må de få rødbeder og porrer
Fra : tina hedeman

Dato : 27-08-06 18:09

hej med jer

jeg havde lavet bagte rødbeder til aftensmad og så tænkte jeg på om hundene
må få resten?
min ene hund fik lige lidt, men hvis det er usundt for dem vil jeg lade
være.
Og ændre deres urin farve så? jeg går vel udfra det er sundt for dem ar få
rodfrugter og grøntsager, men hvad med porrer det er vel en slags løg?
hilsen tina

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-08-06 18:45

"tina hedeman" <th@dch-grenaa.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>jeg er ikke sikker med porrer, men rødbeder kan du godt give..bliv ikke
>forskrækket hvis urinen bliver en spændende farve..(-;
mvh. marie

Fra : Anette

Dato : 27-08-06 21:25

tina hedeman wrote:
> jeg havde lavet bagte rødbeder til aftensmad og så tænkte jeg på om
> hundene må få resten?

Mine hunde spiser alle grøntsager, helst blendet rå, men også kogte, stegte
eller bagte ( - undtagen gulerødder som ingen af dem kan lide), uden
problemer.
Jo rødbeder ( og solbær) kan give lidt mystiske farveændringer i den anden
ende, men vitaminerne er jo ikke ringere af den grund.
Porrer æder mine med største fornøjelse og uden mavebøvl af nogen art. De
tåler nu også fint både løg og hvidløg. Den lille villle leve af rå løg hvis
hun kunne komme til det..Dem hun selv kan komme til at stjæle i haven er
bedst ( Nej, vi har ikke løg i køkkenhaven mere og alle andre løgarter
er under hegn .o)

Men prøv dig frem med en smule ad gangen. Reagerer hundens mave med diarre
eller andre uregelmæssigheder, nå, ja så var det ikke lige det de skulle
have.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Kim H.

Dato : 27-08-06 22:42

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> Porrer æder mine med største fornøjelse og uden mavebøvl af nogen art. De
> tåler nu også fint både løg og hvidløg. Den lille villle leve af rå løg

Jeg syntes at ha' læst et sted, at løg og hvidløg er farlig for hunde, jeg
kan bare ikke lige huske hvor.

Kim

Fra : pwh

Dato : 28-08-06 05:09

Kim H. wrote:
> Jeg syntes at ha' læst et sted, at løg og hvidløg er farlig for
> hunde, jeg kan bare ikke lige huske hvor.

http://www.hundeleksikon.dk/tox.html#4

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 28-08-06 05:47

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg syntes at ha' læst et sted, at løg og hvidløg er farlig for hunde, jeg
> kan bare ikke lige huske hvor.
>
> Kim
>---

det er det også , i for store doser. præcis som så meget andet.
hvidløg har mange gode egenskaber, bla. minimerer det risikoen for
parasitter.
man kan købe det specielt til både hunde og heste.
http://www.skyescot.dk/Produkter/Hokamix/kossttilskud.html

http://www.linsoft.dk/cgi-bin/altavet/750.html

denne giver en god forklaring, under hvidøg

Fra : pwh

Dato : 28-08-06 05:08

Anette wrote:
> Men prøv dig frem med en smule ad gangen. Reagerer hundens mave med
> diarre eller andre uregelmæssigheder, nå, ja så var det ikke lige det
> de skulle have.

Og falder den død om så var det nok heller ikke nogen god ide,
det var da en noget gamblet fremgangsmåde du foreslår der Anette.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 28-08-06 11:48

pwh wrote:

> Og falder den død om så var det nok heller ikke nogen god ide,
> det var da en noget gamblet fremgangsmåde du foreslår der Anette.

Aaarhhh ro på, søde Jens. Det er bare grøntsager, beregnet til menneskeføde,
ikke noget vildt eksotisk
Hvis man ser på ulves levevis, så tror jeg ikke de sorterer visse slags
grønt fra, når de æder indvolde fra et bredt udvalg af byttedyr. Så at
forsøge sig med et lille stykke bagt rødbede tager formentlig ikke livet af
hunden

/ Anette

Fra : Anette

Dato : 28-08-06 12:07

Glemte lige at smide dette link med til netdyredoktor, som har en glimrende
liste over hvad hunde ikke kan tåle http://www.netdyredoktor.dk/sw561.asp

Bemærk der er ikke nævnt en eneste grøntsag blandt de ting der kan forgifte
hunden, og med det voldsomme ord, forgifte menes der både blive syg af eller
dø af. Kartoffel er nævnt, men det er planten hunden ikke må æde,
kartoflerne tager hunden ikke skade af.

Vores yngste hund åd alt hvad der kunne ligne løg som stor hvalp ( gravede
blomsterløg op og hun stjal diverse frugter og grøntsager fra haven), så vi
brugte meget tid på at researche emnet dengang, for at finde ud af hvornår
vi skulle gå i panik og konsultere vores tålmodige dyrlæge ))

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 28-08-06 18:02

> Aaarhhh ro på, søde Jens. Det er bare grøntsager, beregnet til
> menneskeføde, ikke noget vildt eksotisk

Jeg synes stadig det er bedre at undersøge sagen i stedet for bare at
prøve sig frem, bare fordi maven kan tåle det er det ikke det samme
som at de andre organer har godt af det.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 28-08-06 10:52

tina hedeman skrev:

> [...]
> Og ændre deres urin farve så? jeg går vel udfra det er sundt for dem ar få
> rodfrugter og grøntsager, men hvad med porrer det er vel en slags løg?

Hej,

Dette er sakset fra www.raw4dogs.dk og handler om grøntsager (og
grøntsagers cellevægge):

"Man kan også smadre cellevæggene gennem kogning, men derved går
mange forskellige enzymer, mineraler og vitaminer tabt. Samtidig bliver
de enzymer, mineraler og vitaminer der er tilbage forandret en smule
så man risikerer at hundens krop tror de er fremmedlegemer, der skal
bekæmpes."

Jeg er også fra anden side blevet frarådet kogte grøntsager til
hunde, men husker ikke hvilken grund der blev nævnt dengang. Måske
samme som ovenstende.

Mvh
Søren

Fra : Kim Christensen

Dato : 28-08-06 18:06

Søren LH wrote:

> Jeg er også fra anden side blevet frarådet kogte grøntsager til
> hunde, men husker ikke hvilken grund der blev nævnt dengang. Måske
> samme som ovenstende.

Mine foretrkker klart rå grøntsager. De elsker at gnaske en rå
gulerod, og brombær og hyldebær plukker de selv. Ulempen ved brombær
er t man sommetider skal trække små torne ud af snuden bagefter.

Hilsen Kim