Ny hund i familien.
Fra : Bjarne K.

Dato : 31-07-06 14:51

En lang historie:

Vi fik vores nye lab hanhund den 7.7 og den er omkring en 12 uger nu. Det er
en rigtig lille krudtugle som er super sød, men også lidt af en pestilens
nogle gange. Måske er der nogen der har væres samme tur igennem og kan komme
med nogle gode råd til understående problemer.

1. Vores gamle hanhund (også lab) på 2 år, er noget beklemt ved den nye.
I starten gik den mest sin vej når den lille var i nærheden. Den gamle har
fået ekstra special særbehandling, men er endnu lidt misundelig og leger
ikke rigtig med den lille. Den kan især ikke lide at den lille hopper og og
vil slikke den på munden (vel sagtens et instinkt)
De sover som regel hver for sig, og den gamle går ret hurtigt når den nye
går hen og putter sig op af den.

Nu var planen jo at de skulle være legekammerater og have det godt med
hinanden, så er der nogen der har et bud på om det nok skal komme af sig
selv eller om vi kan gøre noget..

2. Den lille er på det sidste blevet enorm fræk overfor den gamle. Jeg
har for at få rangordenen lidt på plads laden den store kanøfle den lille
(slet ikke så hårdt som det lyder), og den lille overgiver sig da også ret
hurtigt (ligger sig på ryggen), bare for at fare op i hovedet på den gamle 2
sekunder efter. Nu er planen så at jeg vil skifte taktik, og simpelt hen
stoppe "legen" hvergang de går igang.
Er der nogen der kan sige om det er det rigtige eller om jeg bare skal lade
dem finde ud af det selv.

Der har været nogle få sjove momenter, F.eks da jeg ville lære den lille at
laden den andens madskål være i fred, ved at sige nej og puffe den over til
sin egen skål., og den store så tog en mundfuld mad og gik over og lagde
foran den lille.
Den store går også hen og ligger bamser foran den lille når den sover, og de
går også sammen ned og svømmer i vore dam og jager kattene o.s.v.

Bjarne K.

Fra : qfha

Dato : 31-07-06 16:28

Det er ikke nemt at være "storbror".

Det du beskriver er helt almindeligt, jeg kan bestemt genkende meget af
det. Først og fremmest har voksne hunde en engels tålmodighed overfor
hvalpe, som kan være ekstremt frække. Den voksne hund kan synes den
unge er rædselsfuld, og man kan se det på den. Det er helt ok.
Om de blive venner, det vil tiden vise, men mon ikke. Hanhunde er
normalt glade for selskab af samme køn. Du kan dog aldrig være sikker
på, at kemien er i orden, men det kan du jo ikke gøre noget ved. Lad
dem stort set selv finde ud af det, men giv den store mulighed for at
fortrækken hen, hvor der er fred.
Jeg synes det lyder som om du gør det rigtige. Så held og lykke med
dem.

mvh
qfha

Fra : mcloud

Dato : 31-07-06 16:59

Hej

Lad dem selv klare deres hakkeorden og skrid kun ind hvis det bliver
nødvendigt.
Det ser ud til at de klarer den fint -de skal jo først vende sig til
hinanden.

mvh mcloud
Tidligere hundefører og hunde ejer i 25 år.

Fra : pwh

Dato : 01-08-06 21:09

mcloud wrote:
> Hej
> Det ser ud til at de klarer den fint -de skal jo først vende sig til
> hinanden.

Det vil jeg tilslutte mig, det lyder som om at det udvikler sig helt fint.
Jeg fik selv en tævehvalp (Lab/Rotte) til min hanhund (Lab/Schæfer)
for 2 år tilbage.
Det første møde mellem dem var agrassivt fra tævehvalpens side,
hun har sikkert været utryg ved det store høvede
Men allerede dag 2 rendte de fint rundt og legede sammen
så godt det nu kunne lade sig gører med den størrelsesforskel..

Jeg gjorde så bevidst fra start af det at jeg forfordelte min voksne hanhund,
altså på den måde at han blev fodret først, fik først halsbånd på, osv, osv.

Da Angel så var blevet ca 1 år gl holdt jeg efterhånden op med det,
men idag hænger det da stadig ved, Angel vil simpelthen ikke have et kødben
før Tyson har valgt først.
Ikke sådan at forstå at hun er nederst, det er hun alt for skrap til nu,
men hun har accepteret at Tyson har nogle få rettigheder som hun ikke har.

Jeg mener godt man et stykke hen af vejen kan styrer hakkeordenen,
og i min hundeverden er det den ældste der er i toppen (efter mig)

/Jens

Fra : Bjarne K.

Dato : 02-08-06 09:42

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:syOzg.64$DU6.6@news.get2net.dk...
> [...]
> Men allerede dag 2 rendte de fint rundt og legede sammen
> så godt det nu kunne lade sig gører med den størrelsesforskel..

De er faktisk begyndt at lege ldt mere sammen efter jeg skrev det første
brev, så det går da fremad, bare på et par dage.

> Jeg gjorde så bevidst fra start af det at jeg forfordelte min voksne
> hanhund,
> altså på den måde at han blev fodret først, fik først halsbånd på, osv,
> osv.

Ditto. (jeg tager ham også med i bilen ud og handle o.s.v, så han lige får
et frikvarter fra den lille plageånd)

> Jeg mener godt man et stykke hen af vejen kan styrer hakkeordenen,
> og i min hundeverden er det den ældste der er i toppen (efter mig)

Ditto. Har dog hørt om flere der blev nødt til at kupere "die nüsse" på
begge hunde, når den yngste hund når en vis alder. Håber at jeg kan undgå
det ved at have styr på tingene fra starten af. (sikkert mest p.g.a mig
selv. Jeg får en mærkelig fornemmelse i mellemgulvet bare ved at tænke på
det )

Bjarne K.

Fra : pwh

Dato : 02-08-06 10:14

> De er faktisk begyndt at lege ldt mere sammen efter jeg skrev det
> første brev, så det går da fremad, bare på et par dage.

Det lyder godt, det er bare herligt at se sine hunde lege godt sammen

> Ditto. (jeg tager ham også med i bilen ud og handle o.s.v, så han
> lige får et frikvarter fra den lille plageånd)

Jeg gav så ikke Tyson nogle frikvarter fra Angel, men hun har også
altid været en rolig hund af natur, så hun var ikke belastende for Tyson.

> [...]
> kan undgå det ved at have styr på tingene fra starten af. (sikkert
> mest p.g.a mig selv. Jeg får en mærkelig fornemmelse i mellemgulvet

Det var også en af grundene til at jeg tog en Tæve, jeg vurderede ud fra
hvad jeg kunne finde ud af at der var mindst chanche for konflikter.
Men det var så også ud fra at Tyson altid har leget bedst med tæver,
og at jeg gerne ville prøve at have en hund af det smukke køn

Mht kastrering er det i mine øjne noget pjat at se det ud fra hvordan
men selv ville opleve det. Din hund aner ikke at den er blevet kastreret
når den vågner efter narkosen, jeg fik Tyson kastreret da jeg skulle have
Angel, og hun blev stereliceret da hun havde haft sin første løbetid.

Hvis du ikke har set mine hunde før, er der nogle billeder her
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11569
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=11568

/Jens

Fra : Bjarne K.

Dato : 02-08-06 10:39

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:W1_zg.19$6a2.2@news.get2net.dk...

> [...]
> Angel, og hun blev stereliceret da hun havde haft sin første løbetid.
>
> Hvis du ikke har set mine hunde før, er der nogle billeder her

Ja selvf. er det noget pjat,. Har forøvrigt læst en eller anden
hundepsykolog skrive et eller andet med at en hanhund aldrig vil få et
optimalt liv i flokken/familien med mindre den blev kastreret. (Men der er
jo som sagt lige så mange eksperter som der er hundeejere (siger min dyrlæg)

Jo, jeg kender godt Angel og Tyson, sådan virtuelt, og der ryger da også
lige en virutel krammer afsted til dem begge. (Selvom de fleste hunde jeg
kender ikke kan li at få en rigtig krammer)

Bjarne K.

Fra : pwh

Dato : 02-08-06 11:48

> Jo, jeg kender godt Angel og Tyson, sådan virtuelt, og der ryger da
> også lige en virutel krammer afsted til dem begge. (Selvom de fleste
> hunde jeg kender ikke kan li at få en rigtig krammer)

Angel elsker skam en god krammer

/Jens

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 31-07-06 17:33

Jeg synes det lyder helt normalt.

De "store" er som regel ikke ret begejstrede i starten, men normalt så
vænner de sig til det og oftest ender de også med at blive gode venner.

Jeg synes det lyder rigtig fornuftigt sådan som du gør det, så jeg ville
blot give det tid.

Mine labber har dog været af forskelligt køn, men indkøringsfasen har altid
været præcis som du beskriver det og efter et par måneder har de være stort
set uadskillelige.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Fra : Bjarne K.

Dato : 01-08-06 08:42

"Bjarne K." <nej@niet.ne> wrote in message
> En lang historie:

Tak til alle for gode svar. Det er rart at få bekræftet at man har valgt den
rigtige linie.

Lige et par kommentare til det i har skrevet..

> qfha
> Det du beskriver er helt almindeligt, jeg kan bestemt genkende meget af
> det. Først og fremmest har voksne hunde en engels tålmodighed overfor
> hvalpe, som kan være ekstremt frække

Ja mon ikke. Den lille forsøger altid at snuppe kødben, bamser og den stores
kurv, og det lykkes næste altid. Den store giver bare op. Det er kun når den
lille hopper op og vil bide, at den store skælder ud.

>qfha
> Lad dem stort set selv finde ud af det, men giv den store mulighed for at
> fortrækken hen, hvor der er fred.

Det store luskede i starten ud i bilen og sov der, men nu er den lille
blevet så stor, at den også kan hoppe derop. (døren står altid åben når
vejret er til det, fordi det er den stores ynglings soveplads.). Nu har den
sin rigmeligt høje sofa tilbage, og ellers går den en tur, når den vil
slippe for den lille.

> Lad dem selv klare deres hakkeorden og skrid kun ind hvis det bliver
> nødvendigt.

Ok. Var bare lidt usikker på om jeg skulle gribe ind, når det jo ser ud til
at den bette ikke lader sig afskrække, og bare fortsætter med sit bideri.

> Camilla
> De "store" er som regel ikke ret begejstrede i starten, men normalt så
> vænner de sig til det og oftest ender de også med at blive gode venner

Jeg håber og tror også at det ender sådan.

Igen tak for alle svar

Bjarne K.

Fra : ST

Dato : 04-08-06 22:52

> [...]
> Den store går også hen og ligger bamser foran den lille når den sover, og
> de går også sammen ned og svømmer i vore dam og jager kattene o.s.v.

Vi fik 24/5 en ny rottweilerdame - 8 uger gammel, som bor sammen med vores
snart 4- årige D/S hanhund. Han er en lidt kompliceret omplaceret hund som
vi fik for 3 år siden, og som har været gennem en alvorlig operation for 1
år siden. ( 11.000 kr. - så husk sygeforsikring!)

De første 3 dage var han meget reserveret, men da jeg satte mig ned på
græsplænen og indbød til leg med et enormt "knudetov" (arv fra en nu afdød
rottweilerdame) så fandt de to ud af at trække tov - siden har det bare
været sjov og ballade. Når der opstår en situation hvor vi har hvalpen i
fokus, er den lille han kvik til at komme med deres fælles legetøj for at
aflede vores opmærksomhed fra hende, tja - hans hjerne fejler ike noget.

Netop i aften har vi haft tordenvejr, hvilket gør, at vores lille hanhund
ryster over det hele, og som gør, at vi må begrænse hvalpens adfærd ,
besynderligt nok lagde hun sig herefter helt tæt på ham og nussede ham i
hoved og på poterne - så her har vi det helt fint med at have 2 hunde, Nu
har vi netop en megastor tævehvalp og en lillebitte D/S han, men vi fik da
en verbal skideballe fra hannen da vi for et par dage siden "forklarede"
hvalpen, at vi selv var i stand til både at plukke blomster og beskære vores
rhododendron!

Lige en kommentar som jeg fik af en nabo da vi for første gang gik tur med
vores nye lille hvalp: Har I nu 2 hunde! - Ja det har vi - har du ikke
3 børn! (har selv 1 styks. barn - skal snart være mormor) - men alligevel!.
hilsen Susanne

Fra : Bjarne K.

Dato : 05-08-06 20:12

"ST" <threms@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> aflede vores opmærksomhed fra hende, tja - hans hjerne fejler ike noget.

Vores lille (den yngste) har efterhånden også charmeret sig ind på den store
(dem ældste) (lige omvendt af jerers)
Alt vores frygt for hvordan det skulle gå, ligger ude i skraldespanden. De
har det efterhånden så godt sammen som jeg havde håbet.

> [...]
> besynderligt nok lagde hun sig herefter helt tæt på ham og nussede ham i
> hoved og på poterne - så her har vi det helt fint med at have 2 hunde,

Jeg ved ikke om vi har været heldige eller har gjort det rigtige. Vi går en
tur hver gang det er tordenvejr og lejer med børnene, som om intet var
hendt.Så pt er ingen bange for torden, og den gamle har været med ude og se
på 2 nytårsaftener kl 12 uden problemer.
(skal siges vi bord uden for byen )

> [...]

> vores nye lille hvalp: Har I nu 2 hunde! - Ja det har vi - har du
> ikke 3 børn! (har selv 1 styks. barn - skal snart være mormor) - men

Tillykke med det kommende barnebarn. Vi har ingen rigtige børn, og

Bjarne K.

Fra : Bjarne K.

Dato : 05-08-06 20:24

Sorry glemte vist at klippe lidt