import
Fra : Battlefield´s

Dato : 14-09-06 12:55

Hej
Vi overvejer at købe en hvalp i Irland, men er i tvivl om reglerne for
import (vi har set på fødevarestyrelsens hjemmeside, men den er lidt
forvirrende).
Er der nogen her, der har prøvet at importere en hund uden ledsager fra et
EU land?
Hilsen Vibeke

Fra : Kim Christensen

Dato : 14-09-06 14:54

Battlefield´s wrote:
> [...]
> forvirrende).
> Er der nogen her, der har prøvet at importere en hund uden ledsager fra et

Det gjorde jeg i 2003. Der er lidt forskel fra land til land, i mit
tilfælde var det Findland.
Hvis det er en hvalp under 12 uger var reglerne dengang sådan at der
inden afrejsen skulle udstedes en sundhedsattest, hvoraf skulle fremgå
at der ikke havde været registreret tilfælde af rabies inden for en
radius af så og så mange kilometer i en periode på så og så mange
dage. Jeg mener at Irland er rabiesfrit, og at det derfor ikke skulle
opstå problemer med registrerede tilfælde af rabies.

Hvis du skal hente din hund i Kastrup skal du være forberedt på at
betale et gebyr for håndtering, i mit tilfælde var det omkring 200
Kr. Informationen i Kastrup ved ikke hvor Air Cargo ligger henne, det
fandt jeg selv ud af efter 1½ time. Informationen kunne heller ikke
finde indenrigsterminalen. Skriv lige for et par tip hvis det bliver
aktuelt....

Hilsen Kim

Fra : Battlefield´s

Dato : 14-09-06 15:00

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse

[...]

Hej Kim
Tak for oplysningerne.
Jeg gemmer din mail hvis jeg skulle få brug for flere svar.
Hilsen Vibeke

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 14-09-06 20:07

Vi importerede fra Sverige i maj måned.

Hvis reglerne er som i Irland, skal du - udover det Kim skrev - også
være opmærksom på:

Du skal også have en tilladelse fra Fødevarestyrelsen, hvis den ikke er
rabbiesvacineret og dermed under 12 uger. Til ansøgningen skal du bruge
hundens chip/tattoveringsnummer. Opdrætteren skal også underskrive en
erklæring om, at hunden ikke har være udsat for rabiessmitte, som skal
sendes med ansøgningenDer er en sagsbehandlingstid på max én måned
(normalt tager det en uge-14 dage).

HVIS hunden er over 12 uger SKAL den rabiesvaccineres i eksport OG der
skal tages en blodprøve en måned efter vaccinationen, som skal bevise at
vaccinationen har virket.

Hilsen Jeannie
http://blenheim.dk/

Fra : qfha

Dato : 17-09-06 17:37

Battlefield´s skrev:

> [...]
> forvirrende).
> Er der nogen her, der har prøvet at importere en hund uden ledsager fra et

Hvorfor skal det være uden ledsager?

Ofte er det billigere at hente hunden selv fremfor at sende den alene
med fly. Det er også bedre for hvalpen. Jeg har hentet flere hunde i
England. Det er muligt at have hvalpen med i kabinen. Blot skal man
huske ikke at rejse med British Airways, de vil ikke have hunde i
kabinen.
Hvorfor vil du have en hvalp fra Irland?

mvh
qfha

Fra : Kim Christensen

Dato : 17-09-06 22:26

qfha wrote:

> Ofte er det billigere at hente hunden selv fremfor at sende den alene
> med fly. Det er også bedre for hvalpen. Jeg har hentet flere hunde i
> England. Det er muligt at have hvalpen med i kabinen.

Det ville jeg også godt have gjort dengang jeg importerede junior. Men
det er åbenbart en hpoldningsændring der er kommet inden for de
sidste par år. Cimber kunne jeg overtale, men SAS og Finnair var ikke
til at snakke med. SAS ville ikke engang have hunden med uden ledsager.

Hilsen Kim

Fra : qfha

Dato : 18-09-06 05:17

Kim Christensen skrev:

> [...]
> sidste par år. Cimber kunne jeg overtale, men SAS og Finnair var ikke
> til at snakke med. SAS ville ikke engang have hunden med uden ledsager.

Lyder pudsigt. Jeg importerede den første i starten af 90'erne og har
fra SAS's side altid mødt velvilje og service. Det kan måske have
noget at gøre med hvilke ruter det er.

mvh
qfha

Fra : Kim Christensen

Dato : 18-09-06 07:59

qfha wrote:

> Lyder pudsigt. Jeg importerede den første i starten af 90'erne og har
> fra SAS's side altid mødt velvilje og service. Det kan måske have
> noget at gøre med hvilke ruter det er.

Der ligger jo en 11.September 2001 imellem. Den dag har ændret meget i
luftfarten.

Hilsen Kim

Fra : Battlefield´s

Dato : 20-09-06 14:22

qfha wrote:

> [...]
> noget at gøre med hvilke ruter det er.

Der ligger jo en 11.September 2001 imellem. Den dag har ændret meget i

Tak for svarene. Vi har nu fået besked fra Fødevarestyrelsen, der skriver at
vi ikke behøver en indførselstilladelse (da det er privat ikke kommercielt
køb), hunden skal mærkes og have EU-pas. Hunden skal undersøges af en
dyrlæge inden for 24 timer inden afrejsen. Hunden skal være
rabiesvaccineret, men man kan dog som privatperson ansøge om at indføre en
uvaccineret hvalp under 3 måneder.
Så er det bare flyselskaberne vi skal snakke med. Vi har fundet ud af at det
nok er næsten lige så billigt og en hel del lettere selv at hente hunden.
Og til GFHA´s spørgsmål om hvorfor vi vil hente en hund i Irland, så er det
fordi de på den kennel netop har de brugslinier vi er interesseret i.
Hilsen Vibeke