Nøgleleg
Fra : Kim2000

Dato : 27-07-06 16:51

Hvordan lærer vi vores "Ratata" (=meget ukoncentreret hund) at finde nøgler
og den slags?

Jeg har ingen ide om hvordan jeg skal gribe det an, men det kunne da være
meget sjovt at hunden kan mere end bare at sidde

mvh
Kim

--
Her kan du finde blade, bøger og hæfter, noget skal du betale for, men det
meste er gratis.

Fra : Anette

Dato : 27-07-06 18:24

Kim2000 wrote:
> Hvordan lærer vi vores "Ratata" (=meget ukoncentreret hund) at finde
> nøgler og den slags?

Jeg bruger denne metode som start
http://www.netdyredoktor.dk/sw16926.asp

Og det er sjovt
Når man selv og hunden har fundet idéen, kan man selv udvikle videre til at
finde hvad som helst

/ Anette

Fra : Per, Odense

Dato : 28-07-06 22:59

I meddelelse: 44c8f724$0$13975$edfadb0f@dread15.news.tele.dk
skrev Anette bl.a. (kan være lidt forkortet) :

> [...]
> http://www.netdyredoktor.dk/sw16926.asp
>
> Og det er sjovt
> Når man selv og hunden har fundet idéen, kan man selv udvikle videre

Hej
Jeg er gået en lidt nemmere vej. (synes jeg selv)
Spredte lidt foderpiller over en kvadratmeter af græsplænen, kaldte hunden
hen og kørte hånden/fingrene gennem græsset og sagde "søg".
Efter få gange med den "øvelse" røg næsen i jorden ved ordet "søg".
De første gange gentages med noget spiseligt og så blev foderet udskiftet
med mine nøgler. Hunden stoppede op og undersøgte dem (de lugter bekendt).
Så er det bare at være i nærheden og rose/give godbid og hunden fatter
hurtigt at det giver bonus at finde nøglerne.
Så var det bare at koble "sit" og "hals" på når snuden fandt frem til
nøglerne og hun finder nu nøglerne og sætter sig og giver hals.
Det er naturligvis en god ide at dele øvelsen op for vores vedkommende tog
det vel ca. 14 dage før det var på plads det hele.
Hvis hunden er vant til klikkertræning kan det gå meget hurtigere. Det tog 5
minutter at få koblet "sit" og "hals" på med klikkeren.

--
MVH Per, Odense

Fra : Winther

Dato : 28-07-06 13:32

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har ingen ide om hvordan jeg skal gribe det an, men det kunne da være
> meget sjovt at hunden kan mere end bare at sidde

Hvilken hund har du?