to hunde (langt)
Fra : Hm

Dato : 16-08-06 15:33

Jens skriv i en tidligere tråd:

Groft og ærligt sat op, så ville jeg nok kun have haft en hund idag
hvis jeg havde startet med Angel. Ikke sådan at forstå at jeg ikke holder
meget af Tyson, men jeg skal bare ikke have flere af hans støbning.
Det er ikke fair overfor mig eller hunden, man bliver jo klogere.

Jeg tror også det ligger lidt i kønnene, jeg er da blevet mere til
at have Tæver i fremtiden, deres sind passer mig bedre.

Hej Jens
Jeg syntes det var dejligt med dit indlæg, da det næsten altid lyder så
rosenrødt
at have flere hunde (her i gruppen), som bare alle er så sociale og søde.
Jeg har også haft to hunde, på engang, p.g.a., at jeg gerne ville have en
han efter min
dejlige tæve, og det fik jeg også og han var lige så dejlig (eller mere) end
jeg havde håbet,
Men ønsker ikke mere at have 2 hunde, da det er et stort arbejde, at give
dem hver deres
egne oplevelser, og ikke bare lade dem være afhængige af hinanden.

Men en anden ting, Jens, du mener/tror du kender en Schæferhunds sind fordi
du har Tyson, som er
blandet med schæfer, men det er jeg nu ikke helt enig med dig i, jeg tror at
der fremtræder en
del af lab. sind, for din fremstilling passer ikke helt til min
opfattelse,( har selv schæferhund nr. 3) det er
ikke bare en dum førerfikseret hund med en bold i munden, men en meget klog
og lærenem race som
ikke skal have tingene at vide mere end få gange før det er på lystavlen,
førerfikseret, ja, det kan
man godt sige, men det er fordi den gerne vil arbejde/have udfordringer.

Jens, jeg tror du er glad for begge dine hunde, og giver dem gode
oplevelser, og læser gerne de fleste af dine indlæg, men kan
somsagt godt ærgres over din lidt forkerte fremstilling af schæferhundens
væsen

hilsen
Hanne

Fra : R. Ilsøe

Dato : 16-08-06 15:41

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> førerfikseret, ja, det kan
> man godt sige, men det er fordi den gerne vil arbejde/have udfordringer.

Hej Hanne

Se nu mener jeg så at du fremstiller Labben på en noget nedværdigende måde.
I mine øjne er labrador mere selvstændig en schæfer (har selv haft 2 af
slagsen!) -Schæferen er mere fører-fikseret, spørgsmålet er så om det at
være selvstændig bør tolkes på plan med at være dum?????

Rinnie Ilsøe

Fra : Hm

Dato : 16-08-06 15:51

Hej rinnie
nu var indlægget ikke skrevet for at nedværdige nogen hverken mennesker
eller hunderacer, men jeg tror stadig at hunde der er blandet af forskellige
racer ikke kan sammenlignes med kun en af racernes væremåde, jeg tror, at
der vil være en sammenblanding, og derfor mener jeg heller ikke at man kan
sige at det er enten schæferhund- eller en lab.sind, og sælvstændighed kan
vel tolkes på flere måder, jeg regner da heller ikke at Jens tager det ilde
op
hilsen
Hanne

Fra : jopa

Dato : 16-08-06 16:42

Hm skriblede bla:
> jeg tror, at der vil være en sammenblanding, og
> derfor mener jeg heller ikke at man kan sige at det er enten
> schæferhund- eller en lab.sind, og sælvstændighed kan vel tolkes på
> flere måder,

Selv om jeg er schæferfanatiker så vil jeg til hver en tid påstå at specielt
hannerne er utroligt førerfixeret, somme tider direkte klæbende, og det kan
være en belastning ind i mellem.
Tror ikke kun det er fordi de vil arbejde eller have udfordringer nej de
elsker deres herre så meget at de næsten lige så godt kunne sidde fast på
plads i baglommen.

Jeg kan ikke bevæge mig nogen steder uden den følger mig.
Medens jeg skriver dette ligger den og varmer mine fødder.

Når det trætter mig afdækker jeg ham og kan se på ham at det passer ham
meeeeeget dårligt.

ps jeg har haft 5 han schæfere og en tæve. Tæven var ikke så klæbende men så
heller ikke så fræk og dejlig som mine hanner

--
Mvh.John

www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 16-08-06 17:52

> [...]
> Tror ikke kun det er fordi de vil arbejde eller have udfordringer nej
> de elsker deres herre så meget at de næsten lige så godt kunne sidde

Det er da også hvad min søster oplevede med sin Schæferhan, da den døde
forbød resten af hendes familie at der kom en Schæfer igen fordi den kun
havde knyttet sig til hende og fulgte hende i røven hele tiden.
Det syntes specielt hendes unger var irrerterende, de vill jo også gerne
have en hund at omgåes.

> ps jeg har haft 5 han schæfere og en tæve. Tæven var ikke så klæbende
> men så heller ikke så fræk og dejlig som mine hanner

Med stor fare for at blive lynchet, vil jeg også sige at de Schæfertæver
jeg er stødt på i tidens løb har været røvkedelige, undtagen lige hende jeg måtte
smide lidt rundt med, hende var der da i det mindste lidt gang i

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-08-06 19:05

pwh wrote:

> [...]
> undtagen lige
> hende jeg måtte smide lidt rundt med, hende var der da i det mindste

Så skulle du have kendt min Asia. Var der noget hun ikke var, så var det
i hvert fald kedelig. Hun var fars hund, det må jeg erkende, men hun
prøvede på bedste vis at dele sol og vind lige imellem os (det var jo
også mig der gav hende mad , jeg kan ikke sige dig hvor jeg savner
hende, hun var simpelthen perfekt.

Jeg er iøvrigt ved at samle billeder sammen der skal scannes og ind på
"putte", så det varer nok ikke så længe før jeg kan vise hende frem.
Søren har jo lovet mig plads på hans server, det er jeg så glad for.

Mvh Tove :)

Fra : pwh

Dato : 16-08-06 19:27

> [...]
> var jo også mig der gav hende mad , jeg kan ikke sige dig hvor
> jeg savner hende, hun var simpelthen perfekt.

Hvordan de tæver jeg har mødt er inden for familien aner jeg ikke,
men jeg synes bare at jeg har mødt nogle stykker der bare lusker afsted
i røven på deres ejere, der er hannerne som regel mere frembrusende,
desværrer ikke altid på den gode måde. Men det gælder nok for mange racer,
men nu var det som sædvanligt Schæfere at snakken faldt på

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 16-08-06 20:23

> [...]
> desværrer ikke altid på den gode måde. Men det gælder nok for mange racer,
> men nu var det som sædvanligt Schæfere at snakken faldt på

Så er Vizla i hvert fald ikke kedelig. Snarere tværtimod. Faktisk er der
hunde der ikke rigtig ved hvordan de skal håndtere hendes hurtighed og
energiniveau - efter et par minutter, hvor de har stået helt stille medens
Vizla har fræset rundt eller vimset rundt for at få gang i noget leg, ser de
meget "trætte" ud............ .

Og hun lusker i hvert fald ikke i røven på sin ejer, det har været noget af
et arbejde at lære hende at gå pænt og ikke trække afsted med ejeren som en
åndssvag.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 16-08-06 20:47

Søren LH wrote:
> [...]
> helt stille medens Vizla har fræset rundt eller vimset rundt for at
> få gang i noget leg, ser de meget "trætte" ud............ .

Det kan jo værer hun slet ikke er en Schæfer,
men en Hyænekamel ligesom Milodyret

Det åbner self også mulighed for at Tyson er Hyænekamelslabrador

/Jens

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 16-08-06 21:10

pwh skrev:

> Det kan jo værer hun slet ikke er en Schæfer,
> men en Hyænekamel ligesom Milodyret

Jamen så er der jo fremtid for mulige små hyænekamillinger

Venlig hilsen Dikte
---
www.svedske.dk

Fra : pwh

Dato : 16-08-06 21:17

> Jamen så er der jo fremtid for mulige små hyænekamillinger
>
> Venlig hilsen Dikte

En dyster fremtid vi går i møde

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 16-08-06 21:16

> Det kan jo værer hun slet ikke er en Schæfer,
> men en Hyænekamel ligesom Milodyret

Jeg synes nu bestemt Milo lignede en schæfer, sidst jeg så billede af ham

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 16-08-06 21:24

Søren LH skriblede bla:

> Jeg synes nu bestemt Milo lignede en schæfer, sidst jeg så billede af
> ham

Tak Søren Milo kan jo ikke gøre for at han er lidt stor
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 17-08-06 08:58

> Tak Søren Milo kan jo ikke gøre for at han er lidt stor

Det er rigtigt, Milo ligner en der ikke rigtigt kan gører for det

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 16-08-06 23:32

On Wed, 16 Aug 2006 21:47:13 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det åbner self også mulighed for at Tyson er Hyænekamelslabrador

Det ligner han egentlig osse på det bøvede billede!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 17-08-06 08:59

> Det ligner han egentlig osse på det bøvede billede!

Nu du siger det, jeg vil straks give ham nogle på puklen

/Jens

Fra : pwh

Dato : 16-08-06 17:46

R. Ilsøe wrote:
> Schæferen er mere fører-fikseret, spørgsmålet er
> så om det at være selvstændig bør tolkes på plan med at være dum?????

Jeg mener ikke at hverken Labber eller Schæfere er dumme generelt,
når jeg skrive dum mener jeg helt konkret Tyson, han har ikke opfundet
den dybe madskål, men til gengæld har han mange andre kvaliteter

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 16-08-06 23:34

On Wed, 16 Aug 2006 18:46:05 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jeg mener ikke at hverken Labber eller Schæfere er dumme generelt,
>når jeg skrive dum mener jeg helt konkret Tyson, han har ikke opfundet
>den dybe madskål, men til gengæld har han mange andre kvaliteter

Der er et eller andet der er glippet for dig her, men som Tyson for
længst har luret... Den dybe madskål ER allerede opfundet, og der er
jo ingen grund til så at anstrenge sig unødigt, vel?
Det tyder rent faktisk på lidt hjerneaktivitet hos Tyson. Det er så
mere usikkert med ejeren.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 17-08-06 09:01

> [...]
> jo ingen grund til så at anstrenge sig unødigt, vel?
> Det tyder rent faktisk på lidt hjerneaktivitet hos Tyson. Det er så

Næh næh... jeg er helt sikker på at du er galt på den der
Der er da lidt hjerneaktivitet hos Tyson, det er bare meget lidt

/Jens

Fra : pwh

Dato : 16-08-06 17:43

Hm wrote:
> [...]
> give dem hver deres
> egne oplevelser, og ikke bare lade dem være afhængige af hinanden.

Jeg vil nu gerne have to hunde, det er helt ideelt for mig og hundene.
Det var bare mere hvis jeg havde fået Angel først tror jeg ikke jeg havde
fået tanken om en mere, men den tak skal Tyson da have at han fik mig til det
Jeg regner da med at få nr 3 inden for de næste 2-3 år, så du må have misforstået
mig hvis du mente at jeg ikke brød mig om at have mere end en hund.
Det er bare en hund med Tyson's sind jeg ikke skal have igen, jeg er mere
til roligere racer, og han er og bliver et stort legebarn.

> [...]
> lystavlen, førerfikseret, ja, det kan
> man godt sige, men det er fordi den gerne vil arbejde/have

Tyson har da også helt klart Labradorsind, men mest Schæfersind
efter hvad jeg kender til rene Schæfere og har læst om dem.
Jeg bedømmer ikke Schæferes sind ud fra Tyson, men omvendt
Men også inden for de forskellige racer er hunde da forskellige,
det har jeg flere gange hørt, specielt fra Schæferejere.
Tyson er da også meget mere omgængelig mht andre hunde end
de Schæferhanner jeg kender til, det er sikkert hans fredelige Labradorblod
eller min gode socalicering af ham, det må stå hen i det uvisse
Men han har flere træk fra Schæfer end fra Labrador, men det passer
mig nu egentligt meget godt, en Labrador skal jeg heller aldrig have.

> [...]
> oplevelser, og læser gerne de fleste af dine indlæg, men kan
> somsagt godt ærgres over din lidt forkerte fremstilling af

Nu tror jeg du lægger for meget i mine udtalelser om Tyson og tror
jeg mener at alle Schæfere er sådan, det er slet ikke det jeg mener.
Ud over det mener jeg ikke at jeg har skrevet specielt meget om Schæfersindet,
det er ikke en race der har min helt store interesse, det jeg kender til dem
er nok til at jeg sansynlivis aldrig skal have en selv, derfor kan racen jo
værer helt fin for en anden person.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 18-08-06 19:16

Hej jens
ja, jeg beklager jeg havde helt overset dette, samt det næste fra Leyna,
håber vi er på talefod igen.!!!!!!!!!!
> [...]
> Det er bare en hund med Tyson's sind jeg ikke skal have igen, jeg er mere
> til roligere racer, og han er og bliver et stort legebarn.

*Ja, jeg har totalt misforstået dig, åbenbart både hvad 2 hunde angår samt
begrundelse, havde ikke forståelsen af at det var fordi han ikke var rolig,
havde forståelsen af at han var for blød og det var det du ikke brød dig om.

> Tyson har da også helt klart Labradorsind, men mest Schæfersind
> efter hvad jeg kender til rene Schæfere og har læst om dem.
> Jeg bedømmer ikke Schæferes sind ud fra Tyson, men omvendt

*hvordan mener du med "omvendt" Jeg kan godt se

> [...]
> Labradorblod
> eller min gode socalicering af ham, det må stå hen i det uvisse

*ja, schæferhanner er lidt svære med andre hanner, det er også min erfaring,
naturligvis er en god socalicering en god start.

> Men han har flere træk fra Schæfer end fra Labrador, men det passer
> mig nu egentligt meget godt, en Labrador skal jeg heller aldrig have.

* heller ikke her, men heller ikke en rottweiler.

> Nu tror jeg du lægger for meget i mine udtalelser om Tyson og tror
> jeg mener at alle Schæfere er sådan, det er slet ikke det jeg mener.

*ja, det er igen hvordan man opfatter det skrevne, jeg havde den opfattelse.

> Ud over det mener jeg ikke at jeg har skrevet specielt meget om
> Schæfersindet,

*det er det jeg har haft opfattelsen af, og følt var uretfærdigt på racens
vegne.

> det jeg kender til dem er nok til at jeg sansynlivis aldrig skal have en
> selv, derfor kan racen jo
> værer helt fin for en anden person.

*ja, godt at der er en eller flere racer til os alle.

Hanne

Fra : pwh

Dato : 18-08-06 20:36

Hm wrote:
> Hej jens
> ja, jeg beklager jeg havde helt overset dette, samt det næste fra
> Leyna, håber vi er på talefod igen.!!!!!!!!!!

Du skal bare have et par nye briller

> [...]
> samt begrundelse, havde ikke forståelsen af at det var fordi han ikke
> var rolig, havde forståelsen af at han var for blød og det var det du

Hvordan du har fået de ting galt i halsen fatter jeg ikke,
jeg har da gentagende gange været foretaler for at have flere hunde.
Og jeg mener da heller aldrig at jeg har udtalt at skarpe racer tiltaler mig.
At Rottweilere tiltaler mig er ikke pgr det eventuelle skarpe sind,
men pgr det rolige sind jeg oplever de (tæverne) har.

> *hvordan mener du med "omvendt" Jeg kan godt se

Med det mener jeg at jeg bedømmer ligheden mellem min Tyson's sind
og Schæferen's ud fra hvad jeg ser/høre/læser om Schæfere.
Ud fra det bedømmer jeg Tyson's sind til at værer mere Schæfer end Lab.

> * heller ikke her, men heller ikke en rottweiler.

Schæferejere sværger som regel til Schæfere
Pt. er Rotter min favoritrace,
men det kan nå at ændrer sig til jeg skal have en hund mere.

> *ja, det er igen hvordan man opfatter det skrevne, jeg havde den
> opfattelse.

Så er jeg glad for at kunne dementerer

> *det er det jeg har haft opfattelsen af, og følt var uretfærdigt på
> racens vegne.

Nu er der blevet skrevet en del om Schæfere på det sidste,
så lidt har jeg da nok skrevet.
Men der har da også førhen kørt heftige debatter om kamphunde,
der har jeg bestemt ikke holdt mig tilbage

Enig.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 16-08-06 23:31

On Wed, 16 Aug 2006 16:32:37 +0200, "Hm" <mishama@hongnet.dk> wrote:

>Men ønsker ikke mere at have 2 hunde, da det er et stort arbejde, at give
>dem hver deres
>egne oplevelser, og ikke bare lade dem være afhængige af hinanden.

Jeg troede faktisk osse at det ville blive dobbelt så meget arbejde
med 2 hunde, men det kan jeg ikke ærligt påstå at det er. Jeg har
altid drømt om at få min egen hund, men fik først min helt egen hund
da jeg var nær de 30, og det var så en ældre hund som jeg "arvede".

Vaks var min første hvalp, og jeg drømte da ikke om at jeg skulle have
mere end den ene, men bare det at se hvordan Vaks livede op da der kom
en legekammerat ind i familien var da det hele værd. De to hunde har
haft utrolig stor glæde af hinanden. Vaks fik krudtet af, og Hans fik
opbygget både muskelmasse, selvtillid og tryghed.

De er ikke "kun" afhængige af hinanden, men jeg tror altså at hvis den
ene pludselig forsvandt, så ville den anden blive frygtelig ensom. Vi
ville selvfølgelig stadig være dér, men det er jo ikke det samme.

Jeg ville ikke ha' nogen betænkeligheder ved igen at anskaffe 2 hunde
- dog skal jeg nok lige passe på med helbreddet, for det ER altså ikke
hvad det har været, og det skal man jo også ta' hensyn til... men mere
besværligt synes jeg bestemt ikke det er - bare dobbelt så stor glæde!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 17-08-06 09:22

Leyna wrote:
> Jeg troede faktisk osse at det ville blive dobbelt så meget arbejde
> med 2 hunde, men det kan jeg ikke ærligt påstå at det er.

Det er heller ikke min oplevelse at det er mere arbejde, tværtimod.
Angel og Tyson kan jo underholde sig med hinanden, så det aflaster
da mig i det stykke, det var også det der var tanken med at få hund nr 2.

Det koster ikke engang det dobbelte, jeg køber nu foder i store mængder
og får så en god rabat hos Olivers, og det årlige dyrelægecheck er der også
god rabat på når man kommer med 2 hunde på en gang

> [...]
> mere end den ene, men bare det at se hvordan Vaks livede op da der kom
> en legekammerat ind i familien var da det hele værd. De to hunde har

Også precis min oplevelse med mine hunde, de giver altså hinanden noget
som vi andre ikke kan, det er jo meget naturligt

> De er ikke "kun" afhængige af hinanden, men jeg tror altså at hvis den
> ene pludselig forsvandt, så ville den anden blive frygtelig ensom. Vi
> ville selvfølgelig stadig være dér, men det er jo ikke det samme.

Helt enig, det er også grunden til at jeg nok skal have en hund mere
om 2-3 år, så er Tyson ca ½-vejs i sit liv rent teoretisk (han er 4 år).
Så vil jeg få en narturlig udskiftning i bestanden med hunde der har en
passende aldersforskel.

> men mere
> besværligt synes jeg bestemt ikke det er - bare dobbelt så stor glæde!

Mere end dobbelt glæde synes jeg

Jeg synes da også det gik meget hurtigere med at opdrage Angel fra hvalp af,
hun har da uden tvivl lært meget af at se på hvordan Tyson opførte sig.
Det var også min oplevelse med Felix som jeg passede 2 uger her i sommers,
det gik ret hurtigt for den med at lurer hvordan mine opførte sig, og så prøvede
den efter bedste evne at gører det på samme måde.

Jeg synes faktisk hunde er gode til at lærer af hinanden og opdrage hinanden.
Man kan feks. selv sige 1000 gange til en lille hvalp at den ikke skal drille de
voksne hunde hele tiden, men den voksne hund skal som regel bare sige det
en enkelt gang, det fatter hvalpen så med det samme

/Jens

Fra : Hm

Dato : 18-08-06 09:43

John skrev:
[...]
Ja, der kan man se! mine erfaringer med Schæfer er så lidt anderledes,
Min han var ikke bestemt ikke klæbende, selvfølgelig fulgte han mig og var
altid klar, men lå altid lidt væk, om sommeren gerne udenfor, men havde styr
på hvor jeg var.

mine tæver var/er absolut ikke kedelige, jeg syntes de er meget mere
udspekuleret end hannen, selv hende der blev 14 år blev ved med at finde nye
"muligheder" hele tiden, jeg syntes netop den "på hit som hed" er
fascinerende, men udfordre bestemt min tålmodighed hele tiden.
(jeg syntes nu det samme gælder for alle de jeg kender, på nær nogle få
stykker der går i en kennel/hundegård og ikke får nogle oplevelser, de er
netop klæbende og hungre efter opmærksomhed.)

Nu "Trykker" jeg ikke på mine hunde, lader dem have deres personlighed, men
de skal alligevel være lydige, uden nogen diskussion.
Hanne

Fra : jopa

Dato : 18-08-06 10:51

Hm skriblede bla:
> [...]
> Min han var ikke bestemt ikke klæbende, selvfølgelig fulgte han mig
> og var altid klar, men lå altid lidt væk, om sommeren gerne udenfor,

Samme her min sover helst ude i alt slags vejr, men inde følger han min
mindste bevægelse og skal helst også med på toilettet og i bad
Samme udenfor hvis jeg laver et eller andet.

Mindes at alle mine har været sådan mere eller mindre

> (jeg syntes nu det samme gælder for alle de jeg kender, på nær nogle
> få stykker der går i en kennel/hundegård og ikke får nogle
> oplevelser, de er netop klæbende og hungre efter opmærksomhed.)

Det ved jeg så intet om

> Nu "Trykker" jeg ikke på mine hunde, lader dem have deres
> personlighed, men de skal alligevel være lydige, uden nogen
> diskussion.

Fint nok vi skal jo være her allesammen, og der findes intet mere
irriterende end en dårlig opdraget hund
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Hm

Dato : 18-08-06 12:20

Jeg skrev noget vrøvl:
Nu "Trykker" jeg ikke på mine hunde
*******************************
Nej, selvfølgelig trykker jeg ikke "på" mine hunde, jeg mener naturligvis
trykker mine hunde, undskyld
Hanne

Fra : pwh

Dato : 18-08-06 13:18

Til Hanne.

Du starter en tråd der disideret er rettet/bygget omkring
et af mine indlæg, det svare jeg så pænt og fyldestgørende på.
Du gider så ikke engang have den ulejlighed at forholde dig til
hvad jeg svarer, det synes jeg fandeme er flot.
Bruge tid på at skrive videre omkring Schæfersindet med John
kan du give gører, men ikke svarer mig, det er direkte uhøfligt.

En anden god gang er det nok ret tvivlsomt om jeg gider svare
på et af dine indlæg, alm høflighed er altså også en del af Usenet.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 18-08-06 15:12

>Du gider så ikke engang have den ulejlighed at forholde >dig til
>hvad jeg svarer, det synes jeg fandeme er flot.

Hej Jens
der må være noget jeg har overset, da jeg kom hjem her til formiddag,
Opfatte dit svar til John da det var han´s indlæg der stod citeret nederst,
måske har jeg taget fejl, i såfald er det ikke manglende vilje, men en
misforståelse.
hilsen
Hanne

Fra : pwh

Dato : 18-08-06 15:46

> [...]
> Opfatte dit svar til John da det var han´s indlæg der stod citeret
> nederst, måske har jeg taget fejl, i såfald er det ikke manglende

Hvis jeg selv starter en tråd prøver jeg da efter bedste evne at svarer
alle der reflekterer på den, og ikke bare det nederste indlæg,
som i dette tilfælde faktisk var lidt OT.
Gider man ikke det synes jeg man skal afholde sig fra at starte en tråd,
ellers gider folk da ikke forholde sig til en ny man kommer med en anden god gang.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 18-08-06 17:31

Jens du skrev:

[...]

og jeg svarede omkring tæver::

[...]
som du ser, mener jeg at jeg bestemt har svaret, jeg har måske ikke svarret
under hvert indlæg omkring tæver, men da mit svar er det samme for hvert
mente jeg det var ok at svare samlet,
Naturligvis gider jeg da, ellers havde jeg da heller ikke startet,
situationen havde været anderledes hvis jeg havde været hjemme og fuldt
indlæggene efterhånden, men har været væk siden onsdag morgen og kom først
hjem i dag fredag, det er ingen undskyldning men en forklaring.
Hanne

Fra : pwh

Dato : 18-08-06 18:13

Hm wrote:
> [...]

> fuldt indlæggene efterhånden, men har været væk siden onsdag morgen
> og kom først hjem i dag fredag, det er ingen undskyldning men en

Prøv lige at læse din egen Topic igen, drejer det sig ikke om det
gode ved at have to hune eller ikke.
Det med Schæfertæverne skal vel mere betragtes som en sidebemærkning,
men var det det der havde din interesse burde du have startet en tråd
med den Topic.

Men nu hvor du åbenbart har tid ser jeg da frem til lidt respons på
de indlæg der rent faktisk fulgte dit eget Topic.
Ellers kan jeg ved gud ikke se formålet med dit indlæg.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 18-08-06 19:27

> [...]
> hvad det har været, og det skal man jo også ta' hensyn til... men mere
> besværligt synes jeg bestemt ikke det er - bare dobbelt så stor glæde!

*nu er det ikke selve arbejdet med mad og lign. men det at socialisere dem
hver for sig, hvad der er nødvendigt for at den yngste ikke skal knytte sig
for meget til den ældste, det er i hverttilfælde et must hvis du skal bruge
dem til at arbejde med.
og naturligvis giver det mange oplevelser med to, men man kan give een hund
100% og ikke have dårlig samvittighed når man arbejder med den anden, jeg
syntes jeg havde dårlig samvittighed igennem hele forløbet.
da den gamle jo havde været ene hund de første 4 år, og elskede at arbejde.
hilsen
Hanne

Fra : pwh

Dato : 18-08-06 20:45

Hm wrote:
> [...]
> yngste ikke skal knytte sig for meget til den ældste, det er i
> hverttilfælde et must hvis du skal bruge dem til at arbejde med.

Hvilket slags arbejde bruger du da dine hunde til, er du politikvinde ??
Leyna og jeg har jo 'kun' vores hunde for hyggens skyld, så vi ser nok
ikke de store problemer i at de knytter sig meget til hinanden.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 18-08-06 22:00

On Fri, 18 Aug 2006 21:45:17 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Leyna og jeg har jo 'kun' vores hunde for hyggens skyld, så vi ser nok
>ikke de store problemer i at de knytter sig meget til hinanden.

Hov hov du! Vaks blev faktisk anskaffet som hygge OG vagthund... og
han kan sikkert osse slikke en evt. tyv ihjel! *GG*
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Hm

Dato : 19-08-06 06:52

> [...]
> Leyna og jeg har jo 'kun' vores hunde for hyggens skyld, så vi ser nok
> ikke de store problemer i at de knytter sig meget til hinanden.

nej , ingen politikvinde her, da jeg havde to hunde, trænede jeg en del og
tog prøver i Schæferhunde- og politihunde klubben, men de var bestemt her
for "hyggens" skyld, at jeg blev grebet af træningen var noget der kom hen
af vejen, og den jeg har nu, går jeg selvfølgelig til lydighed med, for at
give hende nogle oplevelser med andre hunde, for her har vi ingen steder vi
kan være sammen med/lege med andre hunde, men hun skal kun være en
hygge/sofa hund, men kræver som unghund nogle aktiviteter.
Hanne

Fra : pwh

Dato : 19-08-06 10:41

> [...]
> for her har vi ingen steder vi kan være sammen med/lege med andre
> hunde, men hun skal kun være en hygge/sofa hund, men kræver som

Det lyder da ellers for mig som om at det måtte værer ideelt for dig
at få en hund mere, hvis der ikke rigtigt er andre i nærheden som din
nuværende kan værer sammen med.
Du kunne jo bare sænke ambinitionsniveauet lidt i træningen, er det ikke
direkte i et arbejde du skal bruge dine hunde betyder det vel ikke så meget
hvor godt de klarer sig, bare de er lydige.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 19-08-06 20:11

Jens skrev:
> Det lyder da ellers for mig som om at det måtte værer ideelt for dig
> at få en hund mere, hvis der ikke rigtigt er andre i nærheden som din
> nuværende kan værer sammen med.

*nej, ikke to hunde mere, Derfor går jeg til træning med hende to
forskellige steder for at hun kan lære andre hunde/racer at kende.

> [...]
> meget
> hvor godt de klarer sig, bare de er lydige.

* hun skal, som jeg har skrevet, kun være en hygge/sofa hund og derfor har
jeg ingen ambitioner med hende andet end hun skal være lydig og gerne
forblive social når hun bliver ældre.
Hanne

Fra : pwh

Dato : 19-08-06 20:30

> * hun skal, som jeg har skrevet, kun være en hygge/sofa hund og
> derfor har jeg ingen ambitioner med hende andet end hun skal være
> lydig og gerne forblive social når hun bliver ældre.
> Hanne

Nu har du tabt mig lidt, du skrev i et par indlæg tilbage at det er et
must at socalicerer hundene hver for sig hvis de skal bruges til at arbejde med.
Arbejdet for dit vedkommende, hvis jeg har forstået dig ret, er at træne.
Hvis det ikke er tilfældet med hende du har nu kan jeg da ikke se argumenterne
du tidligere er kommet med imod at have 2 hunde holder, men det er self din egen sag.

Jeg kan da godt forstå at du bliver forvirret over hvad jeg mener i mine indlæg,
du har da fuldstændigt tabt mig, så vi må åbenbart tale hvert vores sprog

/Jens

Fra : Hm

Dato : 19-08-06 20:39

Jens skrev;
> [...]
> indlæg,
> du har da fuldstændigt tabt mig, så vi må åbenbart tale hvert vores sprog

Ja, Jens der kan du se hvor let der er at forveksle de skrevne ord, jeg
mener stadig det jeg tidligere har skrevet.
Hanne

Fra : pwh

Dato : 19-08-06 20:48

> Ja, Jens der kan du se hvor let der er at forveksle de skrevne ord,
> jeg mener stadig det jeg tidligere har skrevet.
> Hanne

Ok, skal jeg så forstå det på den måde at du ikke vil have 2 hunde fordi
det er et problem når du skal træne dem, men at du samtidigt er ligeglad
med træning, det er da selvmodsigende.
Du må formulerer dig på en anden måde hvis jeg skal forstå hvad du mener
med at det er et problem for dig at have 2 hunde samtidigt.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 19-08-06 21:08

> [...]
> Du må formulerer dig på en anden måde hvis jeg skal forstå hvad du mener
> med at det er et problem for dig at have 2 hunde samtidigt.

Jens læs lige det jeg har skrevet lidt længere nede som svar på et af dine
andre indlæg, måske kan du så se meningen, men jeg syntes nu du begynder at
fordreje sagen. jeg har skrevet hvad jeg mener så længere er den ikke, man
kan ikke bare lave den konklusion som du her har opsat, det er bestemt er en
forvrængning af mine indlæg.
Hanne

Fra : pwh

Dato : 19-08-06 21:44

> [...]
> er den ikke, man kan ikke bare lave den konklusion som du her har
> opsat, det er bestemt er en forvrængning af mine indlæg.

Jeg kan altså ikke gætte mig til hvad du mener, jeg har kun det skrevne at holde mig til.
Jeg beskyldte da heller ikke dig for at forvrænge mine indlæg,
men prøvede tværtimod bare at forklarer hvad jeg mente på en anden måde.

Hvis det er fordi du mener at hundene blive uselvstændige af at værer 2,
så kan jeg kun sige at det ikke er min oplevelse med mine egne.
Tyson har ikke ændret adfærd af at Angel er kommet i huset,
og uselvstændig er nok det sidste jeg ville beskylde Angel for at værer.

Men har du oplevet noget andet med dine hunde, er det da klart at du er
tilbageholdene, har du også nok i en hund er det da helt ok.
Jeg synes bare at det er det mest optimale for hundene selv at værer flere,
det er trods alt det mest naturlige for dem, de kan give hinanden noget som
vi mennesker aldrig vil kunne give dem, vi er trods alt ikke hunde

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 18-08-06 21:15

On Fri, 18 Aug 2006 20:27:04 +0200, "Hm" <mishama@hongnet.dk> wrote:

> [...]
>for meget til den ældste, det er i hverttilfælde et must hvis du skal bruge

Okay. Nu er begge mine "bare" familiehunde, såeh...
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 18-08-06 21:18

> Okay. Nu er begge mine "bare" familiehunde, såeh...

I din familie er det sikkert også et rigeligt hårdt arbejde

/Jens

Fra : Hm

Dato : 19-08-06 06:59

> Okay. Nu er begge mine "bare" familiehunde, såeh...
> --
> Leyna

ja, som sagt var/er mine nu også det, men får du en ny hvalp i flokken, så
mener jeg stadig det er der arbejdet er, for en hvalp vil som en naturlighed
holde sig til en artsfælle.
Hanne

Fra : pwh

Dato : 19-08-06 10:47

> ja, som sagt var/er mine nu også det, men får du en ny hvalp i
> flokken, så mener jeg stadig det er der arbejdet er, for en hvalp vil
> som en naturlighed holde sig til en artsfælle.
> Hanne

Jeg syntes da bare at det lettede 'arbejdet' med at opdrage Angel
at jeg havde Tyson i forvejen. De er da meget knyttede til hinanden,
men da slet ikke så meget som de er knyttet til mig, med en førerfikseret
race som en schæfer tit er, burde det slet ikke blive et problem at de
knyttede sig mere til hinanden end ejeren. Problemet kunne måske mere
blive hvem af dem der havde førsteret til ejeren, der må man så fordele
sol og vind ligeligt imellem dem fra ejerens side.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 19-08-06 11:34

On Sat, 19 Aug 2006 11:47:19 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jeg syntes da bare at det lettede 'arbejdet' med at opdrage Angel
>at jeg havde Tyson i forvejen.

Jens, nu skal du nok ikke sige mere, for jeg går ud fra at Vaks bliver
far om et par måneder, og jeg ville frygtelig gerne ha' en hvalp af
netop ham, men jeg har jo sat mig for, at jeg ikke skal ha' flere
hunde, så frist mig nu ikke over evne.

Har en eller anden forestilling om en "Vaks" i sort, langpelset
udegave. *SUK*
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 19-08-06 12:36

> [...]
> far om et par måneder, og jeg ville frygtelig gerne ha' en hvalp af
> netop ham, men jeg har jo sat mig for, at jeg ikke skal ha' flere

Hvis jeg var dig ville jeg ikke betænke mig 2 sekunder på at snuppe
en af hvalpene, men så tag en tæve, så skal hun nok få styr på de
2 hanflaber du har i forvejen

> Har en eller anden forestilling om en "Vaks" i sort, langpelset
> udegave. *SUK*

Det skal så værer en Vaksine

Det der kan tale imod er jo at aldersspredningen ikke bliver så stor,
er dine hunde hunde ikke ca på alder med mine,
Angel er 2år og Tyson er 4 år.
Så du risikerer jo at ende op med et alderdomshjem for hunde ad åre,
det er derfor jeg vil vente 2-3 år endnu med en hund mere.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 19-08-06 15:24

On Sat, 19 Aug 2006 13:35:43 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Hvis jeg var dig ville jeg ikke betænke mig 2 sekunder på at snuppe
>en af hvalpene, men så tag en tæve, så skal hun nok få styr på de
>2 hanflaber du har i forvejen

Så skal hun sterilliseres eller Vaks skal kastreres... *suk*
Det er jeg jo ikke meget for.

>Det der kan tale imod er jo at aldersspredningen ikke bliver så stor,
>er dine hunde hunde ikke ca på alder med mine,
>Angel er 2år og Tyson er 4 år.

Vaks er 4 år og Hans er 4 år!
Vaks er fra juni og Hans er fra August, så alderspredning er der stort
set ikke tale om i dette tilfælde.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 19-08-06 16:16

> Så skal hun sterilliseres eller Vaks skal kastreres... *suk*
> Det er jeg jo ikke meget for.

Skal du ikke have hvalpe på din tæve er det alligevel sundest for
hende at blive stereliceret, det ville jeg vælge hvis det var.

> Vaks er 4 år og Hans er 4 år!
> Vaks er fra juni og Hans er fra August, så alderspredning er der stort
> set ikke tale om i dette tilfælde.

Så ville det måske også rent reoretisk værer bedst med hund nr 3 om et par år,
hvis man tænker på ikke at ende op med for mange gamle hunde på en gang.
Men er du tændt på ideen synes jeg ikke du skal lade sådan en detalje afgører det.

/Jens (som godt kan vente 2-3 år med en hund mere)

Fra : Leyna

Dato : 19-08-06 18:27

On Sat, 19 Aug 2006 17:15:52 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Skal du ikke have hvalpe på din tæve er det alligevel sundest for
>hende at blive stereliceret, det ville jeg vælge hvis det var.

Det ville osse være det bedste, men der er meget små penge her i
familien og sådan en operation er ikke ligefrem billig... *SUK*
Men jeg skal absolut ikke ha' hvalpe. Jeg ville aldrig kunne skille
mig af med dem igen. *G*
(Det er derfor jeg kun har hanhunde)

> [...]
>Men er du tændt på ideen synes jeg ikke du skal lade sådan en detalje afgører det.

Jeg er ikke specielt interesseret i at få en hund mere, men jeg er
lidt hooked på ideen at få en af Vaks' afkom.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 19-08-06 20:38

> Det ville osse være det bedste, men der er meget små penge her i
> familien og sådan en operation er ikke ligefrem billig... *SUK*

Gratis er det ikke, men så fandens dyrt er det vel heller ikke ude på landet.
Jeg vil gætte på det koster 2500-3000 kr for dig.
Hvalpen skal du vel ikke give noget for, og pengene til operationen har du
over 1 år at spare op til, hvis hun lige skal have den første løbetid som min Angel.

Faktisk kan du se det som en investering, jeg har fået af vide at tæver
der er sterelicerede skal fodres 10-15% mindre pgr ændret stofskifte.
Angel får nu stadig samme mængde så længe hun ikke kommer over 40 kg
som hun vejede inden hun blev stereliceret.

/Jens

Fra : Hm

Dato : 19-08-06 20:23

jens skrev:
<med en førerfikseret
> race som en schæfer tit er, burde det slet ikke blive et problem at de
> knyttede sig mere til hinanden end ejeren.

*det har jo også noget med socialisering at gøre, altså give den et selvvær
og selvsikkerhed o.lign., så den selv kan klare pressede sitiuationer-

Problemet kunne måske mere
> blive hvem af dem der havde førsteret til ejeren, der må man så fordele
> sol og vind ligeligt imellem dem fra ejerens side.

* og her er det så, jeg foretrækker, at give den jeg har 100%, jeg har det
ikke så godt med ikke at yde fuldt ud.

Hanne

Fra : pwh

Dato : 19-08-06 20:55

> *det har jo også noget med socialisering at gøre, altså give den et
> selvvær og selvsikkerhed o.lign., så den selv kan klare pressede
> sitiuationer-

Det har jeg så ikke oplevet som et problem med mine, jeg skulle da
lige 'forklarer' Tyson at han ikke skulle rende rundt og beskytte Angel
da hun var hvalp, men det var kun en enkelt gang jeg 'forklarerede' ham det.

> * og her er det så, jeg foretrækker, at give den jeg har 100%, jeg
> har det ikke så godt med ikke at yde fuldt ud.

Nu ved jeg jo så ikke om du er alene med din hund, men er du ikke det
skal hunden jo alligevel dele dig med resten af familien.
Nu bryder jeg mig heller ikke om at mine hunde hænger alt for meget i mine skørter,
det var en af grundene til at jeg fik en mere, men sådan er man så forskellig

/Jens

Fra : Hm

Dato : 19-08-06 21:21

Jens skrev:
>< Nu bryder jeg mig heller ikke om at mine hunde hænger alt for meget i
>mine skørter,

** det er jo netop det jeg heller ikke ønsker - det er derfor jeg vil have
en selvsikker og selvstændig hund.

><det var en af grundene til at jeg fik en mere, men sådan er man så
>forskellig

* *ja, og godt for det, for ellers havde vi jo alle den samme hunderace og
de samme meninger

Takker for meningsudvekslingerne, måske er vi ikke så langt fra hinanden
alligevel
Hilsen
Hanne

Fra : pwh

Dato : 19-08-06 21:47

> ** det er jo netop det jeg heller ikke ønsker - det er derfor jeg vil
> have en selvsikker og selvstændig hund.

Kan det da ikke lade sig gører når man har flere hunde.

> * *ja, og godt for det, for ellers havde vi jo alle den samme
> hunderace og de samme meninger

Ja det ville værer trist

> Takker for meningsudvekslingerne, måske er vi ikke så langt fra
> hinanden alligevel

Jeg tror vi i dette stykke er ret langt fra hinanden.

/Jens

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 19-08-06 14:08

Jeg vil sådan set bare lige sige...

Jeg følger ivrigt med i diskussionen/snakken om en eller flere hunde.

Det har hele tiden været meningen at vi gerne ville have en hund mere. Både
fordi vi er vilde med hunde (!) og fordi vi syntes Berta kunne nyde godt af
det (Berta er 3 år nu).
Tanken har været at beholde en af Bertas hvalpe, men vi er ikke sikre på at
vi orker endnu en Russell.
Foreløbigt er vi endt på en fransk eller engelsk bulldogg. Men vi er stadig
på kigge, snakke og spørgestadiet!

Vores tanker går også på at den nye hund vil foretrække sin artsfælle -
Berta - og så ellers "skide os et stykke". Dermed måske et større arbejde.
Ikke forstået sådan at det afskrækker.
Sidst Berta havde hvalpe, boede den ene hvalp lidt længe hos os, pga en
operation. Her var tendensen klart at hun foretrak Berta og vi skulle godt
nok kæmpe for at gøre os interessante Hvalpen var Bertas spitting image
og hendes trofaste skygge!

Så tak fordi I deler erfaringer og holdninger endnu en gang - jeg følger dem
i hvert fald.

- Winnie

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 19-08-06 15:23

"Winnie Schildknecht" <winnie@schildknecht.123dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ikke forstået sådan at det afskrækker.

> Så tak fordi I deler erfaringer og holdninger endnu en gang - jeg følger

Hej Winnie

Jeg fik hund nr. 2 (også en lab.tæve), da den første var 2 år, og den lille
lærte lynhurtigt alle de praktiske ting af den store (blandt andet havde det
i sin tid kostet en hel pose tørsild at lære den ældste at hoppe ud af den
selvlukkende låge til hundegården, og ikke mindst ind igen, hvorimod nr. 2
bare gjorde lige som den ældste), og bortset fra, at nr. 2 i en meget lang
periode var billigt til salg, fordi hun havde destruktive tendenser
(paneler, tapet, sko, telefonledninger, biblioteksbøger og meget meget
mere), så er hun helt klart den, der er mest fikseret på mig og den, der
først og lynhurtigt finder mig, hvis jeg på lufteturen gemmer mig bag et
træ.
Jeg har naturligvis også gået til lydighedstræning og taget "kørekort til
hund" med den yngste, der da også idag, hvor de er 6 og 4 år, er den mest
lydige af de to. Jeg tror derfor, at hund nr. 2 skelner mellem forholdet til
den ældre hund og til ejeren.
Held og lykke med endnu en hund, når I engang har besluttet jer for racen.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 19-08-06 23:19

"Anelise Schou Nielsen" <nilleslyst@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til den ældre hund og til ejeren.
> Held og lykke med endnu en hund, når I engang har besluttet jer for racen.

Tak for din beretning, der på ingen måder er afskrækkende. Sådan håber jeg
også det bliver for os

- Winnie

Fra : Leyna

Dato : 19-08-06 15:26

On Sat, 19 Aug 2006 15:07:44 +0200, "Winnie Schildknecht"
<winnie@schildknecht.123dk> wrote:

> [...]
>nok kæmpe for at gøre os interessante Hvalpen var Bertas spitting image

Lidt sjovt, for det har jeg slet ikke oplevet med Vaks og Hans, men de
er jo så heller ikke i familie på nogen måder.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 19-08-06 23:25

> Lidt sjovt, for det har jeg slet ikke oplevet med Vaks og Hans, men de
> er jo så heller ikke i familie på nogen måder.

Det kan da godt være at det faktum, at det var mor og datter, havde en del
at sige.
Selv om det var møgirriterende at den lille ikke hørte efter, var det et
ganske skønt syn, når hun benede lige i hælene af sin mor. Omvendt så fulgte
hun jo også pænt efter når Berta blev bedt om det ene eller andet - det var
bare os mennesker hun ikke rigtig gad. Hun var nu også en ganske bestemt
lille én og det skulle hun efter sigende stadig være

- Winnie