Et lille spørgsmål og en meget kort præsen~
Fra : Meroba

Dato : 19-07-06 00:30

Hej alle herinde..

ja som i sikkert kan regne ud er jeg helt ny i denne gruppe.
så kort om mig jeg hedder Mette har to dejlige unger en lækker
unghund og 2 norske skovkatte "kort præsentation "

jeg håber i kan hjælpe mig med et spørgsmål

jeg har en dansk/svensk gårdhund som gerne skulle have hvalpe inden
for den nærmeste fremtid..
det var i al fald mit ønske.

hun har DKK stamtavle og skal jo avlsgodkendes
vi har været på vores første (men absolut ikke sidste) udstilling..

men hvad kræves der som minimum?
en 2., plads var alt hvad jeg kunne finde frem til, så det ved jeg
godt
men skal det som minimum være i unghunde klassen eller i åben ?
har været alle reglerne igennem på DKK´s hjemmeside og kan altså
ikke rigtigt finde ud af det.

MVH Mette Pedersen

Fra : R. Ilsøe

Dato : 19-07-06 01:15

"Meroba" <meroba@animail.net> skrev i en meddelelse

Hej Mette

Hvis det er som med andre racer er det minimum en 2. pr. i officiel klasse.
Alle klasser fra unghunde og op er officielle... Dvs. fra 9 mdr. +

Go' fornøjelse med hende.

--
MvH
Rinnie Ilsøe

Fra : pwh

Dato : 19-07-06 07:39

> Hej alle herinde..
>
> ja som i sikkert kan regne ud er jeg helt ny i denne gruppe.

Velkommen til

> jeg håber i kan hjælpe mig med et spørgsmål

Desværrer ikke

/Jens

Fra : Battlefield´s

Dato : 19-07-06 11:00

[...]

Hej
Velkommen hertil!
Du skal bare finde Dansk Svensk Gårdhund under avlsrestriktioner på DKK´s
hjemmeside, her er hvad jeg fandt:
Hilsen Vibeke
Dansk/svensk gårdhund
Racenummer DKK: 500 (ikke FCI-godkendt standard)
Gruppe: 2
Racens hjemland: Danmark/Sverige
Specialklub: Dansk/svensk gårdhundeklub
Tidligste alder ved HD og AA fotografering:
12 mdr. for begge køn

Racen har følgende avlsrestriktioner:
Præmieringskrav: Afkom kan kun stambogsføres dersom
hunden før parring er præmieret med mindst en 2. præmie på en FCI/DKK
anerkendt udstilling eller avlsgodkendt ved et særligt
avlsgodkendelsesarrangement.
Gælder for alle hunde i racen.

Kan fødes stumphalet
Racen føres i DKK´s X-register indtil den er blevet
FCI-anerkendt.

Generel HD information:
Der er ikke krav om HD-fotografering i denne race.
Såfremt der i anden anledning konstateres D eller E
status, kan disse hunde ikke anvendes i avl.
Gælder for alle hunde i racen efter den 1. januar
2005.

Overførsel af stambøger fra ARBA (USA)
Stambøger fra ARBA (American Rare Breed Association)
kan overføres til Dansk Kennel Klub, ligesom hunde fra ARBA også kan
udstilles.

Der henvises herudover til DKKs
stambogsføringsregler.

Farver:
0940 hvid hv
2090 tofarvet to
2100 trefarvet tri

Sidst opdateret den 20. maj 2005

Fra : qfha

Dato : 19-07-06 13:56

>Re: Et lille spørgsmål og en meget kort præsentation

Det er nu et ret stort spørgsmål
På din hunds egen stambog kan du se om der er specielle
avlsrestriktioner for racen.

Ellers er det som skrevet andet steds her en 2. præmie(det hedder ikke
plads, det er noget andet)i officiel klasse. Det tyder på at være
minimum i jeres race.
Så kan man tale etik og få den undersøgt for eks. øjen eller hd
problemer. En god ide, hvis man seriøst vil gøre et stykke arbejde
for at fremavle gode hunde. Derefter skal du finde den hanhund som
passser bedst i type og kvalitet til netop din hund. Her vil det være
en god ide at tage eks. formanden for racen med på råd eller din
hunds opdrætter hvis denne er erfaren.

mvh
qfha

Fra : Meroba

Dato : 19-07-06 14:27

qfha skrev:

> [...]
> passser bedst i type og kvalitet til netop din hund. Her vil det være
> en god ide at tage eks. formanden for racen med på råd eller din

jammen alt det der er der da tænkt på...

på hendes stambog er ingen avlsrestriktioner, og min hund har ikke
stumphale

det eneste jeg ikke kunne finde ud af var i hvilken klasse hunden som
minimum skulle have en 2. præmie i. hun har pt en i unghundeklassen.
spørgsmålet var om det var NOK for den del af projektet.

selvfølgelig vil hun blive tjekket i hovede og ***
der er ingen HD krav til gårdhunde men hun vil blive tjekket senere
på året når hun alligevel skal i narkose for at få fjernet en
fedtknude (hvilket gør jeg ikke vil udstille hende før den er væk
den sidder på siden og er ret synlig)

der er nogle problemer med løseknæled i racen hvilket hun er tjekket
for.
og selvfølelig er opdrætter med på råd og han er så oven i formand
og hanhunde ansvarlig så den del skulle også være på sin plads..

mentalt vil jeg også erklære min tæve egnet hun er ingen nervøs
eller undertrygt hund
men en hund med et godt sind og glad for alle
(undtaget andre tæver hun ikke kender når hun er i snor, trænings
problem)

og jeg har jo i al fald 6 mdr til at tjekke stamtavle kigge hanhunde an
på udstillinger og hos opdrættere..

men tak for hjælpen til jer der har svaret

Mvh.
Mette Pedersen
http://www.meroba.dk