EL: Nej til at sende danske skibe til Liba~
Fra : Jens Bruun

Dato : 15-09-06 09:19

Som eneste parti stemte Enhedslisten nej til at sende danske skibe til
Libanon, hvor de skal være med til at forhindre, at Hizbollah genopruster.
Hvorfor? Er det Asmaa Abdol-Hamids brødre, man ikke ønsker at fratage
muligheden for at vedblive med at slå civile Israelere ihjel? Jeg er
forundret og dybt beskæmmet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-06 09:32

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Hvorfor? Er det Asmaa Abdol-Hamids brødre, man ikke ønsker at fratage
> muligheden for at vedblive med at slå civile Israelere ihjel? Jeg er

Enhedslisten mente også at angrebet på WTC måtte være en 'politisag',
hvor man måtte sende et antal politibetjente til Afghanistan for at
anholde Osama bin Laden.

Eller nå nej, det ville jo være et angreb på Afthanistans integritet.
Næ, man måtte 'anmode' talebanerne om at udlevere Osama bin Laden til
retsforfølgelse i Haag ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 15-09-06 09:39

On Fri, 15 Sep 2006 10:31:42 +0200, Per Rønne skrev:

> [...]
>
> Eller nå nej, det ville jo være et angreb på Afthanistans integritet.
> Næ, man måtte 'anmode' talebanerne om at udlevere Osama bin Laden til

Først og fremmest skulle man have rejst sigtelse for 911 mod
Osama. Det har amerikanerne stadig ikke gjort.

Hvorfor det skulle føre til retsforfølgelse i Haag, kan jeg
ikke se, og jeg tvivler også på, at Enhedslisten skulle have
foreslået det; men du har måske noget, der viser, at det
skulle forholde sig sådan?

--
Each progressive spirit is opposed by a thousand mediocre
minds appointed to guard the past. ~ Maurice Maeterlinck

Fra : Per Rønne

Dato : 15-09-06 09:59

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> [...]
> ikke se, og jeg tvivler også på, at Enhedslisten skulle have
> foreslået det; men du har måske noget, der viser, at det

De talte ikke om Haag men om at det måtte kunne klares med en
'politiaktion'. Naivitetens dyb i det parti synes at være bundløs.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 15-09-06 10:10

On Fri, 15 Sep 2006 10:59:09 +0200, Per Rønne skrev:

> De talte ikke om Haag

Nej, det troede jeg faktisk heller ikke sekund på. Osama er og
var jo ikke statsleder eller officer i et militært
statsapparat.

> men om at det måtte kunne klares med en
> 'politiaktion'.

Sagde Enhedslisten nu også det? En politiaktion ville under
alle omstændigheder være det naturlige til at starte med. Man
kunne så kræve Osama udleveret på baggrund af en sigtelse for
konspirationen omkring 911; men man sigtede som sagt ikke
Osama for det, og det har man stadig ikke gjort.

> Naivitetens dyb i det parti synes at være bundløs.

Kan du ikke lige finde noget frem, der viser, at Enhedslisten
udtalte, det måtte kunne klares med en politiaktioin?

--
"Nothing is easier than self-deceit. For what each man wishes,
that he also believes to be true." --Demosthenes

Fra : Sten Schou

Dato : 15-09-06 14:23

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke lige finde noget frem, der viser, at Enhedslisten
> udtalte, det måtte kunne klares med en politiaktioin?

De sendte ihvertfald hende med overskægget, Jette Gottlieb, derned, da hun
som led i EL's rotationsprincip forlod folketinget. Angiveligt skulle hun
derned som tømrer, men om hun i virkeligheden skulle arbejde under cover,
damer med overskæg er jo ideelle i de områder, melder historien ikke noget
om.

Hilsen Sten

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 15-09-06 18:50

On Fri, 15 Sep 2006 15:23:25 +0200, Sten Schou skrev:

> [...]
> damer med overskæg er jo ideelle i de områder, melder historien ikke noget

Jeg mener faktisk at kunne huske, at samtlige damer i
Afghanistan var under cover.

--
"Why shouldn?t truth be stranger than fiction? Fiction, after
all, has to make sense." --Mark Twain

Fra : Sten Schou

Dato : 15-09-06 19:42

> Jeg mener faktisk at kunne huske, at samtlige damer i
> Afghanistan var under cover.

He-he....ja, en god del var........

Hilsen Sten

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-06 04:51

Henrik Svendsen <HrSvendsen@msn.com> wrote:

> Kan du ikke lige finde noget frem, der viser, at Enhedslisten
> udtalte, det måtte kunne klares med en politiaktioin?

<http://www.google.dk/search?q=Enhedslisten+politiaktion+Afghanistan+%27
Osama+bin+Laden%27&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mo
zilla:da-DK:official>

Specielt kan på:

<http://www.folketinget.dk/Samling/20011/udvbilag/FOU/B65_bilag35.htm>

læses følgende:

=
Et mindretal i udvalget (EL) indstiller forslaget til forkastelse.

Enhedslistens medlem af udvalget er imod en udsendelse af korvetten
»Niels Juel« til deltagelse i USA's og NATO's militære operationer i
Middelhavet i forbindelse med de militære aktioner imod Afghanistan og
Osama bin Laden.

Enhedslisten har den grundlæggende holdning, at terroraktionerne imod
den amerikanske civilbefolkning er forkastelige og en forbrydelse mod
menneskeheden. Derfor har partiet foreslået, at der i FNs regi skal
iværksættes en international politiaktion for at fange de skyldige og
stille dem for en international straffedomstol. En sådan FN-politiaktion
må i givet fald anvende de militære midler, som skønnes nødvendige for
at udfør e opgaverne.

På den baggrund kan Enhedslisten ikke støtte, at NATO skal gå ind i den
militære aktion under henvisning til en aktivering af artikel 5 i
NATO-traktaten. Det er principielt forkert, at NATO for første gang i
alliancens historie bruger artikel 5, eftersom denne artikel efter
Enhedslistens opfattelse ikke kan finde anvendelse i den konkrete
situation, hvor der er tale om, at en terrororganisation udfører
flyaktioner imod civilbefolkningen i USA.

Enhedslisten kan heller ikke støtte, at Danmark indgår i de af USA og
England ledede militære aktioner, da disse aktioner efterhånden er ude
af proportioner i forhold til det, der må siges at være nødvendigt for
at fange Osama bin Laden og hans terrorister. Efter Enhedslistens
opfattelse har aktionerne efterhånden fået karakter af en egentlig
militær krig, hvor civilbefolkningen i stigende grad bliver offer.
Således er civilbefolkningen blevet ramt af bomber eller missiler.
Endvidere bliver befolkningen flygtninge i eget land med alle de
konsekvenser, som dette kan medføre i de kommende måneder, hvor vinteren
sætter ind i Afghanistan.

Enhedslisten er heller ikke tryg ved, at et stort flertal i Folketinget
åbenbart er parat til at udstyre korvetten »Niels Juel« med det såkaldte
»robuste mandat«, som regeringen har anmodet om.

I den forbindelse henviser Enhedslisten til artiklen i Jyllands-Posten
den 20. september 2001, hvori professor i statsret ved Århus Universitet
Jens Peter Christensen giver udtryk for den opfattelse, at regeringen
ikke behøver at spørge Folketinget, hvis det drejer sig om, at »Niels
Juel« udelukkende skal deltage i overvågnings-, kontrol- og
patruljeringsopgaver samt til aflastning af USA i forbindelse med kr
igen mod Afghanistan. Denne avisartikel skal sammenholdes med en artikel
af 19. oktober 2001 i Jyllands-Posten, hvoraf det fremgår, at
Folketinget skal give sin grundlovsmæssige accept, hvis korvetten skal
indgå i egentlige krigshandlinger, samt at dette kan komme på tale, hvis
NATO skønner det nødvendigt, og krigen udvides til Mellemøsten. Begge
disse artikler optrykkes som bilag til betænkningen.

Efter Enhedslistens vurdering har regeringen med sin besvarelse af
spørgsmål 7 og 9 ikke ville tage stilling til, om dette er tilfældet.
Regeringen har i stedet for valgt bl.a. at henvise til, at
»flådestyrkens mandat for magtanvendelse vil omfatte adgang til at
anvende magt til at gennemføre de pålagte opgaver« samt at »styrkens
anvendelse af militære magtmidler kan få karakter af tvan gshåndhævelse
over for en anden stat«. Spørgsmål 7 og 9 samt besvarelserne heraf
optrykkes som bilag til betænkningen.

Samtidig med disse meget ufuldstændige svar har regeringen med sit svar
på spørgsmål 1 oplyst, at der er overensstemmelse mellem den danske
risikovurdering og NATO's risikovurdering. Af svaret fremgår det også,
at »ingen af staterne, der grænser op til den østlige del af
Middelhavet, vurderes at have nogen interesse i at gennemføre militære
aktioner mod en NATO-flådestyrke og et eventuelt bidrag hertil«.
Endvidere anføres det i ministerens besvarelse af spørgsmålet, at heller
ikke de islamiske terrorgrupper, som eksisterer i dette område, vil
»udgøre en trussel mod STANAVFORLANT på åbent hav«. I svaret tages der
dog forbehold overfor den situation, hvor NATO's militære flåde skulle
komme tæt på land eller anløbe havn i stater, hvo orgrupper opererer.

På den samlede baggrund er det Enhedslistens vurdering, at der med
formuleringen af et »robust mandat« sammenholdt med regeringens meget
elastiske bemærkninger til beslutningsforslaget B 65 samt
udenrigsministerens og forsvarsministerens besvarelser af de spørgsmål,
der er stillet under udvalgsbehandlingen, åbnes op for den eventuelle
udvidelse af NATO's militære aktioner, som Jyllands-Posten om i den
anførte artikel den 19. oktober 2001.

I forlængelse heraf erindrer Enhedslisten om indholdet af det brev, som
den amerikanske FN-ambassadør John Negroponte sendte til FN's
Sikkerhedsråd søndag den 7. oktober 2001, hvor USA startede de militære
bombninger af Afghanistan. I brevet tages der forbehold overfor en mulig
udvidelse af de militære aktioner til andre lande i Mellemøsten, hvis
dette skønnedes nødvendigt. En tilsvarende vurdering har den amerikanske
forsva ster Rumsfeld for få uger siden også givet udtryk for.

Enhedslisten finder det meget lidt betryggende, at regeringen ikke har
ville svare klart på spørgsmål om dette problem. Enhedslisten er imod at
udsende »Niels Juel« i henhold til NATO's beslutninger, som de er
formuleret den 2. oktober 2001. Samtidig finder Enhedslisten, at det
store flertal i Folketinget, der er villig til at sende »Niels Juel« af
sted til havet, som minimum burde stille krav om, at udsendelsen sker
under forudsætning af, at korvetten kun indgår i de militære aktioner,
som hidtil er lagt frem for offentligheden: nemlig af fange Osama bin
Laden og det Taliban-styre, som har huset ham. Og dermed tillige, at
aktionerne ikke kan udvides til at omfatte andre stater i Mellemøsten.

Endelig vil Enhedslisten skarpt kritisere hele forløbet i denne sag. Det
er helt urimeligt, at et beslutningsforslag som B 65 skal underkastes en
hastebehandling i det danske Folketing, hvorunder der i løbet af et par
dage med helt urimelige tidsfrister skal stilles spørgsmål, modtages
svar, skrives betænkning og endelig gennemføres en kvalificeret første-
og anden behandling af forslaget.

Samtidig er Enhedslisten opmærksom på, at det sagen drejer sig om:
nemlig en udsendelse af korvetten »Niels Juel«, rent faktisk først vil
kunne finde sted om flere uger. Derfor har der efter Enhedslistens
vurdering været rigelig tid til at give hele behandlingen af B 65 de
dage mere, som en saglig behandling af forslaget som minimum ville
kræves.

Afslutningsvis skal det bemærkes, at dette betænkningsbidrag - på grund
af de helt urimelige tidsfrister - er blevet skrevet, før de sidste svar
er modtaget fra forsvarsministeren og udenrigsministeren.
=

Ja, Enhedslistens svare på 2000-tallets Pearl Harbour er - en
politiaktion i FN-regi.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 16-09-06 17:34

On Sat, 16 Sep 2006 05:50:51 +0200, Per Rønne skrev:

> [...]
> stille dem for en international straffedomstol. En sådan FN-politiaktion
> må i givet fald anvende de militære midler, som skønnes nødvendige for

Så var det jo ikke rigtigt, hvad du skrev, Per.

Enhedslisten ville blot have den evt. nødvendige anvendelse af
militære midler til at foregå under FN-regi.

Det havde nok også været det bedste, hvis det var gjort sådan.

> Ja, Enhedslistens svare på 2000-tallets Pearl Harbour er - en
> politiaktion i FN-regi.

Hovhov, læs nu ordentligt på det, du selv henviser til, og
husk nu, hvad du skrev:

"Enhedslisten mente også at angrebet på WTC måtte være en
'politisag',hvor man måtte sende et antal politibetjente til
Afghanistan for at anholde Osama bin Laden."

--
"How many legs does a dog have if you call the tail a leg?
Four. Calling a tail a leg doesn't make it a leg." - Abraham

Fra : Konrad

Dato : 16-09-06 11:17

> Enhedslisten mente også at angrebet på WTC måtte være en 'politisag',
> hvor man måtte sende et antal politibetjente til Afghanistan for at
> anholde Osama bin Laden.

Naturligvis. Det havde næppe været mindre succesfuldt end nuværende morads.
Måske endda noget den menige afghaner kunne forholde sig til.

> Eller nå nej, det ville jo være et angreb på Afthanistans integritet.
> Næ, man måtte 'anmode' talebanerne om at udlevere Osama bin Laden til
> retsforfølgelse i Haag ...

Det gjorde man jo også.

Fra : @

Dato : 16-09-06 12:37

On Sat, 16 Sep 2006 12:16:49 +0200, "Konrad"
<davidkonradFJERN@gmail.com> wrote:

>""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

>>> Hvorfor?

fordi EL er antisemitter

> Er det Asmaa Abdol-Hamids brødre, man ikke ønsker at fratage

i mange sammenhænge er EL´s politik gennemsyret at et had til USA og
Israel, og på grund af dette had er EL slet ikke kræsne hvad angår
valg af politiske "sengekammerater" ud fra devisen min fjendes fjende
er min ven

HÆHÆHÆ

Osama Bin Laden er blot den menneskelige manifestation på konflikten
mellem ordentlige mennesker og muhamedanismen

fjerner man Bin Laden kommmer der bare en anden kransekagefigur, man
fjerner ikke problemet ved at fjene Bin Laden

>Naturligvis. Det havde næppe været mindre succesfuldt end nuværende morads.
>Måske endda noget den menige afghaner kunne forholde sig til.

historien (også den nyere) har vist at en moderne hær IKKE kan vinde
en krig i Afghanistan

så fremmede troppers tilstedeværelse i det land er spild af soldaters
liv

tid og penge

det eneste positive jeg kan se ved dansk militærs tilstedeværelse i
Afghanistan er at det giver kamperfaring

(hvis erfaringer udi det a slå ihjel kan ses som positivt)

--
Et frit samfund er et samfund,
hvor det er ufarligt at være upopulær

Fra : Per Rønne

Dato : 16-09-06 15:33

Konrad <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote:

> Naturligvis. Det havde næppe været mindre succesfuldt end nuværende morads.

Morads? Der er problemer i det sydlige Afghanistan, men i den største
del af landet går det da fremad. Og i Helmand-provinsen søger
NATO-styrker at nedkæmpe talebanerne - noget der naturligvis skulle have
været klaret i starten.

> Måske endda noget den menige afghaner kunne forholde sig til.

Du mener ikke at den menige afghaner har 'forholdt' sig til situationen
- ved at stemme til parlaments- og præsidentvalg?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Allan Riise

Dato : 15-09-06 09:45

Jens Bruun wrote:
> [...]
> ønsker at fratage muligheden for at vedblive med at slå civile
> Israelere ihjel? Jeg er forundret og dybt beskæmmet.

Nok fordi at EL mener at Danmark skal yde det de er bedst til (Infrastruktur
og planlægning af statsapperatet), og ikke sende krigsskibe bare for at
kunne sige "se vi er med".
En holdning jeg kun kan bakke op om.

--
Allan Riise

Fra : Ukendt

Dato : 15-09-06 13:29

"Allan Riise" <ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Nok fordi at EL mener at Danmark skal yde det de er bedst til
> (Infrastruktur og planlægning af statsapperatet), og ikke sende krigsskibe
> bare for at kunne sige "se vi er med".
> En holdning jeg kun kan bakke op om.

Enig !

--
Kim Larsen

Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 15-09-06 09:42

On Fri, 15 Sep 2006 10:19:09 +0200, Jens Bruun skrev:

> Som eneste parti stemte Enhedslisten nej til at sende danske skibe til
> Libanon, hvor de skal være med til at forhindre, at Hizbollah genopruster.

Ja, for Hizballah får selvfølgelig sine våben af vandvejen, da
Syrien jo ligger på den anden side af havet i forhold til
Libanon ...

> Hvorfor? Er det Asmaa Abdol-Hamids brødre, man ikke ønsker at fratage
> muligheden for at vedblive med at slå civile Israelere ihjel? Jeg er
> forundret og dybt beskæmmet.

Enhedslistens nej er da det eneste rigtige. Der er absolut
ingen grund til at smide skatteydernes penge ud på, at danske
jenser skal sejle formålsløs rundt i det østlige Middelhav. De
skulle hellere jage skibe, der dropper spildolie i danske
farvande.

--
Contempt, prior to complete investigation, enslaves men to
ignorance. - Dr. John Whitman Ray

Fra : Bertel Brander

Dato : 15-09-06 19:31

Jens Bruun wrote:
> [...]
> Hvorfor? Er det Asmaa Abdol-Hamids brødre, man ikke ønsker at fratage
> muligheden for at vedblive med at slå civile Israelere ihjel? Jeg er

Man kunne jo også checke hvad de faktisk mener:
http://enhedslisten.dk/detmenervi.asp?nyhed=10059

Men det er måske sjovere at finde på argumenter?

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : John V.

Dato : 16-09-06 12:30

> [...]
> Hvorfor? Er det Asmaa Abdol-Hamids brødre, man ikke ønsker at fratage
> muligheden for at vedblive med at slå civile Israelere ihjel? Jeg er

Enhedslisten er jo et "nej parti" de siger nej til alt hvad andre siger ja
til.
Jeg forventer ikke noget som helst fornuftigt fra dem.

John V