utagerer mot andre hunder
Fra : lillemie

Dato : 23-08-06 19:00

Hei!

Jeg har problemer med min BC tispe på 1/2 år. Hun knurrer og flekker
tenner når vi møter andre hunder. Hun er ikke aggresiv, heller redd.
Men har funnet ut at angrep er det beste forsvar. Hva skal jeg gjøre
med henne? Jeg vet hun er i den værste alderen, og må gi henne tid.
Har bare brukt "positive" metoder på henne. Godbit-trikset har jeg
prøvd: skal vi passere andre hunder, lokker jeg henne forbi med en
godbit, og det funker, ja - men hun lærer jo ikke noe av det. Nå er
tålmodigheten min snart slutt, så jeg trenger råd om hva jeg kan
prøve for å bli kvitt denne adferden som jeg setter lite pris på.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 23-08-06 20:55

"lillemie" <1706@online.no> skrev i en meddelelse
Hei!

> Jeg har problemer med min BC tispe på 1/2 år. Hun knurrer og flekker
> tenner når vi møter andre hunder.

<snip>

Hej

Din hund er ved at blive teenager med alt hvad deraf følger. Du må være ovre
hende hvis ikke du kan ta' det i opløbet. Det er dig der er bossen og din
hund skal ikke gå ind og ta' styrringen på den måde. Ude som hjemme skal hun
hele tiden mentalt være klar over at du bestemmer. Kommer i forbi en anden
hund og hun spiller op så irettesætter du hende med det samme!

Prøv også at læs det indlæg her som jeg tilfældigvis faldt over i går, det
er noget jeg absolut tror du vil kunne bruge til noget:
http://www.hunde-info.dk/klikker.shtml

Held og lykke med hende.

Rinnie
http://www.rinnie.dk

Fra : Søren LH

Dato : 23-08-06 21:42

"R. Ilsøe" <rinnie@rinnie.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Prøv også at læs det indlæg her som jeg tilfældigvis faldt over i går, det
> er noget jeg absolut tror du vil kunne bruge til noget:

Hej,

Jeg kan se Rinnie har en anden metode end mig. Med al respekt for Rinnies
udmærkede viden om hunde vil jeg godt have lov at kommentere Rinnies metode
i det aktuelle tilfælde. For en border collie stresser helt kolossalt nemt.
Og hvis man irettesætter i den situation bygger man mere stress på den
stress der er der i forvejen. Jeg kan godt være i tvivl om det er det
rigtige i tilfældet med en BC.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 23-08-06 20:57

[...]

-------------------------------

Hvis hun kun er ½ år ville jeg ignorere det, så vil det langsomt blive
mindre og til sidst forsvinde. Du er lederen og lederen er uanfægtet af om I
passerer en anden hund eller noget andet "farligt". Men du sørger
selvfølgelig for i god tid at få hende på den anden side af dig, så du er
imellem hende og den anden hund. Og så ville jeg lære hende aldrig at være
foran. Ikke længere fremme end svarende til lineføring i
lydighedsdisciplinerne.

Men du skal jo også lade hende lege med nogle andre hunde indimellem, så hun
kan forstå de ikke er farlige. Dvs kun lege med hunde hvor du på forhånd har
spurgt ejeren om den er god mod hvalpe.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 23-08-06 21:36

Hej igen,

Lad mig lige tilføje at en god ide kunne være at implementere den metode der
er beskrevet i bogen "Hundelytteren" af Jan Fennel. Det der sker er jo at
hunden tager ansvar. Med metoden i Hundelytteren lærer hunden at det alene
er lederen der har ansvar på alle fronter, dagen igennem.

Jeg havde samme problem som dig, og gjorde det jeg har beskrevet samt
implementeret Hundelytterens metode, og det hjalp hurtigt.

Mvh
Søren

Fra : lillemie

Dato : 24-08-06 16:56

Takk for svar!

Jeg har prøvd klikkermetoden, men det må "mere" til her.
(Klikkertrener begge hundene) Jan Fennel sin bok har jeg ikke vært
borte i, men den er nå bestillt. Jeg går ut fra at Fennel sin bok
går ut på å klargjøre lederskapet hos fører i hverdagen? Ja hos en
BC ligger stresset helt oppe i dagen, hos oss i møtesituasjon
spesielt. Men da tilbake til korigering: Om jeg skal fysisk korigere
henne når vi møter andre hunder, skal det da skje med en gang jeg ser
hun løfter bust og hale (enn om hun da egentlig hadde tenkt til å roe
seg ned selv)- eller først ta henne når hun "spiller skikkelig opp"?
Og hvor hardt skal en da ta henne? Bare en skikkelig rist i
nakkeskinnet og kjeft (stresset til en BC vil fort gi
overslagshandliger og hun vil vel da prøve å bite etter meg)? Eller
ta og legge henne helt ned til hun roer seg?

Prøver så godt jeg kan å sosialisere henne med andre hunder. Men
slik det er nå, blir det bare dem hun kjenner. Ingen andre tør jo la
sin hund springeog leke med gneldrebikkjen min - og det skjønner jeg
meget godt! Hun ser jo kjempestygg ut når hun viser frem alle tennene
sine og har busten til værs,- da går de fleste veldig fort unna. Jeg
har henne også med på trening sammen med andre hunder en gang i uka,
det går greit å jobbe sammen med meg da, selv om en ser hun ikke
liker situasjonen spesielt godt. Noe mer sosialisering er ikke mulig
slik situasjonen er.