FOR godt syn??
Fra : -= JF =- priv

Dato : 13-09-06 17:51

Knægten (13 år) har været til rutinecheck hos skolesundhedsplejen i dag.
Han fik bl.a. checket synet, og fik at vide at han syn var _for_ godt, og at
det er grunden til at han ofte har hovedpine.

Han har en seddel med hjem, med anbefaling om at vi søger øjenlæge til ham.
Det gør vi naturligvis, men jeg undrer mig mget over udtrykket "_for_ godt
syn"

Han øjne er målt til 6/4,5

Kan nogen her igruppen kaste lidt lys over hvad der er menes med for gode
øjne?

--
Mvh. John

Fra : Nicolai Kaltoft

Dato : 13-09-06 18:06

> [...]
>
> Han øjne er målt til 6/4,5
>
> Kan nogen her igruppen kaste lidt lys over hvad der er menes med for gode

Hejsa John

Det er naturligvis lidt svært at gætte på sådan noget, når man ikke ved
nøjagtigt, hvad der er blevet sagt, men hvis jeg alligevel skulle, så kunne
jeg forestille mig, at han er lidt langsynet. Det beror imidlertid på en
(iøvrigt relativt almindelig) misforståelse, at en langsynet skulle se bedre
på afstand. Misforståelsen skyldes velsagtens, at en nærsynet kan fokusere
lidt tættere end normalt synede, men det modsatte gælder altså ikke.

Du har ikke skrevet om de 6/4.5 er med eller uden linser. Tallene betyder,
at han på 6 meters afstand kan se det, som man ville forvente at en "normal"
person ville kunne se fra 4,5 meters afstand - altså bedre end normalt.
Derfor kan han nu sagtens være langsynet alligevel. Dels kan de 6/4,5 være
med en korrigerende samlelinse og dels, så kan man (især når man er ung)
akkomodere sig ud af en langsynethed, men når man sådan skal gå og "spænde i
øjnene" hele tiden, så får man ofte hovedpiner.

Langsynethed er en brydningsfejl i øjet og kan let korrigeres med en
samlelinse.

Super hilsner fra
Nicolai

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 13-09-06 19:15

Nicolai Kaltoft skrev:

> [...]
> øjnene" hele tiden, så får man ofte hovedpiner.
>
> Langsynethed er en brydningsfejl i øjet og kan let korrigeres med en

Hov - have ikke set dit svar. Det lyder fornuftigt og det samme som jeg
tænkte da jeg læste indlægget.

Jesper

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 13-09-06 19:14

-= JF =- priv skrev:
> [...]
>
> Han øjne er målt til 6/4,5
>
> Kan nogen her igruppen kaste lidt lys over hvad der er menes med for gode

Hej

Jeg arbejder på en øjenafdeling. Jeg er ikke helt sikker på hvad din
sundhedsplejerske mener. Men generelt anbefales det, at børn indtil 12år
undersøges af øjenlæger hvis der findes noget mistænksomt.

Jeg kan ikke forestille mig andet, end at hun mistænker jeres søn for at
være lidt langsynet. Hvis det er tilfældet betyder det ikke andet, end
at han tidligere end andre får brug for "læsebriller". Alternativt kan
han døje med hovedpine i ung alder, og det vil kunne korrigeres vha en
læsebrille.

Der findes ikke noget der hedder "for godt syn". Folks visuelle
opløsning er forskellig - ikke alle kan passes ind i et skema.

Jesper

Fra : -= JF =- priv

Dato : 16-09-06 18:32

-= JF =- priv (o@o.o) kradsede følgende besked i
<c833e$450836e7$3e3d8cc4$20527@news.arrownet.dk>

Tak til jer begge for svarene!!
Jeg var jo godt klar over at man nok ikke kan have for gode øjne men kan
godt se at det kan være en god måde at forklare langsynethed for en dreng i
den alder... Han fortalte faktisk senere på aftenen at hun havde nævnt at
han måske var langsynet.

Vi får ham checket grundigt høs øjenlægen.

--
Mvh. John