Løbetid og frugtbarhed
Fra : Jesper Nielsen

Dato : 26-08-06 16:11

Hej

Jeg har en schæfertæve som er i den sidste del af sin løbetid. Jeg har lige
haft en diskussion med hendes bedste legevens ejer (en han rottweiler) som
mente at det var nu (imens hun bløder) at hun er frugtbar.

Jeg mener dog at det er præcist som med mennesker at det er i tiden op til
menstruationen at der skal ske noget før hun ville kunne risikere at blive
med hvalpe. Men nu er jeg pludseligt blevet i tvivl.

Hvem af os har ret?

/Jesper

Fra : Anette

Dato : 26-08-06 17:12

Jesper Nielsen wrote:

> Hvem af os har ret?

Ingen af jer.
Tæven bløder først, er så højløbsk med ægløsning derefter.

Sakset fra www.netdyredoktor.dk
Den første løbetid indtræder typisk i alderen 7-18 måneder, tidligst hos små
racer - lidt senere hos de store. De fleste tæver har opnået den første
løbetid indenfor det første leveår. Løbetiden varer typisk 3 uger, men kan
variere i længde fra 3-21 dage. I den første halvdel af løbetiden ses
blødningen . Hen mod ægløsningen aftager blødningen og flåddet bliver mere
klart. Ægløsningen finder typisk sted mellem 12. og 14. dag, men også her er
der store variationer. Det nøjagtige ægløsningstidspunkt - og dermed det
optimale parringstidspunkt - kan bestemmes vha. en blodprøve, hvor blodets
indhold af progesteron måles. Efter en fødsel optræder den næste løbetid ca.
5-8 måneder senere.

/ Anette

Fra : STIG RASMUSSEN

Dato : 27-08-06 14:59