|
| Fantastisk med den nye halmkemi Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 14-09-06 22:32 |
|
80% hhv. gas og sprit, kan man presse ud af halm med den
ikke-storskala-testede danske teknik. Og så kan resten ovenikøbet brændes,
og procesvandet genanvendes. Det er intet mindre end fantastisk.
Men hvor meget halm (eller andre til samme proces egnede materialer) kan der
egentlig fremskaffes i DK? Til at dække hvor mange % af bilbenzinen?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Jakob M (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Jakob M |
Dato : 15-09-06 07:52 |
|
> Men hvor meget halm (eller andre til samme proces egnede materialer) kan
> der
> egentlig fremskaffes i DK? Til at dække hvor mange % af bilbenzinen?
Du må ikke hænge mig op på det, men så vidt jeg husker var der en artikel i
Ingeniøren der konkludere at der kun er halm nok i DK til 1-2% af det
samlede benzinforbrug i DK. Prøv at søge på Ing.dk, det kan være der dukker
noget op.
Mvh
Jakob
| |
Herluf Holdt, 3140 (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Herluf Holdt, 3140 |
Dato : 15-09-06 08:17 |
|
Jakob M skrev:
> Du må ikke hænge mig op på det, men så vidt jeg husker
> var der en artikel i Ingeniøren der konkludere at der kun
> er halm nok i DK til 1-2% af det samlede benzinforbrug i DK.
> Prøv at søge på Ing.dk, det kan være der dukker noget op.
Så må man erstatte stråforkorter med stråforlænger
--
Herluf :·)
| |
Bertel Lund Hansen (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 15-09-06 08:36 |
| | |
Uffe Ravn (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Uffe Ravn |
Dato : 15-09-06 08:57 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
>> Så må man erstatte stråforkorter med stråforlænger
>
> Måske kunne man sprøjte med viagra?
Så ville man få et strå der indeholdt mere stivelse, og som ikke ville lægge
sig ned når det blev fugtígt
Mvh. Uffe Ravn
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 15-09-06 09:21 |
|
Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:
> > Så må man erstatte stråforkorter med stråforlænger
>
> Måske kunne man sprøjte med viagra?
Mon ikke bare det ville betyde at væden ikke kunne løbe fra kornet og
det derfor skulle tørres før det kunne bruges?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
| |
John Larsson (15-09-2006)
| Kommentar Fra : John Larsson |
Dato : 15-09-06 08:53 |
|
Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:
>Herluf Holdt, 3140 skrev:
>
>> Så må man erstatte stråforkorter med stråforlænger
>
>Måske kunne man sprøjte med viagra?
Det er der vel mange der gør, og jo forlænger gør det vel også lidt, men
mange foretrækker tilsyneladende Cialis, siger mine lægevenner.
John
| |
Claus Albæk (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Claus Albæk |
Dato : 15-09-06 09:36 |
|
John Larsson wrote:
> Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:
>> Herluf Holdt, 3140 skrev:
>>
>>> Så må man erstatte stråforkorter med stråforlænger
>> Måske kunne man sprøjte med viagra?
>
> Det er der vel mange der gør, og jo forlænger gør det vel også lidt, men
> mange foretrækker tilsyneladende Cialis, siger mine lægevenner.
Levitra er sagen! :)
| |
Ole Laursen (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Ole Laursen |
Dato : 15-09-06 09:23 |
| | |
Peter Knutsen (usene~ (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Peter Knutsen (usene~ |
Dato : 15-09-06 09:53 |
|
Ole Laursen wrote:
> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:
>>Men hvor meget halm (eller andre til samme proces egnede materialer) kan der
>>egentlig fremskaffes i DK?
>
> Her er nogle tal fra 1996 over halmmængden:
>
> http://www.videncenter.dk/gule%20halm%20haefte/Gul_Dansk/halm-DK02.pdf#search=%22halmproduktion%20danmark%22
>
> Jeg hørte en bioethanolforsker i radioen for et par måneder siden. Hun
> mente at Danmark kunne blive eksportør af bioethanol. Så man skulle
> tro at der var biomasse nok, på den ene eller den anden måde.
Tjah...
På den anden side kan det være at forskerens begrundelse for at sige at
Danmark kan blive eksportør er, at det danske afgiftssystem er således
at bioethanol ikke er værd at købe for danske forbrugere, da det vil
koste det samme for bilisterne som benzin. Derfor kan Danmark stadig
godt producere stoffet, og så eksportere det til lande som har
afgiftssystemer der er baseret på intelligente principper.
--
Peter Knutsen
sagatafl.org
| |
Ole Laursen (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Ole Laursen |
Dato : 15-09-06 10:22 |
|
"Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid> writes:
> På den anden side kan det være at forskerens begrundelse for at sige
> at Danmark kan blive eksportør er, at det danske afgiftssystem er
> således at bioethanol ikke er værd at købe for danske forbrugere, da
> det vil koste det samme for bilisterne som benzin. Derfor kan Danmark
> stadig godt producere stoffet, og så eksportere det til lande som har
> afgiftssystemer der er baseret på intelligente principper.
Det var et længere program, og nej, jeg tror ikke det var det hun
hentydede til.
--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/
| |
Ole Laursen (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Ole Laursen |
Dato : 15-09-06 10:37 |
|
Ole Laursen <olau@cs.aau.dk> writes:
> Jeg hørte en bioethanolforsker i radioen for et par måneder siden. Hun
> mente at Danmark kunne blive eksportør af bioethanol. Så man skulle
> tro at der var biomasse nok, på den ene eller den anden måde.
Der er en enkelt slide om det i denne præsentation:
http://www.energinet.dk/NR/rdonlyres/EC0B3D6D-0B09-4A7E-88DC-50FA4E6D0D17/0/Forsk2006CharlesNielsen.pdf#search=%22biomasse%20bioethanol%22
Sliden ser nogenlunde sådan her ud:
Biomasse: 160 PJ - (Brutto: 830 PJ) Areal anvendelse
Ressource Potentiale % udn. Afgrøde 95-99 2004 2005
Korn 1483 1485 1504
Halm 55 29 Bælgsæd 82 27 16
Oliehør 5 0 -
Raps
Træ 30 95 123 122 112
heraf NF 21 11 25
Brak 176 197 171
Bio til biogas 40 8
Grovfoder 619 611 -
Kartofler 40 41 40
Affald 35 96
Sukkerroer 67 48 50
Frø/udsæd 70 91 96
Gartneri 22 21 21
Spørgsmået er, hvor meget Andet 1 3 1
dansk landbrug bæredygtigt kan I alt dyrket 2688 2646
producere ?
--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/
| |
Leif Neland (17-09-2006)
| Kommentar Fra : Leif Neland |
Dato : 17-09-06 16:34 |
|
Ole Laursen wrote:
> Ole Laursen <olau@cs.aau.dk> writes:
>
>> Jeg hørte en bioethanolforsker i radioen for et par måneder siden.
>> Hun mente at Danmark kunne blive eksportør af bioethanol. Så man
>> skulle tro at der var biomasse nok, på den ene eller den anden måde.
>
> Der er en enkelt slide om det i denne præsentation:
>
>
>
http://www.energinet.dk/NR/rdonlyres/EC0B3D6D-0B09-4A7E-88DC-50FA4E6D0D17/0/Forsk2006CharlesNielsen.pdf#search=%22biomasse%20bioethanol%22
>
Her står også noget relevant til spørgsmålet om elforbrugets % af vedvarende
energi:
a.. Danmark er EU's eneste land med nettooverskud af energi. Tæt på 29% af
elproduktionendækkes af VE og VE tæller 15% i det totale energiforbrug.
Biomasse udgør en betragtelig del heraf.
Leif
| |
Max (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Max |
Dato : 15-09-06 10:45 |
| | |
Per A. Hansen (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Per A. Hansen |
Dato : 15-09-06 15:43 |
|
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:4509ca44$0$12593$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> 80% hhv. gas og sprit, kan man presse ud af halm med den
> ikke-storskala-testede danske teknik. Og så kan resten ovenikøbet brændes,
> og procesvandet genanvendes. Det er intet mindre end fantastisk.
>
> Men hvor meget halm (eller andre til samme proces egnede materialer) kan
> der
> egentlig fremskaffes i DK? Til at dække hvor mange % af bilbenzinen?
Spis brød til.
Der medgår en hel del energi til at fremstille egnet brændstof af
halm.
I forvejen brændes der en masse halm af i kraftværkerne - halm kan kun
brændes af en enkelt gang.
Det koster dyrt at anvende halm i kraftværkerne - for nogle år siden måtte
man udskifte kedlerne for et 3-cifret millionbeløb - de var tæret op af
syrer
fra forbrændingen. Imens rådnede halmen op på de store lagre ved
kraftværkerne -
de havde de bedste advokater og landmændene fik derfor ikke betaling for
halmen, der
var leveret.
En del halm bruges som strøelse og en del fodres op. Men det er da udmærket
at man
kan fremstille lidt brændstof af resten - der er sikkert store muligheder i
den nye teknik,
men særlig langt strækker det ikke herhjemme.
Jeg undrer mig en smule over den store interesse for fremsilling af
ætylalhohol.
Fremstilling af metylalkohol efter Fischer-Troph processen giver et bedre
brændsel
med en bedre energiøkonomi.
--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen
| |
John Larsson (15-09-2006)
| Kommentar Fra : John Larsson |
Dato : 15-09-06 20:14 |
|
"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> writes:
>Jeg undrer mig en smule over den store interesse for fremsilling af
>ætylalhohol.
>Fremstilling af metylalkohol efter Fischer-Troph processen giver et bedre
>brændsel
>med en bedre energiøkonomi.
OK, hvor stor forskel mener du at der er, bare sådan ca?
Tror du ikke man kan have visse håndteringsmæssige betænkeligheder ved
metanol?
John
| |
Preben Riis Sørensen (15-09-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 15-09-06 21:58 |
|
"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev > OK, hvor stor forskel
mener du at der er, bare sådan ca?
>
> Tror du ikke man kan have visse håndteringsmæssige betænkeligheder ved
> metanol?
For slet ikke at tale om faren ved at have en million biler kørende og
slippe uforbrændt træsprit ud i luften...
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Per A. Hansen (16-09-2006)
| Kommentar Fra : Per A. Hansen |
Dato : 16-09-06 12:58 |
|
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:450b13dc$0$12660$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev > OK, hvor stor forskel
> mener du at der er, bare sådan ca?
>>
>> Tror du ikke man kan have visse håndteringsmæssige betænkeligheder ved
>> metanol?
>
> For slet ikke at tale om faren ved at have en million biler kørende og
> slippe uforbrændt træsprit ud i luften...
Kan du fortælle lidt om den fare - i forhold til den uforbrændte benzins
udledninger af CO og NOx?
Men man skal selvfølgelig ikke drikke træsprit.
--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen
| |
Preben Riis Sørensen (16-09-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 16-09-06 23:42 |
|
"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev >
> Kan du fortælle lidt om den fare - i forhold til den uforbrændte benzins
> udledninger af CO og NOx?
> Men man skal selvfølgelig ikke drikke træsprit.
Nej, jeg antog bare at det var et større problem end selve håndteringen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Per A. Hansen (17-09-2006)
| Kommentar Fra : Per A. Hansen |
Dato : 17-09-06 10:47 |
|
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:450c7da4$0$12626$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev >
>> Kan du fortælle lidt om den fare - i forhold til den uforbrændte benzins
>> udledninger af CO og NOx?
>> Men man skal selvfølgelig ikke drikke træsprit.
>
> Nej, jeg antog bare at det var et større problem end selve håndteringen.
Jeg tror ikke det er noget større problem.
Metanol (træsprit) anvendes som brændstof i visse motorer -
f.eks. speed-way. jeg vil tro at det er farligere at indånde benzindampe
med tilførende tilsatte additiver.
Skal man op på en tilsætning til benzin, der betyder noget, skal der sættes
anderledes stærkt ind. De forholdsvis små halmmængder, der er tilbage
batter ikke ret meget i regnskabet. Vi skal have en proces, der kan udnytte
alle former for organiske stoffer - det er man i gang med.
--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen
| |
Bertel Lund Hansen (17-09-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 17-09-06 11:29 |
|
Per A. Hansen skrev:
> batter ikke ret meget i regnskabet. Vi skal have en proces, der kan udnytte
> alle former for organiske stoffer - det er man i gang med.
Og grunden til begejstringen hos forskerne er at de har knækket
en svær nød ved halm (noget med at nedbryde cellulosen eller
cellevæggen eller sådan noget). Den metode kan formodentlig
overføres til mange andre organiske produkter.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Per A. Hansen (20-09-2006)
| Kommentar Fra : Per A. Hansen |
Dato : 20-09-06 07:54 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:450d2366$0$4162$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Per A. Hansen skrev:
>
>> batter ikke ret meget i regnskabet. Vi skal have en proces, der kan
>> udnytte
>> alle former for organiske stoffer - det er man i gang med.
>
> Og grunden til begejstringen hos forskerne er at de har knækket
> en svær nød ved halm (noget med at nedbryde cellulosen eller
> cellevæggen eller sådan noget). Den metode kan formodentlig
> overføres til mange andre organiske produkter.
Det har du ret i.
Man har dog for mange år siden kunnet "lukke" halm op med
ludning.
Det ser blot ud til at en forskere har fundet tal for halmmængder frem -
men ikke har fundet tallene for det, der allerede udnyttes på anden måde.
Du har ret i at den største ressource ligger i andre organiske produkter,
som man e.p. anvender i de nyeste biogasanlæg.
--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen
| |
Ole Laursen (20-09-2006)
| Kommentar Fra : Ole Laursen |
Dato : 20-09-06 09:19 |
|
"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> writes:
> "Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> news:450d2366$0$4162$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>> Og grunden til begejstringen hos forskerne er at de har knækket
>> en svær nød ved halm (noget med at nedbryde cellulosen eller
>> cellevæggen eller sådan noget). Den metode kan formodentlig
>> overføres til mange andre organiske produkter.
>
> Det har du ret i.
> Man har dog for mange år siden kunnet "lukke" halm op med
> ludning.
> Det ser blot ud til at en forskere har fundet tal for halmmængder frem -
> men ikke har fundet tallene for det, der allerede udnyttes på anden måde.
> Du har ret i at den største ressource ligger i andre organiske produkter,
> som man e.p. anvender i de nyeste biogasanlæg.
Men i et større perspektiv er det vel også vigtigere med et
energialternativ til transportsektoren, hvor der ikke er så mange
andre muligheder, end at have brændsel til kraftvarmeværker?
--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/
| |
Preben Riis Sørensen (20-09-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 20-09-06 18:10 |
|
"Ole Laursen" <olau@cs.aau.dk> skrev >
> Men i et større perspektiv er det vel også vigtigere med et
> energialternativ til transportsektoren, hvor der ikke er så mange
> andre muligheder, end at have brændsel til kraftvarmeværker?
Man skal selvfølgesig stoppe med at brænde halm, mon ikke økonomien i det
'kommer til at bestemme' i den sag?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Per A. Hansen (16-09-2006)
| Kommentar Fra : Per A. Hansen |
Dato : 16-09-06 12:56 |
|
"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
news:fc.0073fb6b07adc3d03b9aca0013ef6f1a.7adc3d5@net.dialog.dk...
> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> writes:
>>Jeg undrer mig en smule over den store interesse for fremsilling af
>>ætylalhohol.
>>Fremstilling af metylalkohol efter Fischer-Troph processen giver et bedre
>>brændsel
>>med en bedre energiøkonomi.
>
> OK, hvor stor forskel mener du at der er, bare sådan ca?
Det afhænger af teknikken. I forhold til destillation af ætylalhohol er
metanolprocessen langt mindre energikrævende.
Etanol skal nenlig være næsten vandfri, hvis den skal bruges i
en otto-motor (benzinmotor).
Begge brændsler har den gode egenskab, at de forhøjer brændstoffets
oktantal.
> Tror du ikke man kan have visse håndteringsmæssige betænkeligheder ved
> metanol?
Sikkert - men de er sikkert af samme størrelsesorden som ved etanol - og
noget mindre end håndtering af det eksplosionsfarlige benzin.
--
Med venlig hilsen
Per A. Hansen
| |
fribytteren (17-09-2006)
| Kommentar Fra : fribytteren |
Dato : 17-09-06 01:31 |
|
Jakob M skrev:
> > Men hvor meget halm (eller andre til samme proces egnede materialer) kan
> > der
> > egentlig fremskaffes i DK? Til at dække hvor mange % af bilbenzinen?
>
> Du må ikke hænge mig op på det, men så vidt jeg husker var der en artikel i
> Ingeniøren der konkludere at der kun er halm nok i DK til 1-2% af det
> samlede benzinforbrug i DK. Prøv at søge på Ing.dk, det kan være der dukker
> noget op.
Så lad os skære bilparken ned med 98%, så kommer tingene til at
passe.
Vi kunne også fjerne bilerne totalt. Hvor ville vi få fred og ren
luft. Tænk på, at havde vi cykelstier som motorveje, ville der være
flere danskere der ville investere i racercykler.
Kunne man cykle på Hillerødmotorvejen fra Farum til København, uden
at tænke på tværgående trafik, ville det være muligt at køre til
København på under en halv time. Hurtigere end toget og mange gange
hurtigere end med bil og så fra dør til dør og uden
parkeringsproblemer. Og tænk, så koster det næsten ingen penge,
ingen benzin, ingen dyr vægtafgift og meget billige forsikringer.
Vi ville kunne reducere CO2 med mange procentpoint og der vil blive
underbelægning på sygehusene, da der vil blive færre trafikofre og
vi vil blive sundere ved at vi cykler.
Hele vort samfundssystem vil få et økonomisk opsving, som
befolkningen aldrig før har oplevet, men det er selvfølgelig kun en
mareridtagtig drøm, jeg ser for mig.
Selvfølgelig vil noget sådan aldrig kunne hænde, med mindre at
verden vil komme ud for en endnu dybere energikrise end den der var i
1970'erne.
Med venlig hilsen
Lars Kristensen
| |
Bertel Lund Hansen (17-09-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 17-09-06 02:05 |
|
fribytteren skrev:
> Selvfølgelig vil noget sådan aldrig kunne hænde, med mindre at
> verden vil komme ud for en endnu dybere energikrise end den der var i
> 1970'erne.
Energikrise? Der var ingen energikrise.
Der var et mediestunt som skulle hæve prisen på olie. Sjovt nok
er det slet ikke nødvendigt mere. Nu hæver de den bare.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Vidal (20-09-2006)
| Kommentar Fra : Vidal |
Dato : 20-09-06 12:39 |
| | |
Poul E Hansen (23-09-2006)
| Kommentar Fra : Poul E Hansen |
Dato : 23-09-06 18:43 |
|
> > Men hvor meget halm (eller andre til samme proces egnede materialer) kan
> > der
> > egentlig fremskaffes i DK? Til at dække hvor mange % af bilbenzinen?
>
> Du må ikke hænge mig op på det, men så vidt jeg husker var der en artikel i
> Ingeniøren der konkludere at der kun er halm nok i DK til 1-2% af det
> samlede benzinforbrug i DK. Prøv at søge på Ing.dk, det kan være der dukker
> noget op.
Kan du huske, om det varberegnet udfra den samlede halm produktion
eller udfra
den mængde halm der er tilovers når resten er brugt til andre ting?
| |
|
|