Gujo nægter at spise
Fra : Lene

Dato : 22-08-06 11:22

Nu vil jeg prøve at få råd fra jer igen. Det er så dejligt at I gider
svare...
Gujo er snart 3 år gammel. Efter sin sidste tur i kennel vil han ikke spise
mere. (3 dage). Har været vant til "menneskemad" og ejeren fik skældud af
folkene fra kennelen da han hentede Gujo fordi han er for tynd. I kennelen
fik han tørkost, som han gerne ville spise. Hjemme vil han ikke spise det.
Vi har prøvet mange ting: Hældt kaffefløde på (han drikker fløden) hældt A
38 på (nej, tak) blandet hytteost i (han slikkede hytteosten af) prøvet 3
forskellige slags tørkost (nej tak). Givet ham noget "halvvådt" tørkost
(Pedigree) som han før i tiden har fået som belønning og som han ellers
elsker, men nej tak. Da de kom her til mig i formiddags var Gujo træt,
selvfølgelig. Jeg gav ham et råt æg med flødevand i, og det gled fint ned.
Jeg tænkte så på om det kunne være noget med hans tænder, men igår lå han og
gnavede på et gammelt kødben, så nej.
Bortset fra at hans ejer har bestilt tid hos dyrlægen for et check-up, har I
så nogle tips til hvad han /vi kan gøre i mellemtiden?
Mvh Lene

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 22-08-06 11:45

"Lene" <lesletdette@satzone.com> writes:

> Bortset fra at hans ejer har bestilt tid hos dyrlægen for et check-up, har I
> så nogle tips til hvad han /vi kan gøre i mellemtiden?

Mine forældres hunde har sommetider haft sådan at de ikke har ville
røre mad. De er så blevet "tvangsfodret" med tykmælk. Altså fingrene
ned i tykmælken, fingrene ind i hundens mund, så han bliver tvunget
til at synke det. Sådan et par gange og så er ædelysten kommet igen.

Da deres forrige hund tilsidst var meget, meget syg, fik han
leverstykker.

/Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : C.H

Dato : 22-08-06 11:54

> [...]
> til at synke det. Sådan et par gange og så er ædelysten kommet igen.
>
> Da deres forrige hund tilsidst var meget, meget syg, fik han

Vores gamle hund havde den samme tendens. Den spiste aldrig tørkost uden
den fik noget lækkert oveni. Da den var yngre tog vi os ikke så meget af
det - han måtte jo spise, når han blev sulten. På et tidspunkt begyndte han
så at få medicin, som skulle tages samtidig med mad for at skåne maven - så
vi begyndte at behage den sarte herre

Det som vi ofte oplevede var, at når han var rigtig rigtig sulten, så ville
han ikke spise. Altså, jo længere han havde sultet sig selv, jo mere madlede
fik han. Vi kunne så få ham til at spise sin mad ved at give ham et eller
andet, han virkelig godt kunne lide - som han ikke kunne sige nej til. Bare
en lille sjat af det fra hånden - og bagefter gik han til foderet.

Han har i øvrigt altid været temmelig tynd som konsekvens af denne tendens.
Vi konsulterede flere gange dyrlægen, der sagde, at hans størrelse var et
udtryk for, at han regulerede det selv. Vi skulle ikke være bekymrede for,
at han var tynd, når bare han var sund og rask og fuld af energi....

Måske det ville nytte at få en snak med dyrlægen om Gujo?

CH

Fra : Maria

Dato : 22-08-06 13:04

Vores gravhund kan godt have dage, hvor den ikke vil have tørfoder, men
meget gerne noget andet lækkert feks. vores mad.

Men jeg tager dens skål, fylder tørfoder i. Og sætter skålen sammen med
hans vand.
Og giver ham INTET andet før han har spist tørfoder, heller ikke godbider.

Her den anden dag, da han ikke havde spist et par dage, gik han alligevel
hen og spiste lidt af tit tørfoder.

Det er min måde at gøre det på.

--
Maria

Fra : pwh

Dato : 22-08-06 18:39

> [...]
> godbider.
> Her den anden dag, da han ikke havde spist et par dage, gik han
> alligevel hen og spiste lidt af tit tørfoder.

Rart at hører nogen der griber tingene fornuftigt an,
jeg har endnu ikke hørt om at man har fundet en hund der var
død af sult ved siden af en madskål fyldt med tørkost.

/Jens (hvis hunde æder hvad de får serveret, eller må sulte)

Fra : pwh

Dato : 22-08-06 18:47

> Bortset fra at hans ejer har bestilt tid hos dyrlægen for et
> check-up, har I så nogle tips til hvad han /vi kan gøre i mellemtiden?
> Mvh Lene

Forudsat at hunden er rask vil mit råd værer at lade den sulte
så længe den har lyst, du giver den kun dårlige vaner ved at diske
op med alt det skrammel du har beskrevet.
Så længe den drikker kan den leve længe uden at spise, du skal bare
værer mere stædig end den, såre enkelt.

Jeg kan mindes at Tyson engang hvor han en periode havde været på
lækker skånekost pgr dårlig mave.
Han indledte da også en sultestrejke da han skulle tilbage på normal foder,
jeg fik så det råd jeg giver dig, og efter 3-4 dage bøjede han sig og åd sin tørkost.
Siden den dag har jeg ikke haft problemer med det, han æder nu hvad han får.

/Jens

Fra : Anita Andersen

Dato : 23-08-06 08:57

"Lene" <lesletdette@satzone.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bortset fra at hans ejer har bestilt tid hos dyrlægen for et check-up, har
> I så nogle tips til hvad han /vi kan gøre i mellemtiden?

Det er vel rimlig indlysende at hunden ikke er dum
Den venter gladeligt til i disker op med jeres skod mad, på nøjagtig samme
måde som børn også heller vil spise slik isteder for kartofler.
Giv kun den hund hundefoder og vand og intet andet, (hvis altså hunden
ellers er rask).
Om der så går 5 dage hvor den ikke vil spise betyder knap så meget da det
reælt er hundens natur ikke at spise hver dag..
Men giver i den bare ½ leverpostegmad, æg eller (fløde "hvad tænker du dog
på" ?) så har du ødelagt det igen.
Menneskemad er til mennesker og hundemad er til hunde husk det, og selv den
dårligste hundefoder på markedet er væsentlig bedre end menneskemad.

Mvh
Søren

Fra : Lott

Dato : 23-08-06 10:24

"Anita Andersen" <great-dane@mail.dk> wrote in message
> Det er vel rimlig indlysende at hunden ikke er dum
..
> Menneskemad er til mennesker og hundemad er til hunde husk det, og
> selv den dårligste hundefoder på markedet er væsentlig bedre end
> menneskemad.

Nej hunde er ikke dumme!
Hvem gider dag ud og dag ind spise det samme foder?

Jeg er en af dem der fodre med "menneskemad", men på hundenes
præmisser.
Jeg laver selv al mine hundes mad, og har gjort det gennem de 30 år
jeg har haft hunde.

Jeg fodre halvvejs Barf.
Jeg vil til en hver tid påstå at friske råvarer er bedre end det
industriaffald, der indgår det i meste hundefoder på markedet.
Foder der skal tilsættes kunstige vitaminer mineraler og
tilsætningsstoffer er ikke noget jeg ville bruge.

Mine hunde er aldrig gået fra fodret, men glæder sig daglig ved
spisetid og venter spændt på,
at vi bliver færdige med at spise, hvor de så får deres mad, der
sommetider er det samme som vi får.

Hjemmelavet leverpostej på rugbrød er såmænd et udmærket tilskud til
hundens kost, skulle jeg hilse og sige fra Trunte og Zetta.

Mvh.
Lotte

Fra : pwh

Dato : 23-08-06 10:43

> Nej hunde er ikke dumme!
> Hvem gider dag ud og dag ind spise det samme foder?

Hunde gider såmænd nok godt, men jeg giver da også mine hunde
et eller andet lækkert i deres mad ind imellem.
Men de fleste dage får de bare deres tørkost rent, evnt med fiskeolie i.

> Jeg fodre halvvejs Barf.

Giver du så aldrig dine hunde tørkost :-?

/Jens

Fra : Lott

> [...]
> Men de fleste dage får de bare deres tørkost rent, evnt med
> fiskeolie i.

> Giver du så aldrig dine hunde tørkost :-?

Nej, jeg har prøvet en gang at give det som godbidder i en terning,
og
der fik Trunte allergiske anfald med hævede ører og poter, så det blev
straks stoppet, nu køber jeg nogle økologiske grønsagsbidder til at
putte i terningen.

Mvh.
Lotte

Fra : Lene

Dato : 23-08-06 10:46

Nyt om Gujo...

Føler lidt I er nogle skrappe tanter. At give ham "skrammel" og andet junk,
som I beskriver det, var blot et forsøg på at hjælpe ejeren, som er
fortvivlet.
Første dyrlæge dømte maveinfluenza.
Gujo er nu blevet dårligere, kaster gult og brunt stads op, har voldsom
diarre´ og er elendigt tilpas. Ejeren sidder derhjemme nu og venter på en
anden dyrlæge.
Normalt får han halv-barf mad. Det har han og hans mave det bedst med.
Tak for råd o.a.
Mvh lene

Fra : pwh

Dato : 23-08-06 11:51

Lene wrote:
> Nyt om Gujo...
>
> Føler lidt I er nogle skrappe tanter. At give ham "skrammel" og andet
> junk, som I beskriver det, var blot et forsøg på at hjælpe ejeren,
> som er fortvivlet.

Meget af det du beskrev var nu altså skrammelmad for en hund.

> Første dyrlæge dømte maveinfluenza.
> Gujo er nu blevet dårligere, kaster gult og brunt stads op, har
> voldsom diarre´ og er elendigt tilpas. Ejeren sidder derhjemme nu og
> venter på en anden dyrlæge.

Jamen så skal han jo have en eller anden form for skånekost,
det kan du få flere gode råd til her i gruppen, lav evnt et nyt indlæg efter det.

Dit indlæg lage bare op til at det var en forkælet hund der ikke ville spise tørkost,
alle skrev jo også at du kun skulle værer hård i flinten hvis den var rask.

> Normalt får han halv-barf mad. Det har han og hans mave det bedst med.
> Tak for råd o.a.
> Mvh lene

Hvad er halv-barf mad ???
Kombinationen af råt kød og tørkost er jeg nemlig selv blevet stækt frarådet
at give mine hunde af de seriøse BARF-folk.

/Jens

Fra : Anita Andersen

Dato : 23-08-06 12:05

> [...]
> frarådet
> at give mine hunde af de seriøse BARF-folk.

Jens
½ barf mad er kun ½ sermonella mad

Mvh
Anita

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 23-08-06 12:30

"Anita Andersen" <great-dane@mail.dk> skrev i en meddelelse

> ½ barf mad er kun ½ sermonella mad
>
> Mvh
> Anita
>
>-------

hvis du ikke ved det, så er salmonellabakterien almindelig forekomst hos de
fleste dyrearter, deriblandt hund. de har altså et noget mere aktivt syrebad
dernede end hvad vi mennesker har.
mennesker redder sig typisk denne bakterie via æg og hønsekød og svin.
hvorimod dyr ikke bliver syge af den, men kan godt være bærer af den.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 23-08-06 12:22

> Jens
> ½ barf mad er kun ½ sermonella mad
>
> Mvh
> Anita

Ikke helt forstået.
Så vidt jeg kan forstå på BARF-folkene er salmonella
ikke et problem for hunde der kun lever af råt foder.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 25-08-06 21:45

pwh wrote:
> Ikke helt forstået.
> Så vidt jeg kan forstå på BARF-folkene er salmonella
> ikke et problem for hunde der kun lever af råt foder.

Og sådan har jeg også forstået det. Det der taler imod blanding af Barf og
tørfoder er - såvidt jeg har forstået - at hundens mave kan gå helt i "udu"
af det. Tørfoder bliver meget længe i deres tarmsystem mens Barf er
hurtigere igennem. Det kan Barf foderet ikke, hvis der ligger en tyk grød af
tørfoder fra sidste måltid, så de får nærmest en prop i tarmen hvis man
blander de to. Der skulle dog ikke være noget i vejen for at bruge tørfoder
som belønning, mens man barffodrer. Det gør vi og det går fint

Vores hunde lever fint af Barf nu på 6. måned. og vi er sluppet af med et
lille udvalg af allergi og kløe og er godt på vej til at få bugt med et par
kilos overvægt hos den ældste, samt deres pelse er blevet noget pænere,
blankere og de fælder ikke underuld i samme omfang mere. Vores har heller
aldrig bøvl med ikke at ville æde, tværtimod de er nogle super madører alle
tre.

For at gå tilbage til Gujo: hvis han er vant til Barf/halv Barf, ville jeg
tilbyde ham en smule rå fisk og lidt udkogte ris ( i alt mindre end 100g alt
efter hundens størrelse) evt i blandet lidt yougurt og lakseolie. Hvis han
ikke har været ved skålen i en halv time, ville jeg tage det væk igen og
vente til dagen efter og tilbyde ham en ny omgang af samme slags. Ellers
bare sørge for at han har adgang til frisk vand hele døgnet. Lege og gå ture
med ham som vi plejer - men ingen godbidder af nogen art. Hvis hans
spisevægring blev ved mere end en uge, eller hans aktivitets niveau gik
voldsomt ned, ville vi gå en tur til dyrlægen.

God bedring med ham

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 26-08-06 09:37

> [...]
> hvis der ligger en tyk grød af tørfoder fra sidste måltid, så de får
> nærmest en prop i tarmen hvis man blander de to.

Og kombinerer du så det med fløde, hytteost og rå æg som Lene beskrev
skal hunden da nok ende op med at få dårlig mave, man tager sig til hovedet.

/Jens

Fra : Anita Andersen

Dato : 27-08-06 07:39

> Ikke helt forstået.
> Så vidt jeg kan forstå på BARF-folkene er salmonella
> ikke et problem for hunde der kun lever af råt foder.
>
> /Jens
Ja så må der være noget jeg har misforstået, har engang fået en hund
obdukseret, og noget af det første de tjekker for er salmonella ?
Dengang fik jeg den forklaring, at det var fordi hunde sagtens kunne dø af
salmonella.
Lige så vel som de kan få diare af salmonella.

Mvh
Anita

Fra : Niau

Dato : 27-08-06 08:39

> [...]
> salmonella.
> Lige så vel som de kan få diare af salmonella.

Så må du nok hellere ringe til forskellige dyrlæger og spørge om det igen ;)
Spørg om alle de hunde, der får BARF og om hvorfor de ikke får
salmonelleforgiftning. Der er nemlig nogle biologiske forhold, der spiller
ind.

mvh Nhi

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-08-06 09:25

> [...]

> salmonella.
> Lige så vel som de kan få diare af salmonella.

jeg kender til en hund, som gennem et stykke tid var mere eller mindre syg,
uden nogen videre opklarelse af hvad der var galt.
den fik lavet en maveundersøgelse, som viste salmonellabakterier..ejeren
blev jo forskrækket og satte en behandling i gang for at få det
udryddet..uden held, andet end hunden ikke blev bedre af det.
en anden dyrlæge foretog en second opinion, og grinede lidt af de første
resultater af det med salmonellabakterien..det var ganske normalt med de
bakterier, samt en række andre i hundemaver..
det viste sig efterfølgende, at hunden havde problemer med et led i ryggen,
og slet ikke fejlede noget sygeligt. det var smerter der gjorde at den
opførte sig som om den var syg.
det er ifølge det jeg har læst mig til, yderst sjældent, at dyr dør, eller
bliver syge af salmonella.
mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 27-08-06 18:08

Anita Andersen wrote:

> [...]
> dø af salmonella.
> Lige så vel som de kan få diare af salmonella.

Nu må du hellere bede BARF-folkene om en nærmere redegørelse,
men forklaringen som jeg husker det, er at hunde der udelukkende
lever af råt foder (BARF) har så kraftig en mavesyre at salmonella
ikke kan overleve. Hunde der lever af tørkost (som mine egne) har
en højere PH-værdi i mavesyren og tåler derfor ikke salmonella
lige så godt. Så af den grund, og fordi tørkost og råt foder passerer
tarmsystemet med forskellig hastighed er det en dårlig ide at fodre
med råt hvis hunden primært lever af tørkost.
Jeg blev i sin tid belært om af BARF-folkene at det er enten eller.

/Jens

Fra : Niau

Dato : 27-08-06 20:20

> [...]
> med råt hvis hunden primært lever af tørkost.
> Jeg blev i sin tid belært om af BARF-folkene at det er enten eller.

Det er rigtigt. Man må ikke blande tingene.
Men skånekost, må man gerne.

Fra : Lott

Dato : 23-08-06 15:04

"Anita Andersen" <great-dane@mail.dk> wrote in message
> ½ barf mad er kun ½ sermonella mad
>
> Mvh
> Anita

Salmonella er ikke det store problem for hunde.
Tænk bare hvad de går og snasker rundt i i naturen.
Hos os mennesker har det tidligere hellere ikke været det store
problem.
Det er først blevet et problem efter kyllinger og svin nu opdrættes på
store farme, og alt mad nu helst skal kunne holde sig i månedsvis.

Mvh.
Lotte

Fra : Kurt

Dato : 27-08-06 14:26

> [...]
> nu og venter på en anden dyrlæge.
> Normalt får han halv-barf mad. Det har han og hans mave det
Kære Lene & Ejer af Gujo,
Jeg håber, at Gujo har fået det bedre. Men hvis ikke, bør I skal
tage ham til dyrlægen med dette samme. Hvis I har mulighed for
det, bør I henvende jer til "Hospital for mindre husdyr" på Den
kgl. Veterinærhøjskole (tlf. 3528 2930) på Frederiksberg i
København. Her er de bedste dyrlæger i landet samlet. M.h.t.
til hans sygdomstegn, lyder det umiddelbart som en salmonella
infektion eller en kraftig maveinfektion - men det kan være andre
1.000 ting/sygdomme. Han skal naturligvis have skånekost: Kogte
ris og eller pasta (uden salt eller peber), kogt fisk og/eller
kogt kylling (vær helt sikker på, at I få fjernet ALLE ben inden
han får maden), A38, kogt torskerogn eller fra dåse. I starten
af en maveinfektion, skal hunden gerne faste ca. 1 døgns tid.
Men da han allerede har været syg i et stykke tid, og ikke har
fået meget mad, bør I tale med dyrlægen herom. Ved skånekost
gives små portioner flere gange om dagen. Hunden må naturligvis
ikke få tyggeben eller lign. før maven er i orden. Der findes en
form for "pasta" som gives for at stabilisere tarmfloraen, den
kan købes i Sverige, men jeg ved ikke hvor man køber dén i
Danmark. Men A38 gives også for at stabilisere tarmfloraen, men
gives for meget, kan det have modsat effekt. En kraftig
maveinfektion kan komme fra gamle tyggeben, madrester hunden
spiser fra gaden, eller smitte fra andre hunde. Salmonella skal
behandles antibiotika. Giv altid masser af rent vand. Jeg
håber, at Gujo snart bliver rask og ønsker ham god bedring.

Ps. Godbidder skader i reglen aldrig - det godt for hundens
psyke! Men lige nu, er det nok bedst at holde sig til
skånekosten. Forkæl ham bare - men han skal jo lige være helt
frisk igen, før I begynder med godbidderne.

Fra : kazz

Dato : 26-08-06 21:47

Ingen hund er indtil nu død af sult med en fuld madskål ved sin side !!!!!
Bruger i et fornuftigt kvalitetsfoder er der absolut ingen problemer i at
hunden er slank, ikke alle hunde behøver at have "rullepølse" facon

Iøvrigt så kan enhver hund have perioder hvor den ikke spiser så meget som
den plejer, vores har for eks. kun spist halv ration af hvad han plejer mens
det har været meget varmt.

Kazz

Fra : jopa

Dato : 26-08-06 22:18

kazz skriblede bla:
> Ingen hund er indtil nu død af sult med en fuld madskål ved sin side

Hvis ellers den er rask
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk