frame-helvede
Fra : Anders

Dato : 14-09-06 22:46

Jeg har lige overtaget vedligeholdeldelsen af et større website, der
desværre er lavet med frames som folk googler sig ind på, så siderne står
forældreløse uden navigationsmenuer.

Jeg har derfor sat nogle javascipts ind på siderne bl.a. dette på hver af
indholdsiderne:

passpage = document.URL
if (top.location == self.location)
top.location.href="master.html?" + passpage

mens siden "master.html" (modificeret index.html) så er forsynet med scripts
der finder ud af at putte framen korrekt ind.

Det virker fint MEN der er et alvorligt problem: besøgende med IE kan ikke
komme tilbage igen ved hjælp af tilbage-knappen: de kommer aldrig videre
end til indholdssiden der så omgående smutter tilbage igen (jeg kan se på
min statestikregistrering at nogen klikker 20 gange inden de giver op.)

Jeg har derfor brug for at tilføje et par linier der undersøger om brugeren
lige har været på "master.html" og - hvis det er tilfældet - så kan sende
ham TRE trin tilbage i browserhistorien så han kommer tilbage til den
googleside han kom ind fra.

Jeg har forsøgt mig med:

passpage = document.URL
if (top.location == self.location){
str = document.history.back()
if (str.indexof('master') > -1){
document.history.go(-3)
}else{
top.location.href="master.html?" + passpage
}
}

Men det virker ikke (error on page)- hvad der ikke er underligt, da jeg slet
ikke er fortrolig med brugen af "history" objectet.

Kan nogen hjælpe med et forslag som jeg kan prøve?

Anders

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-09-06 00:22

Anders wrote:
> [...]
>
> mens siden "master.html" (modificeret index.html) så er forsynet med
> scripts der finder ud af at putte framen korrekt ind.

Er alt det scripting-halløj ikke inspirationskilde nok til at hive det hele
ud af frames og i stedet bygge sitet op med ssi?

http://hjemmesideskolen.dk/html/incl.asp?id=inclssi

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Anders

Dato : 15-09-06 09:14

Erik Ginnerskov wrote:

> Er alt det scripting-halløj ikke inspirationskilde nok til at hive det
> hele ud af frames og i stedet bygge sitet op med ssi?

Jo, men at genopbygge sitet ville være et kæmpearbejde (100+ sider), og min
arbejdsopgave er bare at få det til at virke. Det er det jeg har forsøgt at
antyde kort ved at kalde tråden "frame-helvede".

Har du et forslag til hvordan man kunne få sådan et script til at virke? Jeg
har selv kun et meget pragmatisk kendskab til javascript.

Fra : Niels-Jørgen Hvidber~

Dato : 15-09-06 12:22

Anders wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
>
> Har du et forslag til hvordan man kunne få sådan et script til at virke? Jeg
> har selv kun et meget pragmatisk kendskab til javascript.

Hvad med én asp side der viser menuen og dine 100+ sider ?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-09-06 21:18

Anders wrote:

> Jo, men at genopbygge sitet ville være et kæmpearbejde (100+ sider),
> og min arbejdsopgave er bare at få det til at virke.

så er det da heller ikke værre. du fjerner i f.eks. din menu.html alt fra

Derefter idnsætter du på alle dine 100 sider på det sted, hvor menukoden
skulle have været vist, denne enkle kodelinje:

<!--#include file="menu.html"-->

Tilsvarende med eventuel topbar.html og footer.html - fjern alt til og med
sider.

Slut med besværlige javascripts for at sikre korrekt visning af sider inde i
frameset. Og skal der korrigeres noget i menuen, er der kun en fil at rette
i, det har straks virkning på alle de sider, hvor menuen er inkluderet.

> Det er det jeg
> har forsøgt at antyde kort ved at kalde tråden "frame-helvede".

Netop, frames kan være et helvede. Derfor prøver jeg at hjælpe dig ud af det
helvede en gang for alle.

> Har du et forslag til hvordan man kunne få sådan et script til at
> virke? Jeg har selv kun et meget pragmatisk kendskab til javascript.

Jeg ved hvordan, men jeg vil ikke anbefale det, så jeg holder det for mig
selv. Brug ssi.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Anders

Dato : 15-09-06 15:29

Anders wrote:
> Kan nogen hjælpe med et forslag som jeg kan prøve?

never mind, jeg fik googlet mig til en noget nemmere og mindre Storm P-agtig
løsning:

passpage = document.URL
if (window == top) {
top.location.replace("master.html?" + passpage);
}

virker tilsyneladende ok i IE + Opera ? firefox, dvs.: tilbageknappen virker
stadig.

Anders