Netkabler
Fra : Allan Møller

Dato : 13-09-06 20:21

Jeg har lige skaffet mig en bærbar med et netværkskort (PCMCIA (ca)) og det
fungerer egentligt fint.
Men jeg har flere kabler men kun 1 som er 10 m som jeg skal bruge.
Det kabel på 10 m hedder SFTP CAT5 og fungere på min ene stationære pc'er
men ikke på den bærbare samt
en anden lidt ældre stationær.
De andre kabler på 2 og 3 m hedder CAT 5 STP og fungere fint på begge
stationære OG den bærbare.

Så det kabel på 10 m virker altsp ikke på den bærbare men fint på en
stationær.

I den stationære hvor det virker er det et gigabit LAN onboard.

Den anden stationære samt den bærbare er der 10/100 mbit LAN
Det skal måske siges at jeg køre med 100 Mbit pga. en hub som ikke tilladere
mere.

Nogen der kan fortælle mig hvad der er galt ?

Mvh. Allan

Fra : Max

Dato : 13-09-06 20:35

Hej Allan

> Nogen der kan fortælle mig hvad der er galt ?

Dit 10 m. kabel er vel ikke krydset ?

Mvh Max

Fra : Allan Møller

Dato : 13-09-06 20:47

> Dit 10 m. kabel er vel ikke krydset ?

Jeg har ikke så meget forstand på det at jeg kan se det men hvis det var
så ville det vel ikke virke på en på og ikke 2 andre ?
Det er jo det som jeg synes er mærkligt.

Mvh. Allan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-09-06 23:56

Allan Møller skrev:

> Jeg har ikke så meget forstand på det at jeg kan se det men hvis det var
> så ville det vel ikke virke på en på og ikke 2 andre ?

Moderne udstyr tjekker selv om et kabel er krydset eller ej og
sætter sig selv rigtigt op uanset. Ældre udstyr skal have den
rigtige slags kabel.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 14-09-06 09:52

Hej Bertel

> Moderne udstyr tjekker selv om et kabel er krydset eller ej og
> sætter sig selv rigtigt op uanset. Ældre udstyr skal have den
> rigtige slags kabel.

Det var også min tanke at nogle af netkortene kunne auto-
detekte og andre ikke kunne.

Forøvrigt er det let at se om et kabel er normalt eller ej, på det
normale kabel er stikkene monteret nøjagtig ens med lederfarver.

Mvh Max

Fra : Kim

Dato : 14-09-06 09:06

On Wed, 13 Sep 2006 19:20:37 GMT, "Allan Møller" <spam@allanm.dk> wrote:

> [...]

>stationære OG den bærbare.

>Nogen der kan fortælle mig hvad der er galt ?

STP & SFTP er skærmede kabler.

Det kan formentligt gavne at jorde 230V tilslutningen
på PC´en og den bærbare.

Alternativt bør du forsøge med et UTP ( uskærmet ) kabel.

--
Kim

Fra : Allan Møller

Dato : 14-09-06 16:11

> STP & SFTP er skærmede kabler.
>
> Det kan formentligt gavne at jorde 230V tilslutningen
> på PC´en og den bærbare.
>
> Alternativt bør du forsøge med et UTP ( uskærmet ) kabel.

Som nogen skrev så var det et snoet kabel og det kunne det nyest netkort
godt finde ud af og derfor
virkede det på den ene stationære maskine - nu har jeg købt nyt kabel som
ikke er snoet og dette indlæg
skrives fra den bærbare - så det virker.

Mvh. Allan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-09-06 17:54

Allan Møller skrev:

> [...]
> ikke er snoet og dette indlæg
> skrives fra den bærbare - så det virker.

Sidebemærkning:

'Alle' netkabler er snoede. Det er derfor de hedder noget med TP
(Twisted Pair). Det betyder bare at de to ledere er snoet rundt
om hinanden.

Det der har drillet dig, er spørgsmålet om de er *krydsede*. Det
betyder at den leder der starter i position 0, måske ender i
position 6. Det er noget andet end snoet.

--
Bertel