BARF, Hvordan med hvalp?
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 21-08-06 19:26

Kære alle sammen,

Nu har er Nanoq Barfet igennem en 3-4 mdr. uden nogen allergi over hovedet.
Han har det helt forrygende. Han gik lidt vel sent i fældning, formentlig på
grund af sygdomsforløbet med masser af medicin og stress. Nu har han tabt al
underulden og er super lækker.
I forbindelse med Barfen, vil jeg gerne høre et par af jeg garvede
"madgivere" om min sammensætning er rigtig.

Nanoq spiser ét måltid om dagen og det er om aftenen. Han vejer ca. 28 kg.
(Han har taget en del på, da han blev medicineret med Prednisolon.)
Samojedehanner bør veje omkring 24-26 kg. så vidt jeg husker. Han spiser 200
g. grønt og indvoldsmix, som jeg selv laver. Det består af lever og/eller
hjerter, hvidkål, gulerødder, klokkepeber, broccoli, ærter, bønner, æbler,
squash og/eller hvad jeg nu kan finde på. Desuden får han 400 g. "kødfulde
ben" som ofte er lam, kylling, poussiner, svin, fisk eller okse.
Med hensyn til ben og kød er jeg meget i tvivl om,jeg giver for meget reelt
kød. Han får f.eks. ikke kyllingeskrog, men hele stykker kylling med al
kødet på. Det samme gælder alt det andet kød. Okse er ofte ossebuco. Lam er
alt hvad jeg kan hitte lige fra kølle til ryg. Jeg er i tvivl om fordelingen
af ben, fedt og skært kød er rigtig? Han ser ud til at trives og er aktiv og
frisk. Pelsen er lidt værre at bedømme lige nu, hvor han har fældet og har
været raget i forbindelse med sygdommen. Jeg regner dog med at kunne bedømme
det bedre, når vinterpelsen kommer på....

En helt anden snak i forbindelse med Barf, er at vi lige har "bestildt" en
lille ny "baby". Nanoq skal ha' selskab...
Efter planen skal han ankomme omkring midten af november og er derfor endnu
ikke født. Moderen er Yunna, som er søster til Nanoqs far, Yacker. Det
bliver altså en rigtig fætter vi får, hvis alt går vel. Baby, skal
hedde Nuka (der betyder lillebror, eller lillesøster).
Mine spørgsmål går så på.... Hvad skal lille Nuka spise når han kommer til
huse? Han skal naturligvis spise Barf. Men hvordan med overgang fra tørkost
til råt? Går en brat overgang med så sart en hvalpemave? Skal man blande,
eller giver det bakteriballade i tarmene? Hvordan skal maden se ud, rent
fysisk, Hakket? Også benene? Hjææælp... Jeg synes ikke jeg har kunnet finde
noget på nettet. Mit handikap er, at mit engelsk mildestalt er lidt spansk,
så jeg har størst udbytte af noget på dansk eller tysk....

Og så lige et sidste suk... Er der ikke frygtelig lang tid til midten af
november?????

Mange hilsener fra

Renate og Nanoq.....

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 21-08-06 20:10

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tysk....
>
> Og så lige et sidste suk... Er der ikke frygtelig lang tid til midten af

hej Renate

dejligt at høre, at det hjalp på Nanoq´s symptomer, at du skiftede til Barf.

Jeg har barfet mine to labber i ca. 2½ år. Din madplan lyder helt i orden,
dog skal
RKB (rå kødfulde ben) bestå af ca. lige meget kød og ben. Derfor er
kyllingeskrogene fra www.allegaardenskylling.dk helt perfekte. Du kan
bestille dem over nettet, de kører vareture i det meste af landet. De har
også lammeben.

Jeg har ikke selv barffodret hvalpe, men det er der mange på listen
Barfdanmark, der har, så der vil du kunne få kvalificeret rådgivning. Hvis
du går ind på www.raw4dogs.dk og ser under punktet links, er der et link til
gruppen, og også et link til Lene Rathje, der har haft mange hvalpekuld på
barf.

Held og lykke med Nuka.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 25-08-06 09:58

"Anelise Schou Nielsen" <nilleslyst@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
til
> gruppen, og også et link til Lene Rathje, der har haft mange hvalpekuld på

-------------------

har Lene Rathje haft mange hvalpekuld på barf? er 2 kuld mange ?

hilsen Pia

Fra : Søren LH

Dato : 21-08-06 20:24

Hej Renate,

Det glæder mig meget at høre.

Det glæder mig også at nok engang at høre at barf er det rigtige at
prøve ved allergi.

Din kostplan lyder helt rigtig, og jeg kan i hvert fald ikke tro der er
for meget ben. Men måske du skal tage lidt indmad ind en gang imellem,
med mindre der er en god mængde af det i grøntmixen. Jeg mener ikke
det skal være en større videnskab at fodre en hund end et menneske.

Jeg ved intet om hvalpe, men ved overgang fra tørfoder til barf skal
man have en fastedag imellem. Det er fordi barf passerer langt
hurtigere gennem tarmene end tørfoder, og når det hurtige indhenter
det langsomme går det galt.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 21-08-06 20:28

Hov, trykfejl i mit indlæg, der skulle stå:

......jeg kan i hvert fald ikke tro der er
for lidt ben

Altså: jeg mener der er ben nok.

Mvh
Søren

Fra : Niau

Dato : 22-08-06 07:20

Hej Renate

Jeg synes det lyder rigtig fint med dine madforhold.

Når det kommer til en hvalp, så kan du godt lade den faste en dag, men det
er ikke nødvendigt. Fordi det nu er en hvalp, bliver du nødt til at give dem
mere varieret grønt, da deres vitamindepoter ikke er så store. Ellers kan du
give den lidt tilskud.
Udover det skal du bare huske, at hvalpen skal have lever jævnligt.
Du kan starte med at give kylling, så hvalpen kan vænne sig til, at der er
ben i. Du behøver ikke at hakke benene, men det kommer jo også an på hvalpen
;)
Får den nu sart mad, så giver du den bare skånekost, som kogt kylling(UDEN
BEN) eller kogt hvid fisk (Uden ben). Da min hund fik dårlig mave i starten,
moste jeg bare en banan og det hjalp, men det er stadig forskelligt fra hund
til hund.

Tillykke med hvalpen og held og lykke med projektet :D

Fra : Niau

Dato : 22-08-06 07:22

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 22-08-06 09:51

"Renate Jacobsen" <post@renate.dk> skrev i en meddelelse

> Kære alle sammen,
>
> Nu har er Nanoq Barfet igennem en 3-4 mdr. uden nogen allergi over
> hovedet. Han har det helt forrygende.
-------------
Det lyder bare så dejligt!

> Mine spørgsmål går så på.... Hvad skal lille Nuka spise når han kommer til
> huse?
------

min sidste hvalp var vant til råt kød "hjemmefra" kallun og grøntmix, så det
var så nemt.
men ben havde han ikke fået, så jeg startede ganske langsomt med
kyllingevinger og halse, og fisk, og gik stille og roligt frem. han fik så
et tilskud ved siden af, der er delte meninger om det at give tilskud, han
havde også fået det hjemmefra, så det fortsatte jeg med indtil han var et
års tid.
mht. dit nuværende fodervalg, ser det fint og varieret ud, dog ville jeg
holde igen med både oksekød og svin. jeg kender et par allergihunde, der
ligesom din, har fået det fantastisk på barf, men de har svært ved at klare
de 2 typer kød, som kan få allergien til at blomstre lidt på dem.
du kan ihvertfald lige have det i baghovedet, hvis der skulle dukke noget op
igen.
---
> Og så lige et sidste suk... Er der ikke frygtelig lang tid til midten af
> november?????
----

JO!
så forestil dig, at jeg gik og ventede på min i et år! og da jeg endelig fik
mailet scanningsbilleder af de små kravl inden i den vordende hundemor, så
var tiden da rigtig lang..GG..

mvh. marie