Hvilken hvalp skal jeg vælge i kuldet?
Fra : ST

Dato : 07-07-06 19:46

Ikke aktuelt for mig, vi har lige valgt - og var alle 3 meget bevidst om
hvilken hvalp der passer i vort familiemønster,
Så kom jeg til at tænke på om nye hundeejere egentlig var bevidst om at der
allerede i valget hos opdrætteren er opstået et hieraki blandt hvalpene. Jeg
har ikke undersøgt om der findes litteratur om emnet - men finder det
relevant netop nu - hvor så mange nye hundeejere skal finde deres første
hund - og specielt til dem.
Hunderacen har vi valgt - før vi køber hvalp går jeg ud fra
mvh Susanne

Fra : qfha

Dato : 08-07-06 14:36

Ved de fleste kenneler får hvalpekøbere ikke lov til selv at vælge
deres hvalp. Og det er ikke uvilje fra opdrætternes side, men et
forsøg på at få den rigtige hvalp til det rigtige hjem. Der kan
allerhøjst være mulighed for at få et valg mellem nogle
sammenlignelige hvalpe. Når man har gået med et hvalpekuld i 8 uger
kender man dem faktisk virkelig godt, de har alle deres egen
personlighed. Ved at tale med hvalpekøberne og lære deres liv at
kende får man oftest en klar fornemmelse af hvilke hvalpe, der skal
hvor.
Nogle bruger en hvalpetest for at klarlægge hvalpens personlighed,
hvis de ikke har haft lejlighed til at være tæt på dem i de otte
uger.
At lade hvalpekøbere selv vælge vil være at gøre dem en
bjørnetjeneste. Det er rigtigt at der opstår et hieraki i en
hvalpeflok, men det har ikke stor betydning for hvalpen fremtidige liv.

Tillykke med jeres nye familiemedlem.

mvh
qfha

Fra : pwh

Dato : 08-07-06 15:33

qfha wrote:
> [...]
> personlighed. Ved at tale med hvalpekøberne og lære deres liv at
> kende får man oftest en klar fornemmelse af hvilke hvalpe, der skal

Det lyder som en fornuftig og rigtig fremgangsmåde.
Da jeg skulle vælge Angel lod jeg da hende der stod for opdrættet
råde mig hvilken en af tæverne jeg skulle tage, ud fra de forventninger
jeg havde til hunden.
Jeg fik så hende der var mest krudt i og som frygtløst tævede alle hannerne,
det har fint hængt ved siden hen, en tøsetøs har Angel ikke udviklet sig til

/Jens

Fra : jopa

Dato : 08-07-06 15:41

qfha skriblede bla:
> At lade hvalpekøbere selv vælge vil være at gøre dem en
> bjørnetjeneste.
Ikke enig
Har da altid selv bestemt hvilken hvalp jeg ville have.
Har aldrig fået af vide at den jeg ville have ikke passede til mig, det skal
jeg nok selv bestemme.
Førstegangskøbere skal måske nok vejledes.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : R. Ilsøe

Dato : 08-07-06 17:52

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal jeg nok selv bestemme.
> Førstegangskøbere skal måske nok vejledes.

Enig og så alligevel... For som opdrætter ved man godt, hvis man har sat sig
ind i familien, om det er en førstegangskøber, middel eller meget erfaren.
Der er så måske nogen der er blevet reserveret først (her bliver hvalpene
udvalgt og der er feks. 3 hvalpe der passer til 3 familier får dem der har
henvendt sig først lov at vælge først osv.) - Andre gange kan der komme en
erfaren der skal bruge hund til udstilling som første henvendelse og får så
også lov at vælge først, -selv! Jeg har også stået med købere der havde frit
slag imellem alle de resterende, hvor jeg så bare har fortalt hvad hundene
udviste. Jeg satser så vidt muligt på at gi' et valg på min. 2 hvalpe, men
nogen gange er der bare ikk noget at vælge imellem.

Derfor vil jeg sige at det er yderst individuelt hvor meget købere får lov
at vælge selv her! Feks. kan jeg ha' en hvalp gående som udviser stort
potentiale for udstilling, -så får familier ikk lov at købe den, -eller en
der er særdeles egnet til en eller anden form for sport, men ikke
umiddelbart videre velkonstrueret, så får en ny udstillingsinteresseret
heller ikke lov at købe den!

Så, som skrevet, her er det meget individuelt hvordan folk får lov at vælge.
De kan ha' frit slag, valg imellem nogen, eller imellem alle på nær en jeg
udelukker.

Alt dette i bestræbelserne på at finde den rette hund til den rette ejer!

--
MvH
Rinnie Ilsøe

Fra : Søren LH

Dato : 08-07-06 18:28

"R. Ilsøe" <rinnie@rinnie.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvalpene udvalgt og der er feks. 3 hvalpe der passer til 3 familier får
> dem der har henvendt sig først lov at vælge først osv.)

Jeg synes problemet med den fremgangsmåde er, at den sidste hvalpekøber kun
her én og samme hvalp at vælge imellem, og det kan være en der slet ikke
passer ham/hende.

Mvh
Søren

Fra : R. Ilsøe

Dato : 08-07-06 19:35

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes problemet med den fremgangsmåde er, at den sidste hvalpekøber
> kun her én og samme hvalp at vælge imellem, og det kan være en der slet
> ikke passer ham/hende.

Der er altid nogen der skal vælge sidst. Passer hvalpen så ikk til dem må de
finde et andet sted. Det er dog sjældent. Vi taler jo i bund og grund om at
finde den optimale hvalp i kuldet til en familie. At der er 2 der ville være
optimale betyder jo bestemt ikke at de andre ikke dur', men er det optimalt
at sælge den hvalp i kuldet der har mindst drive til en jæger? Er det
optimalt at sælge den hvalp med mindst eksteriørmæssigt potentiale til en
der vil udstille?

Så længe man har muligheden for at udvæge det optimale bør man gøre det!

--
MvH
Rinnie Ilsøe

Fra : jopa

Dato : 08-07-06 18:49

R. Ilsøe skriblede bla:

> [...]
> (her bliver hvalpene udvalgt og der er feks. 3 hvalpe der passer til
> 3 familier får dem der har henvendt sig først lov at vælge først

Har selv avlet og solgt og det er først til mølle som det er med alt andet
der er til salg.
Har lavet schæfere, og har været ude for at vejlede og ikke bestemme.
Vi har her i huset tit sagt til os selv "håber fandme det går godt"
Man kan ikke sige hvilken 8 ugers hvalp der vil passe til en bestemt
familie, men man kan bestemt sætte ? tegn ved om netop denne familie er
egnet overhovedet til netop min race.

Bløde mennesker = bløde hunde osv det er min filosofi.
Bløde mennesker ingen schæferhan men til nød tæve

Sorry kender kun til denne race alle andre er jo blot genmanipulerede
krydsninger der ikke når schæferen til haleroden, og som ikke har min
interesse

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : R. Ilsøe

Dato : 08-07-06 19:42

> [...]

> Man kan ikke sige hvilken 8 ugers hvalp der vil passe til en bestemt
> familie, men man kan bestemt sætte ? tegn ved om netop denne familie er

Sådan er det overhovedet ikk inden for min race og tror næppe nogen andre
racer har det... Incl. schæferen. Det er ikke uden grund at nogen linier
begår sig bedre som brugshund end andre! Der er absolut stor forskel på
personligheden ved hvalpene allerede fra små og efter at ha' fult utallige
vokse op kan jeg se at de grunlæggende træk aldrig forsvinder.

--
MvH
Rinnie Ilsøe

Fra : jopa

Dato : 08-07-06 20:01

R. Ilsøe skriblede bla:
> Sådan er det overhovedet ikk inden for min race og tror næppe nogen
> andre racer har det... Incl. schæferen.

Hvad siger du ?

> [...]
> stor forskel på personligheden ved hvalpene allerede fra små og efter
> at ha' fult utallige vokse op kan jeg se at de grunlæggende træk

De grundliggende træk skulle gerne være rimeligt ens ved alle hvalpe det er
god avl
Hvis du har en nervøs og tilbageholdende hvalp vil den så blive ved med det
resten af livet ?
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : R. Ilsøe

Dato : 09-07-06 12:10

> Hvad siger du ?

Det er der næppe nogen grund til at gentage!

> De grundliggende træk skulle gerne være rimeligt ens ved alle hvalpe det
> er god avl
> Hvis du har en nervøs og tilbageholdende hvalp vil den så blive ved med
> det resten af livet ?

Man avler efter nogen grundliggende træk, men som med børn er også hvalpe
individer! Har jeg en nervøs og tilbageholdende hvalp (hvilket jeg 7-9-13
ikk har oplevet og sandelig gør hvad jeg kan for aldrig at opleve!) vil den
aldrig blive solg til en person der ønsker at gå jagt eller ønsker at bruge
den i avl hvis jeg ved siden af står med en hvalp der er stabil, opsøgende
og driftstærk!

Min tæve har sider jeg ønsker at bibehold og andre jeg ønsker at forstærke.
Når der bliver valgt han bliver der valgt ud fra det, uden at kobinere
ekstremer. Det vil sige at feks. eksteriørmæssigt, så har min tæve ret store
øre, hun har en ret stor Mor og hendes front kunne, i mine øjne, være bedre.
Jeg væger så en han af normal størrelse med mindre eller normalt
størrelses-stabile linier bag sig for at styrker hendes egen fine størrelse
i hvalpene og mindskne risikoen for at moderens størrelse springer igennem,
ørerne skal være velplaceret af passende størrelse og fronten skal være god.
Jeg vælger ikke en hvailkensomhelst lille han med små ører og stor front, da
jeg så blot risikerer et alt for uens kuld.

Helt det samme gælder sindet. Nu har min tæve heldigvis et skønt og stærkt
sind som jeg ønsker at bibeholde, så det er "blot" at finde en han med
nogenlunde matchende sind.

--
MvH
Rinnie Ilsøe

Fra : jopa

Dato : 09-07-06 12:34

R. Ilsøe skriblede bla:

> Det er der næppe nogen grund til at gentage!
Ok så giver du mig ingen chance for at forstå hvad du skrev.
Jeg ville blot have det uddybet
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : R. Ilsøe

Dato : 09-07-06 12:50

> Ok så giver du mig ingen chance for at forstå hvad du skrev.
> Jeg ville blot have det uddybet

Sad lige og læste det igen, det var mig der misforstod spørgsmålet nok,
forstod det som at du mente at hvalpe ikke var tilstrækkelig individer til
at man kunne sige at nogen ville passe bedre til familier end andre.

--
MvH
Rinnie Ilsøe

Fra : jopa

Dato : 09-07-06 13:19

R. Ilsøe skriblede bla:

> [...]
> nok, forstod det som at du mente at hvalpe ikke var tilstrækkelig
> individer til at man kunne sige at nogen ville passe bedre til

Ok er enig i at hvalpe kan være forskellige.
Netop derfor bruger jeg tid på at lege med og iagtage dem osv.
Der hvor jeg ser problemet er med familierne de kan være svære at skue på
hårene
Jeg kender jo kun min egen hunds race og ville helst/aldrig sælge/forslå en
hanhund til en nybegynder med mindre jeg kunne spore klare lederevner ved
køberen.
Så hellere foreslå en tæve.

Schæfere kan være nogen "bisser" specielt hannerne, og kræver en fast hånd
og lederskab.
Endvidere er de så førerfixeret at de tit ikke levner plads til andre end
lederen
Ellers er vi nok rimeligt enige
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 09-07-06 13:47

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis du har en nervøs og tilbageholdende hvalp vil den så blive ved med
> det resten af livet ?

John og Rinnie,
Hvilken type køber skal have den nervøse og tilbageholdende hvalp?

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 09-07-06 14:06

Søren LH skriblede bla:

> John og Rinnie,
> Hvilken type køber skal have den nervøse og tilbageholdende hvalp?

Øhm jeg stillede spørgsmålet fordi jeg mener at den nødvendigvis ikke
forbliver nervøs når den vokser op.
Den kan sagtens udvikle sig til en modig selvstændig hund med den rigtige
familie
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 09-07-06 15:35

> [...]
> forbliver nervøs når den vokser op.
> Den kan sagtens udvikle sig til en modig selvstændig hund med den rigtige

OK, det lyder fint. Men stadig: Hvem er "den rigtige familie"?

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 09-07-06 16:24

Søren LH skriblede bla:

> OK, det lyder fint. Men stadig: Hvem er "den rigtige familie"?

Ja det ved jeg såmænd ikke men observation af familien med hvalpen kunne
give et fingerpeg
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : R. Ilsøe

Dato : 09-07-06 15:55

> John og Rinnie,
> Hvilken type køber skal have den nervøse og tilbageholdende hvalp?

Jeg kan ikke sætte en præcis finger på hvilken køber jeg ville sælge en
nerv./tilbh. hvalp til, men i mit indlæg over kan se hvilken type sælger jeg
ikke ville sælge en sådan hvalp til.

Der er forskellige måder at være nervøs/tilbageholden på og forskellige
grader, så ud fra det ville jeg vælge familien! Et krav er i hvert fald en
familie der er roligt anlagt, aktiv uden på nogen måde at presse hunden, men
derimod motivere den og ha' tålmodighed til det tempo den skal indlære og
opleve, en familie der evt. bor' på landet med god plads, en hjemmegående...
Under alle omstændigheder nogen der er klar over og indstillet på hvalpen
som type og som evner at motivere den.

Skulle jeg få et kuld med en hvalp af den type vil jeg ta' det til
efterretning i det fremtidige avlsarbejde, er der flere i kuldet vil jeg
nøje overveje og og i så vid mulig udstrækning undersøge afkom fra evt.
andre kuld samt andet familie for at prøve at klarlægge om det er hannen,
tæven eller "bare" en uheldig kombination.

--
MvH
Rinnie Ilsøe

Fra : Søren LH

Dato : 09-07-06 15:53

> [...]

> andre kuld samt andet familie for at prøve at klarlægge om det er hannen,
> tæven eller "bare" en uheldig kombination.

Det glæder mig at høre

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 08-07-06 14:49

"ST" <threms@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> deres første hund - og specielt til dem.
> Hunderacen har vi valgt - før vi køber hvalp går jeg ud fra

Nej, jeg er en af dem der ikke har lagt mærke til at der er er et hieraki
blandt hvalpene i et kuld. Hvordan giver det sig udtryk, og på hvilken måde
skal det sættes i sammenhæng med valget af hvalp?

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 08-07-06 15:43

Søren LH skriblede bla:

> Nej, jeg er en af dem der ikke har lagt mærke til at der er er et
> hieraki blandt hvalpene i et kuld. Hvordan giver det sig udtryk, og
> på hvilken måde skal det sættes i sammenhæng med valget af hvalp?

Tror heller ikk4e på den med hierakiet hos 8 ugers hvalpe, men der er
forskel på dem og jeg bruger altid nogle timer til at lege med dem inden jeg
vælger den der er mest tillidsfuld og fræk.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 08-07-06 16:16

> [...]
> forskel på dem og jeg bruger altid nogle timer til at lege med dem inden
> jeg vælger den der er mest tillidsfuld og fræk.

Der er jo meget man kan kigge efter, f.ex. hvilken er mest fræk, mest
tillidsfuld, mest selvstændig, mest samarbejdende, mest social, mest
byttedrift, mest kampdrift, bedste bid. Det kan alt sammen sidde på
forskellige hunde, og hvad jeg også så var, at det skiftede fra 5 uger til 7
uger og igen til 8 uger. Så det er ikke let. Og ikke mindst da undesøgelser
viser at der ikke er nogen sammenhæng mellem hvalpetest og den voksne hunds
egenskaber.

Jeg valgte en anden hund end den opdrætteren ville have haft jeg skulle
have, men måske det var forkert. Og derfor fik min hund slet ikke det navn
jeg havde valgt, for det navn var registreret med en anden farve.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 08-07-06 16:28

Søren LH skriblede bla:
>og hvad jeg også så var, at det skiftede fra 5
> uger til 7 uger og igen til 8 uger. Så det er ikke let.

Nej det kan være svært, har så ikke checket hvalpene før 8 uger.
Gik efter forældredyr og linie og havde en længere køretur derop derfor ikke
set hvalpene før de var salgsklare.
Havde dog forhåndskøb på den jeg ville have, og kendte et par stykker fra
tidligere kuld der var faldet godt ud og havde det sindelag der passede mig.

Opdrætteren har faktisk mailet mig et par gange for at få billeder og
samtidig spørger de som regel om det er en bandit jeg har fået, hvilket jeg
kun kan bekræfte.
De er så klar over at deres kombination ender ud med lidt ekstra skarpe
"hanner" hvilket passer mig udemærket.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 08-07-06 16:38

jopa wrote:
> De er så klar over at deres kombination ender ud med lidt ekstra
> skarpe "hanner" hvilket passer mig udemærket.

Er det når de kombinerer hyæner og kameler

/Jens

Fra : jopa

Dato : 08-07-06 18:30

pwh skriblede bla:

> Er det når de kombinerer hyæner og kameler

Pas nu på eller jeg platser din Kadet
"platser" er sønderjysk for punktere for de oligofrene
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : ST

Dato : 08-07-06 20:17

> [...]
> frækkest/størst/hurtigst til at komme til patten? og sådan er det efter
> min opfattelse resten af livet. Tænk lige på køen i et supermarked, gode

Nu skal I ikke tage mig i struben - taler udelukkende af egen erfaring -
havde tidligere en tysk korthårs tæve som var mindste hund i kuldet, har pt
en tilsvarende D/S han , begge var/er tydeligt præget af
deres opvækst de første par år - typiske underhunde.

Det fremgår af andre indlæg at det åbenbart er avleren der afgør hvilken
hund man skal have - fint nok - men kommer da også bag på mig, og det er
måske grunden til at vi fik den største/dominante tæve absolut til
familiebrug, vi fik og som vi havde en samtale hos avleren, hvor de
fortalte at de "gemte" den største han til en speciel køber, da det krævede
kendskab til racen, de var meget opmærksomme på hvad køberen efterspurgte -
hundens rolle vedrørende brug/familie - og derfor mener jeg at man skal
melde klart ud hvem man er - og hvad man vil have.

Så kan jeg jo alligevel være glad for at min far i 1967 forærede mig en
rottweilerhan (hvaffor en hund? - anede ikke hvordan den så ud, min far
bildte min mor ind at den lignede en gravhund) den kom fra en gård i Asnæs
hvor den levede i en grisesti, var 4 mdr. og vejede 20 kilo, og blev
familiens første hund, den endte med at veje 80 kilo, døde i en alder af 11
år og 2 mdr. klart overvægtig, luddoven, flematisk, en slagsbror ud over
alle grænser, aldrig bidt et menneske.
jeg havde fået et råd om at jeg skulle vælge den største i kuldet - det
gjorde jeg - og fil den mest luddovne flematiske hund - hvilket altid har
passet familien bedst.

Ved valg af jagthunde har vi valgt hunde med stor apportlyst, meget aktive,
visse hunde blev da også reserveret som "familiehunde", dvs med mindre
jagtpotentiale end aktive jægere kræver -det valgte opdrætteren.

Jeg valgte med vilje at starte denne tråd - for at få fremtidige hundeejere
til at overveje alle de aspekter (rigtig mange) der skal tænkes på i
forbindelse med at anskaffe den rigtige hund til formålet
MVH Susanne

Fra : Søren LH

Dato : 08-07-06 21:02

> [...]
> hundeejere til at overveje alle de aspekter (rigtig mange) der skal tænkes
> på i forbindelse med at anskaffe den rigtige hund til formålet

Tilykke med hvalpen

Hvilken race?

Hvad var så jeres kriterier for at vælge den I gjorde?

Hvad i jeres tidligere hundes opvækst havde gjort dem til "underhunde"?

Mvh
Søren

Fra : qfha

Dato : 09-07-06 08:19

> [...]
> her én og samme hvalp at vælge imellem, og det kan være en der slet ikke

Søren, sådan ser verdens situations slet ikke ud, hvis der mange
hvalpekøbere, hvad man bestemt kan komme udfor. Der er i princippet
ikke en sidste hvalpekøber, idet hvalpene fordeles efter hvilken
familie de passer bedst til.

mvh
qfha

Fra : Søren LH

Dato : 09-07-06 08:26

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

hvalpekøbere, hvad man bestemt kan komme udfor. Der er i princippet
ikke en sidste hvalpekøber, idet hvalpene fordeles efter hvilken

---------------

Min kommentar var til Rinnie indlæg og den metode hund anvender, hvor
hvalpekøbere vælger hvalp i den rækkefølge de har reserveret.

Mvh
Søren

Fra : qfha

Dato : 09-07-06 08:21

jopa skrev:

> [...]
> jeg nok selv bestemme.
> Førstegangskøbere skal måske nok vejledes.

Jamen, så har du aldrig købt hvalpe et sted, hvor der var rift om
hvalpene, her bestemmer man sjældent selv, evt kun blandt enkelte. Man
har selvfølgelig lov til at takke nej til den er de tilbudte hvalpe.

mvh
qfha