Hund der æder sit eget afføring ?
Fra : Valle

Dato : 05-07-06 20:17

Hej

Jeg har en 8 mdr gammel Springer spaniel (han) som bliver ved med at æde sit
eget afføring, det er lidt klamt !!

Hvad skyldes det, er der noget rent kostmæssigt han mangler, eller er det
bare en uvane, og hvad kan man gøre for at stoppe det - ud over selvfølgelig
at fjerne dem hurtigst muligt fra sin have ???

Han klør sig meget i sit ene øre, som også er noget rødlig indvendig - er
det svamp og hvad kan man gøre ved det ?

Mvh Jack

Fra : Søren LH

Dato : 05-07-06 20:21

"Valle" <valle@jafnet.kd> skrev i en meddelelse

> Han klør sig meget i sit ene øre, som også er noget rødlig indvendig - er
> det svamp og hvad kan man gøre ved det ?

Lyder næsten stensikkert som øregangsbetændelse. Hurtigst muligt til
dyrlæge, ikke senere end i morgen. Det er meget smertefuldt for hunden, og
bøvlet at komme af med jo længere der går. Desuden kan det ved gentagne
angreb give varige ændringer i ørerne.

Mvh
Søren

Fra : R. Ilsøe

Dato : 05-07-06 20:42

> Hvad skyldes det, er der noget rent kostmæssigt han mangler, eller er det
> bare en uvane, og hvad kan man gøre for at stoppe det - ud over
> selvfølgelig at fjerne dem hurtigst muligt fra sin have ???

Jeg tvivler stærkt på den teori der florerer om at de mangler noget
kostmæssigt, for for at det de mangler skulle komme ud må det nødvendigvis
komme ind... Og kommer det ind, så mangler de det næppe! Nogen hunde har
bare det som en dårlig "vane" og så må man ud og samle op når der er lagt
noget. Min tæve på 3 år er feks. først begyndt at gøre det efter min yngste
han kom til og begyndte på det. Jeg har hørt om mange fornemme teorier i
tidens løb, men tror det er meget simpelt!

> Han klør sig meget i sit ene øre, som også er noget rødlig indvendig - er
> det svamp og hvad kan man gøre ved det ?

Det kan være øremider, svamp, forsnævret øregang eller andet... Få en
dyrlæge til at kigge på det i morgen, for en lille ting kan udvikle sig til
noget stort hvis ikke der bliver gjort noget ved det!

God sommer!

---
Rinnie
http://www.rinnie.dk

Fra : jopa

Dato : 05-07-06 20:48

Valle skriblede bla:

> Jeg har en 8 mdr gammel Springer spaniel (han) som bliver ved med at
> æde sit eget afføring, det er lidt klamt !!

Så er det at du skal skælde den ud, og gøre den klart at det vil du ikke
have

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Anette

Dato : 05-07-06 20:51

Valle wrote:
> Hvad skyldes det, er der noget rent kostmæssigt han mangler, eller er
> det bare en uvane, og hvad kan man gøre for at stoppe det - ud over
> selvfølgelig at fjerne dem hurtigst muligt fra sin have ???

Det er som regel bare en fase hvalpen skal igennem. Når I kan tage ham på
fersk gerning, så sig "nej" og træk ham væk. Fjern afføringen.
Det går over med alderen, men jo det er klamt..

> Han klør sig meget i sit ene øre, som også er noget rødlig indvendig
> - er det svamp og hvad kan man gøre ved det ?

Har I sørget for at fjerne hår tættest på hans øregange, der hvor huden er
lidt tyndere behåret end resten af indersiden af ørerne? Hvis de hår ikke
fjernes bliver ørerne tit røde og irriterede, især når det er varmt som nu,
og det kan udvikle sig til en rigtig grim øregangsbetændelse.
Få opdrætteren til at vise dig hvordan man fjerner de "overflødige" hår. Evt
kan du sikkert læse om hundens pleje på spaniel-opdrætteres hjemmesider, men
sørg for at hjælpe din hund hurtigst muligt. Det er ikke spor rart at ørerne
kløer.

/ Anette
www.phlana.dk