barsel
Fra : mugi

Dato : 14-09-06 20:42

min svigerdatter studerer og får su, nu går hun snart på barsel og tager et
års barsel fra studierne, kan hun få hjælp fra det offentlige under
barselsorlovet, da hun jo ikke får su under orlovet

Fra : Holst

Dato : 14-09-06 21:28

mugi wrote:

> min svigerdatter studerer og får su, nu går hun snart på barsel og tager et
> års barsel fra studierne, kan hun få hjælp fra det offentlige under
> barselsorlovet, da hun jo ikke får su under orlovet

Går hun på en SU-berettiget uddannelse, når hun går på barsel, bør hun
kunne få SU under barsel. Moderen kan få 12 ekstra klip i forbindelse
med barsel, hvorimod faderen kan få 6 ekstra klip.

Jeg vil anbefale, at hun tager en snak med studievejlederen på sin
uddannelsesinstitution, idet hun jo åbenbart ikke har et begreb om
SU-reglerne.

Fra : Ole

Dato : 02-10-06 13:18

"Holst" <newsjul06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg vil anbefale, at hun tager en snak med studievejlederen på sin
> uddannelsesinstitution, idet hun jo åbenbart ikke har et begreb om

Subsidiært at hun taler med en studenterrådgivning for så vidt der ern en i
nærheden

Fra : Holst

Dato : 14-09-06 21:28

Ja, hun kan nok også læse mere på http://www.su.dk

Fra : Bo Velschow

Dato : 16-09-06 14:03

"mugi" <mugi@nejtaktilspam.dk> skrev i en meddelelse
> min svigerdatter studerer og får su, nu går hun snart på barsel og tager
> et års barsel fra studierne, kan hun få hjælp fra det offentlige under
> barselsorlovet, da hun jo ikke får su under orlovet

Google er din ven:
http://www.db.dk/studievejl/barsel.htm
http://studentnet.sdu.dk/portal/page?_pageid=95,234550&_dad=portal&_schema=PORTAL
http://www.studenterraadgivningen.dk/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=Files%2FFiler%2FPjecer%2FBarsel.pdf
(god pjece, så vidt jeg kan se)

Sakset fra sidstnævnte:
"Hvis du får et barn, mens du går på en videregående uddannelse, der
berettiger til uddannelsesstøtte, kan du få tillagt 12 ekstra SU-klip pga.
fødsel. Du skal derfor ikke søge orlov fra studiet i forbindelse med barsel,
idet du så vil miste dine rettighedder i SU-systemet. Du skal selv søge om
fødselsklip på SU-kontoret på dit uddannelsessted. Du skal dér fremvise
vandrejournal, fødselsattest el.lign. Du bestemmer selv, hvornår du vil have
fødselsklip udbetalt. Du kan dog tidligst få fødselsklip udbetalt 2 måneder
før forventet fødsel. Du skal være studieaktiv i måneden før, du skal have
fødselsklip udbetalt. Du betragtes som studieaktiv, når du ikke er erklæret
studieinaktiv af SU-kontoret. Du kan søge fødselsklip, selvom du ikke har
flere SU-klip tilbage i klippekortet.
I den periode, hvor du kun får fødselsklip udbetalt, behøver du ikke at være
studieaktiv. Du har lov til at blive hjemme og passe dit barn og altså være
fraværende fra uddannelsen, men du skal fortsat være indskrevet på
uddannelsen, og du må i den periode ikke modtage anden offentlig støtte, der
udelukker SU eller være i lønnet praktik.

Du kan vælge at få fødselsklip udbetalt på følgende måder:
• som enkeltklip, således at du forlænger din uddannelsestid med op til 12
måneder.
• som dobbeltklip bestående af 2 fødselsklip om måneden i op til 6 måneder,
således at du
forlænger din uddannelsestid med op til 6 måneder.
• som miksklip bestående af 1 fødselsklip og 1 almindeligt klip om måneden i
op til 12
måneder. Vær opmærksom på, at du skal opfylde de almindelige betingelser om
studieaktivitet
ved denne udbetalingsform."

osv.

--