Køresyge - hvad gør man ?
Fra : Susanna Mørck Thuese~

Dato : 30-08-06 08:42

Hej
Er der nogen der ved om man kan hjælpe en køresyg hund. Jeg har min. 2
gange om ugen mine 2 hunde med på en 100 km køretur. Tæven har de
sidste gange haft det dårligt. 5-10 min. efter vi er startet, begynder
hun at savle, er meget urolig, og gisper efter vejret.
Jeg synes det er synd for hende og vil gerne hjælpe, og det er heller
ikke sjovt at køre med en hund på den måde.
Så gode råd modtages meget gerne.
Men rådet om at lade dem blive hjemme kan jeg ikke bruge..
Hilsen Susanna

Fra : joke

Dato : 30-08-06 13:05

"Susanna Mørck Thuesen (slet USBMP)" <sus.thue@USBMPadslhome.dk> skrev i en
meddelelse news:11569239910.638832297523507@dtext.news.tele.dk...

> Så gode råd modtages meget gerne.
> Men rådet om at lade dem blive hjemme kan jeg ikke bruge..

Vi havde samme problem vi gjorde 2 ting

Placerede vore transportkasse så¨hunde kan se ud af forruden og samtidig se
os. (er forsvarligt spændt fast i vor bil så kasse ikke kan rykke sig.

Dernæst købte vi hos dyrlægen noget D.A.P som skulle virke beroligende
(noget med at det er det moderen udskiller til sine hvalpe) kan ikke på
stående fod huske hvad det hedder.

Efter en gang D.A.P sidder vores hund stille og roligt og nyder køreturen.

Et andet råd var at vænne hunden til bilen altså sætte sig ud i den sammen
med hunden i f.eks. 5 min. adgangen efter et stykke tid starte motoren (ude
at køre) efter nogen dage kan man så begynde at køre, vi havde dog ikke tid
til dette så valgte at bruge den ovenstående løsning med succes

Fra : R. Ilsøe

Dato : 30-08-06 13:24

> [...]
> Er der nogen der ved om man kan hjælpe en køresyg hund. Jeg har min. 2
> gange om ugen mine 2 hunde med på en 100 km køretur.

Hvad er målet med kørerturen?
Det der ofte fremkalder kørersyge er anspændthed, så kroppen ikke følger
bilens rytme. Det er det samme med søsyge.

En god idé er at få fokus over på målet med kørerturen. Med 5-10 minutter
før hun begynder at savle må du altså finde et spændende sted der ikke
ligger længere væk end de omtalte 5-10 minutter, -så køre der hen med hende,
ha' det rigtig rigtig sjovt og så hjem igen. Målet i længden er at hun
forbinder køreturen med noget spændende. I løbet af kort tid vil hun efter
alt at dømme springe glad og forventningsfuld ind i bilen fordi hun
forbinder den med noget spændende og ikke en lang køretur...

Ja, man kan sikkert medicinere sig ud af det, men så har man i følge mig
ikke fat i roden af problemet, hunden vil jo stadig synes det er ubehageligt
at køre...

Hendes nuværende billede af bilen er stønnen og ubehag fordi hun bliver
køresyg, i må over det punkt.

Held og lykke

Rinnie
www.rinnie.dk

Fra : jopa

Dato : 30-08-06 14:30

R. Ilsøe skriblede bla:

> [...]
> sted der ikke ligger længere væk end de omtalte 5-10 minutter, -så
> køre der hen med hende, ha' det rigtig rigtig sjovt og så hjem igen.

God ide.
Køresygen opstår som regel når hunden stresser, derfor korte ture indtil
hunden pludselig elsker at køre bil og forbinder det med noget rart.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : mcloud

Dato : 30-08-06 21:17

Hej
Vi klarede køresygen ved -at lade være med at fodre før vi skulle køre-- ej
heller ret meget vand.
Det samme gælder den anden vej

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Scannet med Norton internet security 2006.

Fra : Tina

Dato : 01-09-06 05:40

> [...]
> ikke sjovt at køre med en hund på den måde.
> Så gode råd modtages meget gerne.
> Men rådet om at lade dem blive hjemme kan jeg ikke bruge..

Min mosters lille dejlige hund blev også meget køresyg. Han sad i
transportkasse/bur under turen, så han kunne se ud og se dem, de kørte meget
små ture med ham, osv. Det var ikke nok, for den lille stakkel blev stadig
meget køresyg. Så prøvede de kun at have ham i sele i bilen, og det hjalp
øjeblikkeligt. (Altså autosele, spændt behørligt fast og det hele). Han kan
bedre følge med i bilens rytme og bevægelser på den måde. Hunden er ikke
længere køresyg.

Tina

Fra : Susanna Mørck Thuese~

Dato : 03-09-06 18:30

Tak for alle svarene.
Jeg forsøger nu at køre småture med Chila til noget sjovt...
Håber det kan hjælpe så hun forbinder bilen med noget godt.
Hilsen Susanna