Hvor gammel skal en hvalp være, når den ta~
Fra : Torben R. Sørensen

Dato : 25-08-06 10:31

Hvor gammel skal en hvalp være, når den tages fra moderen?

Jeg regner med at den skal være min. 8 uger, men får nu oplyst af en af min
kones veninder om at hun mener det er ændret til 12 uger.

Vi skal have en lille hvalp, en legekammerat til Freja på 4 år, når den er
klar til at tages fra moderen.
Personligt synes jeg at 8 uger er lige tidligt nok, og har altid ventet en
uge eller to, afhængig af om familien jeg fik hvalpen fra ville af med dem i
en ruf, eller om det var ok at gå med sin mor lidt længere.

Men hvad siger loven om det, er loven ændret?

Torben

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-06 10:54

"Torben R. Sørensen" <torben.spam@frejashundehus.dk> skrev i en meddelelse

> Men hvad siger loven om det, er loven ændret?

Hvalpen er klar til, at komme hjemmefra, når den er 8 uger.
Det er killinger, der skal være 12 uger, før de tages fra moderen.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : JR 2610

Dato : 29-08-06 22:28

"Torben R. Sørensen" <torben.spam@frejashundehus.dk> skrev i en meddelelse >
Men hvad siger loven om det, er loven ændret?

Nej loven er ikke ændret... Men til gengæld har en del opdrættere ændret
holdning, idet det udfra den seneste forskning er flere ting, som indikerer
at hvalpe gennemgår en "spøgelses-periode" i ca 8 ugers alderen, hvor de er
ekstra modtagelige for indtryk - modtagelige på sådan en måde, at de lettere
kan blive forskrækkede og derfor har brug for at være i kendte og trygge
omgivelser... i stedet for at blive flyttet ud i et helt nyt, ukendt - og
dermed utrygt - hjem...

Ang killinger findes der desværre ingen love som påbyder, at killinger skal
være 12 uger, når de tages fra moderen Felis Danica har dog i deres
regler fastsat denne grænse, men den gælder jo kun for registrerede
(race)katteopdræt...
Heldigvis er praksis nu i højere grad ved at vende, så killingerne når at
blive "færdiguddannede" som katte - men der er stadiog alt for mange, som
sidestiller katte og hunde i deres tidlige udvikling...

Mvh Ann K

www.annk-butik.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-08-06 07:31

"JR 2610" <tsars (bingobongo) @os.dk> skrev i en meddelelse news:44f4b183$0

> Ang killinger findes der desværre ingen love som påbyder, at killinger
> skal være 12 uger, når de tages fra moderen

Hmm, det troede jeg faktisk, at der gjorde...
Anyway- 12 uger bliver jo også anbefalet i dba nu. Kan også se i vores
lokale avis, at de fleste killinger først sælges, når de er 12 uger, så mon
ikke, at det er ved, at være anerkendt.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/