karentæne/ny hund
Fra : jokaka

Dato : 14-07-06 12:51

Hej alle

Som I jo nok kan læse i et andet indlæg, er vores hund blevet aflivet
i dag.

Min mand siger så, at vi skal finde ud af, hvor lang tid vores
hus/have er i karantæne efter virussen. For vi skal have en ny hund
når karantænen er gået og når vi har fundet den rette....

Jeg kan bare slet ikke forstille mig at få en ny hund, for det er
Zanto, som burde bo her.
Det kan være, at det bare er mig. Men hold da op en smerte det har
været og skulle igennem det igen. Det kan jeg slet ikke overskue. Hvis
nu.....

Det kan være jeg ser anderledes på det om nogle dage/måneder.....

Ved I noget om karantænen?

Jeg har rengjort næsten hvert hjørne af huset med rodalon - er der
andet jeg kan gøre?

Min mand siger, at når vi skal have hund igen. Så skal det være en
med stamtavle og ikke en blandingshund. Han tror på, at risikoen for
at komme ind i det samme igen, vil være mindre........ Hans forslag
går på en hovawart.

Er det godt, at får en ny hund?

Uha, har netop skrevet til hundeskolen, at vi ikke kommer alligevel.
Hvor gør det ondt og jeg havde sådan glædet mig til at komme igang.

Mange hilsner
Jokaka

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-07-06 13:26

"jokaka" <q27@ofir.dk> writes:

> Min mand siger så, at vi skal finde ud af, hvor lang tid vores
> hus/have er i karantæne efter virussen. For vi skal have en ny hund
> når karantænen er gået og når vi har fundet den rette....

Spørg dyrlægen. Han ved det helt sikkert. Eller kan i hvert fald finde
ud af det.

> [...]
> med stamtavle og ikke en blandingshund. Han tror på, at risikoen for
> at komme ind i det samme igen, vil være mindre........ Hans forslag

Det er ikke stamtavlen der gør forskellen, men opdrætteren. Det lader
jo til at smitten kommer fra det sted I købte ham. Så jeg tror, og jeg
ved det altså ikke, men jeg tror, at den eneste måde at mindske
risikoen er at købe jeres næste hund et sted, hvor alle hundene er
vaccinerede og raske.

Parvovirus er jo en af de ting man vaccinerer mod og hvalpen burde
have fået noget immunitet fra tæven.

Men igen. Spørg jeres dyrlæge, han kan komme med et langt bedre, og
mere sikkert, svar.

> Er det godt, at får en ny hund?

Ja, det tror jeg. I vil aldrig glemme den I mistede, men jeg tror I
nemmere vil komme over tabet, ved at få en ny.

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 14-07-06 15:31

"jokaka" <q27@ofir.dk> skrev i en meddelelse
[...]

----------------

ja, spørg dyrlægen, han må vide det med sikkerhed, og selvfølgelig skal der
ikke være noget rest af noget der kan overføres til en ny..

sikke en omgang i har været igennem..jeg kan slet ikke finde ord.. har
fulgt med i den anden tråd med våde øjne, modbydeligt for jer alle. det er
ihvertfald ikke just det man regner med at skulle igennem med en lille ny
hvalp der gerne skulle være starten på et langt og herligt hundeliv.

men en god ide at se frem mod en ny hvalp, det helbreder nok ikke smerten på
det i har været igennem, men det giver noget nyt indhold i tilværelsen at
tænke på.
det har ihvertfald været det eneste rigtige her i huset, når en af hundene
er gået bort af den ene eller anden årsag.

mvh. marie

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-06 16:26

"jokaka" <q27@ofir.dk> skrev i en meddelelse

>Ved I noget om karantænen?

Desværre ikke, men mon ikke dyrlægen kan give jer et klart svar på det ?

>Jeg har rengjort næsten hvert hjørne af huset med rodalon - er der
>andet jeg kan gøre?

Hvis i har afføring liggende i haven fra Zanto, så få det fjernet, da
virussen kan smitte den vej.

> [...]
>med stamtavle og ikke en blandingshund. Han tror på, at risikoen for
>at komme ind i det samme igen, vil være mindre........ Hans forslag

Tror ikke, at stamtavlen har den store betydning, i den forbindelse.
Find evt. et sted, hvor hvalpene er vaccineret 1. gang, inden de flytter
hjemmefra.

>Er det godt, at får en ny hund?

Ja ! I vil dog aldrig glemme Zanto og den smerte både han og jer, har været
igennem, men en ny hund vil hjælpe jer igennem sorgen. Den vil jo også kræve
kærlighed, opmærksomhed og træning. Alle de ting i ikke fik lov til, at
opleve sammen med Zanto.

>Uha, har netop skrevet til hundeskolen, at vi ikke kommer alligevel.
>Hvor gør det ondt og jeg havde sådan glædet mig til at komme igang.

Ja, det var trist, at det skulle ende sådan.
I må finde ud af, hvor længe i skal holde huset/ haven i karantæne og så må
i ud og finde jer en ny hvalp, så i kan komme på hundeskole med den.

Endnu engang: Det gør mig rigtig ondt, at Zanto ikke klarede den....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : qfha

Dato : 14-07-06 20:47

Det var en trist slutning, og jeg føler meget med jer, det har ikke
været rart at skulle igennem.

Ang karantænen må i rådføre jer med dyrlæge, men brug den tid som
I nu har fået foræret til at sætte jer ind i de forskellige racer,
hvilke ting I søger ved en hund, de er jo meget forskellige. Gør jer
nogle ekstra overvejelser over, hvad I evt kunne gå til med jeres
hund.
Gå på bibloteket og lån bøger om de forskellige racer, og kig på
racernes hjemmesider på nettet. Så er I langt bedre klædt på når I
skal beslutte, hvilken hvalp det skal være næste gang. Fordelen ved
en raceren hund er, udover at kunne deltage i en masse arrangementer
med hunden, at man ved ca hvorledes hundes væsen er som voksen. Gå
evt. på en hundeudstilling og se de forskellige racer og snakke med
deres ejere. (Hundeejere snakker altid gerne og længe om deres
vidundere)
Ved en krydsning køber man lidt katten i sækken.

Men vent med at se på nye hunde til I er helt sikre på ikke at smitte
mere.

I har fået jer en erfaring, brug den positivt.

mvh
qfha

Fra : jokaka

Dato : 14-07-06 22:55

Dyrlægerne kan ikke helt blive enige om hvor lang en karantæne skal
være.....nogen siger et par måneder, andre et halvt år - på nettet
har jeg fundet et sted, hvor en skrev et år for at være sikker. Så
jeg har skrevet til landbohøjskolen, da jeg har hørt, at de ved en
del om det. Jeg må dog indrømme, at jeg uanset hvad lader der gå
længere end de oplyser....tør ikke andet......

Haven er kigget godt efter, men der kan jo godt være noget alligevel.
Specielt fordi han havde diarre.

Min mand har spurgt om vi skulle tage til udstilling i Brøndby her i
slutningen af juli mdr og se på de forskellige racer. Det lyder
umiddelbart som en god ide og håber der er nogen som gerne vil
fortælle om netop deres race. Så det overvejer jeg lige om vi skal
afsted til.

Vi havde inden vi købte Zanto, læst om mange racer - både i bøger
og på nettet................... Vi faldt bare for Zanto, men hvis der
skal være en næste gang, så skal der læses endnu mere. Samt besøge
en del opdrætter og jeg skal se div. papirer (det har en opdrætter
forhåbentlig ikke noget i mod).

Er der nogen af Jer som er opdrætter?
Hvordan stiller I Jer overfor, at vi har parvovirus i vores hus/have
(forhåbentlig på længere sigt - har haft)? Vil det komme med i
betragtningen hvis I skal vælge de kommende hvalpeejer - som noget
negativt? (det var der en af mine venner som fortalte....)

Jeg kan slet ikke forholde mig til at skulle have en ny hund, men synes
da at det kunne være hyggeligt at tage til ovennævnte udstilling og
se de mange forskellige racer og møde andre som også synes at hunde
er dejlige.

Mange hilsner
Jokaka

Fra : LH

Dato : 15-07-06 05:28

Jeg har særdeles god erfaring med Karlslunde Dyreklinik. Der er mange
dyrlæger med hver deres speciale, og jeg føler virkelig man får brugbare råd
når man spørger om noget, og man føler de ved hvad de snakker om. Prøv at
ringe til dem. Det skulle være mærkeligt om der ikke er én der, som ved
noget om det. Jeg kan ikke lige deres nummer, men du kan finde dem ved at
søge på nettet. De har en hjemmeside.
Og jeg ved godt intet er 100% sikkert, men næste gang du køber en hvalp -
raceren eller ej - så sørg for at se vaccinationspapirer på de andre hunde
hos opdrætteren. Sørg for det er nogen der har fulgt vaccinationsprogrammet.
Så bør hvalpene være godt sikret mod sygdomme gennem moderen. Jeg er ret
sikker på det vil gøre at kan undgå en lignende situation.

LH

Fra : R. Ilsøe

Dato : 15-07-06 11:40

> [...]
> umiddelbart som en god ide og håber der er nogen som gerne vil
> fortælle om netop deres race. Så det overvejer jeg lige om vi skal

Hej Jokaka, jeg ved ikke om i i princippet også kan være bærere af virussen,
tænker her på når i går ind og blander jer med 3500 hunde. Man kan
naturligvis ikke undgå at møde hunde, men ligfrem at stille sig der hvor der
er allerflest hunde samlet på et tidspunkt... Det er dog ellers en rigtig
god idé at ta' ind og kigge på en udstilling!
Synes bare det er en god idé lige at undersøge om i kan bære smitten med
jer, for måske er jeg bare hysterisk!

Hvis i ikke bærer smitten er i velkommen til at komme hen til os ved
Flatcoat-ringen. Vi kan jo lige skrived ved i pb. inde på fmb.

> Samt besøge
> en del opdrætter og jeg skal se div. papirer (det har en opdrætter
> forhåbentlig ikke noget i mod).

Hvis en opdrætter har noget imod det, så gå videre til den næste, for så har
de noget at skjule!

> [...]
> betragtningen hvis I skal vælge de kommende hvalpeejer - som noget
> negativt? (det var der en af mine venner som fortalte....)

Jeg vil sige, at kommer du ½-1 år efter og fortæller jeres historie, så vil
det ikke skræmme mig! Jeg vil naturligvis lige undersøge selv med hensyn til
smitte, men det er så også det. Det ville snarre være positivt for mig idet
jeg synes i har handlet yderst fornuftigt i hele forløbet. Jeg kan se at i
er villige til at ofre hvad det kræves økonomisk og at i handler moralsk
korrekt i mine øjne. Det er et kæmpe plus i min bog!

> [...]
> da at det kunne være hyggeligt at tage til ovennævnte udstilling og
> se de mange forskellige racer og møde andre som også synes at hunde

Jeg synes det ville være en glimrende idé såfremt i er sikre på i ikke bærer
smitten på jer. Skulle i komme, så gi' mig besked, så er i velkommen til at
komme og hilse på og høre om flatten.

--
MvH
Rinnie Ilsøe

Fra : jopa

Dato : 15-07-06 18:13

R. Ilsøe skriblede bla:

> Jeg synes det ville være en glimrende idé såfremt i er sikre på i
> ikke bærer smitten på jer. Skulle i komme, så gi' mig besked, så er i
> velkommen til at komme og hilse på og høre om flatten.

PARVOVIRUS

Sygdommen er meget smitsom. Virus findes i hundenes afføring. Sygdommen
smitter bl.a. ved direkte kontakt mellem hunde, og spredes af løse hunde.
Virus kan overleve op til et år i hundenes omgivelser.

Mennesker kan overføre sygdommen fra hund til hund, men kan ikke selv få
sygdommen.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : R. Ilsøe

Dato : 15-07-06 18:54

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse

> Mennesker kan overføre sygdommen fra hund til hund, men kan ikke selv få
> sygdommen.

Spørgsmålet er hvor længe mennesker kan være bærere af smitten. Dog er de
nok stadig, på tidspunktet for Brøndby-udstillingen, stadig smittebærere og
så ville det være uansvarligt over for andre hunde-ejere at gå til
udstillingen i Brøndby. Kan kun med gru forestille mig en epedemi sådan 4
dages udstilling med 3500 hunde hver dag ville sprede!

Vi taler 3500 familie-hunde og hunde som hører til blandt de mest makante
hunde i avls-arbejde (sådan er det i Flat og temmelig sikkert i mange-mange
andre racer) - Synes absolut det ville være en god idé at vente til i er
sikre på i ikke bærer smitten!

Der kommer en DKK-udstilling igen i September på Sjælland feks.

--
MvH
Rinnie Ilsøe

Fra : jopa

Dato : 15-07-06 18:58

R. Ilsøe skriblede bla:

> Spørgsmålet er hvor længe mennesker kan være bærere af smitten.

Det kan de op til 1 år da sygdommen kan blive i hundens omgivelser så længe

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 16-07-06 23:45

On Sat, 15 Jul 2006 12:39:37 +0200, "R. Ilsøe" <rinnie@rinnie.dk>
wrote:

> [...]
>er allerflest hunde samlet på et tidspunkt... Det er dog ellers en rigtig
>god idé at ta' ind og kigge på en udstilling!

Det slår mig lige... Skal hunde på udstilling ikke være vaccineret
netop mod denne virus?
Det bliver mine egne da hvert år, og så går jeg da ud fra at det er
for at de danner antistoffer nok til netop IKKE at modtage smitten.
Måske har jeg bare helt misforstået noget...?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-06 09:31

> [...]
> for at de danner antistoffer nok til netop IKKE at modtage smitten.
> Måske har jeg bare helt misforstået noget...?

Voksne hunde kan godt smittes med parvovirus, selvom de er vaccineret.
De har meget bedre overlevelsesmuligheder, men syge kan de altså blive og
hvis det er en svag / ældre hund, kan de jo også dø af det.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : qfha

Dato : 15-07-06 07:20

> [...]
> betragtningen hvis I skal vælge de kommende hvalpeejer - som noget
> negativt? (det var der en af mine venner som fortalte....)

Ja, jeg er opdrætter og jeg ville reagere meget kraftigt, hvis I som
det første kom og sagde I havde aflivet en hvalp med parvo, og nu
ville I gerne lige ind til mine hvalpe.
Det kom I ikke.

Så det er ikke der du skal starte.
Få overstået karantænen om det tager et halvt eller et helt år.
Desinficer, hvor der kan desinficeres. Så kan I ikke gøre mere. Så
er det historie.

Start på en frisk hvad angår valg af hvalp, og start ikke med at
fortælle jeres historie selvom den fylder meget hos jer, det vil
skræmme nogle hvalpeejere og er på det tidspunkt ligegyldig for en ny
hvalp.

mvh
qfha

Fra : jokaka

Dato : 15-07-06 20:04

> Det kan de op til 1 år da sygdommen kan blive i hundens omgivelser så længe

Uanset hvad så besluttede vi i morges, at vi ikke tager afsted. Det
var inden læsningen af disse sidste indlæg, men en beslutning om, at
hvis vi kan bære det mindste smule smitte.....

Om det er et år eller mindre ved jeg ikke. Det er korrekt, at der
nogen steder står op til 1 år. Min dyrlægen sagde, at det meste var
væk nu og efter 2 mdr var det helt væk (dog ikke hvalpeegnet).
Hvornår det er er hvalpeegnet vidste de ikke.

Af samme grund har jeg skrevet til landbohøjskolen som har forsket i
denne sygdom og som forhåbentlig ved noget mere.

Uanset hvad så skal der ikke herske uden som helt tvivl om, at vi
absolut ikke vil bringe andre hunde i samme risiko for smitte. Derfor
holder vi os langt væk fra alt.....

Derfor bliver vores beslutning nok at vente min. 2 år før vi får
hvalp igen. Det er en hård beslutning og det gør meget ondt i alle i
familien, for vi havde jo alle ønsket og set frem til at have hund.

Så det med at få en ny hund for at komme videre - vil ikke ske
her.....................................at komme ovenpå må tage den
tid det tager. Om vi overhovedet skal have hund igen, ved jeg

Mange hilsner og jeg vil i starten af næste uge slette min tilmeldelse
til denne gruppe - for her hørte jeg kun til i under en uge (hvor han
var syg faktisk næsten 80% af tiden). Det var hårdt at være
hundeejer og forbundet med stor stor smerte.

jokaka