Visse mennesker bør ikke have hund.
Fra : pwh

Dato : 07-09-06 12:42

Vi har lige mødt en X-blandingstæve ned på Engen som vi
har kendt de sidste 2 år, ejeren fik den fra internat 1 år gammel
og den var sød og legesyg til at starte med. Den er så hen af vejen
stille og roligt blevet mere og mere skarp overfor andre hunde.
Tyson og Angel har hver en enkelt gang været oppe og toppes med Bess
over noget pindepjat, men ikke noget alvorligt overhovedet.

Idag da vi mødtes med Bess, og Tyson lige ville hilse på, så røg hun
lige i fjæst på ham, jeg har ikke kunnet finde nogle huller, men han sagde da piv.

Ejeren fortalte at hun efterhånden slet ikke kunne styrer Bess i forhold til andre
hunde mere, hun overvejede nu at få et el-halsbånd til hende, det frarådede jeg self.

Men fra start af kunne jeg se at damen der har Bess slet ikke burde have hund,
hun evner ikke at sætte sig i respekt overfor hende.
Feks. da Bess bed Tyson idag sagde hun bare fy til hende, det fortalte jeg hende
at mine hunde altså ikke var sluppet med, hvis de uden grund angreb en anden hund.

Så der er lige en mere der mener at man kan ty til torturinstrumenter når man har
fejlet i sin opdralese af sin hund, det er fandeme sørgeligt at hører.

Det var lidt svært for mig at give hende gode råd til hvad hun skal gører pt,
jeg har fra start af prøvet at give hende nogle råd som hun ikke har evnet at følge.
Så nu hvor problemet rigtigt har udviklet sig ved jeg ikke hvad hun gør,
dog ville jeg nok vide hvad jeg selv ville gører hvis jeg fik Bess.
Men det er metoder som damen slet ikke evner at bruge, så i mine øjne bør
sådan en person holde sig til katte eller hamstere.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-09-06 13:00

pwh wrote:

> Idag da vi mødtes med Bess, og Tyson lige ville hilse på, så røg hun
> lige i fjæst på ham, jeg har ikke kunnet finde nogle huller, men
> han sagde da piv.

Du har da helt ret, hun burde have styr på sin hund. Og så lige Tyson,
som er så sød og rar. Det var godt nok synd for ham.

Du kan da lige prøve at forklare hende de grundlæggende principper
næste gang du møder hende, hvis hun skulle være modtagelig for et godt
råd. Et el-halsbånd er ikke nogen smart løsning , håber de bliver
forbudt at bruge.

Mange venlige hilsener og kram til hundene.
Tove :)

Fra : Ukendt

Dato : 07-09-06 13:33

> Du kan da lige prøve at forklare hende de grundlæggende principper næste
> gang du møder hende, hvis hun skulle være modtagelig for et godt råd.

Det nytter desværre sjældent, med den type mennesker.

Det bedste råd er nok, at hun finder et sted, at omplacere hunden til folk,
der har forstand på det, inden det ender helt galt, men det vil hun jo nok
heller ikke høre tale om...

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : pwh

Dato : 07-09-06 14:06

> Det nytter desværre sjældent, med den type mennesker.

Enig.
De synes nok det er os andre der er for hårde i vores opdragelsen
af vores hunde.

> Det bedste råd er nok, at hun finder et sted, at omplacere hunden til
> folk, der har forstand på det, inden det ender helt galt, men det vil
> hun jo nok heller ikke høre tale om...

Enig igen.
Det vil jo ikke hjælpe hende at få nogle værktøjer til at løse problemet
hvis hun ikke evner at følge op på det.
Man er jo ikke forpligtiget ud over sine vener

/Jens

Fra : pwh

Dato : 07-09-06 13:25

> Du har da helt ret, hun burde have styr på sin hund. Og så lige Tyson,
> som er så sød og rar. Det var godt nok synd for ham.

Ja det var lidt synd for Tejs når han nu bare ville sige davs til Bess
som han plejer.
Angel og Bess holder sig normalt fra hinanden, de bryder sig vist ikke
meget om hinanden
Angel havde heller ikke fundet sig et det angreb fra Bess,
der er Tyson normalt mere tålmodig end hende.

> [...]
> næste gang du møder hende, hvis hun skulle være modtagelig for et godt
> råd. Et el-halsbånd er ikke nogen smart løsning , håber de bliver

Som sagt har jeg tidligere prøvet at råde hende uden held, damen er en
af den slags personer der simpelthen ikke evner at skælde ud.
Det gør hende jo bestemt ikke til et dårligt menneske, men nok uegnet
som hundeejer. At sådan en person ligefrem binder an med en internatshund
som første hund er så nok tåbeligt fra hendes side, det gør hun nok aldrig igen.

I fremtiden vil jeg nok undgå hende, Tyson trak sig pænt idag,
men det kan jeg ikke løbe an på at han gør næste gang.
Og da hen er over dobbelt så stor som Bess ved jeg godt hvem der får bank
hvis det går galt, Angel skal Bess nok holde sig fra helt af sig selv.
Hun har en gang prøvet at puste sig op overfor hende, det var mere end
hun kunne klarer fandt hun ud af dengang
Siden dan dag har de 2 tøser bare holdt afstand til hinanden.

/Jens

Fra : 0h-paradis

Dato : 07-09-06 14:09

Et
> el-halsbånd er ikke nogen smart løsning , håber de bliver forbudt
> at bruge.

Det er forbudt at bruge
-
Mvh
fra
Jørgen

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-09-06 14:35

0h-paradis wrote:
> Et
>>

> Det er forbudt at bruge

Dejligt at høre. Der findes mange bedre måder at opdrage på.

Mvh Tove :)

Fra : pwh

Dato : 07-09-06 15:36

> Dejligt at høre. Der findes mange bedre måder at opdrage på.
>
> Mvh Tove :)

Nemlig, en god gang bank ved en hund hvad er

Spøg til side, jeg sagde også til hende at hun ikke måtte slå Bess,
det var nok overflødigt, det ville hun ikke kunne få sig selv til alligevel.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 07-09-06 15:34

> Et
>>

> Det er forbudt at bruge
> -
> Mvh
> fra
> Jørgen

Det var min påstand overfor Bess ejer.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 07-09-06 13:27

pwh wrote:
> Det var lidt svært for mig at give hende gode råd til hvad hun skal
> gører pt,

Det absolut bedste råd du kan give hende er at få hende til at gå til
træning med hunden hurtigst muligt, inden den helt tager magten fra hende og
hun ender med at måtte aflive den arme hund.
Find evt nogle steder til hende hvor der er træning i nærheden af Jer, og
stik hende et stykke papir med adresser og tider på.
Det er jo langt fra alle der - som du - har forstand på god hundeopdragelse
indbygget i generne
Træning vil på en blid måde lære både ejer og hund hvem der bestemmer,
knytte dem tættere sammen og ikke mindst er det sjovt for hunden. Et godt
argument overfor disse blide "pylre- hundeejere" er som regel at hunden får
et meget gladere og tryggere liv af at vide at det ikke er den der
bestemmer, at det ikke er den der har ansvaret for alting.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 07-09-06 14:13

> Det absolut bedste råd du kan give hende er at få hende til at gå til
> træning med hunden hurtigst muligt, inden den helt tager magten fra
> hende og hun ender med at måtte aflive den arme hund.

Jeg skal ikke kunne sige om hun allerede har gang i noget der,
så længe nåede vi ikke at stå og sludrer af gode grunde

> [...]
> Jer, og stik hende et stykke papir med adresser og tider på.
> Det er jo langt fra alle der - som du - har forstand på god

Hun kan vel tænke selv, jeg kender ikke noget til nogen steder jeg
kan anbefale da jeg ikke har brugt det selv.

> [...]
> hunden får et meget gladere og tryggere liv af at vide at det ikke er
> den der bestemmer, at det ikke er den der har ansvaret for alting.

Hmmm.. jeg er ikke sikker på at det er de blide metoder der vil virke
på en hund som Bess nu.
Der skulle have været taget fat i det fra start af da hun begyndte at udvise
agrassiv adfærd, nu har det fået lov til at udvikle sig til et problem som jeg
ikke tror på at ejeren kan magte.
Næh, jeg hælder også mere til en omplacering til et sted hvor de kan få
styr på Bess, den type adfærd er jeg sikker på jeg godt selv ville kunne
pille ud af hende på forholdsvis kort tid, og det ville ikke værer med godbidder

/Jens

Fra : Anette

Dato : 07-09-06 14:50

pwh wrote:
> [...]
> udvise agrassiv adfærd, nu har det fået lov til at udvikle sig til et
> problem som jeg ikke tror på at ejeren kan magte.

Der er jo mange træningsmetoder og de blide virker også. Netop de blide
metoder er nemmere at kapere for en lidt pylret hundeejer.
Vi overtog i juni en 5 år gammel schapendoes, kastreret han, Andy. Forsømt,
understimuleret og meget voldsom i sine udfald overfor fremmede hunde. Hans
tidligere familie ville aflive ham bl.a fordi de mente han var aggressiv.
Det er han ikke - han er bange og utryg ved fremmede hunde.
Vi startede træning med ham herhjemme, inden vi for 2 ugers siden begyndte
til "rigtig" træning med ham hos Pia Graff Kristensen
http://home.tiscali.dk/8x240516/ ( på Fyn) hvor vi også træner med vores 2
andre hunde. Det er blid træning, men med krav til både hund og ejer. Der
lægges vægt på lederskab og der sættes grænser på en måde som hunden kan
forstå.
Han er selvfølgelig ikke faldet 100% til her hos os endnu - men træningen
virker. Vi er nået meget langt på de par måneder han har boet her. Der kan
gå hunde forbi på det modsatte fortov nu, uden han går fuldstændig bananas.
Han er begyndt at fatte at det ikke er ham der bestemmer - det går langsomt
med så gammel en hund, men det går stille og roligt fremad. Ikke mindst
nyder han faktisk at træne. Han er stadig bange for de andre hunde på
holdet, men han er nået til at kunne ignorere dem og følge træningen med mig
i stedetfor at skulle stå oppe på bagbenene og råbe højt ad de andre hele
tiden.

Hundetræning i Rødovre kan du finde bla. her
http://www.danskbrugshundeklub.dk/
http://www.dansk-kennel-klub.dk/430

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 07-09-06 15:57

> Der er jo mange træningsmetoder og de blide virker også. Netop de
> blide metoder er nemmere at kapere for en lidt pylret hundeejer.

Spørgsmålet er bare om løbet ikke er kørt for Bess ejer,
jeg kender Bess fra da hun lige havde fået hende.
Og dengang sporede jeg intet agrassivt i hende, lidt overgearet måske,
men en sød og venlig hund ellers.
Så det er en adfærd der er blomstret op mens hendes nuværende ejer
har haft hende, hvad det skyldes kan man så kun gætte på.
Jeg tror det måske kan værer pgr en meget svag ejer som Bess måske
føler hun har et behov for at beskytte, men jeg aner det faktisk ikke.
Damen der har Bess er jordens sødeste menneske, hun er bare ikke
den der råber højt og sætter sig i respekt, så den rolle har Bess måske overtaget.

Så situationen er lidt omvendt af din egen, Bess ejer fik en sød og rar hund
som har fået lov til at udvikle sig til en agrassiv hund.
Havde hun feks fået en hund som min Angel, så kan jeg love dig for at
hun nu ville have Engen helt for sig selv.
Jeg vidste at Min Angel havde temperament da jeg fik hende,
det blev hun simpelthen valgt ud fra, da hun skulle kunne klarer Tyson.
Jeg har så sidenhen arbejdet med at hun ikke skulle blive en ren bitch,
det har holdt hårdt og jeg skal da stadig jævnligt sige til hende
at hun skal værer sød ved de andre hunde.
Men Angel angriber aldrig andre hunde, hun har bare ikke Tyson's
tolerancetærskel. Så havde jeg ladet stå til ville Angel idag værer
en pussenussetrold i forhold til de fleste mennesker, og en djævel
i forhold til andre hunde.

/Jens

Fra : ST

Dato : 08-09-06 20:41

> [...]
>
> /Jens
>ja, sådan er den ideelle verden - men de holder desværre ikke hamstere.

For mange år siden fandt jeg ud af at jeg havde et problem med vores
rottweilertæve på ca. 10 mdr. (anskaffet som skilsmissehund i en alder af 8
mdr.)
Min mand kom hjem og fortalte at damen havde terroriseret både mor og datter
af samme race på stranden.

Det fik mine advarselsklokker til at ringe, og jeg fik den ide, at
"bestille" en regulær røvfuld hos en 6 år gammel tæve som blev luftet i
nærområdet, hun var 6 år, 3/4 rottweiler resten grønlandsk slædehund -
opdrættet på Christania, ejeren måbede - men da jeg fik forklaret
situationen, og at jeg ville betale samtlige dyrlægeregninger, og iøvrigt
ikke troede at der blev nogen regning (det blev der heller ikke) startede
kampen - min unghund lagede ud, men blev omgående nedlagt af den drevne
gamle tæve, og vores tæve stoppede sin agressivitet, problemet var løst
indtil hun døde..

Min filosofi, jeg kan påvirke min hunds adfærd overfor mennesker, men den
profisionelle hjælper til adfærd med andre hunde er faktisk: EN HUND, men
husk at kampen på forhånd skal være ulige. Dette kan kun bruges overfor en
ung hund med et for stort ego mod en dreven ældre hund i sin gode alder.
Susanne

Fra : jopa

Dato : 08-09-06 20:50

ST skriblede bla:

> Min filosofi, jeg kan påvirke min hunds adfærd overfor mennesker, men
> den profisionelle hjælper til adfærd med andre hunde er faktisk: EN
> HUND
Kan der være noget om

> men husk at kampen på forhånd skal være ulige.

Det er så lidt gambling

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 09-09-06 08:11

Lige hende her tvivler jeg på skal have hund igen.

> [...]
>
> Det fik mine advarselsklokker til at ringe, og jeg fik den ide, at
> "bestille" en regulær røvfuld hos en 6 år gammel tæve som blev luftet

Den ide var også oppe og vende da vi stod og snakkede,
jeg måtte dog klart melde ud at jeg ikke ville lægge hunde til den slags.
For det første er det helt tilfældigt hvem der kommer til skade,
og en overbidt pulsåre feks når du sgu ikke til dyrelægen med.
For det andet vil jeg ikke have at mine hunde slås, længere er den ikke.

> [...]
> HUND, men husk at kampen på forhånd skal være ulige. Dette kan kun
> bruges overfor en ung hund med et for stort ego mod en dreven ældre

Jeg er helt enig i at hunde er geniale til at opdrage andre hunde,
men Bess er ca 3 år gammel og nok lidt uden for pædagogisk rækkevidde
for andre hunde. I hendes tilfælde tror jeg løsningen ville værer en stærk fører
som kunne "forklarer" hende hvad der er acceptapel opførsel og hvad der ikke er.
Det evner hendes nuværende ejer simpelthen ikke, derfor er det gået så galt.

/Jens