Gravide Berta
Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 14-09-06 12:17

Berta Bims er gravid og skal føde om små 3 uger.

Hun har haft hvalpe en gang før. Her gik alt fint og hun fødte 4 tæver.
Denne gang er dog noget forskellig fra sidst.
Blandt andet er hun tidligt i forløbet blevet stor og noget besværet.
Allerede efter få uger var hun tydeligt træt. Hun gider ikke lege og er
umulig at "sætte op", hvilket normalt klares med et fingerknips. Til gengæld
er hun usædvanlig lydig!
Og efter 5 uger er hun kæmpestor. Maven er i vejen og hun har svært ved at
springe som hun plejer. Hun ligger helst på ryggen med alle fire stænger i
vejret. Trapperne tages i adstadigt tempo og så æder hun uhæmmet.
Ved sidste graviditet var det faktisk kun den sidste uge der var hård for
hende.
Hvordan er det så lige med hunde!? Variererer deres forløb på samme måde som
hos mennesker? Hvor stor betydning har det at hun er blevet mere end et år
ældre siden sidst? Skal vi mon forberede os på et større kuld end sidst?
Denne gang har vi brugt en anden han - kan det have betydning? Hannens ejer
påstår at han normalt laver store kuld!? Det er nu uden betydning for os,
bare alt går godt og alle er sunde og raske.

For en god ordens skyld:
Berta er i særdeles god stand og form, hun fejler ikke noget, hun får ekstra
kost (hvalpefoder) og har fået det i 1½ uge, ormekuren er der styr på, og
nej - hun er ikke scannet og det er der heller ikke planer om (jeg har ikke
meget fidus til den scanning!). Berta har for nylig været hos Doktor Dyr og
alt er ok.

Mon ikke nogen skulle vide noget

- Winnie

--
www.schildknecht.dk - art by schildknecht
www.visuell.dk - fotos by suell

Fra : Sanne

Dato : 14-09-06 14:24

"Winnie Schildknecht" <winnie@schildknecht.123dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på, og nej - hun er ikke scannet og det er der heller ikke planer om (jeg
> har ikke meget fidus til den scanning!). Berta har for nylig været hos

Hej Winnie

Nej jeg har heller ikke meget fidus til scanningen, men hvis du gerne vil
vide om det er et stort kuld der er på vej, er der mulighed for at få hende
røntgenfotograferet. den plejer vist at være rimelig præcis.
Har dog selv kun prøvet det en enekelt gang, men der ramte den plet mht.
antallet af hvalpe..

Mvh
Sanne

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 14-09-06 15:39

"Sanne skrev

> [...]
> hende røntgenfotograferet. den plejer vist at være rimelig præcis.
> Har dog selv kun prøvet det en enekelt gang, men der ramte den plet mht.

Det er ikke tvingende nødvendigt at vide hvor stort kuldet er, men vi prøver
jo at sjusse os frem til et eller andet. Når alt kommer til alt, ved vi jo
ingenting sikkert, før hun har født. Det kan endda være hun går tom Det
ville godt nok være skuffende, for vi glæder os jo helt vildt.
Jeg syntes det er voldsomt at udsætte tæve og fostre/hvalpe for diverse
stråler, med mindre man har en mistanke om, at der er noget galt. Uanset
hvor nysgerrig vi mennesker er

- Winnie

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-09-06 16:06

Winnie Schildknecht <winnie@schildknecht.123dk> wrote:
> [...]
> til alt, ved vi jo ingenting sikkert, før hun har født. Det kan
> endda være hun går tom Det ville godt nok være skuffende, for

Det lyder måske lidt dumt, men kan man slet ikke mærke, om der er
noget der bevæger sig "der inde" ? Jeg aner ikke en pind om gravide
hunde.

> Jeg syntes det er voldsomt at udsætte tæve og fostre/hvalpe for
> diverse stråler, med mindre man har en mistanke om, at der er noget
> galt. Uanset hvor nysgerrig vi mennesker er

Det er en rigtig fornuftig indstilling du har Winnie, det er jo også
derfor at gravide kvinder helst ikke skal røntgenfotograferes med
mindre det er tvingende nødvendigt.

Håber alt det bedste for Berta (og dig selvfølgelig).

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 14-09-06 18:19

"Tove Krieger skrev

> Det lyder måske lidt dumt, men kan man slet ikke mærke, om der er noget
> der bevæger sig "der inde" ? Jeg aner ikke en pind om gravide hunde.

Det er da ikke dumt
Jeg kan endnu ikke mærke noget, jeg med sikkerhed kan sige er en hvalp og
ikke bare almindelig maverumlen o.lign.. Selv om Berta altid bliver kælet
meget, får maven nok ekstra opmærksomhed i disse dage.
Sidste gang hun var gravid, kunne jeg den sidste lille uge, tydeligt mærke
hvalpene - hoveder, ben etc. Jeg talte mig frem til 4, hvilket jo holdt
stik.

> Håber alt det bedste for Berta (og dig selvfølgelig).

Tak Tove - gruppen her skal nok blive opdateret

- Winnie

Fra : R. Ilsøe

Dato : 14-09-06 16:52

"Winnie Schildknecht" <winnie@schildknecht.123dk> skrev i en meddelelse

> Berta Bims er gravid og skal føde om små 3 uger.

Tillykke!

> [...]
> Allerede efter få uger var hun tydeligt træt. Hun gider ikke lege og er
> umulig at "sætte op", hvilket normalt klares med et fingerknips. Til

Størrelsen på tæven siger sjældent så meget... Jeg har set tæver der har
været store og kun fået et par enkelte og i kuldet efter været knapt så
store og fået et helt fodboldhold! Bedste eksempel er min egen tæve der fik
et kuld sidste år... Erfarne opdrættere tippede hende til at få et sted
imellem 2 og 5 - nok nærmere 2 hvalpe! Hun hoppede rundt som en legesyg
hvalp op til 2 dage før fødslen og spyttede så ikke mindre end 14 flotte
hvalpe ud!!!

> Hvordan er det så lige med hunde!? Variererer deres forløb på samme måde
> som hos mennesker? Hvor stor betydning har det at hun er blevet mere end
> et år ældre siden sidst?

Det varierer, ja... Betydning... Der er det at sige at hun ikke er
førstegangsfødende mere, aldersmæssigt vil jeg, alt efter race, ikke mene
det har den store betydning når de er 3-4 år, men taler vi 1 eller 2 år
gammel eller 2 eller 3 år er der nok en reel betydning...

> [...]
> brugt en anden han - kan det have betydning? Hannens ejer påstår at han
> normalt laver store kuld!? Det er nu uden betydning for os, bare alt går

Der er nogen linier der er mere produktive end andre... Om i skal forberede
jer på et større kuld er svært at sige, men noget kunne da tyde på det!

Rinnie
http://www.rinnie.dk

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 14-09-06 18:27

"R. Ilsøe" skrev

> Tillykke!

Takker

> [...]
> sted imellem 2 og 5 - nok nærmere 2 hvalpe! Hun hoppede rundt som en
> legesyg hvalp op til 2 dage før fødslen og spyttede så ikke mindre end 14

Hmmm... Ja det er åbenbart svært at spå om. Men hold da - sikke et kuld. Der
må have været arbejde til alle der!

> [...]
> det har den store betydning når de er 3-4 år, men taler vi 1 eller 2 år
> gammel eller 2 eller 3 år er der nok en reel betydning...

Berta blev 3 år i juni.

> Der er nogen linier der er mere produktive end andre... Om i skal
> forberede jer på et større kuld er svært at sige, men noget kunne da tyde
> på det!

Ja, spændende det er det i hvert fald. Vi syntes jo at de fire hun havde
sidst var passende, men uanset hvor mange eller hvor få der kommer, er de
alle lige velkomne Skulle kuldet blive stort, bygger vi bare til i
førekassen

Tak for ordene!

- Winnie