Trækdyr
Fra : Harald Blaatand

Dato : 17-08-06 09:07

Hej igen

Jeg har 3 hunde,Far Labrador,Mor Flatcoated og deres Flabrador søn på 6
måneder,de elsker at trække ,og problemet er selvfølgelig at det er stortset
umuligt at gå tur med dem,indtil de er blevet godt trætte.
Vi overtog den flatcoatede da hun va ca 1 år,og hun havde aldrig gået i
snor!
Hvordan får jeg dem til at holde op ?

Mvh
Steen
--
Citatteknik er et emne, der er megen uenighed om

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 17-08-06 13:49

Harald Blaatand wrote:
> [...]
> er stortset umuligt at gå tur med dem,indtil de er blevet godt trætte.
> Vi overtog den flatcoatede da hun va ca 1 år,og hun havde aldrig gået

Du bruger ganske enkelt et snerre-/kvælerhalsbånd, som du sætter således, at
den del af kæden, der trækkes op gennem ringen, strammes fra den modsatte
side af, hvor du går ved siden af hunden. (Håber det er til at forstå?)
På den måde giver du et ryk i linen, når hunden begynder at trække, og lige
så snart trækket stopper, løsner halsbåndet sig med det samme igen.

Det er iøvrigt meget vigtigt, at hunden aldrig nogen sinde går eller står i
stram line, da det i følge vores hundeadfærdsterapeut kun forstærker
muskulaturen i og omkring halsen, og dermed gør hunden mindre modtagelig
over for dét at have noget stramt og snerrende omkring halsen.
Løsningen er derfor at give et hurtigt og fast ryk i linen og stoppe med at
gå, når hunden trækker, og ellers sørge for at linen så vidt muligt hænger
slapt i en bue, når man fortsætter gåturen.

Jeg har, efter anvisninger fra vores jagthundeinstruktør og en
hundeadfærdsterapeut, brugt denne metode på vores beagle siden hun var
lille, og selvom beagler jo fra gammel tid ellers er beregnet til at gå
forrest og trække, går hun nu ved siden af min kæreste og jeg med helt løs
line, når vi er ude at gå. Selv helt i starten af turen, hvor iveren næsten
ikke er til at bære.

--
Jacob Christiansen
Beagleejer - fordi alle kan kalde en labrador til sig

Fra : Harald Blaatand

Dato : 17-08-06 15:08

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> --
> Jacob Christiansen
> Beagleejer - fordi alle kan kalde en labrador til sig

Det lyder som om vi efterhånden har prøvet det meste,kvælerhalsbåndet ser ud
til at have en meget begrænset effekt på en flatcoated retriever der vil
fremad! ;-.)

På Labrador hannen har jeg prøvet stop start metoden i lang tid uden synlig
resultat,nu går han næsten afslappet men stadig forrest,ved hjælp af en
specialsele.

Det bliver jo heller ikke lettere at skulle træne 3 hunde samtidig.

Mvh

Steen

Fra : Kim2000

Dato : 17-08-06 17:58

"Harald Blaatand" <bigtwincam88@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> af en specialsele.
>
> Det bliver jo heller ikke lettere at skulle træne 3 hunde samtidig.

Næh, men du skal da så sandelíg også træne dem enkeltvis

mvh
Kim

Fra : Harald Blaatand

Dato : 17-08-06 20:00

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> wrote in message

> Næh, men du skal da så sandelíg også træne dem enkeltvis
>
> mvh
> Kim

Ja,den havde jeg regnet ud ,de er ikke så slemme en af gangen.men når de er
sammen bliver de ekstra vanskelige og derfor kræver det vel også en for for
træning at gå med dem sammen
Mvh

Steen
--
Citatteknik er et emne, der er megen uenighed om

Fra : R. Ilsøe

Dato : 17-08-06 21:03

> [...]
> er sammen bliver de ekstra vanskelige og derfor kræver det vel også en for

Hvis nu du havde grund-dressuren i orden ved hver enkelt før du gik igang
med fælles-træning tror jeg det ville gå noget nemmere...! Synes din flat
overhovedet du er interessant? Du er ikke bare den der tunge genstand i den
anden ende af snoren som man skal ha' frem hurtigst muligt? Prøv at gør dig
selv lidt interessant... Og kom så med et kort og kontant "ærw" lige i det
øjeblik hun strammer linen. Træning og timing er nøgleordet! Har selv kæmpet
med mine flattere og til sidst kunne jeg altså uden videre problemer gå med
3-5 i snor på samme tid (mine+fremmede på samme tid), så tålmodighed,
træning, timing, positiv forstærkning og mere tålmodighed er vejen frem..!

Rinnie
www.rinnie.dk

Fra : Harald Blaatand

Dato : 18-08-06 01:41

Linen er konstant stram ,indtil hun er tilpas træt er den stram,derefter
lidt mindre stram

Tålmodighed er nok det der skal til

Steen

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 17-08-06 15:36

> [...]
> Steen
> --
> Citatteknik er et emne, der er megen uenighed om

jeg har også 3 stk, og har brugt meget tid på dem hver især. det koster
meget tid at træne dem hver for sig, men det lønner sig i sidste ende.
kvæler halsbånd er ikke løsningen i mine øjne, men lederskab og masser af
træning. når de er 3 er de i flok, og har sikkert nok i sig selv, hvor du
måske nok bare er en stopklods i den anden ende af snoren, set med deres
øjne. Ved at træne med dem en af gangen, får du også et mere nært forhold
til dem enkeltvis, hvad der også vil lønne sig, når du har dem alle 3 med på
en gang.

Mine har da også dage, hvor der er smask irriterende at gå med, hvis de har
fået fært af vildt i skoven, ell. lign fristelser, der sætter jeg hælene i,
og så er den tur ikke længere, med mindre de går ordenligt. går man og hiver
og flår i snoren ustandseligt, bliver turen et irritationsmoment for både
hund og ejer, og måske en ødelagt arm.. og specielt hvis du har 3 på en gang
der alle skal irettesættes via kvæleren..

Jeg skal såmænd ikke spille hellig, jeg har også tidligere brugt kvæler, dog
uden at få en hund der gik pænt af den grund..det er jo ikke så længe siden,
at den var standard på diverse træningspladser.
jeg bruger seler på alle 3, når vi er på længere gåture.

mvh. marie