Fange hundens opmærksomhed med katte til s~
Fra : Brian Christensen

Dato : 20-08-06 21:58

Hej!

Vi er for ca. 3 uger siden blevet ejere af en dejlig hund, en Boerboel tæve
som nu er godt 3 mdr gammel.

Jeg er lige begyndt til hvalpetræning, og har også trænet den en del ved
siden af.
Alt i alt syntes jeg at det går rigtigt godt med træning.

Jeg har dog et problem, som jeg ikke rigtigt ved hvordan jeg kan løse.
Vi har nemlig også 2 halvstore kattekillinger, som hunden bare ikke kan lade
være i fred - den skal hele tiden over og nusse og lege med killingerne, så
hvis vi skal gå tur med hunden eller træne den eller andet, skal killingerne
holdes væk (indenfor) , ellers kan vi næsten ikke få kontakt til hunden, den
løber efter dem og leger med dem uanset næsten hvad vi gør.
(de dumme katte har tilmed fået den vane, at løbe med når hunden skal
luftes, hvorfor alle kom, sit og alle andre øvelser ikke kan laves, idet de
katte er langt mere interessante end os)

Uden killingerne til stede, er der ingen problemer.

Hvad kan jeg gøre?

mvh Brian

Fra : Anette

Dato : 07-09-06 01:35

Brian Christensen wrote:
> Jeg er lige begyndt til hvalpetræning, og har også trænet den en del
> ved siden af.
> Alt i alt syntes jeg at det går rigtigt godt med træning.

Fortsæt træningen med hunden, mens kattene er lukket inde, i hvertfald et
par måneder endnu. Gør træningen rigtig sjov for hende. Træn meget "kontakt"
øvelse med hende - altså hvor hun skal holde øjenkontakt med dig, mens hun
sidder eller går ved siden af dig.
Ser hun et andet sted hen, så gå ind foran hende og drej hende med rundt, så
hun ikke kan se det der har fanget hendes opmærksomhed - start øvelsen op
igen. Bliv ved med at dreje hende rundt hver gang hendes opmærksomhed
fanges af noget andet ( man bliver rundtosset af det ind imellem . Ikke
skælde ud, bare få hende til at se på dig - og når hun gør det rigtig STOR
ROS med "Jubiii hvor er vi glade stemme"
Hvis hun finder kontaktøvelse og andre øvelser sjove ( ros, ros, ros, masser
af godbidder, en jubelende menneskefar), vil hun vælge dig fremfor kattene -
når I træner. Husk sådan en lille størrelse kan kun koncentrere sig kort tid
ad gangen - så hellere træne 3 gange 5 minutter om dagen end 1 gange 15
minutter.

Hun er jo ikke så gammel, så hun synes nok hun kan være med allevegne hele
tiden, men når træningen er rigtig sjov kan hun sagtens lære at det er altså
nu vi træner, og så kan hun lege med katte bagefter. ( og kattene finder
også ud af at I er smadderkedelige når I træner, og de ikke får hverken din
eller hundens opmærksomhed

God fornøjelse med hende

Anette
www.philana.dk