Mere modstand mod TV2's "Hundeviskeren"
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 19-07-06 11:56

Hej med jer,

Med fare for at ligne en trold, våger jeg nu alligevel at stikke hovedet ud
ad busken og komme med et indlæg, der er myntet på de tudeprinsesser, som
tilsyneladende er imod fornuftig opdragelse af hunde.

Her i sommervarmen, hvor man ikke kan holde ud at sidde ude og stege i
solen, faldt jeg lige over en artikel, som jeg ikke kan undgå at komme med
et surt sommeropstød over.

Jydskevestkysten skriver i dag om en flok hundeejere, der har skrevet under
på, at TV2 skal fjerne "Hundeviskeren" fra deres kanal:
http://www.jv.dk/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060719/INDLAND/607180460/1012

Helt ærligt mand, hvor må nogle halvdumme mennesker dog godt nok sidde
derhjemme bag fjernsynene og kede sig, siden man kan fare op over en gut,
der opdrager problemhunde på helt igennem kendte og flittigt brugte metoder.

DKK skaber sig bl.a. over metoderne, og kalder direkte nogle af dem for
overgreb, og det selvom metoderne med kvæler/udstillingshalsbånd og lign.
bliver brugt, selv i DKK-regi.
Jeg læste i går i vores lokalavis et læserbrev fra vores lokale og
superdygtige hundeterapeut Lise Andersen, der beskrev metoderne i DKK ved
trænning og udstilling af hunde, hvor man rykkede i en line, der strammer
til om halsen, hvis ikke hunden næsten står på tæer med løftet snude og det
hele. Men Cesar Millan må åbenbart ikke gøre det på fjernsyn, uden at det er
overgreb... Bum bum, der er vist en forfinet, dobbeltmoralsk organisation,
der er lidt for hurtigt ude dér, hva'? :-/
De 3-4 udsendelser, jeg har set med Cesar Millan, har IMO under ingen
omstændigheder tangeret bare det fjerneste af overgreb, så jeg forstår
personligt ikke folks (og dobeltmoralske DKK's) harme, men der er måske
andre herinde, der kan uddybe overgrebene, så jeg kan få øje på dem?

Oven på denne IMO fluekn*pper-underskriftsindsamling mod TV2 er jeg begyndt
at undre mig lidt over, hvor mange fimsede typer, der lader deres hunde
opdrage sig selv og bestemme selv som var de på lige niveau med os
mennesker?

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at hjemme hos os, udløser det et rap
over snuden (ikke en knytnæve eller springskalle, men bare et rap!) hvis man
som hund springer op i sofaerne, står med forpoterne på madbordet, tygger i
fodtøjet, stjæler en grydelap med ud i haven osv. Og hvis nogen har stiftet
bekendtskab med en seriøs stædig beagle (vi snakker *meget* stædig og
dominant), så ville de også vide, at man ikke bare kan sige "hov hov, kan du
holde op" til den med nogen som helst målbar effekt.

Når vi er ude at gå, skal min hund ikke trække afsted med mig eller min
kæreste, så når hunden tidligere begyndte at gå 2 meter foran, med mig
hængende bagefter, hev jeg halvhårdt i linen (med et alm. kvælerhalsbånd i
enden), så hun røg tilbage på sin plads ved mit ben. Hun var, som de fleste
beagler, totalt stokkedøv og oven i købet ikke til godbidder, hvis jeg
stoppede og sagde "på plads" til hende, når der var færd i snuden, så både
vore jagtinstruktør og hundeterapeut gav mig ret i, at den eneste metode var
et kraftigt ryk i linen, og det har virkelig gjort underværker. Hunden går
ikke længere foran os nu, end at ringen på halsbåndet hænger løst nede på
hendes bryst, og når vi stopper, sætter hun sig pænt på plads ved venstre
ben og kigger op på sin ejer.
Der er ingen der skal bilde mig ind, at dét jeg gør er overgreb, så længe
jeg ikke yder vold mod hunden, men derimod blot giver hende et ryk i
halsbåndet eller i aller yderste tillfælde et lille rap på snuden en sjælden
gang, når hun virkelig har krydset grænsen, og hun selv ved det.

Kan bare nogle få hundeejere dele min opfattelse, eller er jeg helt ude i
hampen her?

--
Jacob Christiansen
Beagleejer - fordi alle kan kalde en labrador til sig

Fra : C.H

Dato : 19-07-06 13:14

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Jacob Christiansen
> Beagleejer - fordi alle kan kalde en labrador til sig

Jeg på ingen måde sympatisere med den metode, du vælger at bruge...
Jeg synes, du spiller fallit som hundeopdrager, når det er nødvendigt for
dig at bruge magt overfor hunden. Det viser, at du ikke har sat dig ind i,
hvordan en hund kommunikerer, og at du har anskaffet dig en hund, som er for
dominant til dine evner.
Næste gang du skal have hund, bør du tage et kursus i hvordan hunde
kommunikere og vælge en hvalp, der er mindre dominerende....

Tror dog ikke, der er meget håb for dig, for du tror tilsyneladende på, at
det er det rigtige du gør...
Ligesom man for hundrede år siden mente, at det var en nødvendiged at
opdrage sin kone med magt - og at det for bare 30 år siden var almindeligt
at slå manerer ind i sine børn...
Heldigvis er Danmark vågnet. De fleste hundeejere ved, at det ikke er vejen
frem - og selv inden for hesteverdenen er det begyndt at gå op for folk, at
de når langt længere med det gode, end det onde....

CH

Fra : fdsf

Dato : 19-07-06 23:37

> [...]
> vejen frem - og selv inden for hesteverdenen er det begyndt at gå op for
> folk, at de når langt længere med det gode, end det onde....

Det er bare for langt ude...

Henrik

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 20-07-06 12:37

C.H wrote:

> [...]
> Næste gang du skal have hund, bør du tage et kursus i hvordan hunde
> kommunikere og vælge en hvalp, der er mindre dominerende....

Hvordan faen vil du så sætte dig selv som leder over en #¤/"#&%"# mega
dominerende beagle, hvis ikke du udviser magt? :-/
Hvis du tror, du kan blive leder over en så stædig hund ved at sige "ja" og
"nej" og "hov hov" osv, så må du godt nok være lidt af en skrapsak!

> Tror dog ikke, der er meget håb for dig, for du tror tilsyneladende
> på, at det er det rigtige du gør...

Det har jeg heller ikke brug for at du tror... Det går mega godt med vores
lille tøs efterhånden, så noget må jeg (og adfærdsterapeut Lise Andersen,
samt vores jagtinstruktør) da have gjort rigtigt.

> Ligesom man for hundrede år siden mente, at det var en nødvendiged at
> opdrage sin kone med magt

Se her snakker vi om helt andre og alvorligere problemer...
Bare se hvordan det er gået, efter de har fået lov til at få lidt friere
tøjler!

> Heldigvis er Danmark vågnet. De fleste hundeejere ved, at det ikke er
> vejen frem - og selv inden for hesteverdenen er det begyndt at gå op
> for folk, at de når langt længere med det gode, end det onde....

Du må undskylde, men jeg kan simpelthen ikke tage dit indlæg seriøst!
Du får mig til at fremstå som en gemen og ond idiot, der kun er ude på at
skade sin hund, og sådan er jeg bestemt ikke!
Vi elsker vores stædige beagle overalt på jorden, og kunne aldrig finde på
at skade hende på nogen som helst måde. At vi vælger at opsætte grænser for,
hvad vi vil finde os i fra hendes side, samt hvem der bestemmer i huset, dét
kan umuligt betegnes som overgreb og dyrplageri.
Måske du skulle spytte hashpipen ud af kæften og pille blomsterne ud af
hatten, så du kan få åbnet øjnene og set, hvordan man død og pine er nødt
til at have skarpt afgrænsede regler overfor hunde, som vil skide det hele
et stykke, hvis de kan slippe afsted med det.

Fra : pwh

Dato : 20-07-06 12:44

> Se her snakker vi om helt andre og alvorligere problemer...
> Bare se hvordan det er gået, efter de har fået lov til at få lidt
> friere tøjler!

Det næste bliver vel at de kræver at få stemmeret

/Jens

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 20-07-06 12:55

pwh wrote:

> Det næste bliver vel at de kræver at få stemmeret

Ja gud bevares!
Ved nogen i øvrigt hvor mange mandschauvinister der skal til at skifte en
pære i køkkenet?
- Ingen, hun kan sq lave mad i mørke.

Fra : Leyna

Dato : 20-07-06 15:15

On Thu, 20 Jul 2006 13:55:03 +0200, "Psycho Cowboy"
<chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Ja gud bevares!
>Ved nogen i øvrigt hvor mange mandschauvinister der skal til at skifte en

Selvfølgelig ka' hun da det. Arsenik er da et krydderi, ikk'?
Og nu kommer John snart efter os, for vi er meget OT.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 20-07-06 15:27

Leyna wrote:
> Og nu kommer John snart efter os, for vi er meget OT.

Det tror jeg ikke, John elsker at snakke om damer

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 20-07-06 15:14

On Thu, 20 Jul 2006 13:43:56 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det næste bliver vel at de kræver at få stemmeret

Jeg har en ret go' ide om hvorfor du er ungkarl, søde Jens!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 20-07-06 15:28

> Jeg har en ret go' ide om hvorfor du er ungkarl, søde Jens!

Avs.. den sved lidt

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 20-07-06 15:13

On Thu, 20 Jul 2006 13:36:33 +0200, "Psycho Cowboy"
> [...]

>hvad vi vil finde os i fra hendes side, samt hvem der bestemmer i huset, dét
>kan umuligt betegnes som overgreb og dyrplageri.

Jeg har da osse sat regler for mine hunde. Det mener jeg helt klart at
man skal, ellers bliver dyret da fuldstændig uudholdeligt at være
sammen med, men derfor er jeg nu alligevel stadig imod både pig- og
kvælerhalsbånd. Jeg har fået væltet Vaks helt ned på ryggen, men der
var da nul underkastelse fra hans side, så det er ikke vejen frem...
for os.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Jesper HVL

Dato : 19-07-06 13:19

> [...]
> gang, når hun virkelig har krydset grænsen, og hun selv ved det.
>
> Kan bare nogle få hundeejere dele min opfattelse, eller er jeg helt ude i

Utvivlsomt - der er også dem der opdrager deres børn med tæsk når de en
sjælden gang krydser grænsen, og ved det...

/j.

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 20-07-06 12:41

Jesper HVL wrote:

> Utvivlsomt - der er også dem der opdrager deres børn med tæsk når de
> en sjælden gang krydser grænsen, og ved det...

Her har vi så et mindre begavet individ, som faldt i med begge ben, selvom
jeg beskrev hvordan jeg netop *ikke* yder vold mod min hund.

Et klap over snuden som kan sammenlignes med det kærlige og faste klap, man
giver sin labrador på siden, når den kommer hjem med apporten, kan ikke
kaldes for tæsk.

Du må undskylde, men jeg gider ikke engang uddybe det yderligere, når dit
mål tilsyneladende blot er at fare op over halve ting, du tager ud af en
sammenhæng.

Fra : pwh

Dato : 20-07-06 13:15

Psycho Cowboy wrote:

> Her har vi så et mindre begavet individ, som faldt i med begge ben,
> selvom jeg beskrev hvordan jeg netop *ikke* yder vold mod min hund.

Man skal da forhåbentligt heller ikke opdrage sine børn som man opdrager
sine hunde. Men det er jo nok også det der er årsagen til de mange ulydige hunde
der findes, at der er for mange der tror det er et væsen der tænker som et menneske.

/Jens

Fra : Jesper HVL

Dato : 20-07-06 13:55

Jeg ville egentlig genre uddybe, men kommentarer som:

> Her har vi så et mindre begavet individ,

er simpelthen uforskammet, så | /dev/null

/j.

Fra : Kim H.

Dato : 19-07-06 13:41

> [...]
> personligt ikke folks (og dobeltmoralske DKK's) harme, men der er måske
> andre herinde, der kan uddybe overgrebene, så jeg kan få øje på dem?

Jeg har heller ikke noget at udsætte på hans metoder (af det jeg har set).
Der er altid nogen der mener tingene kan gøres på en anden måde, og mange
ting kan måske også klares på anden vis, men der er en tendens hos
hundeejere at tillægge deres hunde evner som hundene slet ikke besidder,
hvilket jeg også tror er grunden til at de fare op over hans metoder.
Manden har selv 36-37 tidligere problemhunde gående sammen i harmoni, hunde
som var opgivet af deres ejere, det ta'r jeg sgu' hatten af for, at han har
fået afrettet dem, og så er jeg ligeglad med hvad folk med overvægtige dovne
labador og retriever hunde mener om ham.
Det samme gælder for DKKs holdning til ham, de kan ha' deres mening, jeg
deler den bare ikke. Det eneste jeg kan bruge til noget ved DKK er deres
stambøger. Deres hundetræning/hundetrænere (dem jeg har set, mens konen gik
til træning under DKK) har været helt til grin, og har mest af alt mindet om
personer der havde læst de 10 første sider i en "gør det selv" hundebog, og
nu var "verdensmestre". Jeg er klar over at der sikkert findes udemærkede
trænere i DKK regi, men jeg har bare ikke mødt nogen af dem, og kommer
heller ikke til det, for selv konen, som ellers vil gå meget langt for at
forsvare folk, har indset at den træning de fik, ikke var en sk.. værd, det
eneste gode der kom ud af det, var at hundene fik leget med hinanden.

Hunde er altså _IKKE_ små børn, og det er ok at behandle en hunde som en
hunde, det er mindre godt at behandle hunde som børn, og det er rigtig
skidt at behandle børn som hunde.

Kim
(der har schæferhund og ALDRIG kunne finde på at melde sig til en DKK
hundetræning)

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-07-06 14:13

Kim H. wrote:

> [...]
>
> Kim
> (der har schæferhund og ALDRIG kunne finde på at melde sig til en DKK

Jeg har også set et par afsnit med Millan, og jeg synes ikke at der
blevet "øvet vold" mod hundene. Han har en utrolig evne til at fjerne
hundenes adfærdsvanskeligheder uden at bruge smertefulde metoder. Mon
ikke de respektive hundeejere i serien havde sagt fra hvis det havde
været tilfældet (nogle af dem var jo utroligt forkælede - hundene
altså).

Jeg vil vove den påstand (hvis der selvfølgelig ikke ligger sygdom til
grund) at:

Der findes ikke dårlige børn, men dårlige forældre.
Der findes ikke dårlige hunde, men dårlige (uvidende) hundeejere.

Havde selv for nogle år siden den mest vidunderlige, meget store og
racerene Schæfertæve, som opnåede den høje alder af 16 år. Hun blev
opdraget med kærlighed, og nåede aldrig at bide nogen, eller blive udsat
for korporlig afstraffelse. Hun må have
været i besiddelse af en sjette sans, for hun efterkom vore ønsker
allerede inden vi havde fremsat dem. Da hun gik bort, var vi enige om,
at vi ikke ville have en ny Schæfer, fordi vi ikke kunne få een magen
til hende. Hun bevarede sit smukke og slanke udseende til det sidste, og
vi mente dengang, at hun ikke kunne erstattes. Det er sikkert noget
værre sludder, men sådan følte vi på det tidspunkt. Vi har så kastet vor
kærlighed på vore katte lige siden.

Mvh Tove :)

Fra : Holm

Dato : 19-07-06 22:10

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skidt at behandle børn som hunde.
>
> Kim
> (der har schæferhund og ALDRIG kunne finde på at melde sig til en DKK

Hørt!!!! ))

Hilsen Holm

Fra : Kim Christensen

Dato : 19-07-06 14:34

Psycho Cowboy wrote:

snip....
> [...]
>
> --
> Jacob Christiansen
> Beagleejer - fordi alle kan kalde en labrador til sig

Du godeste, for en gangs skyld er jeg enig med dig. Tjek lige at der
ikke er nogen der har knækket dit password?

I artiklen i JyskeVestkysten beskrev de dyremishandling med en
brødrister. Jeg troede at man havde proppet en legemsdel af hunden i
brødristeren og tændt. Nej, det havde man nu ikke.
"Vi er mange de rmener" og der er skam 1500 der har skrevet under.
Formentlig er der noget flere der ser programmet uden at skrive
under.... Hvis nogen ville starte en underskriftsindsamling for at få
et forbud mod at holde kentaurer i fangenskab fordi det er
dyremishandling, så ville det også vælte ind med underskrifter,
hvoraf lertallet ikke ville ane hvad en kentaur er.

Cesar Millan er en blærerøv, og prale af sig selv på den måde kan
man i USA, men i Europa bliver det opfattet som at gå over stregen.
der er forskellige normer.
Der er ikke så meget hundehviskeri i Cesar Millans metoder, det er
almindelig adfærdspsykologi. metoden med at udsætte nogen der har en
fobi for et eller andet for massiv påvirkning af det man er bange for
kaldes flooding og er en virksom metode, der dog skal bruges med
omtanke. hans brug af et pighalsbånd i afnisttet for en uge siden var
jeg uenig i. Den terapeutiske virkning kunne han have opnået med en
lille smule mere tålmodighed, og et hvilket som helst halsbånd som
ikke er lavet af dele fra en kædesav.

DKK har helt sikkert deres bud på hvordan hundetræning skal se ud.
jeg var til DKK træning med en DKK autoriseret træner på en DKK
autoriseret græsplæne. Græsset var en meter højt, dvs at træneren
faktisk ikke kunne se de fleste hunde. Vi blev kommanderet rund som et
regiment soldater i en time, højre om venste om. Hold da op hvor var
det kedeligt. Træneren var i øvrigt hunderæd for alle hunde bortset
fra dalmatinere.
De har også Liselotte Christensen som en overgang var fast inventar i
DR's program rene ord for pengene. Hun havde så travlt med at
reklamere med det firma hun er ansat i at hun for det meste glemte
hvorfor hun var kommet i studiet.
Men så må DcH da kunne gøre det bedre! Den snupper vi. DcH har mange
trænere. Rigtigt mange trænere. Faktisk alt for mange. Du får af
træner 1 besked å at gøre en øvelse sådan. 5 minutter efter kommer
træner 2 og siger at det er helt forkert som du lige har feåt at
vide, og du skal gøre sådan i stedet. Lang historie kort, de havde 7
trænere på det sted.

DKK og DcH har det tilfælles at de træner hen mod en afsluttende
prøve, og trænerne anser det for tidsspile at arbejde med ting som
ikke indgår i dene afsluttende prøve - men som godt kan være et
problem derhjemme i hverdagen.

Men så er der eksperten over alle eksperter! Han hedder Per Q.
Kristensen men kunne også havde heddet Sony, JVC, eller noget andet.
Han behersker envejskommunikation, som en videoafspiller. Han giver dig
et laaaaangt teoretisk kursus om ulve, og kun ulve. Meget nyttigt hvis
man vil søge job i en zoologisk have.

Men nu truer TV2 med et norsk og dansk fremstillet program. De nægter
dog at tage Cesar Millan af programmet. Fornuftgt nok, for vi har ikke
censur i landet. For mig kunne de godt droppe Tour de Trance i
flimmeren, men der er andre der gerne vil se det. Det er demokrati.
Jeg glæder mig da til at se de to programserier der kommer, og se
eksperternes vurdering af hvordan det skal gøres.

Jeg vil da slutte af med at sige at jeg ar en lidt knotten hund som jeg
har haft meget besvær med. Der har ikke rigtigt været hjælp at hente
ved de etablerede foreninger her i landet. For det ingår ikke i deres
prøvepensum at en hund reagerer fjendtligt over for andre hunde, og
sommetider også mennesker.
Men et par af Cesar's trick har faktisk hjulpet temmelig meget. Hvis
serien får lov at fortsætte har jeg måske endda alle tiders hund år
serien er slut.

Hilsen Kim

Fra : Suzanna

Dato : 20-07-06 06:32

Kim Christensen skrev:
> [...]
> Men et par af Cesar's trick har faktisk hjulpet temmelig meget. Hvis
> serien får lov at fortsætte har jeg måske endda alle tiders hund år

Det passer ikke helt med den påstand, at DcH ikke tager sig af
problemerne derhjemme. Jeg har selv været til træning med vores
blandingshund, for at hun kunne lære de basale ting, som sit, dæk osv.
Men ud over det, spurgte træneren (og vi havde samme hver gang undtagen1
gang, hvor hun var syg, ellers flyttede vi træningen) om der var noget
derhjemme, som vi havde problemer med. Og var der det, tog hun det op og
hjalp os med det. Vi var 6 på holdet og der var altid tid til hver og en
af os..
Men det kommer jo nok an på hvor i landet man befinder sig, hvorledes
trænerne er....

MvH
Suzanna (1 stk. blandingshund og 1 stk. grand danois)

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 20-07-06 11:38

Kim Christensen wrote:

> Du godeste, for en gangs skyld er jeg enig med dig. Tjek lige at der
> ikke er nogen der har knækket dit password?
_______________________________

Ja, det lyder godt nok mærkeligt... Jeg er jo jæger!
_______________________________

> ...SNIP... En lang smøre, som jeg grunlæggende er enig i.
_______________________________

Mange hundeejere er for snævertsynede og tror udelukkende og fast på bl.a.
de fine race-klubber, der drives af folk, som ikke altid tænker før end de
kaster sig i åben krig.

Fra : Søren LH

Dato : 19-07-06 17:43

> [...]

> Kan bare nogle få hundeejere dele min opfattelse, eller er jeg helt ude i

Jamen så er jeg glad for at jeg ikke har valgt en beagle. Min schæfer af
brugslinie gør aldrig nogle af de ting du må straffe din beagle for, og jeg
har aldrig brugt korporlige metoder mod den. Jeg er glad for at min hund er
lydig og at det ikke er af frygt for smerte.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 19-07-06 18:58

Søren LH skriblede bla:

> Jamen så er jeg glad for at jeg ikke har valgt en beagle. Min schæfer
> af brugslinie gør aldrig nogle af de ting du må straffe din beagle
> for, og jeg har aldrig brugt korporlige metoder mod den.

Nu er der heldigvis forskel på schæfer og beagle, schæferen er jo som
udgangspungt en rigtig hund.

Schæferen skal som regel kun have besked et par gange hvorefter det sidder
på nethinden af den.
Min træning har affødt at jeg næsten kun med håndbevægelser kan få ham til
at gøre hvad jeg vil have ham til, og komandoer kan snart hviskes.

Har også aldrig brugt vold/magt, det tætteste var en gang jeg i arrigskab
smed min ene sutsko efter ham, og det har han aldrig glemt.
Tager jeg sutskoen af dækker han automatisk

Beaglen er undskyld jeg siger det den sværeste(jeg vil ikke sige dummeste)
hund at håndtere og al sammenligning med en schæfer er umulig.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Kim H.

Dato : 19-07-06 19:06

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg har aldrig brugt korporlige metoder mod den. Jeg er glad for at min
> hund er lydig og at det ikke er af frygt for smerte.

Jeg har aldrig haft brug for at slå mine hunde, men jeg kan ikke blive
forarvet hvis nogen dasker deres hund over snuden, hvis den fortsætter en
uønsket adfærd efter at den gentagne gange har fået "NEJ".
Det hele handler efter min mening om, hvorvidt man har opdraget hunden
ordenlig og med konsekvens, så ikke hunden behøver betvivle om ejeren nu
mente nej, som han sagde, eller om hunden får lov, hvis den bare gør det
alligevel, for sker det tit, så skal der noget ekstra til at stoppe hunden,
og der kan et dask over snuden være det, der gør at hunden indser at ejeren
mente det nej der blev sagt.

Det er med vilje jeg jeg skriver dask, for det skal ikke gøre ondt på
hunden, formålet skal alene være, at gøre hunde opmærksom på, at man mener
"nej" når man siger det, hvis hunden ellers ikke reagere.

Kim

Fra : jopa

Dato : 19-07-06 19:16

Kim H. skriblede bla:
> [...]
> stoppe hunden, og der kan et dask over snuden være det, der gør at
> hunden indser at ejeren mente det nej der blev sagt.

Hvis du som du skriver har "opdraget den ordentligt" så er ethvert "dask"
unødvendigt, da den jo er opdraget.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Kim H.

Dato : 19-07-06 19:21

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> Kim H. skriblede bla:
>>

> Hvis du som du skriver har "opdraget den ordentligt" så er ethvert "dask"
> unødvendigt, da den jo er opdraget.

Jeg skriver også, at jeg selv aldrig har haft brug for at slå mine hunde,
jeg kan bare ikke blive forarvet over, at nogle vælger at daske deres hund
over snuden, hvis den ikke har forstået budskabet.

Kim

Fra : jopa

Dato : 19-07-06 19:34

Kim H. skriblede bla:

> Jeg skriver også, at jeg selv aldrig har haft brug for at slå mine
> hunde, jeg kan bare ikke blive forarvet over, at nogle vælger at
> daske deres hund over snuden, hvis den ikke har forstået budskabet.

Har jeg forstået Kim, men jeg tror bestemt ikke at det er hundens fejl men
hundeejeren hvis man står med en uopdraget hund.
Nogle hunde kan selvfølgelig være vanskelige at arbejde med det forstår jeg.
(specielt beaglen)

I gamle dage smaskede vi tit hunden i røven med en kæp for at fremme
"fremdrift" osv, men det er ikke nødvendigt overhovedet at bruge dask eller
klask men tålmodighed.
Hunden vil jo som regel gerne behage sin ejer.
Jeg taler her om min egen hunderace men mon ikke det gælder de fleste.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Kim H.

Dato : 19-07-06 21:10

> [...]
>
> I gamle dage smaskede vi tit hunden i røven med en kæp for at fremme
> "fremdrift" osv, men det er ikke nødvendigt overhovedet at bruge dask

Men hvis opdragelsen har været lidt "flydende", kan et dask over snuden
hjælpe på at hunden forstår at ejeren mener det. Jeg er da helt enig i at
hunden gerne skulle ha' lært, at når der bliver sagt nej, så er det bare
sådan. Men det er jo bare så mange hunde som ikke er opdraget med den
konsekvens, og som derfor jævntligt udfordre, og gør ting selvom der er sagt
nej, og der kan folk måske godt ha' brug for at få stoppet deres hund inden
et eller andet går galt, uden først at skulle igennem "kampen" med hunden om
nu også "far/mor" mente nej og holder fast ved det denne gang.

Kim

Fra : jopa

Dato : 19-07-06 21:17

Kim H. skriblede bla:

> [...]
> først at skulle igennem "kampen" med hunden om nu også "far/mor"
> mente nej og holder fast ved det denne gang.

Netop det at mange specielt kvinder tror at hunden er deres lille barn giver
uopdragne hunde som de ikke har kontrol over.
Hunden er først og fremmest et "dyr" og bør behandles som sådan.
Altså aller aller nederst i familiens hieraki og den plads skal de kende
konsekvent.

Derfor bla har de intet at gøre i møbler/ senge osv.
Det er blot min ringe personlige mening Jens med flere
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 19-07-06 21:36

jopa wrote:
> Hunden er først og fremmest et "dyr" og bør behandles som sådan.
> Altså aller aller nederst i familiens hieraki og den plads skal de
> kende konsekvent.

Det behøver man forhåbentligt ikke at skulle fortælle den
i tide og utide.

> Derfor bla har de intet at gøre i møbler/ senge osv.
> Det er blot min ringe personlige mening Jens med flere

Os der kun har dem som hygge skal have dem tæt hos os i møblerne,
jeg har kun et formål med mine hunde, og det er hyggeligt samvær

/Jens

Fra : jopa

Dato : 19-07-06 21:45

pwh skriblede bla:

> Det behøver man forhåbentligt ikke at skulle fortælle den
> i tide og utide.

Nej nemlig en ordentlig opdraget hund lærer hurtigt ejernes grænser

> Os der kun har dem som hygge skal have dem tæt hos os i møblerne,
> jeg har kun et formål med mine hunde, og det er hyggeligt samvær

Fint nok for mig , og du har jo også formået trods det at have lydige hunde.
Men har set det så tit med dem der har et par tæppetisere rendende i
møblerne, når man så vil sætte sig skaber kræet sig.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 20-07-06 11:58

jopa wrote:
> pwh skriblede bla:

> Nej nemlig en ordentlig opdraget hund lærer hurtigt ejernes grænser
___________________________________

Som du også tiligere har berørt, falder beaglen lidt uden for kategori her.
Problemet er sådan set ikke at lære vores beagle, at der er noget den ikke
må... Problemet er at få den til at overholde reglerne, selvom den godt
kender dem.

Jeg kan komme med et eksempel, som vi tidligere har oplevet med hende, men
som er stoppet, der hun har erfaret, det ikke kan betale sig.

Hun kunne fx. finde på at hoppe op på en spisestol og slikke tallerkner
eller måske oven i købet snuppe noget mad eller lign, hvis vi lige var
smutte i 2 sek.
Hvis jeg sagde kraftigt "NEJ" og kig hen imod hende, kiggede hun gerne ud ad
øjenkrogen hen på mig, mens hun slikkede videre, samtidig med at musklerne
spændtes i kroppen, så hun var klar til afsæt, når jeg kom inden for
rækkevidde, og vupti, når jeg lige præcis kunne nå hende, hoppede hun ned ad
stolen og ræsede af H... til.
Det skal lige siges, at hun sagtens ved hvad nej betyder, for jeg har fra
ret tidligt af, kunne kaste mad hen til hende, mens jeg sagde "nej", og så
lod hun det ligge, til jeg sagde "værsgo".
"Nej" virkede på det tidspunkt også ganske fint, hvis man var nogenlunde
inden for rækkevidde, ellers var virkningen begrænset.

Jeg har flere af lignede episoder, hvor hun står og kigger efter én,
samtidig med at hun fortsætter sine ugerninger og er parat til spring, når
farmand kommer nærmere.
Dér kan man altså råbe og skrige "NEJ" herfra og til juleaften, uden nogen
virkning, for dér handler det ikke en skid om opdragelse og lydighed, men
derimod om at prøve grænser af.

Fra : Leyna

Dato : 19-07-06 22:11

On Wed, 19 Jul 2006 22:16:43 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Netop det at mange specielt kvinder tror at hunden er deres lille barn giver
>uopdragne hunde som de ikke har kontrol over.

Såså, små slag du!

>Derfor bla har de intet at gøre i møbler/ senge osv.
>Det er blot min ringe personlige mening Jens med flere

Det er fint at du skriver din "ringe mening".

Mine hunde er det tætteste jeg kommer på børn, og gu' er de da
forkælede, men de er ikke ulidelige at være sammen med, og de forstår
godt et NEJ. De bor i huset på lige fod (næsten) med os andre. Dvs. at
de gerne må være i møbler og senge, men når vi skal være der må de
altsaå flytte sig. Og det fungerer udemærket. Om vinteren er det ren
lykke at ligge i arm med en dejlig blød og varm hund, men lige pt.
foretrækker jeg at de ligger på gulvet. Det er altså for varmt med
sådan et krammedyr i sengen.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 19-07-06 21:32

> Hvis du som du skriver har "opdraget den ordentligt" så er ethvert
> "dask" unødvendigt, da den jo er opdraget.

Klappede du ikke selv til Milo for nylig da han knurrede af dig
pgr et eller andet med en pølse :-?

/Jens (som huske alt hvad John skriver)

Fra : jopa

Dato : 19-07-06 21:52

pwh skriblede bla:

> Klappede du ikke selv til Milo for nylig da han knurrede af dig
> pgr et eller andet med en pølse :-?

Fandens også det havde jeg glemt.
Jo du har ret jeg gav ham en flad, og det var nok i et anfald af skræk over
at den kunne finde på det som jeg ikke havde forventet.

Jeg står lige nu i skammekrogen og græmmer mig over min ringe hukommelse.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 19-07-06 22:00

> Fandens også det havde jeg glemt.

Det hedder fortrængt.

> Jo du har ret jeg gav ham en flad, og det var nok i et anfald af
> skræk over at den kunne finde på det som jeg ikke havde forventet.

Jeg ville sikkert have gjort det samme.

> Jeg står lige nu i skammekrogen og græmmer mig over min ringe
> hukommelse.

Du behøver jo ikke at have en god hukommelse, du har jo mig

/Jens

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 20-07-06 11:46

Kim H. wrote:

> [...]
> hunden, formålet skal alene være, at gøre hunde opmærksom på, at man
> mener "nej" når man siger det, hvis hunden ellers ikke reagere.

Hvor er det præcist og godt formuleret Kim... Det handler ikke om vold mod
hunden, men blot om en konsekvens, der fortæller, at her er vi gået for
langt.
Der sidder tydeligvis mange folk hjemme bag skærmene, som ikke har stiftet
bekendtskab med en *seriøs* stædig, dominerende og selvstændig hund, som fx.
en beagle med en psyke af is.

Selvfølgelig slår jeg ikke min hund, men når den en i yderste konsekvens en
sjælden gang får et dask over snuden, i forbindelse med at jeg siger "nej"
med en sur tone, er der ingen tvivl om, at den forstår, at det var sidste
advarsel.
Hvis jeg skal sammenligne hvor hårdt / blødt dasket er, så vil jeg
sammenligne med et kærligt og fast klap på sidden af en hund i lab-størrelse
eller lign. Det kan ingen, med lidt mellem ørerne, sq kalde for vold.

Fra : pwh

Dato : 20-07-06 12:27

Psycho Cowboy wrote:
> [...]
> sammenligne med et kærligt og fast klap på sidden af en hund i
> lab-størrelse eller lign. Det kan ingen, med lidt mellem ørerne, sq

Godt skrevet.
Men mange mennesker skal efterhånden værer så "politisk korrekte"
i deres omgang med deres hund at den slags bliver kaldt for vold.
Det er jo som du også skriver i situationer hvor der lige skal prøves grænser af,
det gør alle hunde nok i større eller mindre omfang.
Min egen Angel (Lab/Rotte) var da også noget af det stædigste at opdrage,
og der var din metode med et let slag på snablen og et kraftigt nej
med til at forklarer hende at der kun er en her i huset der bestemmer.
Idag hvor hun er 2 år gammel har jeg slet ikke de konflikter mere,
og jeg er sikker på at hun slapper bedre af ved at vide at jeg kører løbet.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 20-07-06 14:55

On Thu, 20 Jul 2006 13:26:53 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Min egen Angel (Lab/Rotte) var da også noget af det stædigste at opdrage,
>og der var din metode med et let slag på snablen og et kraftigt nej
>med til at forklarer hende at der kun er en her i huset der bestemmer.

Og det er Angel...?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 20-07-06 15:22

> Og det er Angel...?

Det fremgår vel tydeligt,
det var nemmere at bøje af end at opdrage hende

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 20-07-06 15:25

On Thu, 20 Jul 2006 16:22:06 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det fremgår vel tydeligt,
>det var nemmere at bøje af end at opdrage hende

Præcis som jeg tænkte, men jeg ville jo ikke sige noget.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 20-07-06 15:31

> Præcis som jeg tænkte, men jeg ville jo ikke sige noget.

Men hun er nu god ved mig så længe jeg er artig.
Nå nu vil vi gå ud i haven og få en lille middagslur, det er altid godt

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-07-06 10:27

> Og det er Angel...?
> --
> Leyna

Nej han har jo tidligere indrømmet at det er katten

M.V.H....Benny..

Fra : Leyna

Dato : 21-07-06 10:49

On Fri, 21 Jul 2006 11:26:39 +0200, "Benny Mortensen"
<ingen@brugbar.dk> wrote:

>"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse

>Nej han har jo tidligere indrømmet at det er katten

Det er da osse rigtigt. Det havde jeg lige glemt.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 21-07-06 11:09

> Det er da osse rigtigt. Det havde jeg lige glemt.

Det er sgu da logik for alle katteejere

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 23-07-06 11:08

> Det er sgu da logik for alle katteejere
>
> /Jens

Kan jeg lige låne nogle bidske kamelhyænehyrdevagthunde.
En eller anden spasser, har haft lukket min kat inde i 10 dage..

M.V.H....Benny..

Fra : fdsf

Dato : 19-07-06 20:11

> [...]
>
> --
> Jacob Christiansen
> Beagleejer - fordi alle kan kalde en labrador til sig

Jeg har i starten trænet i den lokale hundeklub, med godbidder ud over det
hele. Ejermænd der næsten selv ligger på græsplænen og spiser det for hunden
synes helt ærligt det er forvirrende. Jeg droppede det hurtig og gik selv i
gang, med en stil lidt ala hundeviskeren. Det har virket 100 % uden
nogensinde at have slået eller afstraffet hunden.

Kritikken af TV udsendelserne er sku lidt for langt ude. Herhjemme er der
fyldt op med selvbestaltede hunde organisationer som altid tror de ved bedre
end andre bla.a ved hjælp af godbidde helvedet som klipper og vasker de
stakkels hunde mere en sundt er.

Hundeviskeren kan alle forstå og er til at gå til for de fleste, så til alle
modstandere, drop nu det at menneskeliggøre jeres lille pussenusse.

Henrik

Fra : jopa

Dato : 19-07-06 20:14

fdsf skriblede bla:
> så
> til alle modstandere, drop nu det at menneskeliggøre jeres lille
> pussenusse.
Kloge ord
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 19-07-06 21:40

> Kloge ord

Hvad er Milo så, Kameliceret eller Hyæniceret

/Jens

Fra : Sidse

Dato : 19-07-06 21:12

> [...]
>
> --
> Jacob Christiansen
> Beagleejer - fordi alle kan kalde en labrador til sig

Jeg kan sagtens dele din opfattelse.
Og IMHO tvivler jeg på at de hundeejere der ikke kan nogen sinde har prøvet
at have med en bare _lidt_ besværlig hund at gøre.
Og jeg vil give dig helt ret, er sikker på at de fleste af dem mere end en
gang har trukket i snoren for at få hunden til at stå på en, for dommeren,
"naturlig" måde til en udstilling.

Henrik

Fra : Leyna

Dato : 19-07-06 22:20

On Wed, 19 Jul 2006 22:12:08 +0200, "Sidse" <sidse@(SPAM)stubnet.dk>
wrote:

>Jeg kan sagtens dele din opfattelse.
>Og IMHO tvivler jeg på at de hundeejere der ikke kan nogen sinde har prøvet
>at have med en bare _lidt_ besværlig hund at gøre.

Og hvornår er en hund besværlig?
Jeg har haft 3 hunde, der vel må betegnes som problemhunde. Ikke at
nogen af dem bed eller var dominerende, men de krøb hen ad gulvet,
tissede af skræk, hvis man snakkede lidt højt og ingen af dem havde
nogen form for "opdragelse". De blev bare skrækslagne, når de ikke
anede hvad man ville ha' dem til. En af mine nuværende hunde er sådan
en "problemhund", men efter 3 år i min varetægt kan han sagtens finde
ud af at lystre, og det er uden at skulle bruge hårde metoder
overhovedet. Det KAN klares med tålmodighed og kærlig omsorg.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 20-07-06 12:12

Leyna wrote:

> [...]
> ud af at lystre, og det er uden at skulle bruge hårde metoder
> overhovedet. Det KAN klares med tålmodighed og kærlig omsorg.

Det er jo et helt andet problem med skræmte hunde... Her vil jeg bestemt
give dig ret i, en "fast hånd" ikke gør gavn.
Vend billedet lidt om, og forestil dig en ung beagle-tæve, der var så
dominant og kold som jordbæris, at hvis du skubbede lidt til hende med
benet, hvis hun var igang med fx. at snuse til en anden hund, eller hun
skulle gå ud fra toilettet eller lign, så viste hun lige tænderne engang
sådan stille og roligt, mens hun med hele sin kropsvægt kæmpede imod,
samtidig med at hun kiggede dig direkte i øjnene.
De problemer havde vi tidligere med vores hvalp, og det var sådan ca. siden
hun blot var 8-9 uger gammel!

Jeg har tidligere i tråden givet dette eksempel:
Hun kunne fx. finde på at hoppe op på en spisestol og slikke tallerkner
eller måske oven i købet snuppe noget mad eller lign, hvis vi lige var
smutte i 2 sek.
Hvis jeg sagde kraftigt "NEJ" og gik hen imod hende, kiggede hun gerne ud ad
[...]

Disse uvaner nægter jeg simpelthen at tro på, kan kureres med kærlighed og
varme og gentagne antal "NEJ'er", når det handler om ren og skær respekt til
ejeren.
Jeg har aldrig været ond mod hende, og kunne heller aldrig finde på det, men
når hun prøver grænser på den måde, nægter jeg simpelthen at lade mig
underkue, for selvom min hund er en beagle, vil jeg have at hun skal være
velopdragen og lydig. Indtil videre lader det da også til at gå meget godt.

Fra : Leyna

Dato : 20-07-06 15:07

On Thu, 20 Jul 2006 13:11:48 +0200, "Psycho Cowboy"
<chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote:

>Det er jo et helt andet problem med skræmte hunde... Her vil jeg bestemt
>give dig ret i, en "fast hånd" ikke gør gavn.

Okay, men så tænk lige over HVORFOR disse hunde er blevet så skræmte
og underkuede...

> [...]
>sådan stille og roligt, mens hun med hele sin kropsvægt kæmpede imod,
>samtidig med at hun kiggede dig direkte i øjnene.

Vaks er den dominante her. Han har aldrig vist tænder ad mig, men han
knurre højt og inderligt, når han har kødben... alt imens han logrer
med halen.
Og så kigger han mig altid lige i øjnene, og har gjort det lige siden
jeg fik ahm som 12 ugers hvalp. Vi kommunikere med øjnene og har altid
gjort det. Jeg troede faktisk ikke det var noget særligt, men Hans har
aldrig kunne holde øjenkontakt, og andre hunde kan føle sig direkte
truet når man holder øjenkontakt med dem. Mine dyr er lidt sære. *GG*

Jeg forstår dog godt problemstillingen, men min egen erfaring har så
været at fysisk afstraffelse ikke virker. Vaks var ved at udvikle sig
til en rigtig problemhund, og dask over snuden eller lign. havde
absolut NUL effekt. Det rettede sig dog fra den ene dag til den anden
da vi fik Hans. Vaks har et alt for højt tempo til både mig og min
mand, og vi kunne ganske enkelt ikke aktivere ham, så meget som han
havde behov for. Det kunne Hans til gengæld, og jeg fik to trætte, men
glade hunde.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 20-07-06 15:25

Leyna wrote:
> Mine dyr er lidt sære. *GG*

Gad vide hvordan de er blevet det

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 20-07-06 20:33

On Thu, 20 Jul 2006 16:24:34 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Gad vide hvordan de er blevet det

Nej, det har du slet ikke lyst til at vide.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-06 21:24

> [...]

> derhjemme bag fjernsynene og kede sig, siden man kan fare op over en gut,
> der opdrager problemhunde på helt igennem kendte og flittigt brugte

Har set de fleste af programmerne og forstår ærlig talt heller ikke
ramaskriget omkring programmet....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : jopa

Dato : 19-07-06 21:28

Buffy skriblede bla:

> Har set de fleste af programmerne og forstår ærlig talt heller ikke
> ramaskriget omkring programmet....

Udsendelsen er pop og jeg gider ikke se sådanne programmer.
Har set lidt af det forrige og for mig at se er problemerne næsten de samme
som andre tidligere serier med samme emne.
Hunden er ikke problemet men hundeejerne der ikke har fattet bla ordet
konsekvens og lederskab.
Mange hundeejere også herhjemme burde i stedet have akvariefisk
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Sidse

Dato : 19-07-06 21:31

> [...]
> konsekvens og lederskab.
> Mange hundeejere også herhjemme burde i stedet have akvariefisk

Selvom jeg ikke ofte deler dine holdninger må jeg alligevel give dig 100%
ret på dette punkt.

Henrik

Fra : jopa

Dato : 19-07-06 21:48

Sidse skriblede bla:

> Selvom jeg ikke ofte deler dine holdninger må jeg alligevel give dig
> 100% ret på dette punkt.

Det er jo det fine ved usenet.
Var vi enige var der ingen debat
og jeg er da glad for at mine holdninger også respekteres, er da klar over
at de tit ikke følger de gængse.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 19-07-06 21:42

> Udsendelsen er pop og jeg gider ikke se sådanne programmer.

Enig, jeg så de første 2 udsendelser, så kedede de mig for meget.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 19-07-06 21:49

pwh skriblede bla:

> Enig, jeg så de første 2 udsendelser, så kedede de mig for meget.

Endelig enighed hos Opel ejerne
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 19-07-06 22:01

> Endelig enighed hos Opel ejerne

Jeg kan da prale af en gammel Opel og en ½ Schæfer

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-06 22:48

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:E4xvg.48

> Jeg kan da prale af en gammel Opel og en ½ Schæfer

Her er det en gammel Opel og 1/4 Schæfer.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : pwh

Dato : 19-07-06 23:11

> Her er det en gammel Opel og 1/4 Schæfer.

Om det så er værrer eller bedre må andre bedømme

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 19-07-06 22:21

On Wed, 19 Jul 2006 22:41:36 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Enig, jeg så de første 2 udsendelser, så kedede de mig for meget.

Indrømmet, jeg har ikke set en eneste, men derfor har jeg stadig en
holdning til hundeopdragelse. :)
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 20-07-06 12:13

jopa wrote:

> Hunden er ikke problemet men hundeejerne der ikke har fattet bla ordet
> konsekvens og lederskab.
> Mange hundeejere også herhjemme burde i stedet have akvariefisk
______________________________________

Den holdning kan jeg kun tilskrive mig!

Fra : Leyna

Dato : 20-07-06 15:08

On Thu, 20 Jul 2006 13:13:20 +0200, "Psycho Cowboy"

Jeg har OGSÅ akvariefisk!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 20-07-06 15:25

Leyna wrote:
> Jeg har OGSÅ akvariefisk!

Og de er garanteret smaskulydige

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 20-07-06 20:33

On Thu, 20 Jul 2006 16:25:27 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Og de er garanteret smaskulydige

Ikke den fjerneste opdragelse har de!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 19-07-06 21:25

jopa wrote:

> Hunden vil jo som regel gerne behage sin ejer.
> Jeg taler her om min egen hunderace men mon ikke det gælder de fleste.
> [...]

A-ha! Det er altså dit antiparti over for postbudet der gør at Milo
siger "Jawohl" og æder staklen? Schæferhundefolkets svar på BARF
fodring....
Jeg troede at Milo gjorde den slags på eget initiativ, men eget
initiativ forudsætter jo evnen til at tænke selv, så jeg burde have
vidst at der måtte være en anden forklaring.
Hvad sker der forresten med Jerhovas Vidner?

Hilsen Kim

Fra : jopa

Dato : 19-07-06 21:32

Kim Christensen skriblede bla:

> A-ha! Det er altså dit antiparti over for postbudet der gør at Milo
> siger "Jawohl" og æder staklen? Schæferhundefolkets svar på BARF
> fodring....

Nej da hvis du havde set hende ( dejligt skår) ville du vide at jeg bestemt
ikke kan have noget i mod hende

> Hvad sker der forresten med Jerhovas Vidner?

De kommer aldrig her.
Har vist fortalt hvad der skete sidst de var her.
Sagde til de 2 ældre kvinder at nu kunne jeg snart ikke holde ham mere.
Ældre damer kan skam godt bevæge sig hurtigt skulle jeg hilse og sige.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 19-07-06 21:38

> [...]
> initiativ forudsætter jo evnen til at tænke selv, så jeg burde have
> vidst at der måtte være en anden forklaring.

Schæfere tænker ikke, de er bare gode til at adlyde tåbelige ordrer,
derfor er de jo så velegnede som brugshunde

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 19-07-06 22:01

On Wed, 19 Jul 2006 12:56:01 +0200, "Psycho Cowboy"
<chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote:

>Kan bare nogle få hundeejere dele min opfattelse, eller er jeg helt ude i
>hampen her?

Jeg kan ikke. Min personlige overbevisning er, at kan man ikke opdrage
en hund uden brug af f.eks. kvælerhalsbånd, så er man ikke egnet som
hundeejer. Sådan meget firkantet sat op.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 19-07-06 22:06

Leyna skriblede bla:

> Jeg kan ikke. Min personlige overbevisning er, at kan man ikke opdrage
> en hund uden brug af f.eks. kvælerhalsbånd, så er man ikke egnet som
> hundeejer. Sådan meget firkantet sat op.

Ok så røg jeg i svinget Leyna.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 19-07-06 22:32

On Wed, 19 Jul 2006 23:05:52 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Leyna skriblede bla:

>Ok så røg jeg i svinget Leyna.

Vi opdrager jo forskelligt, og nu tilhører jeg jo kønnet som slet ikke
har forstand på hunde og som bare har uopdragen tæppetissere!
(Kan man virkelig kategorisere mine to store brød, som tæppetissere?)

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 19-07-06 22:40

Leyna skriblede bla:
> (Kan man virkelig kategorisere mine to store brød, som tæppetissere?)

Noget familie har en såkaldt tæppetisser der vimser rundt i møblerne.
Vil man sætte sig i sofaen risikerer man at blive bidt af kræet.
Ejerne finder meget morskab i dette.
Behøver jeg at fortælle at mine besøg der begrænser sig til det aller
nødvendigste.

ps jeg vil jo ikke blande mig i deres "opdragelse" jeg kan jo bare blive væk
eller sætte mig på gulvet
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 19-07-06 22:50

On Wed, 19 Jul 2006 23:40:22 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Leyna skriblede bla:
>
>Noget familie har en såkaldt tæppetisser der vimser rundt i møblerne.
>Vil man sætte sig i sofaen risikerer man at blive bidt af kræet.
>Ejerne finder meget morskab i dette.

Det var dog en underlig holdning at ha'. Mine hunde er mine drenge
(børn), men møblerne er altså forbeholdt mennesker, så kommer der
gæster, så ryger de da ned fra sofaen, og de skulle da bare forsøge at
snappe efter nogen...!

>ps jeg vil jo ikke blande mig i deres "opdragelse" jeg kan jo bare blive væk
>eller sætte mig på gulvet

Det er jo ikke opdragelse du snakker om, men et helt skævt forhold til
hundene. Selvom "drengene" er mine "børn", så er det altså ikke dem
der skal styre huset. Det kan jeg godt selv finde ud af. Jeg
menneskeliggør ikke mine dyr, men de bor her som en del af familien.
Dog med helt andre behov end os mennesker.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : fdsf

Dato : 19-07-06 22:23

> [...]
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Jeg kender flere familier hvor hunden bogstaveliv talt er ude at gå med
ejeren, mange af dem køber sågar sådan en af de snore som kan blive esktra
lange (ved ikke hvad de kaldes?) det gør jo bare det hele være. De kunne med
fordel prøve et kvælerhalsbånd i en periode, den virker faktisk efter
hensigten og er et udemærket redskab til at få en trækkende hund til at gå
pænt.

En hund der trækker kvæler jo sig selv mere end et kvælerhalsbånd.

Det kan godt være de familier ikke er egnet, men nu har de jo ligesom en
hund ik´? og et problem.

Hvor har en hest grine ? ja fordi den er svær at styre uden i trafikken.
Hvorfor er der ingen der klager over dem.

Stop nu det blødsødenhed og giv de familier der har brug for det nogle
redskaber, det kan f.eks være et kvælerhalsbånd, eller godbidder. Alle hunde
er forskellige og har brug for hver deres metode.

Henrik

Fra : Leyna

Dato : 19-07-06 22:43

On Wed, 19 Jul 2006 23:22:57 +0200, "fdsf" <fsdfsd@sadsafsdf.nu>
wrote:

>Jeg kender flere familier hvor hunden bogstaveliv talt er ude at gå med
>ejeren, mange af dem køber sågar sådan en af de snore som kan blive esktra
>lange (ved ikke hvad de kaldes?) det gør jo bare det hele være.

Det hedder flexliner, og sådan nogle har begge mine drenge. Ikke at vi
bruger dem så tit, for vi har våbenstilstand med bonden, så de løber
altså frit igen. For mig er det ikke noget problem. Hvis de trækker
(altså når de ER i snor), så stopper lufteturen, og den fortsættes
først når begge hunde er kommet hen til mig og har plantet måsen på
jorden. Dette gentages lige så ofte som det er nødvendigt. Det virker
rent faktisk, og de stopper med at trække.

> De kunne med
>fordel prøve et kvælerhalsbånd i en periode, den virker faktisk efter
>hensigten og er et udemærket redskab til at få en trækkende hund til at gå
>pænt.

Jeg går ikke ind for at tilføje smerte. Det KAN løses uden!

>Hvor har en hest grine ? ja fordi den er svær at styre uden i trafikken.
>Hvorfor er der ingen der klager over dem.

Det er der måske også, men da jeg intet ved om heste, så er det i
denne sammenhæng irelevant.

>Stop nu det blødsødenhed og giv de familier der har brug for det nogle
>redskaber, det kan f.eks være et kvælerhalsbånd, eller godbidder. Alle hunde
>er forskellige og har brug for hver deres metode.

Jeg er sådan set ligeglad med hvad du kalder mig. Før i tiden mente
man også at den bedste metode at opdrage børn på var ved at gi' dem
nogle på lampen...
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 19-07-06 23:01

Leyna skriblede bla:

> Jeg går ikke ind for at tilføje smerte. Det KAN løses uden!

Jeg mener bestemt ikke at kvælerhalsbånd påfører smerte, (tænker du på
pighalsbånd ? ) men måske ubehag som forsvinder så snart den ikke trækker.
Min har sit permanent på og den trækker kun de første 10 meter.
Normalt lufter jeg uden snor med mindre der er andre mennesker/dyr i
nærheden.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 20-07-06 00:29

On Thu, 20 Jul 2006 00:01:12 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Leyna skriblede bla:

>Jeg mener bestemt ikke at kvælerhalsbånd påfører smerte, (tænker du på
>pighalsbånd ? ) men måske ubehag som forsvinder så snart den ikke trækker.

Nej jeg tænkte nu på kvælerhalsbånd. pighalsbånd er da en total
falliterklæring.

>Min har sit permanent på og den trækker kun de første 10 meter.
>Normalt lufter jeg uden snor med mindre der er andre mennesker/dyr i
>nærheden.

Jeg lufter osse uden snor igen igen, og det er jeg pisket til, da jeg
har svære problemer med mine hænder. Jeg kan godt være ude for at
drengene trækker, men kun når de luftes sammen. Går jeg med dem hver
for sig, så er der NUL trækkeri.

Begge mine har læderhalsbånd, og det er fint med mig. Eneste ulempe er
når de har rullet sig i gyllen. Det er ganske enkelt ikke til at få
lugten ud af halsbåndet igen. *G*
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 20-07-06 07:59

Leyna wrote:
> Begge mine har læderhalsbånd, og det er fint med mig. Eneste ulempe er
> når de har rullet sig i gyllen. Det er ganske enkelt ikke til at få
> lugten ud af halsbåndet igen. *G*

Gør som jeg og lad helt værer med at give dem halsbånd på,
mine hunde har også læderhalsbånd, og jeg gik alligevel og tog
det af når de skulle bade (af sikkerhedshensyn).
Efterhånden fandt jeg så ud af at der jo intet formål var med det
halsbånd når vi bare gik i de kendte områder, mine render aldrig væk.

/Jens

Fra : Kim H.

Dato : 20-07-06 11:53

> [...]
> Efterhånden fandt jeg så ud af at der jo intet formål var med det
> halsbånd når vi bare gik i de kendte områder, mine render aldrig væk.

Men er der ikke et lovkrav om at hunden skal bære navneskilt, så man kan
finde ejeren?
Har du sat det med en strips i halen på dem?

Kim

Fra : pwh

Dato : 20-07-06 12:30

> Men er der ikke et lovkrav om at hunden skal bære navneskilt, så man
> kan finde ejeren?

Det mener jeg bestemt der er, men det er ikke alle love her i landet
jeg orker at følge

> Har du sat det med en strips i halen på dem?

Næh, men de er da chippet begge to,
har jeg dem med ude omkring i ikke vante omgivelser har de
også altid halsbånd på, det virker som sagt også godt mod bid fra andre.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 20-07-06 14:46

On Thu, 20 Jul 2006 08:59:06 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Gør som jeg og lad helt værer med at give dem halsbånd på,

Jeg vil nu gerne lige kunne få fat på dem, hvis naboens tæve er i
nærheden. Hun er nemlig ved at være i løbetid... og så bliver Vaks
totalt døv.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : fdsf

Dato : 19-07-06 23:18

> [...]
> Leyna
> http://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Hvem snakker om at give nogen en på lampen ?? Jeg gør ikke. Du springer
stort udenom alle punkter, en kvælerhalsbånd giver ingen smerte.

Og det med hesten er bare for at belyse den dobbelt moral som finder sted
herinde.

Henrik

Fra : Leyna

Dato : 20-07-06 00:33

On Thu, 20 Jul 2006 00:17:51 +0200, "fdsf" <fsdfsd@sadsafsdf.nu>
wrote:

>Hvem snakker om at give nogen en på lampen ?? Jeg gør ikke. Du springer
>stort udenom alle punkter, en kvælerhalsbånd giver ingen smerte.

Nej? Jamen så skulle du da prøve om du mener det er behageligt og
smertefrit når der bliver rykket i dig når du har sådan et på.
Den hårde opdragelsesmetode indenfor hundeverdenen burde være lige så
forældet som det at tæve sine unger. Forstår du sammenhængen nu?

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 20-07-06 08:07

> Nej? Jamen så skulle du da prøve om du mener det er behageligt og
> smertefrit når der bliver rykket i dig når du har sådan et på.

Hvis ikke et kvælerhalsbånd tilføjede hunden ubehag/smerte havde det vel
ingen virkning, mere indviklet er det vel ikke.
De kvælerhalsbånd jeg kender er sådan en tynd stålløkke, og sådan et
smalt halsbånd giver jo logisk set et meget hårdt tryk på et lille areal.
Mine hundes halsbånd er af den helt brede type, både så trykket bliver
fordelt bedre på halsen, og fordi det så samtidigt virker som skjold mod bid.

Jeg har lært min at gå pænt med/uden snor på samme måde som dig Leyna,
ved simpelthen at stå stille hvis det går for hurtigt og ikke fortsætte turen
før hunden har været henne ved min side igen, meget effektiv metode.

/Jens

Fra : Kim H.

Dato : 20-07-06 12:14

> [...]
> turen
> før hunden har været henne ved min side igen, meget effektiv metode.

Er problemet med hundeopdragelse ikke det samme, som vi ser med
børneopdragelse, folk skal ha' børn og de skal ha hunde, men tiden til at
opdrage børn og hunde har folk ikke, så børnene bliver opdraget i
institutioner (hvilken med alt tydelighed går ad h..... til) og hundene er
der ikke rigtig nogen steder at sende hen, uden man selv skal afse tid til
det og deltage, så de bliver opdraget lidt på må og få, når ejerne kan finde
lidt tid og overskud til det, og så kommer de "hurtige" løsninger på bordet
som pighalsbånd osv. for så kan man få hunden til at gå rimelig pænt, når
man selv har tid, og skal ikke spilde tid med sådan rigtig at lære den at gå
ordenlig. Hunden har sparet energi op hele dagen, mens den har været alene
hjemme, og så skal energien brændes af på en 10 min. luftetur, når ejeren
kommer hjem, så er der vel ikke noget at sige til, at hunden har lidt travlt
og får lagt sig frem i selen/halsbåndet.

Kim

Fra : pwh

Dato : 20-07-06 12:37

> [...]
> ejeren kommer hjem, så er der vel ikke noget at sige til, at hunden
> har lidt travlt og får lagt sig frem i selen/halsbåndet.

Vi kunne ikke værer mere enige, det kræver nemlig en engels tålmodighed
at lærer sine hunde at gå pænt med Leyna's og min metode.
Jeg har forklaret den til flere andre hundeejere jeg har mødt på min vej
som har undret sig over hvor pænt mine går uden snor på.
Jeg sige så hvergang til dem at de ikke skal opgive efter 2-3 mdr hvis
det stadig ikke virker, det tager lang tid og skal derefter holdes ved lige.
På de fleste af de ture jeg går med mine hvor de har kedet sig hele dagen
når jeg har været på job, der er de da også så ivrige efter at komme
ned på engen at jeg lige må stoppe op et par gange for at dæmpe tempoet.
Så jeg tror ikke bare det er noget de lærer en gang for alle, det skal trænes
på de fleste af de ture man går, men det virker perfekt på mine.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 20-07-06 08:11

> Og det med hesten er bare for at belyse den dobbelt moral som finder
> sted herinde.
>
> Henrik

Nu er dette jo en disideret hundegruppe, så hvordan folk opdrager deres
heste er vel dette forum evigt ligegyldigt.
Der er nok ikke så mange af os her i gruppen der også har heste,
så hvordan vi kan værer dobbeltmoralske i den sammenhæng kan jeg ikke se.

/Jens (som ikke har hest)

Fra : Anette

Dato : 19-07-06 23:18

fdsf wrote:
> Hvor har en hest grine ? ja fordi den er svær at styre uden i trafikken.
> Hvorfor er der ingen der klager over dem.

Måske fordi en grime ikke gør ondt på dyret. Nej, en grime er heller ikke
rar, men hesten kan få luft, selvom den bliver trukket i mundvigene. En hund
i kvæler kan ikke få luft. HVordan ahr du det selv, når du f.eks har fået
noget galt i halsen og ikke kan få luft? Panik?
Et kvælerhalsbånd gør ondt, fortæller ikke hunden hvad man vil have/ ikke
have den til at gøre og kan undværes hvis man tager sig tiden,
tålmodigheden, viden og konsekvensen til at lære hunden det.
Hundetræning burde være et must når man anskaffer sig hund.

> Stop nu det blødsødenhed og giv de familier der har brug for det nogle
> redskaber, det kan f.eks være et kvælerhalsbånd, eller godbidder.

Godbidder er noget blidere end kvælerhalsbånd. Kvælerhalsbånd er gammeldags
og fra en tid før man fik den nødvendige viden om hundes adfærd og
reaktionsmønstre. Når nu en pose godbidder ( eller andet som hunden finder
sjovt) kan give hunde LYST til at lystre, er det så ikke mere rimeligt at
bruge den metode, frem for at tvinge hunden?
Vi skylder vores hunde at give dem så godt et liv som muligt. Derfor
foretrækker jeg belønning fremfor tvang.

> Alle hunde er forskellige og har brug for hver deres metode.

Absolut! Guderne skal vide at min yngste hund har testet og stadig tester
min tålmodighed ( udfordrer mit lederskab, hver gang hun aner en lille
svaghed, vil nogen kalde det) men det er MIT problem og det skal ikke gå ud
over hunden. Hun gør jo bare som hendes instinkter fortæller hende og af
omsorg for flokken. Jeg burde være klogere end hende...hvilket jeg også
er..... for det meste

Jeg synes iøvrigt at Hundehvisker programmerne er okay - de viser hvor
forskelligt hundeadfærd/adfærdsbehandling opfattes. Alsidighed, nuance og
udvidet viden er en af tvstationernes vigtigste opgaver.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : fdsf

Dato : 19-07-06 23:29

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> tålmodigheden, viden og konsekvensen til at lære hunden det.
> Hundetræning burde være et must når man anskaffer sig hund.

Nej nu må du fandme stoppe...... Hesten kan få luft ? Prøv at se hesten
gumle på den grine og se ubehaget. Hvornår har du sidst set en hund dø af et
kvæler halsbånd ??

> [...]
> Vi skylder vores hunde at give dem så godt et liv som muligt. Derfor
> foretrækker jeg belønning fremfor tvang.

Hvem siger kvælerhalsbånd er gammeldags ? er det din egen teori ? Ja
godbidder er altid bedre, men det virker bare ikke for alle.

> [...]
> af omsorg for flokken. Jeg burde være klogere end hende...hvilket jeg også

hvornår går det ud over hunden ? Nej hunden gør hvad du tillader, glem alt
om instinkt, det er bare en god undkyldning for ikke at have styr på
tingene.

> Jeg synes iøvrigt at Hundehvisker programmerne er okay - de viser hvor
> forskelligt hundeadfærd/adfærdsbehandling opfattes. Alsidighed, nuance og
> udvidet viden er en af tvstationernes vigtigste opgaver.

ahhh fint :)

Fra : Anette

Dato : 20-07-06 00:16

fdsf wrote:

> Nej nu må du fandme stoppe...... Hesten kan få luft ? Prøv at se
> hesten gumle på den grine og se ubehaget. Hvornår har du sidst set en
> hund dø af et kvæler halsbånd ??

Jeg har aldrig set hest dø af en grime og heller aldrig set en hund dø af et
kvælerhalsbånd.
Men hunden ser ud som om det er mere ubehageligt med kvæleren, en en hest
ser ud med grime.

> Hvem siger kvælerhalsbånd er gammeldags ? er det din egen teori ? Ja
> godbidder er altid bedre, men det virker bare ikke for alle.

MIn teori - tja det kan du da godt kalde det.
Nej, godbidder virker ikke for alle - det ved jeg, men der er da andre
metoder, mange andre, end kvæleren. Leg, bolde, ros eller
F.eks når hunden trækker voldsomt, er den her en klar fordel - sammen med
træning:
http://loppetjansen.dk/product_info.php?products_id=1900
og denne her - sammen med træning
http://loppetjansen.dk/product_info.php?products_id=137

I dem begge kan hunden få luft og hunden er under kontrol. Tager man sig så
sammen og lærer ( af en god træner) at få hunden til at FORSTÅ hvad man vil,
og få den til at få lyst til at gøre det på ejerens måde, så kan det sagtens
klares uden hunden belemres med en kvæler.

> hvornår går det ud over hunden ? Nej hunden gør hvad du tillader,
> glem alt om instinkt, det er bare en god undkyldning for ikke at have
> styr på tingene.

Hold nu op. En hund er som alle andre dyr primært styret af instinkt. En
fertil hanhund der går bananas fordi den kan lugte en tæve i løb, kan selv
den bedste opdragelse ikke holde i ro. En hund der øjner den mindste chance
for at ræse af i måsen på en løbende hare, vil gøre det - uanset hvor mange
lydighedspræmier den hund har fået.
Når min tøs stresser helt op under loftet, når hun opdager at vi skal ud og
gå tur, så er det fordi hun opfatter det som at skulle på jagt og som en
ulveflok skal adrenalinen op at køre = instinkt. Hun ved godt hun skal sidde
stille og vente før hun får snor på og vi går ud. Vi venter til hun falder
til ro. Jo, i starten tog det laaaaang tid 10-15-20 min, men hun er jo
smart nok til at indse at hvis den her gåtur skal blive til noget, så må hun
sidde stille. Hun er to år nu, men hun raptusser da stadig før gåturen - men
nu kun 1-2 minutter før hun sidder stille og venter. Og det er da fint nok
for mig

Fordelen er at være så bekendt med sin hunds instinkter/ naturlige adfærd at
man kan nå at forudse hvad der sker og så i visse situationer få en snor ( =
styring/kontrol) på kræet. Det er ikke bare opdragelse af hunden - det er
viden - og det er den der ofte mangler hos hundejere. Og den viden kan
sammen med tålmodighed og konsekvens erstatte et kvælerhalsbånd.- i
hvertfald for mine hundes vedkommende.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 20-07-06 08:20

Anette wrote:
> [...]
> mindste chance for at ræse af i måsen på en løbende hare, vil gøre
> det - uanset hvor mange lydighedspræmier den hund har fået.

Ikke enig, inden Tyson blev kastreret kunne jeg da sagtens styrer ham
med kommando selvom vi mødte en løbsk tæve, og han var ret dametosset.
Begge mine hunde har jeg da også lært at man ikke fiser efter harer, katte, ænder, ect
uden at jeg behøver at give dem snor på, det er nok et spørgsmål om at have
kontrol over sin hund eller ikke.

> Fordelen er at være så bekendt med sin hunds instinkter/ naturlige
> adfærd at man kan nå at forudse hvad der sker og så i visse
> situationer få en snor ( = styring/kontrol) på kræet.

Det med at sætte en snor på hunden er da bare den nemme løsning,
de fleste hunde bør da kunne lærer at værer under kontrol bare ved
at få en kommando.
Men ok, hvad ved jeg. Jeg har jo aldrig gået til træning med mine,
så jeg og mine hunde ved måske ikke hvordan de i virklighenden
bør opfører sig.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 20-07-06 18:57

> [...]
> vil, og få den til at få lyst til at gøre det på ejerens måde, så kan det
> sagtens klares uden hunden belemres med en kvæler.

Om igen Anette. Haltien kan da ikke bruges til at lære en trækkende hund
ikke at trække. Det den kan er, et hundeføreren kan holde hunden med langt
færre kræfter. Men det er ikke meningen en hund skal trække afsted i en
halti. Hunden skal nemlig slet ikke trække. Haltiens formål er at give en
lille dame/pige mulighed for at holde sin kæmpestore potensforlængerhund når
denne ser en hare, kat, lækker tæve eller andet.

Mvh
Søren

Fra : Anette

Dato : 20-07-06 21:28

Søren LH wrote:
> Om igen Anette. Haltien kan da ikke bruges til at lære en trækkende
> hund ikke at trække.

Der må jeg skuffe dig, Søren. Til træning har jeg set haltien blive brugt,
SAMMEN MED TRÆNING, af et par vildbasser til 7-8 mdr gamle labrador
hvalpe/unghunde. Før de fik haltien på - sammen med det almindelige
halsbånd, kunne de ræse rundt med ejer, men med haltien kom der noget mere
styr på hunden, mere ro på. Halti selerne gør det ikke alene - træningen gør
hovedparten.

Personligt ville jeg foretrække at prøve med alle andre metoder, inden
kvæleren holdt sit indtog her. For 20 år siden brugte jeg kvæler på min
krudtede spaniel, den gang var det den eneste mulighed man blev nabefalet.
Jeg ville ønske jeg havde valgt træning dengang - set i bagklogskabens
ulideligt klare lys.

/ Anette

Fra : Søren LH

Dato : 20-07-06 23:11

> [...]
> styr på hunden, mere ro på. Halti selerne gør det ikke alene - træningen

Vi er da vist ude i noget ordkløveri her, jeg synes det lyder som om vi er
enige.

> Personligt ville jeg foretrække at prøve med alle andre metoder, inden
> kvæleren holdt sit indtog her.

Også enig her

> For 20 år siden brugte jeg kvæler på min krudtede spaniel, den gang var
> det den eneste mulighed man blev nabefalet.

Samme her, men det er kun 6 år siden.

> Jeg ville ønske jeg havde valgt træning dengang - set i bagklogskabens
> ulideligt klare lys.

Samme her.

Mvh
Søren

Fra : Anette

Dato : 20-07-06 23:36

Søren LH wrote:

> Vi er da vist ude i noget ordkløveri her, jeg synes det lyder som om
> vi er enige.

Det gør det - Dejligt

> Samme her, men det er kun 6 år siden.

Det gode er dog at både du og jeg er blevet klogere, og det er en fordel for
vores hunde

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Winther

Dato : 20-07-06 16:54

> [...]
> tålmodigheden, viden og konsekvensen til at lære hunden det.
> Hundetræning burde være et must når man anskaffer sig hund.

Du ved ikke meget om hverken hesteudstyr eller kvælerhalsbånd, så hold dig
langt væk fra begge dele når du intet ved om hvordan det skal bruges.

Fra : Anette

Dato : 20-07-06 21:30

Winther wrote:
> Du ved ikke meget om hverken hesteudstyr eller kvælerhalsbånd, så
> hold dig langt væk fra begge dele når du intet ved om hvordan det
> skal bruges.

Ved du hvad, Søde - det gør jeg også, så længe der er mere spændende måder
end and at anvende magt for at få sine dyr til at makke ret.

/ Anette

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-07-06 05:38

> [...]
> ad busken og komme med et indlæg, der er myntet på de tudeprinsesser, som
> tilsyneladende er imod fornuftig opdragelse af hunde.

Tja, jeg har også undret mig over, hvad det er han skulle gøre forkert.

M.V.H....Benny..

Fra : Kim Christensen

Dato : 20-07-06 07:27

jopa wrote:

> [...]
> Sagde til de 2 ældre kvinder at nu kunne jeg snart ikke holde ham mere.
> Ældre damer kan skam godt bevæge sig hurtigt skulle jeg hilse og sige.

Hmm. Aha. Jeg vil lige se forbi i Den Blå Avis efter en schæfer...
men den der hyæneryglinie synes jeg altså er grim. Mon man kan få en
schæfer til at gå med hundesokker der har 25 cm tykke såler på
bagpoterne?

Hilsen Kim

Fra : pwh

Dato : 20-07-06 07:55

Kim Christensen wrote:
> men den der hyæneryglinie synes jeg altså er grim. Mon man kan få en
> schæfer til at gå med hundesokker der har 25 cm tykke såler på
> bagpoterne?

Det er altså ikke velopdragent at kalde vandskabte individer grimme

/Jens

Fra : Kim Christensen

Dato : 20-07-06 07:33

Benny Mortensen wrote:

> Tja, jeg har også undret mig over, hvad det er han skulle gøre forkert.
>
> M.V.H....Benny..

Under mottoet "Vi er mange der mener...." er der blevet samlet en hel
bunke underskrifter. ca 1500. Der må da være nogen der kan fotælle
hvad han har gjort galt. Tag nu udsendelsen i går? Hvad skete der som
ikke burde være sket?

I aften skulle TV2 starte på en serie med Anders Hallgren. Fint, der
findes andre veje end Cesar Millan's og den udsendele glæder jeg mig
til at se, hvis den ikke i sidste øjeblik må vige pladsen for Tour de
Trance, eller fordi der er samlet en hel masse underskrifter inden
nogen har set udsendelsen.

Hilsen Kim

Fra : BettinaP

Dato : 20-07-06 11:10

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> wrote in message

Benny Mortensen wrote:

> [...]

til at se, hvis den ikke i sidste øjeblik må vige pladsen for Tour de
Trance, eller fordi der er samlet en hel masse underskrifter inden

Ja jeg synes jo så det var MEGET positivt, at de endte aftenens udsendelse
med at pointere, at Millans metoder ikke var de eneste mulige.
Hallgrens udsendelse får så først sendetid 23.15 i aften..det er nok ikke
helt så poppet som Millan.

Hvis jeg lige skal nævne et eksempel på noget jeg synes var HELT ude i
skoven, så havde en af hundene i forrige udsendelse pighalsbånd på. også
efter den kom i Cesars hænder. Det er bare overhovedet slet slet ikke iorden
i min verden. Og så ser han dominerende adfærd i alt hvad der foregår. Det
er jeg slet ikke enig med ham i.

hvis du er interesseret i flere af de argumenter der er blevet brugt imod
hans metoder, sakser jeg dem lige her:

BettinaP

indlæg af hundepsykolog Irene Liliequist på givpote.com:

Psykisk og fysisk mishandling af hunde i TV2

TV2 kører for tiden en programserie om Cesar Millan, en amerikansk
"hundehvisker". Cesar M. omtaler sig selv som værende født med en gave, som
han gerne deler ud af.
I programomtalen beskrives Cesar Millans som en af verdens travleste og
bedste hundetrænere, og dette burde sikre en god kvalitet og viden om
hundeadfærd afspejlet i hans adfærdsmodifikation.
Desværre ser virkeligheden noget anderledes ud!
Indtil videre har vi udelukkende set ren symptombehandling udført med kold
kynisme og for længst forældede træningsmetoder, som end ikke skeler til den
viden om normaladfærd man som minimum bør have, før man begiver sig ud i at
træne hunde, endsige adfærdsbehandle.
Cesar M. kender enten intet til "hundesprog" eller også gør han og er
ligeglad, skal bare have gennemført sin afretning. For det er det vi ser,
AFRETNING.
Hug en hæl og klip en tå, hvis skoen ikke passer!
Vi har, blandt andet, set meget angste hunde blive presset og straffet. I
programmet kaldes dette for "disciplinering" og Cesar gentager flere gange
at disciplin skal komme før kærlighed.
Denne holdning er forældet, og etologer og andre hundeeksperter har de
senest tiår fået bibragt instruktører og hundeejere så meget viden om
adfærd, at man med bare mindstemålet af viden om emnet ved, at en naturlig
ulve/hundeflok fungerer uden tyranni og "disciplin", men fungerer i kraft af
respekt for og tillid til forældredyrenes evner som lederfigurer.
Ingen sund hund, som ikke bliver presset, vil udøve disse
grænseoverskridende "disciplineringer", som vi ser anvendt i TV2 programmet,
overfor en anden hund.
Videnskabeligt er det bevist, at straf ikke har en længerevarende ændring på
adfærd. Hvis straffen ("disciplineringen") skal have længere tids effekt,
skal den gentages på daglig basis.
Det vil, i de tilfælde vi har set på TV2 betyde, at hundenes ejer skal
anvende betydelige ryk i hundens halsbånd/grime og endvidere benytte de
spark mod hundes bagdel vi så i sidste udsendelse, hver gang hunden skal gå
tur.
Cesar Millan påstår, at disse spark kun tjener det formål at bryde hunden i
den uønskede adfærd.
Nuvel. Der findes et hav af positivt virkende metoder hundeejeren kan bryde
situationen med, hvorfor så overhovedet anvende disse brutale og kolde
metoder?
Efter min opfattelse kan det kun være fordi det giver Cesar Millan et
"løft", hans selvværd vokser, fordi han opnår et tilsyneladende ønsket
resultat. "Tilsyneladende" fordi det uøvede øje, eller det kolde hjerte,
ikke ser de mængder af konfliktdæmpende signaler hundene viser under
"træningen".
Og det er hundene, senere også deres ejere, som betaler prisen.
Hundene prøver desperat at stoppe overgrebene ved at sende disse signaler.
De konfliktdæmpende signalers funktion er at aflade en intens, overspændt,
situation så der ikke opstår slagsmål. Disse signaler er hunde eksperter i
og brugt overfor andre hunde, som er for voldsomme, får signalerne den
voldsomme hund til at nedtone sin adfærd, så den utrygge hund kan blive tryg
igen.
Vel at mærke når den voldsomme hund er velfungerende og socialiseret
korrekt.
Når dette ikke sker, bliver de langsigtede virkninger, at hunden som
oplevede overgrebet bliver desperat, angst og i sidste ende enten hjælpeløs
eller aggressiv.
Når Cesar Millan overser de dæmpende signaler hundene sender, bliver hans
opførsel i hundenes øjne til overgreb. De opfatter ham som truende, og det
er derfor vi ser en øjensynlig mærkbar effekt af hans "træning". Hundene tør
ikke andet end at føje ham i situationen.
De metoder Cesar Millan anvender sig af vil på sigt skabe endnu flere
problematiske hunde!
Dyrlægerne kan se frem til at skulle aflive endnu flere hunde pga.
aggressivitet, skadestuepersonalet får overarbejde med at sy gennemtyggede
hænder sammen og adfærdsbehandlerne skal i gang med det lange seje træk det
er at genoprette hundens tillid til mennesker. Hvis muligt.
Og kiropraktorerne får fast arbejde med at rette hundenes nakker og rygge.
Vi er flere som har henvendt os til TV2's programafdeling på dette link
http://omtv2.tv2.dk/kontakt/kontakt.php og har klaget over programmet og med
henvisning til læren om hundeadfærd argumenteret for at udsendelserne med
Cesar Millan tages af programmet.indlæg af hundepsykolog Irene Liliequist,
som vi gerne vil videreformidle:

Fra : Benny Mortensen

Dato : 20-07-06 11:11

Benny Mortensen wrote:

> [...]

bunke underskrifter. ca 1500. Der må da være nogen der kan fotælle
hvad han har gjort galt. Tag nu udsendelsen i går? Hvad skete der som

Ja den så jeg godt på TTV
Men nu har der jo vist aldrig været en eneste, som har kunnet afrette hunde,
til denne gruppes tilfredshed, så det var vel stort set forventeligt .

[...]

Ja den glæder jeg mig til. Han er også dygtig, men han er måske knap så god
til at markedsføre sig selv, som Cesar Millan er. Men det er vel bare
fordi, vi ikke er så vant til " The American Way ". Men så må vi jo så finde
trøst i Anders Hallgren i aften, for han er vel lidt mere, som os danskere
..

M.V.H....Benny..

Fra : Kito

Dato : 20-07-06 07:56

> [...]
> ud ad busken og komme med et indlæg, der er myntet på de tudeprinsesser,
> som tilsyneladende er imod fornuftig opdragelse af hunde.

Klip

> [...]
>
> --
> Jacob Christiansen
> Beagleejer - fordi alle kan kalde en labrador til sig
SVAR
Du opdrager hunden lige efter bogen, Der er alt for mange hundeejer, der
tror deres hund er et menneske
Så du har min fulde sympati.

vh
Poul

Fra : slh@city.dk

Dato : 20-07-06 11:18

fdsf skrev:

> [...]
> pænt.
>
> En hund der trækker kvæler jo sig selv mere end et kvælerhalsbånd.

Nej, det virker ikke. Hunden trækker mindre kraftigt, men den trækker
fortsat. Der er ikke et syn der er mig meget mere imod end at se sådan
en hund i kvæler komme trækkende af sted med sin ejer, og med tungen
ud af halsen fordi den er ved at blive kvalt.

Hunde der lever deres liv på denne måde får en enorm
bruskfortykkelse hele vejen rundt om halsen. Puha.

Den rigtige måde at bruge kvæler på er at give hunden et ryk i
halsbåndet når den gør noget forkert, hvorefter den vil have mindre
tendens til at gøre det igen. Så kan man være for eller imod, og jeg
skal da ikke afvise at der kan være hunde der er blevet så ulydige at
det er nødvendigt

Mvh
Søren
Mvh
Søren

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 20-07-06 17:29

> [...]
> frem - og selv inden for hesteverdenen er det begyndt at gå op for folk, at
> de når langt længere med det gode, end det onde....

Jeg undrer mig nogen gange over hvorfor menneske og hund absolut skal
opføre sig som hund og hund for at kunne opdrage.

Ja man kan bruge nogle opdragelsesmetoder ved at se på hunden ja. Men
personligt tager jeg det jeg kan bruge, ja og ind i mellem ja så tog
jeg da fat i kravetøjet på vores hund. Ja det gælder vel om at samle
hunden op igen bagefter. De ved jo ikke hvad nag er. Og ja hunde er jo
også nogen gange hårde ved hinanden.

LN