katte og varme
Fra : Tyfon

Dato : 13-09-06 21:52

Ja vi er lige flyttet i hus med udestue og der elsker katten jo at være.
Men der er jo MEGET varmt derude og katten kan ligge derude i flere timer
direkte i solen (katten er sort) Får de aldrig hedeslag ?

Maj

Fra : Heidi

Dato : 13-09-06 22:07

<klip> Ja vi er lige flyttet i hus med udestue og der elsker katten jo at
være.
> Men der er jo MEGET varmt derude og katten kan ligge derude i flere timer
> direkte i solen (katten er sort) Får de aldrig hedeslag ?
</klip>

Jo, men det styrer de selv, de kan nærmest lugte småstegt *gg* uden det
betyder noget
De går fra stedet når de har fået nok....

Min sorte puddelhund lå altid i den bagende sol, og hun blev næsten 16 år,
og døde af naturlige årsager, ikke af solstik

De styrer det selv, og jeg tror de ligesom "lader batterierne op" ved at
blive gennemvarmet.
En videnskabelig forklaring har jeg ikke, men det kan være der er en anden
herinde der har en :)

--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Tove Krieger

Dato : 14-09-06 12:28

Tyfon <no@spam.dk> wrote:
> [...]
> være. Men der er jo MEGET varmt derude og katten kan ligge derude
> i flere timer direkte i solen (katten er sort) Får de aldrig

Jeg har haft udestue i en del år nu, og ja der kan altså blive så
varmt, at vi andre på det nærmeste får hedeslag, men ikke
misserne...........de nyder varmen, og så går de selvfølgelig også ud
engang i mellem og får lidt frisk luft under en kølig busk.

Min lille Mini ligger også tit på radiatoren om vinteren. Jeg fatter
ikke at hun kan holde det ud, for den bliver ofte meget varm, men hun
lader til at nyde det.

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Siri

Dato : 15-09-06 11:34

> [...]

> Min lille Mini ligger også tit på radiatoren om vinteren. Jeg fatter
> ikke at hun kan holde det ud, for den bliver ofte meget varm, men hun

Hej venner
Ja, det er der, hvor jeg (også) var helt solgt, da jeg læste bogen om
'Perser og Exotic', (som jeg lånte som det første sammen med 'Katten' og
'Katte i lejlighed' - mere af tilfældighed end intention, den stod der
bare). Hver gang, der stod noget beskrevet som karakteristisk for
perserkatten, så måtte jeg bare le og konstatere 'Jamen, det er jo
ligesom med boxere' - som jeg er vokset op med. Joda, der er også
forskelle (halens signaler, bl.a.!!) - men lige det der med det
varmesøgende, det gælder åbenbart så også katte generelt (hvad ved
jeg...) :
De solbader, så vi andre ville dø (men jeg er nu også et skyggesøgende
blegansigt), og kliner sig så tæt op ad en varmekilde (brændeovn eller
radiator), som de kan, uden at blive brændt - dvs, det kan ligefrem
lugte svedent, fordi katten ikke er særligt varmefølsom undtagen på
poterne (står der i kattebøgerne, hvis jeg har læst rigtigt).
Min kat har nu nydt at jeg har en air-conditioner her i sommervarmen, og
en muret altan med skygge - men for tiden lægger hun sig gerne i en
solplet, selvom hun er så langhåret. Jeg ville nu nok fiske hende ind
fra solvarmen, hvis hun lå og så besvimet ud - hvis hun ikke er det, så
skal hun nok vågne op og sige til og fra, de ved jo godt, hvad de vil
(og ikke vil), de kære misserdyr

Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tyfon

Dato : 17-09-06 11:20

> [...]
> at hun kan holde det ud, for den bliver ofte meget varm, men hun lader til

Så får han da bare lov til at ligge derude

Maj