Dogstop
Fra : Kim2000

Dato : 01-08-06 22:07

Da jeg jo dels kan forstå det er ulovligt (hvilket lyder mærkeligt, når det
sælges i en dyrebutik på hovedgaden i en større provinsby), dels har en del
herinde en lang række bekymringer omkring brugen af det. Derfor vil jeg her
i gruppen fortælle lidt om hvordan man bruger (vi bruger) det.

Vi modtog det om mandagen, kontrollede om det virkede og om alting var med,
derefter havde vi et besøg af en hundetræner om eftermiddagen.

Han snakkede med Molly og mente at hunden var en harmonisk glad hund, men
også legesyg og meget inteligent hund og at det formentlig var derfor den
smuttede. Det med snoren kunne han godt forstå den ikke brød sig om fortalte
han, det var noget med at den altid havde lært den skulle være lydig når den
var i snor, og at den brugte mange kræfter på at gå pænt, og følge lederen,
mens den var i snor. I snor uden leder duede ikke, det blev den kun
frusteret over.

Tilbage til hegnet.

Ifølge ham er den klassiske fejl følgende: Man graver hegnet ned, giver den
halsbåndet på og så støder den sig ellers indtil den har fattet budskabet.
Man fik oftest en bange hund ud af det, der absolut ikke kunne lide haven,
nogle hunde forstod heller aldrig rigtig at forbinde hyletonen med at skynde
sig væk. Derfor tjekkede han også om hunden overhovedet kunne høre tonen for
ellers skulle vi helt droppe det.

Han har vist os en lang række øvelser som vi skal bruge.

Hegnet er som bekendt gravet ned, rundt omkring er der så sat små flag op,
nu skal Molly lære at flagene er en grænse, dels ved at hun kan se flagene,
dels ved at der kommer en TONE når hun kommer i nærheden af grænsen, så skal
hun lære at trække væk, kun hvis hun bliver ved grænsen i mere end 10
sekunder kommer der et stød (eller krydser den)

Han lagde hårdt ud ved at sætte den på mindste styrke (der er 12 styrker og
han satte den på 3, som han mente var fint for en hund af vores størrelse)
og tage den i hånden (altså halsbåndet), mens han gik hen til grænsen,
derefter var det vi andres tur, hvis vi ikke gjorde det gad han ikke hjælpe.
Så det gjorde vi så og av, men heller ikke mere end av. Lidt som at blive
bidt af en hestebremse eller noget lign, det værste var så sandelig lyden og
så ved man det kommer lidt efter

Derefter skruede vi plasticdupper på, så hun ikke kan få stød. Derefter var
det ellers hård træning (4x10 minutter), hen til hegnet, biiip og så løbe
væk, hver gang med masser af ros. 4. gang (øvelse) løb hun selv væk og
masser af ros for det.

Det skal vi så fortsætte med mindst 2-3 dage mere. Derefter skal hun lære at
selvom kæresten går, så skal hun (og jeg der har hende i snor) skal blive
bag "hegnet", hun skal lære at blive fristet uden at løbe udenfor, altsammen
gennem 4x10 minutter hver eneste dag de næste 2-3 uger. I løbet af weekenden
kan vi så begynde at træne de samme øvelser denne gang uden hun har snor på.
Først efter 2-3 uger kommer der elektroder på så det kan gøre avs, når hun
bliver fristet over evne. Ifølge hundetræneren vil det formentlig ske 2-3
gange i løbet af uge 4, derefter vil hegnet formentlig kun blive brugt 2-3
gange om året. Det var i hvert fald hans erfaring.

Så dem der tror man bare køber hegnet, smider det i jorden og så er alt
klaret tager helt fejl, det er i hvert fald ikke den måde det er ment på og
det er ikke den måde det bør bruges på. Vi brugte 4 timer på at grave det
ned (ca. 140 m) og øvelsestiden bliver vel i nærheden af 15-20 timer før
resultatet er optimalt. Og så er pungen forresten lettet for mindst 2600
kroner.....

mvh
Kim

Fra : Søren LH

Dato : 01-08-06 23:47

Kim2000 skrev:

> [...]
> bidt af en hestebremse eller noget lign, det værste var så sandelig lyden og

I havde selvfølgelig bare fødder i dugvådt græs, ligesom vovse.

Mvh
Søren

Fra : JBH

Dato : 02-08-06 02:21

"Søren LH" <slh@city.dk> skrev i en meddelelse

Kim2000 skrev:

> [...]
og
> så ved man det kommer lidt efter

I havde selvfølgelig bare fødder i dugvådt græs, ligesom vovse.

Ahva.. Det er ikke et elektrisk ko-hegn som skal have jordforbindelse..
Men bliver pelsen våd, kan det da godt være det zapper lidt mere på halsen.

Du kan læse lidt om det her:

http://www.radiofence.com/services/go-electric-dog-fence.htm

(og så er det vist ikke lovligt at bruge i Dk.)

Mvh
JBH

Fra : Kimmi

Dato : 02-08-06 13:36

"Søren LH" <slh@city.dk> wrote in message

I havde selvfølgelig bare fødder i dugvådt græs, ligesom vovse.
Mvh
Søren

Og hvor vil du hen med den replik! Dugvådt græs bare fødder, lige som
vovse.........Og hvad så!
mvh
Kimmi

Fra : Kim2000

Dato : 02-08-06 16:09

Kim2000 skrev:

> [...]
> og
> så ved man det kommer lidt efter

I havde selvfølgelig bare fødder i dugvådt græs, ligesom vovse.

---------

Tja Søren, hvis vovse blev kørt ned så ville du sikkert stå og råbe til mig
at jeg skulle have forhindret den i at løbe ud, når et 1,8 m hegn ikke er
nok til at holde den inde, så må vi jo prøve noget andet. Alternativer er at
stille den i snor, som den er meget ulykkelig over, alternativet er at holde
den inde, hvilket vil være helt skørt når man har 800 m2 have.

(og ja, vi stod i bare fødder og ja det havde regnet og hvis du ikke ved
hvad en hestebremse er, så er det noget der gør lidt mere ondt end at blive
stukket af en myg).

mvh
Kim

Fra : Anette

Dato : 02-08-06 00:42

Kim2000 wrote:
> Derfor vil jeg her i gruppen fortælle lidt om hvordan man bruger
> (vi bruger) det.

Hej Kim

Tak fordi du gider fortælle om det.
Umiddelbart kan jeg absolut ikke lide de hegn, men det glæder mig at I har
fat i en god hundetræner og at du "lyder" som om I vil tage jer tiden og
tålmodigheden til at få lært Molly at blive hjemme. Det er rigtig dejligt
Derudover bare en lille opfordring ... husk at lege med hende i haven. Det
skal jo være sjovt at være hjemme i haven hos jer...også selvom børnene
leger inde ved siden af.

Held og lykke med hende og projektet

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-08-06 14:13

Kim2000 wrote:
> [...]
> herinde en lang række bekymringer omkring brugen af det. Derfor vil jeg her
> i gruppen fortælle lidt om hvordan man bruger (vi bruger) det.

Jeg mener stadig ikke at det hører hjemme i hundetræning, men det
virker til at I har været heldige med hvem der har solgt jer det og at
vedkomne ved hvordan det skal bruges så man trods alt for gavn af det.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Kimmi

Dato : 03-08-06 13:07

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message

[...]

Det hører langt mere hjemme end en hundegård eller bur gør. Og nej! jeg tror
heller ikke at de har været heldige, de har vel nok bare sat sig selv lidt
ind i sagen og derved fundet den rette mand/kvinde eller firma til at løse
opgaven.
mvh
Kimmi

Fra : Søren LH

Dato : 02-08-06 15:58

Kimmi skrev:

> [...]
> Mvh
> Søren
>
> Og hvor vil du hen med den replik! Dugvådt græs bare fødder, lige som

Jeg vil derhen at hvis man har gummisåler på, som jo er isolerende,
går der en langt mindre strøm, ned med bare fødder. Min vovse har
aldrig isolerende gummisåler.

Der går også en mindre strøm i tilfælde af gennemtør bund end
regn- eller dugvåd bund.

Mvh
Søren

Fra : driver

Dato : 02-08-06 16:47

[...]

Hej Søren.
Sæt dig ind i teknikken inden du kommer med dine kommentarer.
Der er ingen jordforbindelse i systemet, så for den sags skyld kan du stå i
vand til navlen uden det på nogen måde påvirker styrken i stødet.
mvh
driver

Fra : driver

Dato : 02-08-06 16:42

Det er en fornuftig fremgangsmåde at beskytte sin hund på. Det er ganske
vist ikke lovligt, men det er jo heller ikke lovligt at give sit barn et
klap bagi. Begge dele kan være en såre nyttig måde i en given situation.
mvh
driver

Fra : Søren LH

Dato : 02-08-06 18:34

driver skrev:

> [...]
> Der er ingen jordforbindelse i systemet, så for den sags skyld kan du stå i
> vand til navlen uden det på nogen måde påvirker styrken i stødet.

Sorry, i mit hovede var det et elektrisk hegn. En tanketorsk
selvfølgelig. Beklager.

Fra : Winther

Dato : 03-08-06 14:23

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> Da jeg jo dels kan forstå det er ulovligt (hvilket lyder mærkeligt, når
> det sælges i en dyrebutik på hovedgaden i en større provinsby)

Det må bruges til alle andre dyr end hunde, derfor er det lovligt at
sælge...