Forskellen mellem Basenji og D/S gårdhund ~
Fra : Ukendt

Dato : 29-07-06 08:05

Hej Gruppe

Hvor stor forskel er der på Basenji og D/S gårdhund? Både i væsen og behov.
Hvis en familie på 4, 2 voksne og 2 børn omkring de 5-6 år ønsker, at
anskaffe sig deres første hund, hvilken en af disse 2 racer ville I så
anbefale? Ville I anbefale den ene frem for den anden? i så fald hvorfor?

Vores mål med, at anskaffe os hund er at få en kælepotte. Vi er faldet for
disse 2 racer, både pga udseendet og pga deres størrelse. Den skal kunne
være i en transportkasse, uden at fylde hele bilen.

Den skal kunne være sammen med ungerne og tåle, at der kan forekomme vild
leg uden at det skal tricke den af. Med vild leg mener jeg, at børnene jo
leger fangeleg osv med hinanden i vores have.
Selvfølgelig må hunden gerne løbe med, men den skal ikke have et voldsomt
temperament, hvis I forstår hvad jeg mener.

Vi her hjemme er ikke til store hunde. Manden vil gerne have en labrador
eller en golden, jeg vil have en mindre og derfor er vi kommet frem til de
her 2 hunde.
D/S gårdhund fordi den er lille og kvik, basenji fordi den er flot og lille.

Vi agter at gå til hundetræning med hunden vi anskaffer os. Om det bliver
til mere end det, det må tiden vise. Børnene skal drages ind i denne træning
så godt som det nu kan lade sig gøre.

Hvad har I af for og imod ved disse 2 racer?

På forhånd tak

H.

Fra : Holm

Dato : 29-07-06 09:20

"Alemat" <tuttifrutti> skrev i en meddelelse
> [...]
> anbefale? Ville I anbefale den ene frem for den anden? i så fald hvorfor?
>
> Vores mål med, at anskaffe os hund er at få en kælepotte.

(Klip)

Hej

Hvad ligger der i ordet "kælepotte"?
Hvis man gerne vil have en hund som knytter sig meget til familien, ville
jeg ikke vælge nogen af de to racer.
Begge hunde er ret selvstændige, og arbejder gerne på egen hånd.
Om Basenjien ved jeg ar den er en "primitiv" afrikansk hund som primært blev
brugt til jagt. Den gør ikke, men klynker og hyler. Hunden er venlig men kan
have en tendens til at strejfe.
Dansk svensk gårdhund blev oprindelig brugt som gård, vagt og selskabs hund.
Primært vil den jage mus og rotter.
Den er kvik og livlig.
Jeg kender en hel del hunde af denne race, og ved at de kan være meget
egenrådige og noget svære at træne. De går ofte deres egne veje, men der er
stor forskel på dem individuelt.

Der vil altid være forskel på individerne, så man kan jo let få en virkelig
skøn lille hund uanset race, eller ende op med et lille monster uanset hvad
man vælger.
Det er vigtigt at træne hunden fra start, også selvom den "bare" skal være
familie hund, så får man ihvertfald et bedre udgangspunkt at starte fra.

Håber I finder den rigtige hund for jer.

Mange hilsner Holm

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 29-07-06 16:29

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad ligger der i ordet "kælepotte"?
> Hvis man gerne vil have en hund som knytter sig meget til familien, ville
> jeg ikke vælge nogen af de to racer.
> Begge hunde er ret selvstændige, og arbejder gerne på egen hånd.

Hej Holm.

Og det vil jeg så ikke give dig ret i. Jeg er ejer af en fantastisk
gårdhund, og han er absolut ikke selvstændig og arbejder på egen hånd, men
ikke nogen underdanig hund. Han elsker at stille os tilfreds herhjemme og
giver gerne en hjælpene pote med på vejen. Får han opgaver er han ellevild
med at løse dem, og det er alt lige fra at tage tøj ud af tørretumpleren til
at bære brød hjem fra bageren.
En gårdhund er en meget lærenem hund ( det er også dem de tit bruger i
cirkus ).

> Dansk svensk gårdhund blev oprindelig brugt som gård, vagt og selskabs
> hund.
> Primært vil den jage mus og rotter.
> Den er kvik og livlig.

Det er den, men den kan også være en rolig familie hund, og den elsker børn

> Jeg kender en hel del hunde af denne race, og ved at de kan være meget
> egenrådige og noget svære at træne.

Ikke gårdhunden, og det er ikke kun min jeg snakker om, kender efterhånden
mange gårdhunde og de er meget nemme at træne, og ikke specilt egenrådige.

Mange hilsner fra

Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-07-06 09:35

Alemat wrote:
> [...]
> denne træning så godt som det nu kan lade sig gøre.
>
> Hvad har I af for og imod ved disse 2 racer?

Hvis I har naboer med sarte ører, så er Basenjien et kanonvalg. Den kan
ikke gø

Med venlig hilsen

Tove :)

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 29-07-06 16:37

"Alemat" <tuttifrutti> skrev i en meddelelse
Hejsa

Jeg kender ikke særlig meget om Basenji, så den vil jeg undlade at udtale
mig om, men gårdhunden kender jeg en del til fordi jeg selv er ejer af en,
og kender mange andre gårdhunde

> [...]
> Hvis en familie på 4, 2 voksne og 2 børn omkring de 5-6 år ønsker, at
> anskaffe sig deres første hund, hvilken en af disse 2 racer ville I så

En gårdhund er en rigtig god familie hund der elsker børn.

> Vores mål med, at anskaffe os hund er at få en kælepotte.

Det får I i hvert fald i en gårdhund, og de elsker at sove under dynen hvis
man tillader det .

> Den skal kunne være i en transportkasse, uden at fylde hele bilen.

Det kan den også.

> Vi agter at gå til hundetræning med hunden vi anskaffer os. Om det bliver
> til mere end det, det må tiden vise. Børnene skal drages ind i denne
> træning så godt som det nu kan lade sig gøre.

Det er en rigtig god idé, og det glæder alle racer, alle har godt af
træning. I det gårdhunden er en aktiv hund kan agility også anbefales når
den er blevet ældre. En gårdhund er som sagt en aktiv hund, så den kræver
selvfølgelig en del motion.

Held og lykke med det.

Hvis i har lyst kan i kigge forbi min hjemmeside og se min Nicki

Knus Bolette
www.bolettes.dk

PS gårdhunden er perfekt som første gangs hund

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 29-07-06 16:46

> [...]
> træning så godt som det nu kan lade sig gøre.
>
> Hvad har I af for og imod ved disse 2 racer?

Hej H.
Jeg tror ikke, at en basenji er velegnet til en familie, der skal have hund
for første gang, den er ganske vist både flot og lille, men der er meget
"urhund" i den.
Du kan læse en masse om racen, og hvad den kræver af motion og mental
stimulation på
www.basenji.dk og www.rathje-basenji.dk

Held og lykke med at finde den helt rigtige race for jer.

Venlig hilsen, Anelise med to gule labradortæver

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-06 07:43

Tak for alle jeres svar.

Jeg hælder egentlig også mere til en D/S men vil ikke udelukke en Basenji
før vi er helt sikre i vores sag.
Det har ikke været mig muligt at finde ud af noget omkring D/S heldbred som
det har været med Basenjiens.
Er der nogen som ved, hvor jeg kan finde disse oplysninger på nettet?
Jeg har på et tidspunkt taget kontakt til en dyrlæge, der oplyste mig om at
D/S er den sundeste hunderace, da man ikke har fremavlet et specielt
udseende, men den "bare" er som den er.
Basenjien døjer/kan døje med Thyroidisme, øjensygdomme og HD.
Hundens helbred er også en stor faktor i vores valg.
Jeg ved godt, at køber man hunden ved en god opdrætter, forsikre mig sig
også en lille smule, imod disse race relaterede sygdomme.

Boette: Det er nogle super søde hunde du har, især Nicki tiltaler mig. Det
er også i den farve vi skal have, når vi engang skal finde det 5
familiemedlem og, hvis det bliver denne race

Jeg søger selv videre på disse racer, men det bliver jo nok en D/S i sidste
ende. Heldigvis er vores hundeplaner først om 2 år fren, da vores børn lige
skal blive lidt ældre. De er 3 og 2 nu.

H.

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 30-07-06 08:27

> Boette: Det er nogle super søde hunde du har, især Nicki tiltaler mig. Det
> er også i den farve vi skal have, når vi engang skal finde det 5
> familiemedlem og, hvis det bliver denne race

Tusinde tak skal du ha'. Vores hvalpe er jo kommet til at ligne deres mor

Dansk kennel klub har udgivet en bog om gårdhunden, lån den evt. på
biblioteket.

Held og lykke i jeres jagt på det 5 familiemedlem. Virkelig dejligt at se
nogen sætter sig så meget ind i det inden de anskaffer sig en hund hvilket
jeg mener er det rigtige, det er sådanne mennesker vi gerne vil sælge vores
hvalp til

Knus Bolette
www.bolettes.dk ( nu med hvalpe til salg )

Fra : Meroba

Dato : 04-08-06 21:41

Hej...

jeg vil som Bolette anbefale bogen om gårdhunden.......
ellers er det værd at kigger på dansk/svensk gårdhundklubs
hjemmeside.

jeg har selv en dejlig gårdhund på lige knap 1½ år,
og vil da absolut mene at en gårdhund, er til at træne..
gik på hvalpe hold i foråret og min lille hund kan da både trille
rundt og danse (hvad man så lige skal bruge det til)
nå men det er da til stor glæde for mine børn, sit dæk og indkald
klare en gårdhund da absolut også..
Agility begynder vi til i efteråret for der er altså en del energi i
sådan en størrelse

kælepot JA... min tæve er i alfald, skal gerne ligge og nusse i
sengen hvis hun kan få lov og smider jeg hende ud (hun sover under
dynen)
men ikke med min gode vilje, hun venter med at hoppe op til jeg sover
snu er de også!!!
nå men må hun ikke sove hos mig sover hun hos min datter
til stor tilfredshed fra begge parter.

og med børn ja det går det supergodt
jeg har som skrevet en datter på 6 og en søn på 4 og der er ingen
problemer
vi har dog indimellem børn hjemme (fra skole/børnehave) som er bange
for hunde
og til det formål vil det kunne anbefales et lade sine børn + andres
børn at se DKK´s DVD om "hund og børn" jeg finder den frem med
jævne mellemrum

for børnene skal kunne respektere at her i hytten er der hund..

eneste problem jeg rigtigt har er min hunds slikken/kyssen

Basenji kender jeg intet til ud over en gammel nabo havde en og ja den
er flot

pøj pøj med at finde den rette hunde race til jer.

MVH. Mette Pedersen
www.meroba.dk