog
får de noget dåsemad om morgenen, mest fordi det kan de godt lide og det er
så det. Men til gengæld får de aldrig godbidder som rejer, tun og den slags.
Jeg er nødt til at gøre mig hård og de har helt deres eget foder og jeg mit!
Netop fordi jeg har en del katte, En enkelt kat er nok nemmere at forkæle
med lidt godt i ny og næ, men jeg har måttet skære igennem
Jeg er lige blevet anbefalet Royal Canins til perser. Men en anden siger så
at almindelige huskatte og andre racer IKKE må få det og da jeg har begge
slags katte, er det svært for mig at undgå den ene ikke æder den andens
foder. Jeg skal have noget alle må og kan spise og som er lige godt for
alle - hvis det overhovedet er muligt!!

Svante

Fra : Siri

Dato : 15-09-06 12:47

> [...]
godbidder som rejer, tun og den slags.
> Jeg er nødt til at gøre mig hård og de har helt deres eget foder og jeg

Den var god Svante - det er lige det, jeg mener, og kommer ind på
senere, mht at flyve lammekød ind fra den anden side kloden....

> Netop fordi jeg har en del katte, En enkelt kat er nok nemmere at forkæle
> med lidt godt i ny og næ, men jeg har måttet skære igennem

Netop derfor er det skønt at finde et daglig-foder, som katten er vild
med.

> [...]
andens > foder. Jeg skal have noget alle må og kan spise og som er lige godt
for > alle - hvis det overhovedet er muligt!!

Hej igen
OK, om andre katte ikke må få perserfoder ved jeg ikke - hvorfor mon
ikke - de får da sikkert også hårboller osv?
Når jeg jubler så meget over, at Gia kan lide Royal Canin Persian, er
det, fordi hun ikke gider nogen 'katte-lækkerier' overhovedet! Fisk,
kød, katteslik, vådfoder - hun værdiger det knapt et blik, og anser det
slet ikke for mad. Men som sagt, RC Persian, bare jeg rører posen, så er
hun der! Og det er jeg så glad for - endelig en mulighed for at give min
kat noget godt, for alle de glæder, hun giver mig. Og så er det sundt
for hende endda!
Ang. Oliver's kan Gia også lide det, omend ikke så godt. Jeg er bare
lidt miljø-forarget, når jeg læser i deres grundige danske
prdouktbeskrivelse, at ja da, lammekødet i deres foder bliver hentet
hertil fra New Zealand - for det er det bedste.... Jamen! Helt ærligt,
så er det da muligt, at gourmeter kan smage forskel, men jeg tror
simpelthen ikke på, at godt lammekød her fra omegnen ikke er godt nok -
og så er det altså miljøsvineri at bruge råvarer fra den anden ende af
verden, når det ikke er nødvendigt.
Kald mig hellig, men det ku' heller ikke falde mig ind at købe frisk
frugt og grønt fra, ja, var det grønne bønner fra et sted i Afrika, jeg
så - no way. Det er groft svineri med jet-brændstof. Synes jeg.
Folk må gøre, som de vil , men gerne ud fra lidt oplysning....
Og så er hun altså endnu mere vild med RC end med Oliver's - ja, nu skal
jeg nok lade være med at sige det mere , det er bare så skønt
Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 15-09-06 13:21

Siri skrev
<mht at flyve lammekød ind fra den anden side kloden....>

Nu bliver Olivers produceret i Canada så det er canadierne der importere
lammekødet, faktisk er det meget småt med dansk produceret foder, lige pt
kan jeg kun komme i tanke om Specific, så under alle omstændigheder bliver
dele af/hele dit foder transporteret over længere afstande

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Mahatma Ghandi

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-09-06 13:47

Siri <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> wrote:
> [...]
> Og så er hun altså endnu mere vild med RC end med Oliver's - ja, nu
> skal jeg nok lade være med at sige det mere , det er bare så

Jeg er sikker på, at Royal Canin ville fryde sig, hvis de kunne læse
din lovprisning. Du har godt nok ikke læst på din "lektie".

De har 6 fabrikker fordelt rundt om i verden:

Frankrig 2
Usa 1
Brasilien 1
Argentina 1
Sydafrika 1

Altså ingen fabrikker her i landet

Hvordan tror du deres produkter bliver fragtet til Danmark uden
"miljøsvineri", med sejlbåd eller hestevogn ?

Jeg er helt sikker på, at mange af de ting du bruger i dagligdagen
også er importerede, det er bare ikke noget man lige tænker over.

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Siri

Dato : 15-09-06 14:17

> din lovprisning.

Ja, og jeg har fortalt dem det samme (da jeg høfligt sendte en mail med
tak for foderprøver og det sjove katte-telt, jeg fik med som gave) -
nemlig sandheden. Og sagt pænt tak til de perser-avlere (med samme
oplevelse), der gav mig rådet - tak igen. Gia kan allerbedst lide det
foder, og jeg har prøvet en del forgæves, som beskrevet. Derfor min
glæde. Og når nu Svante spurgte, og har persere, så -

Du har godt nok ikke læst på din lektie

Jaja, godt ord igen, Tove

> De har 6 fabrikker fordelt rundt om i verden:

> [...]

Nej, det var heller ikke lige det, jeg kommenterede - bare afstanden,
nemlig fra den anden side af kloden..... New Zealand....

> Hvordan tror du deres produkter bliver fragtet til Danmark uden

(pcen fjerner tekst af sig selv, når man vil svare - møgirriterende...)

Nej da - men måske lige helt fra New Zealand.....
Frankrig f eks, det er da mere rimeligt - tak for oplysningen. Oplysning
er godt - det kan vi ikke få for meget af.
Og det ville da være dejligt, hvis man generelt arbejdede på mere
miljøvenlig transport tilpasset afstandene. Det ville være godt for
jorden og vores fremtid - om ikke andet børn og børnebørn.....

> Jeg er helt sikker på, at mange af de ting du bruger i dagligdagen
> også er importerede, det er bare ikke noget man lige tænker over.

Ja da - men jeg prøver på at gøre noget ved det, tænke mig om, søge
oplysning, og handle derefter. Det er ikke altid, at det lykkes
Det var oplysningen fra Oliver's egen deklaration, jeg faldt over.
Og så er det, at jeg, så vidt muligt og udfra min (begrænsede, men
stadig voksende) viden prøver at handle miljøbevidst.
Jeg sagde prøver....
Og jeg understregede, at jeg ikke anklager nogen, folk må gøre, som de
vil.
Jeg vil bare gerne gøre opmærksom på noget, som jeg anser for at være
langt ude. Noget, jeg selv prøver på at undgå: Miljøsvineri.
Især når det gælder noget af det, der sviner allermest.

Fra : Siri

Dato : 15-09-06 12:34

> [...]
> 34. Jeg har perserkatte men også almindelige huskatte der lever
> inde/udelivet. Perserkattene dog kun i kattegård.

Wow Svante - hvis du har persere, så und dig selv en oplevelse: Bestil
nogle prøver af Royal Canins foder via deres website, de sender det
fluks, og især deres perserfoder er altså langt bedre end Hill's, synes
jeg. Mon ikke dine persere vil være lige så vilde med det, som min
er..... Ellevilde!
Jeg har fået det anbefalet af andre perser-ejere (avlere). Og jeg var
paf over, hvor godt min perser kan lide det - hun lader sig håndfodre
med det, og kommer spænende, blot jeg åbner posen! Jeg bruger det
foreløbig som belønning... Men hun skal da helt klart skifte foder, jeg
har bare en kæmpesæk Hill's stående. Men jeg så et godt tilbud forleden,
rabat på RC, og så snart jeg har fået den i huset, så nænner jeg da ikke
at give hende andet end det foder, som hun bedst kan lide - og som
ovenikøbet er skræddersyet til perseren, med den lange pels (flere
hårbolle-problemer) og flade snude (giv dine persere en helt flad
madskål, står der i bøgerne, ellers skraber den maden ud af skålen for
at få fat i den, den kan jo ikke stikke snuden ned i skålen - måske er
det en selvfølgelighed, men ikke alle ved det).
Og Hill's - ja, hun har aldrig fået andet, også købt hos og anbefalet af
dyrlægen (de må få procenter - RC virker meget bedre, og det er da også
det, som klinikken på Landbohøjskolen sælger), diet eller anti-hairball,
og hun spiser det da, men det er lidt som rugbrød.... eller noget i den
dur. Men der findes også lækkert rugbrød!
Royal Canins Persian er hun vild med, i en grad, så jeg overvejer at
aflevere den sæk Hill's, jeg har, til Dyreværnets Internat, der jo er i
nød for hjælp, om det så er en sæk foder.
Du har ret, det er en jungle mht foder. Men for et par uger siden var
der en gut, der skrev ind om den enorme forskel og udvikling til en
langt bedre daglig trivsel for kattene, da han skiftede fra det
"billige" foder fra Netto til kvali-foder, der er cirka lige så billigt,
fordi det er drøjere. Og altså, kattene trivedes synligt bedre af det!
Pels, adfærd m.m..m - kig et par sider tilbage, så finder du det.
Prøv RC, jeg lyder som en dum reklame, men Gia elsker det. hvordan andre
katteracer har det, aner jeg ikke en bønne om, da Gia er min første kat,
hun er købt "brugt" og fik en sæk Hill's med sig, bl.a. Det var jo fint,
og sikkert sundt (jeg utaknemmelige skarn!). Hun kan bare bedre lide det
foder, der er specifikt beregnet til persere....

Fra : Svante

Dato : 15-09-06 13:23

Nu har jeg ringet til Royal Canins og de anbefaler et generelt foder der
hedder Beauty & Care til både persere og huskatte og så kittens til katte
der har brug for lidt mere sul på kroppen og til killinger. Det med
perserfoderet er noget med en sten kun perserkatte kunne få og derfor måtte
huskatte helst ikke få det

Svante

Fra : Siri

Dato : 15-09-06 14:20

> [...]
> der har brug for lidt mere sul på kroppen og til killinger. Det med
> perserfoderet er noget med en sten kun perserkatte kunne få og derfor måtte

Nårh derfor!
Send dem en mail om det, så sender de dig gerne et par prøver,. Så kan
du teste, hvad de kan lide, før du køber. Det gjorde jeg, og det var et
hit. De sendte et par dejligt store poser, og den ene var en succes. Den
anden - ja, det var ikke lige Gia, det er derfor, at jeg råder enhver
til at prøve - at maile efter prøvepakker på det kvali-foder, man ikke
kender. Så kan katten vælge med tungen