Angels første slagsmål.
Fra : pwh

Dato : 12-07-06 19:41

Vi er lige hjemkommet fra en tur nede ved volden.
Mine 2 hunde gik som sædvanligt uden snor på,
og på afstand spottede vi en mand der luftede sin
Schæfer der også gik uden snor på.
Da vi var 20-30 meter væk fra dem kom Schæferen
(en tæve) fisende over til mine, først til Tyson.
Der gik vel ikke mere end 30 sekunder før Schæferen
begyndte at provokerer Tyson, det tog han så helt roligt
til at starte med, manden råbte dog til sin hund at den skulle
værer sød. Men der er også grænser for Tyson's tålmodighed
og til sidst fik Schæferen altså tændt ham af, manden fik så kaldt
sin til sig og alt var fredeligt igen.
Han spurgte mig så om Tyson var kastreret, hvad han jo er,
og jeg sagde at det jo godt kunne give nogle gnidninger med nogle hunde,
så ingen speciel fejl ved det fra hans hunds side sagde jeg til ham.

Der gik så 2 minutter og Schæferen begyndte så at provokerer Angel,
hun opførte sig pænt til at starte med, men blev ret hurtigt sur.
De to tøser røg så lige i flæsket på hinanden, manden råbte og skreg
på sin egen uden nogen effekt. Da jeg efter 10-20 sekunder kunne se
at de rigtigt var ved at få hidset hinanden op og manden ikke kunne styrer
sin skavede Schæfer tog jeg simpelthen fat i hoved og røv af den,
løftede den op i hovedhøjde og kylede den så langt væk jeg kunne.
Se det havde den sgu respekt for, den blev ret så rolig lige pludselig

Jeg sagde så til manden at den hund burde han da lufte i snor, til det
svarede han blot at de vist var lige gode om det. Jeg måtte så fortælle
ham at det var første gang at Angel i hele sit liv havde været oppe og slås
og at det altså var hans hund der startede hele balladen med at provokerer
begge mine hunde på skift.
Jeg spurgte ham også 2 gange om hvorfor helvede han ikke selv stoppede
sin hund men lod mig om det, det svarede fjolset så ikke på.

Jeg er stor tilhænger af at man lader sin hund rende frit omkring,
men hvis den er så asocial synes jeg ikke man kan værer det bekendt.
Jeg er normalt er meget fredeligt menneske, men da den angreb Angel
handlede jeg simpelthen uden at tænke over det, den kunne jo i princippet
have bidt mig, men det var den så ikke sluppet levende fra.

/Jens

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 12-07-06 20:52

On Wed, 12 Jul 2006 20:41:13 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>

>Jeg spurgte ham også 2 gange om hvorfor helvede han ikke selv stoppede
>sin hund men lod mig om det, det svarede fjolset så ikke på.

hæ hæ jaee han har jo nok været en kende overasket :)))
godt gået ...

--
MvH Bo M Mogensen
Holly Marie Combs The greatest Holly&Chamred (about 1gb)

Fra : pwh

Dato : 12-07-06 21:18

> hæ hæ jaee han har jo nok været en kende overasket :)))
> godt gået ...

Tak skal du have Bo
Jeg forventer at der kommer nogle indlæg der vil give mine
hunde og mig skylden for det hele, vanen tro

Han skulle bare låne mig den schæfer i en måned, så skulle jeg såmænd
nok få pillet den asociale adfærd ud af den.
Men det er helt typisk, folk magter simpelthen ikke deres hunde og lader
dem sætte dagsordenen, vil den slås, jamen så lad dog kræet.

/Jens (hvis hunde ikke slås, men forsvarer sig)

Fra : Clas Lau

Dato : 12-07-06 22:02

> Jeg er normalt er meget fredeligt menneske, men da den angreb Angel
> handlede jeg simpelthen uden at tænke over det, den kunne jo i princippet
> have bidt mig, men det var den så ikke sluppet levende fra.

Ja, jeg har selv stået i samme situation da jeg var en knægt (vel 14 år
gammel). Mine forældres tæve foxterrier, som bestemt ikke var nogle
slagsbror, blev en dag overfaldet er en stor boxer. Jeg kastede mig ned
mellem dem og lå og rullede rund med Boxeren og ende op på ryggen med
boxeren overn på mig hvor jeg så hold fast i den til ejeren kom. Det er
først bag efter at man tænker på hvad der kunne ske hvis nu den pågældende
hund var lige så bisk overfor mennesker som den var over for andre hunde.

Jeg har desværre ser eksempler på folk der har forsøgt at skille to kæmpende
parter (små hunde) hvor de får stukket hænderne ned mellem hovederne på
hundene. De hugger jo ud næsten i blinde, og man kan ind i mellem opleve
svære skader på hænder og arme. Så man skal bestemt passe på.

-Clas-

Fra : pwh

Dato : 12-07-06 22:18

> [...]
> Det er først bag efter at man tænker på hvad der kunne ske hvis nu
> den pågældende hund var lige så bisk overfor mennesker som den var

Man handler jo tit pr instinkt i den slags situationer og ikke ud fra fornuft.
Det jeg gjorde ved Schæferen er jo hvad jeg ville gører ved mine egne
hunde hvis de opførte sig på den måde, så det var pr refleks.
De fleste jeg kender ville nok have sparket Schæferen væk,
men det står mig imod at sparke til et dyr hvis det kan undgåes.

> [...]
> hovederne på hundene. De hugger jo ud næsten i blinde, og man kan ind
> i mellem opleve svære skader på hænder og arme. Så man skal bestemt

Helt sikkert, det var måske også det der afholdt Schæferejeren fra at gribe ind,
men er man bange for at bruge feks. en motorsav skal man ikke købe en.
Dermed ment, er man bange for hunde skal man lade være med at anskaffe
sig en i det jeg vil kalde hundestørrelse.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 13-07-06 09:45

pwh skriblede bla:
> De fleste jeg kender ville nok have sparket Schæferen væk,
> men det står mig imod at sparke til et dyr hvis det kan undgåes.

Jeg skal garantere at det ikke kan lade sig gøre med min.
For det første kræver det lidt at smide rundt med en schæfer på 50 kg der
samtidig ikke har respekt for andre mennesker.
Den snupper med lethed en luns på størrelse med en appelsiin i det første af
mange bid, og den kan med lethed vælte en voksen på jorden.
At sparke til den ville kun ophidse den endnu mere, og den går "kun" fremad.
Det må have været en rimelig blød tæve

Men historien viser jo at man skal have dyret i line specielt hvis man ikke
har den fulde kontrol.

Ville aldrig selv lufte min uden hvis der var andre hunde i nærheden.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 13-07-06 09:49

Fra : pwh

Dato : 13-07-06 10:07

jopa wrote:
> pwh skriblede bla:
>>
> Jeg skal garantere at det ikke kan lade sig gøre med min.
> For det første kræver det lidt at smide rundt med en schæfer på 50 kg

Det var kun en pislingetæve på 30-35 kg, den var såmænd nem nok
at smide med for mig, jeg er er så også vant til løft på 70-80kg i mit arbejde.
En i Milo størrelse kan jeg såmænd også kyle et stykke vej,
det er jo mest pels og poter når det kommer til stykket

> der samtidig ikke har respekt for andre mennesker.
> Den snupper med lethed en luns på størrelse med en appelsiin i det
> første af mange bid, og den kan med lethed vælte en voksen på jorden.

Mhh... måske, det kan jo også være at Milo havde reageret som tæven
ved at blive forbavset og have underkastestet sig, det ved du ikke.

> At sparke til den ville kun ophidse den endnu mere, og den går "kun"
> fremad. Det må have været en rimelig blød tæve

Schæfere er bare store ord og ingen handling, plat og svindel.

> Men historien viser jo at man skal have dyret i line specielt hvis
> man ikke har den fulde kontrol.
>
> Ville aldrig selv lufte min uden hvis der var andre hunde i nærheden.

Lad os sige at mine 2 puslinger havde været et par sammenspiste bøller,
og jeg havde været en der syntes det var sjovt de sloges.
Hvad havde den mand så kommet hjem med andet end end en fedtet plet.
Han skal prise sig lykkelig for at jeg har socaliceret/opdraget mine så meget.
Begge mine hunde var jo klart fysisk den magre Schæfer overlegen.
Så havde jeg ladet stå til ved jeg da godt hvem der var blevet den lille i sidste ende,
men mine hunde vil jeg ikke have skal slås, så derfor stoppede jeg det.
Men forsvarer sig skal de altså have lov til.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 13-07-06 10:47

pwh skriblede bla:

> Mhh... måske, det kan jo også være at Milo havde reageret som tæven
> ved at blive forbavset og have underkastestet sig, det ved du ikke.

Jo da 100% den er så skarp at ingen kan komme til den udover dem den kender.

> Schæfere er bare store ord og ingen handling, plat og svindel.

Jeg har hørt det så tit, og der er en grund til at racen bliver brugt som
tjeneste/vagthund over hele kloden.
Alle andre end dig kan jo ikke tage fejl
Nej Jens en stor voksen hanschæfer snupper nemt en voksen mand på 90 kg og
gennemtygger ham inden han når at skide i bukserne, så alt det der med at en
schæfer kun har det i munden, glem det du ville blive forbavset over deres
styrke og hurtighed.

> [...]
> lille i sidste ende, men mine hunde vil jeg ikke have skal slås, så
> derfor stoppede jeg det. Men forsvarer sig skal de altså have lov til.

Jeg siger også at man skal have kontrol over hunden hvis den skal løbe rundt
uden line.
Det havde ham med schæferen ikke, så Angel skulle da have haft lov til at
jage den væk.
Tyson ville jo nok ikke angribe en tævehund selv om han er bjældefri.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 13-07-06 12:09

jopa wrote:
> pwh skriblede bla:

> Jo da 100% den er så skarp at ingen kan komme til den udover dem den
> kender.

Måske.

> [...]
> der med at en schæfer kun har det i munden, glem det du ville blive
> forbavset over deres styrke og hurtighed.

Milo ville så måske blive forbavest over hvad et menneske med kendskab
til hundens anatimo kan udrette.
jeg kan love dig for at tog jeg et fast tag om Milo's nosser og klemte til ville
han glemme alt om at bide mig i armen.
En finger i øjet ville han såmænd nok heller ikke sætte pris på.

> Det havde ham med schæferen ikke, så Angel skulle da have haft lov
> til at jage den væk.

Det var ved at udvikle sig, derfor stoppede jeg det.
Det er helt tilfældigt om det er den den ene eller den anden hund der
kommer til skade. Jeg vil ikke have mine hunde slås, sådan er det.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 13-07-06 12:26

pwh skriblede bla:

> [...]
> klemte til ville han glemme alt om at bide mig i armen.
> En finger i øjet ville han såmænd nok heller ikke sætte pris på.

Jo men alt det er jo utopi det ville du aldrig kunne nå inden du var
skambidt.
Jens tro mig over 30 år med schæfere samt en del af tiden med tjenestehund.
Den ville så nemt som ingenting kunne dræbe dig.

Min tidligere nabo en bonde på 100 kg med bjørnekræfter blev totalt
mishandlet af min forrige hund.
Jeg errindrer ikke hvor meget han måtte syes.

Derfor er jeg meget påpasselig med hundegård osv.
Løber ingen chancer her.

> Det var ved at udvikle sig, derfor stoppede jeg det.
> Det er helt tilfældigt om det er den den ene eller den anden hund der
> kommer til skade. Jeg vil ikke have mine hunde slås, sådan er det.

Fint nok det er jo det vi skal tilstræbe.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 13-07-06 12:58

> [...]
> Jens tro mig over 30 år med schæfere samt en del af tiden med
> tjenestehund. Den ville så nemt som ingenting kunne dræbe dig.

Du har måske ret.
Til at starte med da jeg fik hund havde jeg altid en god kniv på mig,
det er jeg så holdt op med da det her vist sig at værer overflødigt.

Men for tankens skyld, og fordi du ikke skal bilde dig ind at du har
fundet svaret på alt personligt forsvar.
Så ville jeg altså i givent tilfælde dengang have hugget min støvlekniv
ind i hjertet af en angribende hund på max 2 sekunder.

Fint nok at du tror at din hund kan beskytte dig,
men husk på at vi menneker sjældent bruger "fair play"
men det er det der virker bedst,
Milo har stadig kun tænderne at gører godt med.

Jeg ville til enhver tid gå op imod hvilken som helst hund
hvis jeg i forvejen kunne bevæbne mig (ikke en gun).
Et kattedyr som også bruger sine klør ville jeg til gengæld
holde snitterne langt væk fra.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 13-07-06 13:30

pwh skriblede bla:

> [...]
> Så ville jeg altså i givent tilfælde dengang have hugget min
> støvlekniv ind i hjertet af en angribende hund på max 2 sekunder.

Nu er det kun en af egenskaberne ved racen vi lige snakker om, og en af
grundene til min glæde ved netop denne race.
Bemærk venligst at schæferen ikke på nogen måde topper i statistikkerne over
hunde der skambider sagesløse, netop måske fordi de mennesker der holder dem
er klar over ansvaret.

De har jo mange andre gode egenskaber bla børnevenlighed med mere.

> Fint nok at du tror at din hund kan beskytte dig,

Jeg kan godt beskytte mig selv uden problemer, men kan ikke beskytte min
kone og indbo når jeg ikke er hjemme

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 13-07-06 14:21

> [...]
> statistikkerne over hunde der skambider sagesløse, netop måske fordi
> de mennesker der holder dem er klar over ansvaret.

Jeg har så ikke selv noget imod Schæfere (kun Milo),
men generelt er det altså ikke en populær race blandt folk der ikke
selv har Schæfere, de er ikke kendt for at værer gode legekammerater.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 13-07-06 14:40

pwh skriblede bla:
> men generelt er det altså ikke en populær race blandt folk der ikke
> selv har Schæfere, de er ikke kendt for at værer gode legekammerater.

Nej normalt er man til dem eller ej.
Mange er jo bange for dem med eller uden grund.
De plejer ellers fint at kunne lege sammen på træningsbanen, men hører nok
til den mere dominerende race der bedste kan nøjes med at lege med sin
herre.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 13-07-06 15:48

> Nej normalt er man til dem eller ej.

Jeg mener ikke mennesker, men andre hunderacer.

> Mange er jo bange for dem med eller uden grund.
> De plejer ellers fint at kunne lege sammen på træningsbanen

Ja med andre Schæfere, min erfaring er desværrer at de ikke
omgåes andre racer på en god måde.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 13-07-06 10:19

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke har den fulde kontrol.
>
> Ville aldrig selv lufte min uden hvis der var andre hunde i nærheden.

----------------------------

jeg husker en episode, der hvor jeg boede i min barndom/tidlige ungdom, at
jeg var med min far i skoven, sammen med vores 2 shi tzu`er .
på et tidspunkt kommer en stor schæfer farende og uden varsel fløj den på
den ene af hundene, bed den meget slemt.
min far forsøgte ad flere omgange at losse kræet væk uden held, til sidst
smed han sig simpelthen over dyret fik fat i et øre og vred det om, kræet
skreg og hylede, dens lamme ejer kom omsider farende og truede min far med
politianmeldelse for overfald på hans hund....han kom dog til at betale en
stor dyrlægeregning, da vores hund måtte syes mange steder.

jeg har en enkelt gang siden i mit voksenliv måtte skille 2 hunde ad, der
slås for alvor, og der smed jeg mig også på den angribende hund og fik
fikseret hovedet på den, indtil den var så meget i ro så jeg turde slippe
igen.
men det kommer nok også an på hvordan situationen er, hvor alvorligt det er,
hvilken hund det er osv. det er svært at sige hvordan man reagerer, oftest
er det pr.refleks at man handler og ikke pr.fornuft.

mvh. marie

Fra : Kim H.

Dato : 12-07-06 22:59

> [...]
>
> handlede jeg simpelthen uden at tænke over det, den kunne jo i princippet
> have bidt mig, men det var den så ikke sluppet levende fra.

Mon ikke den var sluppet levende fra det, man skal jo ikke straffe hunden
fordi ejeren er et fjols, og så nemme er de nu heller ikke at ta' livet af.

Kim

Fra : pwh

Dato : 12-07-06 23:18

> Mon ikke den var sluppet levende fra det, man skal jo ikke straffe
> hunden fordi ejeren er et fjols, og så nemme er de nu heller ikke at
> ta' livet af.
> Kim

Som tidligere skrevet handlede jeg rent instinktvis,
og jeg var efter angrebet på Angel blevet ret sur.
Så havde den bidt mig tror jeg faktisk jeg havde gjort et hæderligt
forsøg på at knække dens nakke i rent selvforsvar.
En omgang ørertæver havde den reddet sig under alle omstændigheder.

Om det er let eller svært at aflive sådan en hund ved jeg ikke,
men havde jeg ladet den lande på et fremstrækt knæ frem for på
græsset er jeg ikke sikker på at dens rygsøjle havde klaret det.

For mange mennesker overvurderer hundes kampegenskaber af ren frygt,
de har altså kun deres tænder at klarer sig med, slår vi andre koldt vand
i blodet har vi mennesker en klar fordel frem for dem rent fysisk.

/Jens

Fra : Kim H.

Dato : 13-07-06 00:59

> [...]
> forsøg på at knække dens nakke i rent selvforsvar.
> En omgang ørertæver havde den reddet sig under alle omstændigheder.

Burde disse øretæver ikke være tilfaldet ejeren i stedet for?
Jeg kan slet ikke forstå, at fjolset ikke selv får hevet fat i sin hund
bagben og trukket den væk, det er noget forbandet svineri at "lade" sin hund
slås, især her hvor den efter hvad du fortæller, er den hund der skaber
balladen.

> Om det er let eller svært at aflive sådan en hund ved jeg ikke,
> men havde jeg ladet den lande på et fremstrækt knæ frem for på
> græsset er jeg ikke sikker på at dens rygsøjle havde klaret det.

Ja i teorien er de fleste ting jo tit simple og lette. . . .
Jeg finder det lettere "poppet" at true med at ville ha' taget livet af
hunden, hvis den havde bidt osv....
Selvf. er man ophidset over at møde et fjols der åbenlyst ikke magter at
lufte sin asociale køter uden snor, men at spekulere i, hvad man havde gjort
hvis og hvis, kan jo ikke rigtig bruges til noget, for der har man haft tid
til at tænke over hvad man kunne ha' gjort, det er noget helt andet at stå
med fingrene halvt bidt af og så skulle lave sine "stunts" på en brøkdel af
et sekund.

> For mange mennesker overvurderer hundes kampegenskaber af ren frygt,
> de har altså kun deres tænder at klarer sig med, slår vi andre koldt vand
> i blodet har vi mennesker en klar fordel frem for dem rent fysisk.

Hvis hunden havde bidt dig, så havde det nok ikke været det "kolde vand i
blodet" der havde præget din tankegang og handlemåde

Kim

Fra : pwh

Dato : 13-07-06 01:49

> Burde disse øretæver ikke være tilfaldet ejeren i stedet for?

Sikkert, men jeg er ikke lige den der uddeler ørertæver til højre
og venstre, for det første er jeg ikke et stort brød, og for det andet
er jeg fredeligt anlagt. At jeg via mit arbejde som maskinarbejder
er fysisk ret stært er noget helt andet, jeg ligner ikke en slagsbror.

> [...]
> er noget helt andet at stå med fingrene halvt bidt af og så skulle
> lave sine "stunts" på en brøkdel af et sekund.

Jeg er helt enig i dine betragtninger, jeg havde skam heller intet ønske om
at gører hans hund noget ondt, min reaktion var jo også ret skånsom for hunden.
Self skrev jeg det om at slå den ihjel i en lidt ophidset sindstemning efter lige
at værer kommet hjem, så det ville nok aldrig have gået så galt.
Men i yderste konsekvens som jeg skrev at hvis den også havde angrebet mig,
jamen så havde jeg altså tændt fuldstændigt af, og det havde ikke været til en skide
30 kg/s Schæfers fordel kan jeg love dig.

> Hvis hunden havde bidt dig, så havde det nok ikke været det "kolde
> vand i blodet" der havde præget din tankegang og handlemåde

Nope, det kan jeg garanterer dig.
Jeg har efterhånden fået for mange "ridser i lakken" til at jeg er
specielt pylret med det, jeg havde tværtimod tændt helt af.
Det er måske en fagskade, feks. ½ år siden fik jeg min hånd i klemme
i en hydralisk skuffe hvor blodet fossede ud, det rørte mig altså ikke videre.
Klud omkring labben og få arbejdsmanden til at kører mig til labning,
mere var der ikke i det.
Flere lignene oplevelser har jeg da haft efterhånden, og det har lært mig
at den gode gamle BT. Kristiansen har ret, smerte er noget du kan styrer mentalt.

/Jens

Fra : Moses

Dato : 13-07-06 09:26

> [...]

> at den gode gamle BT. Kristiansen har ret, smerte er noget du kan styrer

2 spørgsmål:

1. Lever du ikke i en hel anden verden end os andre almindelige mennesker
(Rambo)?

2. Hvem fanden er BT Kristiansen?

Men det er da rart at læse, at du når det kommer til stykket ikke handler
som du siger, men faktisk nøjes med at smide hunden væk.
Så er du måske aligevel bare som andre almindelige mennesker.

Hilsen
Moses

Fra : pwh

Dato : 13-07-06 10:17

> 2 spørgsmål:
>
> 1. Lever du ikke i en hel anden verden end os andre almindelige
> mennesker (Rambo)?

Det tror jeg ikke,
men igen følger jeg mine regler og ikke dem der blive udstukket.

> 2. Hvem fanden er BT Kristiansen?

Mine fede finger på tastaturet, jeg mente.
http://www.bschristiansen.dk/
som i mine øjne har et ret sundt syn på mange ting.

> Men det er da rart at læse, at du når det kommer til stykket ikke
> handler som du siger, men faktisk nøjes med at smide hunden væk.
> Så er du måske aligevel bare som andre almindelige mennesker.

Jeg er såmænd fredelig som et lam normalt,
men jeg skåner ikke min egen fysik i forsvaret for dem jeg elsker.
Det kan du jo så tolke som du vil, men sådan er jeg altså indrettet.

/jens