URL decoding - encodeURIComponent
Fra : A B C

Dato : 13-09-06 08:38

Jeg har problemer med at få PHP til at decode min query string
korrekt.

I Javascript bruger jeg for eksempel dette:

   encodeURIComponent("¤ é"))

Det resulterer i:

   %C2%A4%20%20%20%20%C3%A9

Når PHP så decoder URLen bliver det til dette i stedet for:

   Â¤ é

Hvorfor i alverden det? Og hvordan løser jeg det?

Umiddelbart ville jeg sige at encodeURIComponent() gør det forker -
fordi escape() gør det nemlig korrekt - men alle steder på nettet
læser jeg at man hellere skal bruge encodeURIComponent() fordi den kan
håndtere unicode og er nyere osv. Så jeg er helt forvirret nu!

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 13-09-06 09:01

A B C skrev:
> [...]
>
> Når PHP så decoder URLen bliver det til dette i stedet for:
>
>    Â¤ é
>
> Hvorfor i alverden det? Og hvordan løser jeg det?

Det ligner at der er et sprog og tegnsæt, i spil når du laver encodeURI
og et andet når du laver decode. Det kunne fx være UTF8 og ISO 8859-1
charsettene. Prøv om du kan kontrollere en eller begge transformationer
hvad charset angår...

mvh

Jesper Brunholm

Fra : A B C

Dato : 13-09-06 11:25

> [...]
>og et andet når du laver decode. Det kunne fx være UTF8 og ISO 8859-1
>charsettene. Prøv om du kan kontrollere en eller begge transformationer

Tjaaaa, når jeg kører en utf8_decode() på værdien i PHP (dvs. f.eks.
ovenstående "mærkelige" output) får jeg faktisk det rigtige resultat.
Så det ser ud til at jeg bare skal køre alle værdier fra $_GET igennem
denne funktion. Spørgsmålet er så bare om det er en solid løsning?!
Det kræver jo at input ALTID skal komme i UTF-8....