memory leak i firefox - løsning
Fra : Peter T.

Dato : 13-09-06 08:23

Jeg ved at "hacket" med config.trim_on_minimize i configdelen i firefox
er postet herinde før, men der er noget jeg har overset, som jeg så fandt
ud af efter jeg tjekkede sidste indlæg på
<http://weblogs.mozillazine.org/ben/archives/009749.html>, som jeg har
sakset fra:

1.- Go to your Profiles dir and open prefs.js
2.- Find the entry user_pref("config.trim_on_minimize", true); and
manually delete it
3.- Now, run Firefox and type about:config
4.- Right Click in the page and select New -> Boolean
5.- In the box that pops up enter config.trim_on_minimize. Press Enter.
6.- Now select True and then press Enter.
7.- Restart Firefox.

Now you have to just MINIMIZE Firefox to fix the memory leak everytime it
occurs.

Addendum. Selv om du har lukket firefox ved punkt 7, så tjek lige om
firefox.exe ikke stadig lever under "processes" i task manager. Stop den
og start Firefox op igen.

Da jeg hører P3netradio i firefox, kan jeg se, at hukommelsesforbruget
for firefox langsomt, men sikkert kravler opad og manskinen bliver tung i
måsen ved et forbrug på de 400 MB, så skal jeg altså blot _minimere_
firefox, hvorpå firefox hopper tilbage til omkring de 27 MB i forbrug
(som dog straks begynder forfra med at kravle opad == doh).
Hvad der undrer mig, er at tricket er forholdvist gammelt og at problemet
ikke er blevet løst endnu fra mozillas side på trods af adskillige
updates siden da.

--
Mvh. Peter T.

FreeCell-statistik pr. 5. august 2006 (opdateres vilkårligt):
Total: won/lost 165/50 (77%). Streaks: wins/losses/current 18/4/1 win

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-09-06 08:38

Peter T. skrev:

> Jeg ved at "hacket" med config.trim_on_minimize i configdelen
> i firefox er postet herinde før,

Hvornår? Jeg kan ikke huske noget, og google groups kan heller ikke
finde noget
(<http://groups.google.dk/groups?q=trim_on_minimize+group%3Adk.*>)

> men der er noget jeg har overset, som jeg så fandt ud af efter
> jeg tjekkede sidste indlæg

Tak for oplysningen - den er skrevet bag øret.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Peter T.

Dato : 13-09-06 08:51

Jens Gyldenkærne Clausen udviste en rettidig omhu og skrev:

> Hvornår? Jeg kan ikke huske noget, og google groups kan heller ikke
> finde noget
> (<http://groups.google.dk/groups?q=trim_on_minimize+group%3Adk.*>)

Hmm.. Så må jeg have forvekslet det med et andet entry i configgen i
firefox. :) Der findes svjv 3 entries, som kan minimere memory leak i FF
og de kan alle findes med "memory leak firefox" i google.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-09-06 09:05

Peter T. skrev:

> Hmm.. Så må jeg have forvekslet det med et andet entry i
> configgen i firefox. :)

Nej - den er god nok. Det må være tråden her du henviser til:

<http://groups.google.dk/groups/search?q=tung+i+m%C3%A5sen+group%3Adk.edb.internet.software.browser>

Jeg kunne ikke finde den fordi navnet på egenskaben ikke var nævnt
i tråden (der var bare et link til en side med forklaringen).

Fra : Peter T.

Dato : 13-09-06 15:46

Peter T. udviste en rettidig omhu og skrev:

> Now you have to just MINIMIZE Firefox to fix the memory leak everytime
> it occurs.

Jah, tricket virker alligevel ikke.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 28-09-06 14:14

Peter T. wrote:

> [...]
> Hvad der undrer mig, er at tricket er forholdvist gammelt og at problemet
> ikke er blevet løst endnu fra mozillas side på trods af adskillige

Spørgsmålet er vel om det egentlig er et FireFox problem.
En meget hurtig venstrehåndstest her, viste at tre tilfældigt udvalgte
programmer (Lotus Notes 6.5.5, Proces Explorer 10.2 og Royal TS 1.3.2)
skar RAM forbruget ned til en brøkdel blot ved at blive minimeret.

Så det er nok snarere et Microsoft problem end et Mozilla problem.