Erfaring med 2 hvalpe på samme tid?
Fra : Betina & Charlotte

Dato : 02-08-06 22:42

Hej med jer.

Er der nogen der har erfaring med det at anskaffe sig 2 hvalpe på samme tid?

Sagen er den at vi (min familie: 2 voksne + 4 børn) bor sammen med min
svigermor som lige har købt en hund som hun skal hente om 2 uger. Samme
sted/kennel forelskede jeg mig i en hvalp fra et andet kuld, og da vi gerne
vil have hund, har vi nu diskuteret om det er klogt at anskaffe sig 2 hvalpe
på samme tid. Svigermor har sin egen lejlighed i vores hus og kan således
lukke sin dør.

Er der noget man skal "passe på"/tænke særligt på?
Vil de have glæde af hinanden eller lærer de bare hinanden unoder?
Kan det være 2 hanhunde eller er det bedre med en af hvert køn?

Mvh
Charlotte (nyforelsket)

Fra : makkerlone

Dato : 03-08-06 07:43

Hej Charlotte

Åh, den var svær.

Hvis din svigermor har egen lejlighed, og I begge har god erfaring med
hunde, så ser jeg ikke noget problem i at have 2 hvalpe på samme tid.

Men ... hvalpene kan lære hinanden unoder, ja. Og jeg har set
eksempler på, at de kan være svære at opdrage, fordi de hellere vil
lege med hinanden.

Hvis du beslutter dig for en hvalp fra kuldet, vil jeg nok vælge en
fra samme køn. Ved valg af hver sit køn, vil det være så
ærgerligt, hvis de en dag kom til at parre sig i et ubevogtet
øjeblik.

Til slut vil jeg nok sige til dig, at du skal vente 1 år inden du
anskaffer dig en hund. Det er det letteste for alle parter, og det kan
jo være, at det er en helt anden race, du egentlig ønsker dig.

Jeg har ALTID haft minimum 1 år mellem mine hunde for at undgå
magtkampe/rangstigekampe.

K.h. Lone Sommer
Opdrætter og indehaver af 4 hunde

Fra : qfha

Dato : 03-08-06 08:03

makkerlone skrev:

> [...]
> jo være, at det er en helt anden race, du egentlig ønsker dig.
>
> Jeg har ALTID haft minimum 1 år mellem mine hunde for at undgå

-------

Jeg er helt enig. To hvalpe på samme tid skal man kun få, hvis man
har ekstra mange ressourser til hvalpene, således man kan træne dem
hver især. De bliver langt sværere at opdrage når de er to, for de
skaber deres egen verden. Så kan I styre jer, så vent minimum et år
med at få den anden. Det vil I få meget mere ud af.

mvh
qfha

Som har prøvet både den ene og den anden model.

Fra : pwh

Dato : 03-08-06 08:15

> mvh
> qfha
>
> Som har prøvet både den ene og den anden model.

Hvad siger din mand til det

/Jens