Orm i vandskål
Fra : Peter Christiansen

Dato : 08-07-06 09:04

Hej
Til morgen fandt jeg en ca. 3cm grålig orm i min hunds vandskål. Ormen var
død, og jeg ved ikke om det kan være en indvoldsorm fra hunden eller om det
bare er en regnorm som han har haft med ind.
Er der nogle kloge hoveder som kan hjælpe?

Har det sidste lange stykke tid, døjet med at få min hund til at spise
tørfoder, og sågar også vådkost. Han har en dårlig hud/pels. Afføringen er
som den skal være, og der er umiddelbart ikke orm i den.
Har været til dyrelægen med ham en del gange, det sidste halve år, pga
spise/hud/hårproblemet, men indtil videre har behandlingen ikke båret frugt.

Peter

Fra : R. Ilsøe

Dato : 08-07-06 09:30

"Peter Christiansen" <mcfly2go@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> død, og jeg ved ikke om det kan være en indvoldsorm fra hunden eller om
> det bare er en regnorm som han har haft med ind.

Var ormen rund? Altså mindede mest om en elastik? Det kunne det lyde til ud
fra din beskrivelse. Det kunne lyde som piskeorm, måske bendelorm. Bendelorm
kommer dog normalt ud som små "riskorn" når hunden har haft det et stykke
tid og øger i øvrigt risiko for loppeangreb. Ved piskeorm er det tit at det
går ud over afførringen så den bliver tyndt, evt. slimet med lidt blod i,
det er dog ikke altid det sker. Det kan måske også være fladorm, de er meget
lyse og flade i det...

Er det bendelorm, så bør det behandles med Droncit. Alle andre typer kan
feks. behandles med Panacur, som bla.a. tar' piskeorm og fladorm effektivt.

Når hunden mister apetit og får en mat, kedelig pels kan det tit være tegn
på orm. Min dyrlæge opdagede ikke vores sidste omgang (piskeorm!!) så prøv
at bring en gødningsprøve der ud og få den undersøgt til bunds.

--
MvH
Rinnie Ilsøe

Fra : RJ

Dato : 08-07-06 18:02

Bændel orm kan man ikke tage fejl af, larveleddene kommer ud af rumpen - de
ligner riskorn. Selve ormen er firkantet.

Ja det lyder underligt, men er den altså. Og derfor er den nem at kende. Man
ser den sjældent men ser man den er det fordi den er blevet kastet op.

Under alle omstændigheder en god idé med en ormekur. Der er kommet et nyt
produkt på markedet som tager alle orm. Kan ikke lige huske hvad det hedder,
men fås igennem dyrlægen

/Rikke