Hjælp til "Simpel password beskyttelse med~
Fra : dibs

Dato : 13-09-06 01:53

Jeg har brugt nedenstående javascript, men mangler 2 funktioner
til "systemet".

Simpel password beskyttelse med javascript
http://www.html.dk/scripts/javascript/00007/

1. Mulighed for at referere til andre biblioteker. Altså f.eks.
vil jeg gerne fortælle den at den skal finde denne fil
"location.href = username + password+'.htm';" i en anden mappe
end den man "er i".

2. Mulighed for at sende brugeren videre til en bestemt side hvis
de indtaster noget forkert, i stedet for en "siden kunne ikke
findes".

Nogen der ved hvordan man gør dette?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-09-06 07:47

dibs skrev:

> 1. Mulighed for at referere til andre biblioteker. Altså f.eks.
> vil jeg gerne fortælle den at den skal finde denne fil
> "location.href = username + password+'.htm';" i en anden mappe
> end den man "er i".

Du kan bare skrive mappen ind i javascriptet:

   location.href = 'brugere/' + username + password + '.htm'

- men vær opmærksom på at navnet på mappen så kan ses af alle -
uanset om de har login eller ej.

> 2. Mulighed for at sende brugeren videre til en bestemt side hvis
> de indtaster noget forkert, i stedet for en "siden kunne ikke
> findes".

Det er ikke muligt med javascriptbaseret login. Brug i stedet en
serverbaseret løsning.

Du kan se forskellige måder at lave adgangsbeskyttelse på her:
<http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/pass.asp>
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : dibs

Dato : 13-09-06 13:03

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> Du kan bare skrive mappen ind i javascriptet:
>
>    location.href = 'brugere/' + username + password + '.htm'
>

> - men vær opmærksom på at navnet på mappen så kan ses af alle -
> uanset om de har login eller ej.

Det gør ikke noget. Tak :)

> Det er ikke muligt med javascriptbaseret login. Brug i stedet en
> serverbaseret løsning.
>
> Du kan se forskellige måder at lave adgangsbeskyttelse på her:
> <http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/pass.asp>

Heller ikke selvom det ikke er en login-side som sådan? Jeg vil
bruge scriptet til en slags "du skal løse en gåde og skrive det
rigtige navn i formen" side. Er navnet forkert ville det være rart
at kunne sørge for at de ikke bare får en side der lige så godt
kunne være en fejl i hjemmesiden.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-09-06 13:44

dibs skrev:

> Heller ikke selvom det ikke er en login-side som sådan?

Ikke sådan som eksemplet med javascriptlogin er lavet på html.dk
(og hjemmesideskolen.dk).

Man kan formentlig lave en løsning baseret på AJAX - kort fortalt
kan man få javascriptet til forsøge at hente dokumentet (baseret på
login og password) og så handle i forhold til den returnerede
statuskode (200 => alt ok, siden fundet/koden korrekt; 404 => siden
ikke fundet/forkert kode).

Det er dog en noget mere avanceret løsning end de eksempler du har
set. Jeg har ikke selv tid til at pusle med det, men det er muligt
at andre kan tage over.

Fra : dibs

Dato : 13-09-06 16:34

> [...]

> Det er dog en noget mere avanceret løsning end de eksempler du har
> set. Jeg har ikke selv tid til at pusle med det, men det er muligt

Okay. Tak for dine svar. Jeg tror bare jeg lader den føre ud i
ingenting så :)

Fra : dibs

Dato : 13-09-06 20:26

> [...]

> Det er dog en noget mere avanceret løsning end de eksempler du har
> set. Jeg har ikke selv tid til at pusle med det, men det er muligt
Underligt... havde lavet en post mere, men nu er den væk. Anyway...

Jeg har et problem med at gå tilbage i mapper. Altså hvis jeg vil
henvise til en fil der ligger i en mappe et bibliotek tilbage.
Normalt bruger man vist '../' men det virker ikke. Nogle forslag?

Fra : dibs

Dato : 13-09-06 20:27

> [...]

> at andre kan tage over.
Underligt... havde lavet en post mere, men nu er den væk. Anyway...
(Ja det er så 3. gang nu da den anden heller ikke kom frem)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-09-06 21:47

dibs skrev:

> Jeg har et problem med at gå tilbage i mapper. Altså hvis jeg
> vil henvise til en fil der ligger i en mappe et bibliotek
> tilbage. Normalt bruger man vist '../' men det virker ikke.

Har du et link til siden?

Hvordan virker det ikke (hvad sker der når du bruger ../?)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : dibs

Dato : 13-09-06 22:23

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Har du et link til siden?
>
> Hvordan virker det ikke (hvad sker der når du bruger ../?)

Ikke noget link, men linien ser sådan her ud:
location.href = '/../z/' + username1 + username2 +
username3+'.htm';

"z" er mappenavnet hvor filen der skal hentes ligger, såfremt man
indtaster username1/username2/username3 rigtigt. Det er dog som
om "../" delen af linien bliver ignoreret, for den går ikke en
mappe tilbage, men leder efter mappen "z" samt filen i den mappe
den er i i forvejen. Deraf dukker der en standard "Siden blev
ikke fundet" fejl op (Error 404).

Fra : dibs

Dato : 13-09-06 22:51

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Har du et link til siden?
>
> Hvordan virker det ikke (hvad sker der når du bruger ../?)

Irriterende. Endnu engang dukker mit indlæg ikke op, selv efter ½
time.

Anyway... Jeg har ikke et link til siden, men linien ser sådan
her ud:

location.href = '../z/' + username1 + username2 +
username3+'.htm';

Den går bare ikke en mappe tilbage/op, og forsøger derfor at
finde mappen "z", samt den fil der kommer ud af username1-3, i
den mappe den allerede er i, hvorefter der kommer en Fejl 404
"Siden blev ikke fundet".

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-09-06 22:46

dibs skrev:

> location.href = '/../z/' + username1 + username2 +

Fjern den første skråstreg. Dobbeltprikkerne bruges i relative
stier - der er kendetegnet ved at de *ikke* starter med en
skråstreg.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : dibs

Dato : 13-09-06 22:53

> [...]
> Fjern den første skråstreg. Dobbeltprikkerne bruges i relative
> stier - der er kendetegnet ved at de *ikke* starter med en

Det startede jeg faktisk også med at prøve, og da det ikke
virkede prøvede jeg med en skråstreg for, hvilket jeg så bare
ikke har fået rettet tilbage :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-09-06 09:58

dibs skrev:

> Irriterende. Endnu engang dukker mit indlæg ikke op, selv efter ½
> time.

Overvej at bruge et rigtigt newsprogram i stedet for html.dk.

> Anyway... Jeg har ikke et link til siden, men linien ser sådan
> her ud:
> location.href = '../z/' + username1 + username2 +
> username3+'.htm';

Linjen ser umiddelbart fin ud - men tjek lige hvad du har i de tre
variable. Prøv fx følgende:

var sti = '../z/' + username1 + username2 + username3+ '.htm';

alert("Sti: " + sti);
location.href = sti;

Hvis det stadig ikke virker, må du lægge det op så man kan se det
online. Det er meget lettere at hjælpe på den måde.

Fra : dibs

Dato : 14-09-06 14:56

> [...]
> variable. Prøv fx følgende:
>
> var sti = '../z/' + username1 + username2 + username3+ '.htm';

Skal den bare indsættes i samme fil, eller i en fil for sig?

> Hvis det stadig ikke virker, må du lægge det op så man kan se det
> online. Det er meget lettere at hjælpe på den måde.
Det kan jeg desværre ikke af forskellige årsager :)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-09-06 15:26

dibs skrev:

> Skal den bare indsættes i samme fil, eller i en fil for sig?

Samme fil - erstat den nuværende location.href-linje med
ovenstående 3.

> Det kan jeg desværre ikke af forskellige årsager :)

Så kan det være svært at hjælpe.

Fra : dibs

Dato : 14-09-06 23:39

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Samme fil - erstat den nuværende location.href-linje med
> ovenstående 3.
Der skete ikke rigtig noget. Men jeg har fået det med at gå en mappe
tilbage til at virke i en anden fil, og den eneste forskel er at der
er username1-3 i den her der ikke virker, så fejlen må næsten ligger
der et eller andet sted !?

> Så kan det være svært at hjælpe.
Desværre ja. Jeg ved det godt, men jeg har lovet at holde det
down-low :)

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-09-06 08:20

dibs skrev:

> Nogen der ved hvordan man gør dette?

http://www.webdesign101.dk/javascript/loginscript.php

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-09-06 11:37

Jørgen Farum Jensen skrev:

> http://www.webdesign101.dk/javascript/loginscript.php

Er det mig der har overset noget eller er det script verdens dårligste
loginscript ? Brugernavne og passwords står jo i klartekst i
clientside koden...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-09-06 13:25

Henrik Stidsen skrev:

> Er det mig der har overset noget eller er det script verdens
> dårligste loginscript ? Brugernavne og passwords står jo i
> klartekst i clientside koden...

Adressen på den hemmelige side står også i koden.

Jørgen Farum Jensen skriver dog at løsningen ikke er ret sikker,
men den er ikke heldig alligevel. Mange folk anvender samme kodeord
mange forskellige steder, så hvis en person har oprettet en
adgangsbeskyttet side hvor man kan aflæse brugernavn/kodeord i
kildekoden (som i eksemplet herover), kan det betyde at andre får
adgang til brugeroplysninger der kan bruges til andet end bare den
aktuelle side.

Den løsning der er vist på hhv.
<http://www.html.dk/scripts/javascript/00007/> og
<http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/pscript.asp> er langt mere
sikker - selv om den så ikke kan præsentere en "pæn" side når login
fejler.

Fra : dibs

Dato : 16-09-06 21:38

Det er her den er gal et eller andet sted:

<script type="text/javascript">
function CheckPassword() {
var navn1=document.login.navn1.value;
var navn2=document.login.navn2.value;
var navn3=document.login.navn3.value;
location.href = + navn1 + navn2 + navn3+'.htm';
}
</script>

<form method="post" action="ingen_javascript.htm"
onsubmit="CheckPassword();return false;" name="login">
<pre>
   <input name="navn1" type="text" size="18" maxlength="5"
/>&nbsp;<input name="navn2" type="text" size="18"
maxlength="4">&nbsp;<input name="navn3" type="text" size="18"
maxlength="6" />&nbsp;<input type="submit" value="kontroll&eacute;r
navn" onclick="CheckPassword();return false;">
   </pre>
</form>
Resultatet skulle være en fil der (f.eks.) hed
"navn1navn2navn3.htm", men det bliver i stedet til
"NaNnavn2navn3.htm". Den erstatter altså "navn1" med "NaN".

Fra : dibs

Dato : 17-09-06 23:58

dibs wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
> "navn1navn2navn3.htm", men det bliver i stedet til
> "NaNnavn2navn3.htm". Den erstatter altså "navn1" med "NaN".

Anyone?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-09-06 08:06

dibs skrev:

> Resultatet skulle være en fil der (f.eks.) hed
> "navn1navn2navn3.htm", men det bliver i stedet til
> "NaNnavn2navn3.htm". Den erstatter altså "navn1" med "NaN".

NaN er javascriptegenskaben "Not a Number". Jeg kan ikke se hvorfor
du får NaN uden at se selve siden online (se evt. artiklen her:
<http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>)

Fra : dibs

Dato : 18-09-06 23:43

> [...]
> NaN er javascriptegenskaben "Not a Number". Jeg kan ikke se hvorfor
> du får NaN uden at se selve siden online (se evt. artiklen her:
aah. Tak :)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-09-06 08:11

dibs skrev:
> location.href = + navn1 + navn2 + navn3+'.htm';

> "NaNnavn2navn3.htm". Den erstatter altså "navn1" med "NaN".

NaN betyder at værdien ikke er et tal. Når du skriver + foran den
første variabel fortæller du JavaScript at den skal se variablen som
en talværdi og ikke en streng. Prøv at fjerne det første + og se om
ikke det virker så.

Fra : dibs

Dato : 18-09-06 23:42

Henrik Stidsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> [...]
> første variabel fortæller du JavaScript at den skal se variablen som
> en talværdi og ikke en streng. Prøv at fjerne det første + og se om

Perfekt. Nu virker det hele. Tak :D