Fodring af hvalp
Fra : Betina & Charlotte

Dato : 24-08-06 21:54

Hej med jer.

Imorgen er den store dag hvor vi skal hente Mille som nu er blevet 8 uger
(blanding af: mor: ½ golden retriever, ½ tolling; far: labrador retriver).
Nu kommer jeg lidt i tvivl om fodringen af hende.
Opdrætteren skriver at hendes hvalpe har fri adgang til tørfoder, da det
forebygger fedme. Er det måden at fodre hende på eller er det bedre med 2
måltider om dagen?

Vil rigtig gerne høre jeres mening, da I virker som gode, erfarne
hundeejere.

Mvh
Charlotte.

Fra : jopa

Dato : 24-08-06 22:01

Betina & Charlotte skriblede bla:
> Opdrætteren skriver at hendes hvalpe har fri adgang til tørfoder, da
> det forebygger fedme. Er det måden at fodre hende på eller er det
> bedre med 2 måltider om dagen?

3 måltider om dagen til en hvalp er passende, og den historie de har bildt
jer ind tror jeg ikke på.
Hvis jeg havde gjort det med min da den var hvalp var den eksploderet af
fedme, så nej giv den 3 gange om dagen det første halve år og fjern det hvis
den ikke spiser op.
Mad der får lov at stå fremme kan give hunden madlede hvis den ikke hører
til dem der kan spise hele tiden.

Sørg for at den får et godt anderkendt hvalpefoder med de nødvenige
ingredienser i der gør at hvalpen ender op med at blive en sund hund.
Foderet i hvalpetiden er faktisk ret vigtigt for hundens senere liv.

Olivers hvalpefoder kan anbefales herfra.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : joke

Dato : 25-08-06 13:58

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Foderet i hvalpetiden er faktisk ret vigtigt for hundens senere liv.
>
> Olivers hvalpefoder kan anbefales herfra.

hmmm mon ikke man i første omgang skal høre sælger af hunden hvad de bruger
og så langsomt gå over til et andet produkt.

Vi bruger specific fra dyrlægen og den kan varmt anbefales

Hilsen

Johnny

Fra : jopa

Dato : 25-08-06 15:12

joke skriblede bla:

> hmmm mon ikke man i første omgang skal høre sælger af hunden hvad de
> bruger og så langsomt gå over til et andet produkt.

Jo da hvis ellers de bruger noget ordentligt foder

> Vi bruger specific fra dyrlægen og den kan varmt anbefales

Er det den sælger af hunden bruger, eller er det mere rigtigt når du
foreslår et foder ?
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 25-08-06 15:17

> Er det den sælger af hunden bruger, eller er det mere rigtigt når du
> foreslår et foder ?

*LOL*

/Jens

Fra : jopa

Dato : 25-08-06 15:19

pwh skriblede bla:

> *LOL*

Så reddede jeg lige din dag hva Jensen
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 25-08-06 16:03

> Så reddede jeg lige din dag hva Jensen

Det er jo rart når du for en gangs skyld er efter andre end mig
og mine søde små hunde

/Jens

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 25-08-06 17:37

"jopa" skrev

> joke skriblede bla:

> Jo da hvis ellers de bruger noget ordentligt foder

Det er altid fremgangsmåden. Et brat foderskifte kan bestemt ikke
anbefales - uanset kvaliteten af den oprindelige foder.

- Winnie (der regner med at John godt ved hvordan et foderskifte foregår,
men bare lige ville understrege det, af hensyn til diverse hundemavser )

Fra : jopa

Dato : 25-08-06 18:02

Winnie Schildknecht skriblede bla:
> - Winnie (der regner med at John godt ved hvordan et foderskifte
> foregår, men bare lige ville understrege det, af hensyn til diverse
> hundemavser )

Jeg bruger altid det samme som kennelen, og skifter ikke kun for pengepung
eller lignende.
Der skal fakta til før jeg skifter.
Jeg skiftede selv da min var omkring et års tid fra Henne Petfood til
Olivers.
Olivers er noget dyrere.

Der findes faktisk mennesker der fodrer deres hunde med grisepiller
Har selv brugt det (til grise) og hundene kan godt lide det.
Der findes ligeledes mennesker der kun fodrer med menneskemad det vil sige
at de konsekvent laver en ekstra portion til hunden.
Nogen dyrlæger påstår enda at det er et udemærket foder til en hund.
Jeg selv tvivler.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 25-08-06 18:38

"jopa" skrev

> Winnie Schildknecht skriblede bla:
>
> Jeg bruger altid det samme som kennelen, og skifter ikke kun for pengepung
> eller lignende.
> Der skal fakta til før jeg skifter.

God holdning!

> Der findes faktisk mennesker der fodrer deres hunde med grisepiller
> Har selv brugt det (til grise) og hundene kan godt lide det.

Bare fordi det smager godt, er det jo ikke nødvendigvis sundt

Samme her!

- Winnie

Fra : Leyna

Dato : 24-08-06 22:50

On Thu, 24 Aug 2006 22:54:26 +0200, "Betina & Charlotte"
<bcm@tele2adslfjern.dk> wrote:

> [...]
>forebygger fedme. Er det måden at fodre hende på eller er det bedre med 2

Jeg har altid fodret på den måde, og det har virket her.
Jeg vil nu ikke sige at det forebygger fedme, for har du en hund der
bare bliver ved og ved og ved med at æde, så skal måltiderne
kontrolleres. Jeg har dog aldrig selv haft det problem, og jeg tror
det er meget individuelt hvordan man foretrækker at fodre.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Kim H.

Dato : 25-08-06 15:59

"Betina & Charlotte" <bcm@tele2adslfjern.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> måltider om dagen?

> Vil rigtig gerne høre jeres mening, da I virker som gode, erfarne

Jeg har godt nok aldrig hørt at fri adgang til tørfoder skulle forebygge
fedme, tværtimod vil jeg sige, for vores hvalp vil blive ved med at spise
til hans mave revner, hvis der var mad fremme til det.

Jeg deler dagsrationen op i 3 potioner og fodre morgen, middag og aften.

Kim

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 25-08-06 17:52

"Betina & Charlotte skrev...

> [...]
> måltider om dagen?
>
> Vil rigtig gerne høre jeres mening, da I virker som gode, erfarne

Det er helt sikkert et spørgsmål om temperament - både hundens og Jeres.

Hvis hunden grovæder skal der naturligvis rationeres. Ellers kan I vælge den
metode der passer bedst. Vores Jack Russell har altid mad i sin skål og
spiser når det passer hende - hverken for meget eller for lidt. Som lille
hvalp gav vi hende mad 3 gange om dagen. Når hun ikke havde mad i skålen,
gik hun på rov efter kattenes. Da vi kunne se at hun var mere tyv end
grovæder, forsøgte vi os med at lade maden stå til hende hele tiden - hun
rørte ikke længere kattenes mad og var mere afslappet med sin egen mad.
Hun kommer fra en kennel med 4 kuld hvalpe og mere end almindelig kamp om
maden og hun slapper tilsyneladende mere af når maden er tilgængelig døgnet
rundt.

Til gengæld stjæler hankatten hundens mad Når Berta opdager det kigger
hun noget forundret, men gør ikke noget. Nærmer han sig derimod hendes
madskål mens hun står der, så fortæller hun med stor tydelighed at han skal
holde poterne væk og selv om han ikke er af de klogeste, hører han dog efter

Så prøv Jer frem. Den der med fedmeforebyggelsen, har jeg aldrig hørt om!
Men en ting ved jeg - det har ikke virket på mig

- Winnie

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-08-06 18:10

Winnie Schildknecht wrote:

Den der med fedmeforebyggelsen, har jeg aldrig
> hørt om! Men en ting ved jeg - det har ikke virket på mig

ROFL

Søde Winnie. Undskyld, jeg ved godt at det var en tanketorsk du
lavede, men kors hvor jeg grinede.

Fedmeforebyggelse virker heller ikke på mig. Kunne da godt trænge til
at tabe mindst 5 kg. Du skulle jo nok have skrevet at det ikke virkede
hos dig.

Håber du tilgi'r, men kunne faktisk ikke dy mig.

Med venlig hilsen
Tove :)

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 25-08-06 18:36

"Tove Krieger" skrev i

> [...]
> dig.
>
> Håber du tilgi'r, men kunne faktisk ikke dy mig.

Alt forladt Jeg har ikke skrevet forkert - det var faktisk ment som en
joke, så grin du bare løs

- Winnie

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-08-06 18:49

Winnie Schildknecht wrote:
> "Tove Krieger" skrev i

> Alt forladt Jeg har ikke skrevet forkert - det var faktisk
> ment som en joke, så grin du bare løs

Ja for pokker, men øv jeg opdagede jo den her lige da jeg
trykkede på "send-knappen", så jeg *var* blevet klar over at du
virkelig mente det. Nå, men det siges jo at det er sundt at grine, og
jeg er nu rigtig god til at grine af mig selv også.

Hej igen
Tove :)

Fra : Betina & Charlotte

Dato : 29-08-06 00:57

Tak for alle jeres gode svar; jeg beklager at jeg først melder tilbage nu,
men jeg har haft nok at se til efter at Mille har indtaget matriklen. Det er
jo et fuldtidsjob at mandsopdække hende Så nu har jeg to fuldtidsjobs.
Vi har valgt at prøve os lidt frem. Lige nu har hun foder i skålen hele
tiden, men spiser faktisk slet ikke den anbefalede daglige mængde selvom jeg
også bruger det som belønning og godbidder
Skal jeg være bekymret for det? Eller kan det skyldes at det hele er nyt for
hende?
Foderet er Hills Puppy som hun også fik hos opdrætteren.

Ellers er det bare skønt at hun nu er flyttet ind. Og jeg garanterer at I
hører en del til mig i fremtiden, da der helt sikkert dukker flere spørgsmål
op.

Charlotte, en lykkelig men træt hundeejer.

Fra : Kim H.

Dato : 29-08-06 09:32

> [...]
> spørgsmål
> op.
>
> Charlotte, en lykkelig men træt hundeejer.

Det er normalt at hvalpen lige skal se den nye verden lidt an inden, den
føler sig helt hjemme og tryg, så derfor kan den godt ha' svært ved at få
spist dagsrationen de første dage, men det må ikke vare for mange dage inden
den kommer i gang.

Hvis jeg var dig ville jeg fjerne foderet og så dele dagsrationen op i 3, og
fodre hende 3 gange om dagen, og måske enda flere, hvis du har problemer med
at få hende til at spise op.
Jeg går ud fra at du ikke har blandet vand i det foder du har stående
fremme hele tiden, og der er det en god ide at komme vand på foderet, så hun
får vand ned sammen med det, og det glider nemmere ned, og det giver hende
så heller ikke maveproblemer hvis hun ikke får drukket nok vand sammen med
foderet, og så er det vigtigt at hun får ro når hun stiller sig op for at
spise.

Kim