Min hund er for lille
Fra : Anton

Dato : 30-07-06 11:25

Hej
Jeg købte en hund sidste år i juni (Collietæve).
Nu skulle den så være udvokset, men jeg syntes godt nok den er noget
klejn i det. Dyrlægen siger den er cirka 8 cm. for lille.
Hvad skal jeg gøre?
Hunden vil jeg selvfølgelig beholde, men jeg
troede at man med en stambog var sikret en hund indenfor en vis standard.

mvh
Anton

Fra : Kim H.

Dato : 30-07-06 13:23

"Anton" <anton_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg købte en hund sidste år i juni (Collietæve).
> Nu skulle den så være udvokset, men jeg syntes godt nok den er noget
> klejn i det. Dyrlægen siger den er cirka 8 cm. for lille.

Tjek den op imod FCI standarden, og se om den rent faktisk er for lille,
eller din dyrlæge tager fejl, for 8 cm. lyder af meget.

> Hvad skal jeg gøre?

Prøv at se hvilke garantier du har fået fra kennelen da du købte den, det
kan jo være, om ikke andet, at du kan få refunderet noget af prisen, hvis
hunden er "helt ved siden af"

> Hunden vil jeg selvfølgelig beholde, men jeg
> troede at man med en stambog var sikret en hund indenfor en vis standard.

Hvilke stambog er der tale om (DKK eller?)

Kim

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 30-07-06 13:26

> [...]
> Hunden vil jeg selvfølgelig beholde, men jeg
> troede at man med en stambog var sikret en hund indenfor en vis standard.

Har du prøvet at udstille hende?

mvh. marie

Fra : Kim Christensen

Dato : 30-07-06 16:45

Anton wrote:
> Hej
> Jeg købte en hund sidste år i juni (Collietæve).
> Nu skulle den så være udvokset, men jeg syntes godt nok den er noget
> klejn i det. Dyrlægen siger den er cirka 8 cm. for lille.

Min "lille" hund, en spinone var også for lille da han var ca 1 år
gammel. men han fortsatte bare med at vokse lidt endnu, og er nu helt
som han skal være.
Jeg kender ikke specifikt meget til collier, men mener at de også er
langsomt udviklede.
Hvad er hendes skulderhøjde nu?
Har hendes fysiske ufvikling stået stille i nogen tid?
Har hun haft sin første løbetid?

Hilsen Kim

Fra : jopa

Dato : 31-07-06 09:45

Anton skriblede bla:
> [...]
> Hvad skal jeg gøre?
> Hunden vil jeg selvfølgelig beholde, men jeg
> troede at man med en stambog var sikret en hund indenfor en vis
Min er for stor
Det er som med mennesker.
Husk hvis den kun er 1 år kan den vokse et par cm mere inden den er
fuldvoksen.

ps: foder kan have stor betydning også

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 31-07-06 13:04

jopa wrote:

> Min er for stor

Hmmm. Jeg kan se at du dyrker cykesport. Det er vel ikke sådan at Milo
kan have snuppet noget som var beregnet til give større topfart på
cyklen?
Der har jo været så meget snak om Tour de Trance og alt sådan noget.
21 gear, titaniumfælge, direkte indsprøjtning og den slags.
Kan det tænkes at Milo går på bordet? I den ende er han jo høj nok!
=)>

Hilsen Kim

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 31-07-06 13:10

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> skrev i en meddelelse

jopa wrote:

> [...]

21 gear, titaniumfælge, direkte indsprøjtning og den slags.
Kan det tænkes at Milo går på bordet? I den ende er han jo høj nok!

---------------

LOL!!!!
milo knaldet for doping, den må være lige til E.B..

mvh. marie

Fra : jopa

Dato : 31-07-06 13:13

Torben og Marie-louise Ager skriblede bla:

> LOL!!!!
> milo knaldet for doping, den må være lige til E.B..

Ja han er nok det man i dopingkredse vil kalde for en testetoronbombe
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 31-07-06 13:10

Kim Christensen skriblede bla:

> Hmmm. Jeg kan se at du dyrker cykesport. Det er vel ikke sådan at Milo
> kan have snuppet noget som var beregnet til give større topfart på
> cyklen?

Min hund er velopdragen og selv om den kan støtte hovedet på spisebordet har
den 7 9 13 aldrig snuppet noget

Ingen tvivl om foderets værdi når man snakker vækst.
Dårlig fodring kan resultere i små hunde og omvendt.
Milo har nok fået lige rigeligt da han var hvalp.

Jeg vil sgu ikke dele ud af min doping det er for dyrt

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : qfha

Dato : 31-07-06 16:44

> troede at man med en stambog var sikret en hund indenfor en vis standard.

Hvis den har en DKK stambog burde den også ligne den standard, som er
gældende. Men det er jo levende materiel vi har med at gøre, og
naturen kan være forunderlig, og giver os også hunde i mange
variationer. Tag f.eks racen labrador, her er det blevet så
almindelig, at mange hunde ikke lever op til højde og fylde
standarden, at man faktisk er begyndt at avle den type (formel1) i
forventng til, at disse pga. den kleine udgave også kan bevæge sig
hurtigt. At den teori så heller ikke holder, tja hvad har man så
tilbage?

Årsagen til netop din hund ikke opfylder størrelseskravet kan findes
i generne, altså at forældredyrene heller ikke var store eller den
kan findes i hundes opvækst, at den ikke har haft optimale
fodervilkår.

Hvis du havde tænkt dig at udstille og avle med den er det
selvfølgelig ærgerligt, men eller betyder det vel egentlig ikke
noget.

mvh
qfha

Fra : R. Ilsøe

Dato : 01-08-06 08:23

> [...]
> forventng til, at disse pga. den kleine udgave også kan bevæge sig
> hurtigt. At den teori så heller ikke holder, tja hvad har man så

Hovsa, du glemte vist lige at få factsene i orden der...!

Meget meget kort fortalt:
Betegnelsen F1 dækker over Field Trial linierne som blev importeret fra UK
for flere år siden. Hunde der bærer disse linier er altså en F1 labrador.
Betegnelsen har intet at gøre med hundens højde og drøjde! At mange så mener
det er en fejl!
Feks når der sælges "Labrador F1 hvalpe - ægte uden stamtavle" kan hvalpene
altså IMO ikke kaldes F1 (Eller Field Trial som jeg foretrækker at falde
det) de folk ofte ikke aner hvilken hunde der ligger ud i linierne og endnu
mindre ved hvilken hunde det er der er de importerede FT hunde.

--
MvH
Rinnie Ilsøe

Fra : R. Ilsøe

Dato : 01-08-06 08:25

"Anton" <anton_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> troede at man med en stambog var sikret en hund indenfor en vis standard.

Det er man for det meste også, men 2 sunde, raske mennesker af normal højde
og drøjde er heller ikke sikret ikke at føde et mentalt eller fysisk
handicappet barn.

--
MvH
Rinnie Ilsøe

Fra : qfha

Dato : 01-08-06 22:34

R. Ilsøe skrev:

> [...]
> Rinnie Ilsøe

>Betegnelsen F1 dækker over Field Trial linierne som blev importeret fra UK

Næh.... det er kun FT, betegnelsen F1 er ren hjemmebryg.

mvh
qfha

Fra : R. Ilsøe

Dato : 02-08-06 07:01

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Næh.... det er kun FT, betegnelsen F1 er ren hjemmebryg.

Læs dog hvad jeg skriver!

--
MvH
Rinnie Ilsøe