Videnskabs-paradigme:ydmyghed ctr snobberi
Fra : Bo Warming

Dato : 14-09-06 21:22

Videnskabs-paradigme:ydmyghed ctr snobberi

Læser man Henrik Stangerups "Vejen til LagoaSantas"om 1800-tals
forskernes i København og deres center i Brasilien, får man godt
indtryk af, hvordan tidsånden og troen påvirker sandhedssøgningen, og
de ny vindende ideologier fx darwinisme indsamler data og sammenhænge,
der bekræfter det, som eliten gerne vil tro på og have masserne til at
tro på. Der indsamledes forsteninger (PW Lund) og systematiseredes ny
plantearter( E Warming) og de kristne naturvidenskabsmænd diskuterede
med Ørsted og filosofiske litteraturprofessorer for at få den
evolutionslære, der fornemmedes snart at vinde, til at blive
forligelig med den kristenfromhed, som man håbedepå ville hindre den
ny arbejderklasses oprør imod de besiddende. Snart var den kyniske
junglelovsforklaring på arternes udvikling så klar en vinder, at de
benyttedes af borgerskabet til bevis på, at deres rigdom var knyttet
til arvelig intelligens og deres børn skulle have de bedste skoler -
og Hitler greb sociobiologien til at motivere til tysk sammenhold om
revanchekrig og ariers nedarvede ret til lederskab.

Jeg mener ikke, at noget af denne forskning har gavnet verden og
fortjent statsstøtte. Private sponsorer skulle have finansieret og kun
de.

Min oldefars planteindsamlingsindsats startede med landbrugs-rationale
om artsforbedring med brug af tropiske sorter, som jo havde beriget
menneskeheden enormt i den tidlige opdagelsesrejse-tidsalder (flytning
af kartofler fra troper til Irland fx)

Men da nytteløs Linnee-systematik tog overhånd var målet blot orden i
sagerne og udenadslæren i skolerne, som skulle få ungdommen til at
forgude ny videnskab.

Penquin-forlaget har netop udgivet en ny "Science History" som indgår
i forgudelsen af Einstein og Newton og lignende. Her fremgår det dog
at disse genier ikke har bidraget til praktiske forbrugergavnlige
fremskridt fx at abombe skulle forudsætte relativity-indsigt.

Efter Becquerel ,Rutherford og Hahn laboratorieeksperimenterne havde
lagt abomben på den flade hånd til USA-krigsingeniørerne, har
atomfysikkens ny fund med gavn for forbrugerne (incl militæret) været
minimale og for at skaffe respekt for øgede bevilginger til
reaktor-forskning har man måtte opdigte, at et nyt paradigme var skabt
udfra Einstein-fantasier om tidsmaskiner. Snobberiet for hvad ligner
Curie og Fermi solstrålehistorierne er enormt.

Sandheden er snarere, at Heisenberg, Bohr og Schrødinger og Maxwell
har skabt et ydmygheds-paradigme om, at science idag har løbet panden
ind i en mur, og aldrig vil kunne måle sted og hastighed samtidig ,
som man kunne drømme om på Newtons tid.

" Den franske Newton" Simon Pierre Laplace var tidligt ude med den
ydmyghed, som især videnskabsjournalister mangler så grusomt idag.

Han skrev , ligesom Moliere i "Den indbildt syge" at naturen har lagt
et uigennemtrængeligt slør over de vigtige sammenhænge om fx
helbredelse og psyke, og det vi ved er som afstanden mellem to fingre
og den viden, vi behøver, er som planetafstandene på hver side.

For at få skattepenge til sjove forskningshobbier incl. humanistiske
og sociologiske lader man forskning blive opreklameret som gavnlig med
vilde overdrivelser, som fx når Politiken på forsiden denne uge
skriver at "kræftens gåde nu er løst" og spillefilm som fx den i DR2
just nu, og dommedagsprofetier om forurening og "gensplejsnings-misbrug"
indbilder skatteyderne at der er mirakler lige om hjørnet incl i
psykiatri.

Man skaber frygt for misbrug, blot for senere at kunne skabe ærefrygt
for etik-kontrollanter, der gives ære for at dommedag alligevel ikke
kom!Moderne opreklamering er meget udspekuleret og staten har penge
nok til den mediestyrede hjernevask

Der er brug for tvivlens nådegave og ydmyghed - ikke snobberi og
falske løfter

" "What we know is not much. What we do not know is immense."
Pierre-Simon Laplace

" Vi ved kun sikkert, når vi ved lidt;sammen med mere viden dukker
tvivlen op. Goethe

" Men become civilized, not in proportion to their
willingness to believe, but in proportion to their readiness to
doubt. H.L. Mencken

" To have doubted one's own first principles is the
mark of a civilized man. Oliver Wendell Holmes, Jr.

vitv All freedom of spirit - i.e., instinctive scepticism - is a
prerequisite for greatness. Nietzsche

Vitv At indse, at man er uvidende, er et godt skridt på vejen mod
kundskab. Benjamin Disraeli

vitv Doubt is not a pleasant mental state but certainty is a
ridiculous one.Voltaire (Francois Marie Arouet)

vitv Egentlig ved man kun noget, når man ved lidt; tvivlen vokser
med videnen. Johann Wolfgang von Goethe

vitv Et mennesker, som har valgt at gå nye veje, er bundet til
livslang tvivl. Asger Jorn

vitv Great minds are sceptical. Convictions are prisons.
Nietzsche

Vitv Hvis mennesket vil begynde med visheder, så skal det ende med
tvivl; men hvis det vil være tilfreds med at begynde med at tvivle,
skal det ende med vished. Francis Bacon

Vitv Jeg respekterer troen, men det er tvivlen, man bliver udviklet
af, Wilson Mizner

vitv Jeg ved, at jeg ved, at jeg intet ved. Sokrates

Fra : jespr

Dato : 15-09-06 18:50

Som min gode ven ortopæd professor i organIsk hvededyrkning sagde

"Nu spørger du efter logik, så vil jeg prøve samtidig med at jeg fra din
side
efterlyser respekt for min mening, ligesom du selv ønsker at have din mening
respekteret.

Jeg ville helst ikke bo med udsyn til den lokale genbrugsplads, som
ovenikøbet fremstår pænere og mere renlig end dit hus/have. Så i dette
tilfælde ville jeg ikke være køber til nabogrundene, medmindre der var et
betragtelig nedslag. Din påstand om at du måske hæver værdien på grundene,
står du vist meget alene om. Jeg synes originaler som dig er ganske sjove,
bare de ikke ødelægger min mulighed for at kunne slappe af derhjemme i pæne
og rolige omgivelser. Dit hus tiltrækker jo ligefrem ballade, med god grund.
Måden dit hus ser ud på, besværliggører vedligeholdelse og da din åbenlyse
dovenskab forhindrer dig i at gøre noget ved det, forfalder det hurtigere.
Så kan du få håndværkere til at gøre det som du selv er for doven til, men
mange håndværkere, mig selv inkl. gører ikke rent før vi kan arbejde og
arbejder generelt ikke under de vilkår som du stiller. Det betyder, at de
håndværkere som så ordner dine ting, ikke sikkert hører til de mest grundige
af slagsen. Dyr og utøj lever også i bedste velgående i dit hus, ser det ud
til.

Da jeg gik i skole, var det også sjovt at provokere ind imellem, ja, det er
det da stadig. Forskellen er, at med alderen lærer man at provokere på en
mere raffineret og gennemtænkt måde f. eks. med spydigheder, ironi, viden og
veltalenhed, og ikke som du gør, i bedste folkeskole-stil.

> Når man ved fordømmelse bakker op om tossediagnose og asocial-anklage
vedr
> alternativ boligsmag, så er man som Goebbels der beordrede krystalnat og
> hans klon
> Bondam der truer med dagbøder mod mig

Tja, der er en klar forskel. Du forsøger ikke engang at leve efter de mest
gængse demokratiske spilleregler, så som at respektere dine naboer. Så at
drage disse sammenligninger, viser bare at du forsøger at putte dig selv i
en offerrolle. "Spørg ikke hvad samfundet kan gøre for dig, men hvad du kan
gøre for samfundet", som en eller anden amerikaner udtalte engang. Ligesom i
naturen, som det lyder som om du holder af, er dyrene nødt til at indordne
for ikke at blive udstødt, så det er vel ikke så fremmed for dig.

> Strafbart bør kun være vold, tyveri og tyvsk bedrag

Altså ikke hærværk?

Dovenskab er ikke motivator til opfindelser, snarere tværtimod. Det er de
mennesker, som gerne ville kunne nå at lave endnu mere på en hverdag, som
opfinder metoder som kan gøre det hurtigere eller lettere, så vi derved får
frigjort nogle resourcer til at nå noget mere. Så at fremhæve din dovenskab
og drage paralleller til at opfindelser har dovenskab at takke, er vist kun
for at du kan styrke din egen selvtillid, dog uden hold i virkeligheden.

Alle dine påstande omkring frihed, smagsdommeri osv, er uden hold i noget
relevant. Ønsker man at alle skal bo og gøre som dig, ville man ikke have
demokrati, men anarki. Dette ville ydermere sikkert medføre, at du ikke
ville overleve længe, fordi folk derfor havde frihed til at rydde dig af
vejen. Så de begrænsninger som du mener demokratiet sætter for dig, mener
jeg til gengæld redder dit sørgelige liv. Demokratiet beskytter de svage, og
den gruppe hører du bestemt til. (jævnfør tømmeren som kom til at "skubbe"
til dig). Men historisk set, så er det ganske naturligt, at man forsøger at
fraskubbe/frigøre sig fra det som egentlig er skyld i ens eksistens. Det er
jo kun naturligt, at du prøver at blive voksen og selvstændig.

Og BW, som du lever og ytrer dig, vil du aldrig være eller blive en
øjenåbner, så der må jeg bedrøve dig.

Om man er enige i spillereglerne eller ej, så ændrer det ikke ved fakta at
alle kommer længst ved at kende disse spilleregler og inden for en vis
grænse, at spille med. Så din indflydelse og formåen rækker ikke længere end
en pausefisk i TV kl 03 om natten. Så søger du efter at ændre ting eller
åbne øjne, har din nuværende metode spillet fallit."

Nicolai

Fra : Bo Warming

Dato : 15-09-06 21:57

"jespr" <011277@gmail.com> wrote in message
> [...]
> eller
> åbne øjne, har din nuværende metode spillet fallit."

Jeg cyklede op til Runddelen for et par timer siden og blev truet med
vold af et stort brød fra Jagtvej69 huset og læste plakater der
opfordrede til "Kulturkamp" og plakater med en billedserie om
brostenkast,der forherlighedes og omtale af BZ-filmen, der igår førte
til omfattende og dyrt hærværk mod usky ldige.

Jeg overholder alle love. Så ret din kritik mod voldspsykopaterne. Jeg
er pletfri, moralsk og juridisk.

Hærværk er en slags tyveri, hvor det stjålne ødelægges. De autonome er
kriminelle på allede virkelig ubehagelige måder

Bondam vil straffe min ytringsfrihed og blande sig i dekoration af mit
hus - folk kan da se den anden vej, hvis de foretrækker at se på
nabohusene.Min ejendom er min ejendom, ikke?
I dyre domme indkøber jeg gennemsigtig plast for at mine lejere og jeg
kan overleve, og Bondam forlanger det fjernet, -
- rimeligt efter din smag?

Dovenskab bidrager til genialitet.
Edisons glødelampe kom af ugidelighed mht petroleumslamper.Mine
pislort forbedringsforslag er i samme samfundsnyttige kategori, og
derfor optog Ugeskrift for Læger min artikel om emnet og en overlæge
professor dr med svarede rosende

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-09-06 07:01

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> Edisons glødelampe kom af ugidelighed mht petroleumslamper.Mine

Var der noget Edison ikke var, så var det ugidelig.

Læs på lektien, Bo.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 16-09-06 08:28

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> wrote in message

> Var der noget Edison ikke var, så var det ugidelig.
>
> Læs på lektien, Bo.

Læs hvad jeg skriver.

Alle var ugidelige mht at justere væge på de besværlige
PETROLEUMSLAMPER, og derfor indså markedsøkonomi-geniet Edison at der
var profit i at færdiggøre glødelampeopfindelsen, som andre havde
forsøgt men givet op med.
Han var ganske rigtig energisk og tålmodig, især med sine ansattes
arbejdskraft, fx Tesla som han underbetalte - og siden udkonkureredes
af, da Tesla startede firma der var dygtigere til meget stærkstrøm

Ugideligheden hos Edison var enorm og en stærk drivkraft fx da han
somhelt ung jernbanetelegraf satte automatik til at bedrage chefen så
denne troede han var gidelig=udoven og passede sine kedelige rutiner.
Det opdagedes at hans dovednskab var direkte KRIMINEL og han fyredes

Længe leve ugidelighed - uden den var hjulet mm aldrig opfundet

Fra : Bo Warming

Dato : 16-09-06 00:08

"jespr" <011277@gmail.com> wrote in message
> Jeg ville helst ikke bo med udsyn til den lokale genbrugsplads, som
> ovenikøbet fremstår pænere og mere renlig end dit hus/have.

Når jeg i den lune sommeraften just nu åbner vinduet, så stinker det
af brændt trykimprægneret og affaldstræ, og jeg cy kler henomhjørnet
og konstaterer at fem BZ-unge bag ungdomshuset har meterhøjt bål og
ringer til politiet, for hvis jeg griller en pølse i haven over
lugtfri gløder af godt pejsetræ, så kommer politiet og forlanger det
slukket.

Den vagthavende betjent oplyser at de er magtesløse for de tør kun
nærme sig disse unge med et stort antal patruljevogne og det har de
ikke i aftan.

Lugt kan man ikke lukke næsen for, men hvis du var nabo til mig og får
ondt iøjnene af mit store VI ELSKER ISRAEL skilt i selv lysende
farver, så SE DEN ANDEN VEJ