Ændring af størrelsen af en
Fra : Martin Schultz

Dato : 15-09-06 11:19

Hejsa

Min laptop dualbooter i mellem Linux og Windows XP. Her har jeg været
lidt for nærrig med størrelsen af Linux partitionen(af typen ext3). Så
jeg vil gerne udvide den. Jeg har en udgave af partition magic som ser
ud til nemt at kunne ændre størrelsen men kan journal systemet i ext3
finde ud af det?
Eller hvordan udvider man bedst en ext3 partition?

Martin
--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 15-09-06 13:31

Martin Schultz wrote:
> [...]
> finde ud af det?
> Eller hvordan udvider man bedst en ext3 partition?

Jeg har selv kun brugt QTParted til at ændre et NTFS filsystem med da
jeg skulle lave plads til en Linux og det virkede fint. Men ext3 tror
jeg ikke at den kan. Det burde GParted til gengæld kunne og der er en
live-CD til den også (har dog ikke prøvet GParted).

http://gparted.sourceforge.net/features.php

Med venlig hilsen Preben

Fra : Kent Friis

Dato : 15-09-06 15:28

Den 15 Sep 2006 10:19:07 GMT skrev Martin Schultz:
> [...]
> finde ud af det?
> Eller hvordan udvider man bedst en ext3 partition?

Først skal partitionen udvides, det burde de fleste af den slags
programmer kunne klare, bare de ikke rører ved filsystemet.

Så skal filsystemet resizes så det fylder hele partitionen igen, til
det formål skal du have fat i resize2fs (mener jeg den hedder).

Mvh
Kent