Blandingshunde = utilregnelig?
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 04-07-06 23:24

Hej (igen)

Jeg skrev tidligere et indlæg ang. at nu vil vi til at have hund igen. Jeg
skrev også at vi tidl. har haft en blanding af en lab/shäf/rottweiler der
pludselig gav sig til at knurre af min dreng på 6 år... uden grund, vel at
mærke.

Dyrlægen mente, at det kunne hænge sammen med shäferens nervøse sind og
rottweilerens vilje, og trang til at bestemme.

Men ér det virkelig tilfældet, at blandingshunde ofte tager det "bedste og
værste" med fra de forskellige racer? Man hører jo ofte, at blandinger er
mere robuste, og sjældent bliver syge. (Dét kan jeg genkende fra vores to
tidl. blandinger), men jeg havde aldrig hørt om, at hunden bliver
"utilregnelig". Det lyder hårdt, men jeg mener blot, at man ikke kan regne
med, at hunden opfører sig, som man måtte forvente... fx. regner de fleste
vist med, at en lab / golden er gode familiehunde. Men kan man også gå ud
fra dette, hvis blandingen er mellem de to racer? Dyrlægens udtalelser
forvirrer mig, da jeg altid har anset en velopdrættet schäfer som en
fremragende familiehund.

Mvh

Jasper

--
Mvh Jasper

e-mail: jasper@FJERNESahrensbach.dk
"FJERNES" skal, sjovt nok, slettes

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-07-06 08:42

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pludselig gav sig til at knurre af min dreng på 6 år... uden grund, vel at

Tja, de er jo blandinger, og normalt alle, gode hunde... Men det er ikke
desto mindre tilfældet, at de hunde, som pludseligt, og uden forudgående
varsler, har vendt en ukendt, og ofte meget uheldig / dårlig side frem, har
indeholdt Lab & Schæfer. Så selv om det normalt, er to gode familie hunde,
så er der altså noget der kunne tyde på, at det kan være en meget dårlig ide
at blande dem.

M.V.H.... Benny..

Fra : pwh

Dato : 05-07-06 09:14

> [...]
> normalt, er to gode familie hunde, så er der altså noget der kunne
> tyde på, at det kan være en meget dårlig ide at blande dem.

Hvis ikke jeg husker meget galt bygger du vist den statestik på
et eller andet bøvet radioprogram, det giver jeg ikke alverden for.
Jeg har da mødt en del Lab/Schæferblandinger i tidens løb,
og folk har altid samstemmende rost deres "race" til skyerne.
Jeg skal så ikke selv have sådan en blanding igen, men det er mere
ud fra at Tyson's sind ikke rigtigt passer sammen med mit.
Men i feks. en børnefamilie havde han været en perfekt hund.

/Jens

Fra : R. Ilsøe

Dato : 05-07-06 09:36

<snip>
> Jeg har da mødt en del Lab/Schæferblandinger i tidens løb,
> og folk har altid samstemmende rost deres "race" til skyerne.
</snip>

Jeg må også erkende at netop den kombination har jeg udelukkende hørt godt
om, -om der findes en del af dem... Så mange at nogen næsten burde arbejde
på at få dem godkendt som race! (/joke off)

---
Rinnie Ilsøe
http://www.rinnie.dk

Fra : pwh

Dato : 05-07-06 11:28

> [...]
> godt om, -om der findes en del af dem... Så mange at nogen næsten
> burde arbejde på at få dem godkendt som race! (/joke off)

Det giver dem jo også en dårlig placering i statestikken mht uheld,
fornuftige mennesker kalder jo heller ikke en Golden for bidsk
bare fordi den står for de fleste bidskader.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 05-07-06 23:11

> [...]
> ud fra at Tyson's sind ikke rigtigt passer sammen med mit.
> Men i feks. en børnefamilie havde han været en perfekt hund.

Tja, der findes måske 25.000 hunde i Danmark af en blanding, hvor disse to
arter er en meget stor del af blandingen.
Deraf, er der måske 5, som pludseligt vender en side til, som man ellers
ikke før havde set, men selv om vi er langt under 1 promille, så vinder
blandingen stadig i statistikkerne. Vi er bare så heldige, at vi har ikke
ret mange, rigtigt uheldige situationer med hunde, hvor det er hunden, der
pludseligt vender en helt ukendt side til. Så de var alle, perfekte
familiehunde, indtil det skete. Selvom du ikke kan lide den udsendelse, så
behøver mandens oplysninger jo ikke at være forkerte, og det står dig jo
frit for, selv at undersøge tingene.

M.V.H....Benny..

Fra : pwh

Dato : 06-07-06 07:56

Benny Mortensen wrote:
> Tja, der findes måske 25.000 hunde i Danmark af en blanding, hvor
> disse to arter er en meget stor del af blandingen.

Hvad i alverden bygger du de tal på.
Mig bekendt er blandingshunde da ikke registreret racemæssigt nogen steder,
og da vi tale om 2 af landets mest alm. racer og afkommet efter blandingerne
af dem tror jeg ikke på at 25.000 hunde kan gører det.
Men rent gætværk er det i bund og grund, og kan derfor ikke bruges til noget.

> Deraf, er der måske 5, som pludseligt vender en side til, som man
> ellers ikke før havde set, men selv om vi er langt under 1 promille,
> så vinder blandingen stadig i statistikkerne.

Hvilken statestik, den ville jeg meget gerne se.
Det må vist værer Benny's lommestatestik vi taler om her

> Selvom du
> ikke kan lide den udsendelse, så behøver mandens oplysninger jo ikke
> at være forkerte, og det står dig jo frit for, selv at undersøge
> tingene.

Jeg har aldrig hørt udsendelsen, og har derfor intet imod den som sådan.
Men lidt flere fakta end en dyrelæge der udtaler sig i radioen ville værer rart.
Jeg undersøgte via nettet din påstand sidste gang du kom med den,
og jeg fandt dengang intet der bekræftede påstanden.
Så vil du vedblive med at postulerer at Lab/Schæfere er specielt farlige
må det værer op til dig at underbygge det lidt bedre end med hvad du engang
har hørt i en radioudsendelse.

/Jens

Fra : R. Ilsøe

Dato : 06-07-06 11:15

> Hvad i alverden bygger du de tal på.

Okay, jeg kan se at 1½ års fravær i gruppen ikk har ændret på den selektive
læsning. Jeg ved godt jeg ikke er Benny, men jeg kan se han skriver "måske"
så ud fraa det konklluderer jeg at han bygger det på egne gisninger! Jeg
tror heller ikke han er helt gal på den, for lad os antage at 50% af alle
hunde i DK er stambogsførte og 50% er krydsninger. Den mest populære
stambogsførte hund er Schæferen der i 2005 fik registreret omkring 2500 nye
hunde i DKK. Lad os antage gennemsnitsalderen på en schæfer er 10 år, -så
render der ca. 25.000 af dem rundt i danmark, plus minus nogen tusinde
nok, -vi taler meget løse, runde tal!

Lad os gætte på den mest populære blanding er blandingen Lab/Schæfer med
nogenlunde samme antal som den mest populære racehund, altså 25.000
plus-minus!

> Hvilken statestik, den ville jeg meget gerne se.

Hvis det var en statestik var det vel ikke nødvendigt at skrive "måske" før
5-tallet?!

> Det må vist værer Benny's lommestatestik vi taler om her

Ja, det indikerer Benny's "måske" lissom synes jeg!

> Så vil du vedblive med at postulerer at Lab/Schæfere er specielt farlige
> må det værer op til dig at underbygge det lidt bedre end med hvad du
> engang
> har hørt i en radioudsendelse.

Hvem af jer der så har ret vil jeg ikke gå ind og gætte på, som skrevet før
har jeg udelukkende positive oplevelser med netop den krydsning!

---
Rinnie Ilsøe
http://www.rinnie.dk

Fra : pwh

Dato : 06-07-06 11:37

> [...]
> selektive læsning. Jeg ved godt jeg ikke er Benny, men jeg kan se han
> skriver "måske" så ud fraa det konklluderer jeg at han bygger det på

Det har intet med selektiv læsning at gører, jeg ville bare have Benny til
selv at understrege at det bare var gætteri fra hans side.

> [...]
> gennemsnitsalderen på en schæfer er 10 år, -så render der ca. 25.000
> af dem rundt i danmark, plus minus nogen tusinde nok, -vi taler meget

Og så er der lige alle de Schæfere og Labber der ikke er stambogsførte.

> Lad os gætte på den mest populære blanding er blandingen Lab/Schæfer
> med nogenlunde samme antal som den mest populære racehund, altså
> 25.000 plus-minus!

Og det tal kan let værer det halve eller det 3-dobbelte, det er rent gætteri
da i jo også skal tage højde for at en Lab/Schæfer måske bliver krydset igen
med en Lab eller en Schæfer.

> Hvis det var en statestik var det vel ikke nødvendigt at skrive
> "måske" før 5-tallet?!

> Ja, det indikerer Benny's "måske" lissom synes jeg!

Der kan jo værer naive læsere der tager det som værende fakta

> Hvem af jer der så har ret vil jeg ikke gå ind og gætte på, som
> skrevet før har jeg udelukkende positive oplevelser med netop den
> krydsning!

Som udgangspunkt kan du gå ud fra at jeg altid har ret Rinnie

/Jens

Fra : R. Ilsøe

Dato : 06-07-06 11:54

> Det har intet med selektiv læsning at gører, jeg ville bare have Benny til
> selv at understrege at det bare var gætteri fra hans side.

Det gør han da ved at skrive tror!

> Og så er der lige alle de Schæfere og Labber der ikke er stambogsførte.

Og de er at betragte som krydsninger, da ingen kan vide hvorvidt de er helt
rene!

> [...]
> gætteri
> da i jo også skal tage højde for at en Lab/Schæfer måske bliver krydset

Du er ikke nem at narre, tænk sig du har opdaget det er rent gætteri!

> Der kan jo værer naive læsere der tager det som værende fakta

Tvivler... Men jo, der kan, det kan bare næppe gøres mere tydeligt. Desuden
bør man svare på det man selv læser og ikke på det man tror andre læser med
mindre vi taler om direkte ubehøvlede udtalelser på personer, grupper eller
andet... I mine øjne i hvert fald!

> Som udgangspunkt kan du gå ud fra at jeg altid har ret Rinnie

Den tar' vi lige med i statestikerne!

---
Rinnie Ilsøe
http://www.rinnie.dk
(6.7.2006 kl. 12:53: Endelig opdateret efter 4 mdr.)

Fra : pwh

Dato : 06-07-06 13:35

> Det gør han da ved at skrive tror!

Jamen så vil han da sikkert pointerer det i sit næste indlæg,
jeg synes formuleringen levnede tvivl om det bygge på fakta
eller gætteri. Nå nok om den gang ordkløveri

> Og de er at betragte som krydsninger, da ingen kan vide hvorvidt de
> er helt rene!

Teoretisk set har du ret, men i paksis har du ikke.

> Du er ikke nem at narre, tænk sig du har opdaget det er rent
> gætteri!

Næh jeg har ikke opdaget det, jeg konstaterede det blot.
Lad os nu se om du har tolket Benny's indlæg rigtigt,
eller om han vil påstå at det er fakta han har lagt frem.

> [...]
> andre læser med mindre vi taler om direkte ubehøvlede udtalelser på
> personer, grupper eller andet... I mine øjne i hvert fald!

Nu er jeg ikke så god til at holde min kæft
Og når Benny endnu en gang påstår at Lab/Schæfer er en uheldig blanding
så kæfter jeg altså op og vil gerne have det underbygget ordentligt.
Self er det da fordi jeg selv har et vellykket eksemplar af "racen",
de færreste bryder sig da om at deres "race" bliver beskyldt for at
værer uheldig og en tikkende bombe.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 07-07-06 08:23

> [...]
> Så vil du vedblive med at postulerer at Lab/Schæfere er specielt farlige
> må det værer op til dig at underbygge det lidt bedre end med hvad du

Hej Jens

Hvad er der i det indlæg, som du ikke forstår.

Hvad er flere fakta... ????

Jeg har kørt Kadett uafbrudt, siden 1979.
Jeg kalder den stadig for.. Intet mindre end, Verdens bedste bil.
Men det tror folk heller ikke på.

Det var, det er vist Steensborg eller noget i den retning han hedder
der gav oplysningen i radioen. han kendte til flere tilfælder....
Jeg kender kun til et tilfælde, min kone til et andet, men fælles for
dem, er at det var en Lab/Schæfer eller omvendt, så jeg / vi, ser ingen
grund til at anfægte hans udtalelser, for de må siges, at stemme helt
godt overens, med vores egne erfaringer. Men jeg må da indrømme,
at det var ikke noget, jeg havde skænket en tanke, før han sagde det.

De tal, bygger jeg på mine egne formodninger, hvad jeg da også troede
skinnede helt klart igennem. Rent racemæssigt, registreres blandinger
jo alligevel. Både ved deres faste dyrlæge, forsikringsselskab, o.s.v..
Så jo, tallene kan faktisk bruges til noget, og bliver det også.

Tja, jeg kan jo sige det sådan, at hvis det var min egen statistik, det
ville ikke gavne Lab / schæfer, for der er procenten jo 100. Regner
jeg konens med, er procenten stadig 100... Nu satte Steensborg ikke
tal på, men der var den åbenbart også " Meget høj " Så måske var der
et godt udgangspunkt for en debat, på hvad der kunne være årsag til
dette. Hvis du vil have tal fra Steensborg, må du ringe og spørge ham.
Han står da vist i telefonbogen. Hvis du bemærker det, så er der i
denne gruppe, vist ikke en eneste dyrlæge, som har udtalt sig til
gruppens tilfredshed. Sidst var gruppen også igang med at agitere
for en underskriftsindsamling mod ham hundehviskeren, selv om
jeg ved grød ikke kan se, hvad det er han gør forkert.

M.V.H....Benny..

Fra : pwh

Dato : 07-07-06 09:09

> Hvad er der i det indlæg, som du ikke forstår.

Jeg forstår skam det hele, jeg er bare ikke enig med dig.

> Hvad er flere fakta... ????

Tja.. nu når du alligevel sidder ved puteren burde du da kunne
komme med en masse links til artikler/statestik som bekræfter din påstand.

> Jeg har kørt Kadett uafbrudt, siden 1979.
> Jeg kalder den stadig for.. Intet mindre end, Verdens bedste bil.
> Men det tror folk heller ikke på.

Og hvad fanden har det med sagen at gører.

> Det var, det er vist Steensborg eller noget i den retning han hedder
> der gav oplysningen i radioen. han kendte til flere tilfælder....

Flere tilfælde, er 5-6 stykker eller er det 500 ???
Vi kan vel godt blive enige om at der sandsynligvis er Lab eller Schæferblod
i en ret så stor del af blandingerne her i landet, tag lige højde for det.

> [...]
> jo alligevel. Både ved deres faste dyrlæge, forsikringsselskab,
> o.s.v.. Så jo, tallene kan faktisk bruges til noget, og bliver det

Sikke en gang pladder, mine 2 hunde er da registreret officielt som
værende Labradorblandinger, ikke en fis om at der er Schæfer
og Rottweiler i dem også.
Og i mange tilfælde aner folk slet ikke hvad der er i deres X-blandinger,
men gætter bare på at der nok er det ene eller det andet.

> [...]
> der et godt udgangspunkt for en debat, på hvad der kunne være årsag
> til dette. Hvis du vil have tal fra Steensborg, må du ringe og spørge

Som sædvanligt vil du have mig til at underbygge din horrible påstande,
det gider/kan jeg simpelthen bare ikke, det må værer op til dig selv.

> [...]
> for en underskriftsindsamling mod ham hundehviskeren, selv om
> jeg ved grød ikke kan se, hvad det er han gør forkert.

Nu er du igen totalt ude på et sidespor, hvad har det med emnet at gører.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 09-07-06 12:17

> Jeg forstår skam det hele, jeg er bare ikke enig med dig.

Se det er så dit problem..

> Tja.. nu når du alligevel sidder ved puteren burde du da kunne
> komme med en masse links til artikler/statestik som bekræfter din påstand.

Jamen selvom jeg så kunne finde 200 links, så kan jeg bare se noget på
skrift.
Men jeg kan ikke afgøre, om det er fakta.

> Og hvad fanden har det med sagen at gører.

Lige så meget som det andet. Forskellen er ens..

Det hele afhænger af øjnene der ser....
Det afhænger også meget af, hvad folk lægger i det de hører.
Der blev sagt, at der var et eller andet, i den blanding, som måske kunne
give en rigtigt uheldig udvikling, med en ret voldsom slutning.
Det kan jeg helt tilslutte mig, det samme kan min kone, og det samme
kunne dyrlæge Steensborg.

Der blev ikke sagt, at det skete. Det hænger måske lidt sammen med,
at schæferen på et tidspunkt, ikke var helt rask i roen.

> [...]
Schæferblod
> i en ret så stor del af blandingerne her i landet, tag lige højde for det.

Det er ikke det store antal, heldigvis. For dem som har prøvet det, ville
gerne
have været det foruden. Den som konen kendte til, blev skudt midt på køkken
gulvet, medens den stod ovenpå konen. Jeg kan ikke huske, om jeg har nævnt
det, men i gennemsnit, et tilfælde pr år.
Nu skal du ikke læse dette, som fanden læser bibler vel ???... Der blev ikke
nævnt Lab eller schæfer... Der blev nævnt Lab / Schæfer.

> [...]
> Og i mange tilfælde aner folk slet ikke hvad der er i deres X-blandinger,
> men gætter bare på at der nok er det ene eller det andet.

Nu er du så ude i noget, som har endnu mindre med sagen at gøre, end
min Kadett sammenligning. Er du ikke.... ???
Dine er jo åbenbart ikke, den før omtalte blanding, men af en mere
blakket herkomst. Det giver 2 muligheder, enten er dine chancer for at
have en potentiel farlig hund, forværret, eller forbedret. I dette tilfælde,
vil jeg så sige forbedret, for den eventuelle fare, ligger længere ude i
generne, medmindre det har været en upålidelig gren af Rotweileren.
Sådan en havde jeg ellers ikke hørt noget særligt til, før den kedelige sag
på Sjælland for et år eller to siden... Om det var den blodlinie, eller bare
en enkelt hund, kan jeg dårligt udtale mig om, men for dig, var der da ikke
længere, end du kunne køre ud og tale med mand, kone og barn.
Så kan du jo selv, ved at tale med manden, afgøre, om han overreagerede
ved ikke bare at skyde den hund, der overfaldt drengen, men alle hans hunde
som var af samme blodlinie. En ting kunne vi slå fast, han ville i hvert
fald
ikke løbe risikoen.

> Som sædvanligt vil du have mig til at underbygge din horrible påstande,
> det gider/kan jeg simpelthen bare ikke, det må værer op til dig selv.

Nej, jeg vil ikke have dig til at underbygge noget som helst.
Om du vil tro mig, er op til dig selv, det kommer ikke mig ved.
Jeg bliver ikke sur, hvis du vælger at lade være.
Det samme om du vil tro min kone... Eller dyrlæge Steensborg.
Du kan ringe til Steensborg, og høre hvorfor han siger det. Så
har du fået det at vide af ham, og ikke af mig. Hvis du så vælger
heller ikke at tro på ham, så har du fravalgt at tro på 3 mennesker,
som alle kender til mindst 1 tilfælde, af netop denne blanding, og
vel at mærke... Ikke de samme tilfælder. Hvad du så derefter vil tro
er helt op til dig selv, og du behøver ikke engang fortælle mig det.
Jeg er rimeligt sikker på, at når han udtaler sig sådan på DR, så
har han ganske godt styr på, at der er belæg for sagen, for jeg tvivler
meget stærkt på, at du vil være den eneste, der så har ringet, og
draget hans påstand i tvivl.

M.V.H....Benny..

Fra : pwh

Dato : 09-07-06 13:17

> Se det er så dit problem..

Jeg opfatter det ikke som værende et problem at være uenig med dig.

> Jamen selvom jeg så kunne finde 200 links, så kan jeg bare se noget på
> skrift.
> Men jeg kan ikke afgøre, om det er fakta.

Næh.. men det ville sørme gører din påstand mere seriøs.
Læs feks. http://www.dch-danmark.dk/problemhund_eller_hvad.htm
som jeg mener underbygger min påstand.

> Nu er du så ude i noget, som har endnu mindre med sagen at gøre, end
> min Kadett sammenligning. Er du ikke.... ???

Det var din påstand at alle blandinger bliver officielt regstreret racemæssigt,
det passer ikke, det er i sig selv en umulig opgave.

> Dine er jo åbenbart ikke, den før omtalte blanding, men af en mere
> blakket herkomst.

Du husker åbenbart mine hundes oprindelse dårligt.
Tyson er Lab/schæfer og Angel er Lab/Rotte, det vil jeg ikke kalde blakket herkomst.

> Nej, jeg vil ikke have dig til at underbygge noget som helst.
> Om du vil tro mig, er op til dig selv, det kommer ikke mig ved.
> Jeg bliver ikke sur, hvis du vælger at lade være.

Og eftersom du ikke selv vil underbygge din påstand kan jeg og resten
af læserne i gruppen jo tænke sit om hvor stor værdi man skal tillægge den.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 11-07-06 11:31

> Næh.. men det ville sørme gører din påstand mere seriøs.
> Læs feks. http://www.dch-danmark.dk/problemhund_eller_hvad.htm
> som jeg mener underbygger min påstand.

Uha, se det er hvad jeg kalder en misforståelse af rang. Det er på ingen
måder det problem jeg taler om, for der tror jeg ikke at denne blanding er
hverken værre eller bedre end nogen anden. Uanset om vi snakker blandinger,
eller rene racer.

Det som jeg taler om, og det Steensborg fortalte om, var ellers velafrettede
hunde, som ellers indtil det skete, havde fungeret absolut fuldt ud som en
god og kærlig familiehund, som pludseligt ganske umotiveret angreb sin ejer,
eller dennes kone.

Det er så sådan, din dyrlæge gør, eller det er de oplysninger du har givet
ham. Hvilken en af delene, er det kun dig der ved. Så dem hvor oplysningerne
er sparsomme, kan så kun bruges i generelle statistikker. Dyrlæger er som
alle andre mennesker, de bruger de oplysninger de har. Hver især, gør de
deres erfaringer, og jeg går ud fra, at de diskuterer deres erfaringer med
hinanden, når de får chancer for det, og dermed kan udveksle erfaringer.
Hvis jeg ser utilstrækkelige, eller forkerte oplysninger i mine hundes
journaler, så fortæller jeg ham det, så vi kan få det rettet. For med de
forkerte eller mangelfulde oplysninger, kan han lave katastrofer... Men han
kan udføre mirakler med de rigtige oplysninger. Lige så vel, som jeg retter
på min læge, hvis han siger noget, som jeg mener er noget vrøvl. Jeg går ud
fra, at dyrlæger, gør lige som alle andre, de har deres systemer. Rækker du
en betjent dit kørekort, så kan han omgående se, om der er grundlag for at
checke yderligere, dog alligevel, syntes du, at dit kørekort ligner alle
andres.

> Det var din påstand at alle blandinger bliver officielt regstreret
racemæssigt,
> det passer ikke, det er i sig selv en umulig opgave.

Jeg skrev ikke, at registreringen var perfekt, men så god, som den nu engang
kan blive, når der er tale om blandinger. Giver folk forkerte eller
mangelfulde oplysninger, kommer der også til at stå noget forkert eller
mangelfuldt.

> Du husker åbenbart mine hundes oprindelse dårligt.
> Tyson er Lab/schæfer og Angel er Lab/Rotte, det vil jeg ikke kalde blakket
herkomst.

Det var måske ikke mig, der huskede dårligt, men dig, der udtrykte dig så
klodset, så jeg fik opfattelsen af tilstedeværelsen af tre racer i en hund.

> Og eftersom du ikke selv vil underbygge din påstand kan jeg og resten
> af læserne i gruppen jo tænke sit om hvor stor værdi man skal tillægge
den.

Jamen det er du da velkommen til. De har jo allerede læst det, og da det er
ikke skrevet
hverken i koder, eller med usynlig skrift, vil du jo ikke kunne skjule det
for nogen.
Du vil ikke tage mit ord, eller min kones, eller dyrlæge Steensborg, så kan
du jo spørge
din egen dyrlæge... Men vær lige sikker på, at du er klar over, hvad det er
vi snakker om,
før du gør det.... For som nævnt tidligere, så var der da vist en kæmpe
misforståelse
involveret... I hvert fald da hvad der angår dit link.

M.V.H....Benny..

Fra : pwh

Dato : 11-07-06 13:55

> [...]
> ingen måder det problem jeg taler om, for der tror jeg ikke at denne
> blanding er hverken værre eller bedre end nogen anden. Uanset om vi

Jeg ved godt det ikke var disideret det problem du henviste til,
men den anden problematik med at Lab/Schæfer skulle værer
specielt disponerede for at blive agrassive bliver jo også vendt.

> [...]
> absolut fuldt ud som en god og kærlig familiehund, som pludseligt
> ganske umotiveret angreb sin ejer, eller dennes kone.

Den er feset ind.
Jeg prøvede endnu engang at finde noget på nettet som underbyggede den påstand,
og det eneste jeg fandt var Steensborgs postulat.
Jeg fandt til gengæld samtlige links til folk der var tilfredse med blandingen,
prøv selv at søge på blandingen, så vil du give mig ret.

> [...]
> givet ham. Hvilken en af delene, er det kun dig der ved. Så dem hvor
> oplysningerne er sparsomme, kan så kun bruges i generelle

Der findes ikke stattestikker over blandingshunde ud fra racerbestemmelse i DK.

> [...]
> engang kan blive, når der er tale om blandinger. Giver folk forkerte
> eller mangelfulde oplysninger, kommer der også til at stå noget

Og derfor kan vi ikke bruge den slags registreringer til noget, så vidt
jeg kan finde ud af på nettet prøver man ikke engang på at gører det.

> Det var måske ikke mig, der huskede dårligt, men dig, der udtrykte
> dig så klodset, så jeg fik opfattelsen af tilstedeværelsen af tre
> racer i en hund.

Begge dele, du husker dårligt og jeg udtrykte mig klodset.
Men da jeg efterhånden har skrevet mine hundes herkomst 9999 gange
herinde troede jeg du vidste det, men fejlen er da min at jeg ikke gentog det.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 12-07-06 04:16

> Jeg ved godt det ikke var disideret det problem du henviste til,
> men den anden problematik med at Lab/Schæfer skulle værer
> specielt disponerede for at blive agrassive bliver jo også vendt.

Hvis du sådan mener, at du bare kan ændre, hvad vi egentligt snakker om, så
kan du jo altid få ret

> [...]
blandingen,
> prøv selv at søge på blandingen, så vil du give mig ret.

Uh, hvis jeg ikke husker helt galt, så nævnte jeg vist ca 25.000 hunde af
den blanding, du selv, regnede ikke med, at dette slog til... Hvilket
sikkert også er korrekt. Jeg tror også jeg skrev, at der var ca 1 tilfælde
i gennemsnit pr år, så er der meget der tyder på, at der er 24.999 eller
flere, hunde af denne blanding, som ikke byder på problemer, ud over det
sædvanlige.

> Og derfor kan vi ikke bruge den slags registreringer til noget, så vidt
> jeg kan finde ud af på nettet prøver man ikke engang på at gører det.

Tja, men fordi du ikke kan finde noget på nettet om det, betyder ikke, at
det ikke sker. hvis dine hunde, er registreret som en blanding, men kun den
ene race fremstår, så har du ret, den kan kun bruges statistisk, som " en
hund ".

Du kan sikkert heller ikke, her på nettet, finde frem til, hvordan betjenten
ser på dit kørekort, om der er grund til at checke dig grundigere efter.

> [...]
> Men da jeg efterhånden har skrevet mine hundes herkomst 9999 gange
> herinde troede jeg du vidste det, men fejlen er da min at jeg ikke gentog

Nu er det ikke noget jeg sætter nogen ære i, at huske hvilke blandinger folk
har. Jeg kunne for dit vedkommende, huske schæfer / lab & rotte, men hvem,
hvad & hvorfor, det havde jeg end ikke prøvet på at huske, og har sikkert
glemt det igen i morgen. Det er vel også, på sin vis, ret så uinteressant
for mig, hvad dine hunde er blandinger af, eftersom jeg sikkert aldrig møder
dem.

M.V.H....Benny..

Fra : pwh

Dato : 12-07-06 10:21

> Hvis du sådan mener, at du bare kan ændre, hvad vi egentligt snakker
> om, så kan du jo altid få ret

Jeg ændrer skam ikke hvad vi snakker om.
Men det var et af de eneste links jeg kunne finde ved søgning efter agrassive
Lab/Schæfere, det er self meget beklageligt at de også skrev om andet i den
forbindelse, og endnu mere beklageligt at du ikke kan se bort fra det.

Som sagt søgte jeg også på det sidst du postulerede det, og fandt dengang heller intet.
Havde det ændret sig, og jeg havde fundet samtlige links der underbyggede din påstand
skulle jeg såmænd have være den første til at have bøjet mig og givet dig ret.
Men du har sikker selv prøvet at søge oplysninger og endt i en blindgyde tror jeg.

> [...]
> på, at der er 24.999 eller flere, hunde af denne blanding, som ikke
> byder på problemer, ud over det sædvanlige.

Og mener du selv at de tal du lægger frem der holder vil jeg også mene
at jeg har ret i at din påstand ikke har bund i virkligheden.
Så lave promiller kan man sgu da ikke bygge noget som helst på.

> [...]
> ikke, at det ikke sker. hvis dine hunde, er registreret som en
> blanding, men kun den ene race fremstår, så har du ret, den kan kun

Hvis man kan finde ud af at søge på nettet er det altså en guldgrube
af informationer, hvis du ikke har opdaget det.
Ikke dermed sagt at man kan finde alt, men efterhånden nærmer det sig.
Sådan er vi to nok så forskellige, du vil åbenbart hellere have dine informationer
fra medierne, jeg suplerrer dem helst med informationer fra nettet.
Jeg gør da tit det når jeg ser tv at jeg lige skriver et par stikord ned,
så jeg kan få noget mere information fra nettet bagefter.

> Du kan sikkert heller ikke, her på nettet, finde frem til, hvordan
> betjenten ser på dit kørekort, om der er grund til at checke dig
> grundigere efter.

Det er jo heller ikke ligefrem offentlig tilgængelig information,
men en med de rigtige hackerevner kunne sikkert sagtens.
Derfor skal man også værer forsigtig med hvad man lægger på nettet,
det står der til evig tid i en eller anden database på en sever et sted.

> [...]
> blandinger folk har. Jeg kunne for dit vedkommende, huske schæfer /
> lab & rotte, men hvem, hvad & hvorfor, det havde jeg end ikke prøvet

Jeg har lige så elendig hukommelse i den retning,
så jeg vil sørge for at precicerer det bedre i fremtiden.
Jeg havde nu skrevet i denne tråd at Tyson var af "racen" Lab/Schæfer,
og troede at du havde læst det der.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-07-06 10:30

> [...]
den
> forbindelse, og endnu mere beklageligt at du ikke kan se bort fra det.

Uh, det var da ikke mig, der havde problemet... Det var da dig, der ville
have
200 links, jeg ville have været tilfreds med 0

> [...]
ret.
> Men du har sikker selv prøvet at søge oplysninger og endt i en blindgyde

Skal jeg være ærlig, så har jeg da sommetider søgt... Dog uden at finde det.
Men det vidste jeg jo godt at jeg ikke kunne. Du husker jo nok, vores meget
farlige æg.. o.s.v.... Det var en ren katastrofe, at mine hunde fik æg....

Jo der søgte jeg da godt nok... Jeg fandt ikke bare så meget som et lille
bevis
på, at æg skulle være farligt for mine hunde. Men det havde jeg nu heller
ikke
regnet med . Alle mine hunde, gennem mere end 40 år, har fået æg, og
mig bekendt, er der ingen der har taget skade af det.

> Og mener du selv at de tal du lægger frem der holder vil jeg også mene
> at jeg har ret i at din påstand ikke har bund i virkligheden.
> Så lave promiller kan man sgu da ikke bygge noget som helst på.

Deri har du sikkert ret. Det er derfor, vi har denne diskussion.
Men det vender ikke det faktum, at denne blanding topper listen.
Måske kun på min, og min kones, og Steensborgs statistik, hvilket
igen kan skyldes, at vi er de eneste der har en sådan... Men det gør
den ikke forkert. Som jeg vist også skrev, jeg havde ikke skænket
det en tanke, før jeg hørte Steensborg sige det, men må jo så også
erkende, at det med de tilfælder vi kender til, kun bekræfter hans,
hvad var det du kaldte det... Postulat.

> [...]
> Jeg gør da tit det når jeg ser tv at jeg lige skriver et par stikord ned,
> så jeg kan få noget mere information fra nettet bagefter.

Jamen det vil jeg da ikke drage i tvivl, at det er en guldgrube af
informationer.
Men nu er det altså ikke alt der skinner, der er guld. Så lige så vel, som
der
ligger en masse gode informationer, så ligger der også misinformationer.
Der ligger oplysninger, der for så vidt, er rigtige nok, men som bliver
brugt
forkert, og som har en, skal vi kalde det, begrænset rigtighed.

> [...]
> Derfor skal man også værer forsigtig med hvad man lægger på nettet,
> det står der til evig tid i en eller anden database på en sever et sted.

Der er ikke gjort noget forsøg på at skjule det. Det er så simpelt, at man
ikke bemærker det, for umiddelbart ser alle kørekort jo ens ud, og da der
hverken er små Secret messages, eller andet til at fange opmærksomheden
så er der ingen der opdager det, selvom betjenten straks ser det

> Jeg har lige så elendig hukommelse i den retning,
> så jeg vil sørge for at precicerer det bedre i fremtiden.
> Jeg havde nu skrevet i denne tråd at Tyson var af "racen" Lab/Schæfer,
> og troede at du havde læst det der.

Nu plejer jeg at selv at mene, at jeg har en ganske hæderlig hukommelse.
Hvorfor dog det, sådan noget skal man glemme, så er der altid en god
måde at komme i snak med folk på. De bliver så glade, når de skal til at
præcisere, hvad deres hund er . Jamen er det ikke en ???... Nej da, det
er en XXX... Så er snakken godt i gang. Hvis jeg tænkte over det, så var
jeg da udmærket klar over, hvad Tyson var for en fisk, det var mest for
at du selv pludseligt blandede en race mere ind i sagen, at jeg ikke lige
tænkte på at Angel ikke var samme blanding.

M.V.H....Benny..

Fra : pwh

Dato : 14-07-06 12:32

> [...]

> lille bevis
> på, at æg skulle være farligt for mine hunde.

Prøv du igen at søge på "rå æggehvider hund" på Google, så vil
du finde flere steder der fraråder at man giver dem det.
Om man så opfatter det som værende et bevis er jo op til den ekelte.

> Alle mine hunde, gennem mere end 40 år, har fået
> æg, og mig bekendt, er der ingen der har taget skade af det.

Tja.. og jeg har røget i 30 år og har tilsyneladene heller ikke taget skade af det,
kan jeg så kunkluderer at rygning er uskadeligt for mig.

> [...]
> Måske kun på min, og min kones, og Steensborgs statistik, hvilket
> igen kan skyldes, at vi er de eneste der har en sådan...

Kan du så ikke i fremtiden formulerer det på den måde, og ikke bare
lægge det frem som værende fakta som du gjorde til at starte med.
Ellers tager vi bare denne tur en gang mere.

> [...]
> fange opmærksomheden
> så er der ingen der opdager det, selvom betjenten straks ser det

Nu har du tabt mig, mener du i ramme alvor at vores kørerkort
rent fysisk er mærket på en eller anden måde til glæde for politiet.

/Jens

Fra : R. Ilsøe

Dato : 14-07-06 12:58

> Nu har du tabt mig, mener du i ramme alvor at vores kørerkort
> rent fysisk er mærket på en eller anden måde til glæde for politiet.

Æhm ja... Faktisk... Mener det er noget med nummeret på kørekortet, ved i
hvert fald med hensyn til kørelærere at man kan se at kørekortet tilhører en
kørelærer. Min ex-svoger blev engang stoppet da jeg var ude og køre med ham
og politiet kiggede på hans kørekort uden at tjekke det i maskinen og så gik
hygge-sludren ellers på kørsel osv.

Men det er jo ikke aktuelt i denne gruppe!

--
MvH
Rinnie Ilsøe

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-07-06 16:51

> Prøv du igen at søge på "rå æggehvider hund" på Google, så vil
> du finde flere steder der fraråder at man giver dem det.
> Om man så opfatter det som værende et bevis er jo op til den ekelte.

Nå, ja der var jo også nogle som fortalte mig det, dem troede jeg heller
ikke på.
Så dermed sagt. det gør jeg ikke

> Tja.. og jeg har røget i 30 år og har tilsyneladene heller ikke taget
skade af det,
> kan jeg så kunkluderer at rygning er uskadeligt for mig.

Tja, der snakker du nok med den forkerte, for jeg har aldrig tillagt rygning
den fare, som andre tilsyneladende ligger i den. Jeg har selv røget, og det
endda længere tid end dig, men valgte at stoppe for ca 6 år siden.

> Kan du så ikke i fremtiden formulerer det på den måde, og ikke bare
> lægge det frem som værende fakta som du gjorde til at starte med.
> Ellers tager vi bare denne tur en gang mere.

Nej, det kan jeg ikke. For det er for mig " Fakta " Jeg ændrer ikke på
fakta, fordi nogen, måske opfatter mine fakta forkert. Det er deres problem,
at lægge dem ordentligt tilrette i deres tankegang.

> Nu har du tabt mig, mener du i ramme alvor at vores kørerkort
> rent fysisk er mærket på en eller anden måde til glæde for politiet.

Ikke desideret mærket, for der er intet, på dit kørekort, som ikke er på
andres. Men OK, du har da ret, det er ret så fysisk, men da det findes på
alle kørekort, så skiller det sig ikke ud. Det kræver selvfølgelig også, at
du har fået udskiftet dit kørekort, siden der blev grund til yderligere
check. Jeg ved ikke, om det kun bruges på spritbilister, eller det også
omfatter andre ting.... Men jo, det findes.

M.V.H....Benny..

Fra : pwh

Dato : 12-07-06 13:59

> [...]
> jo alligevel. Både ved deres faste dyrlæge, forsikringsselskab,
> o.s.v.. Så jo, tallene kan faktisk bruges til noget, og bliver det

Det slog mig lige Benny, at hunde der ikke har en stamtavle
kan man jo slet ikke racebetemme med sikkerhed.

Min Tyson, som jeg mener er Lab/Schæfer er racebestemt ud fra
at ham jeg købte Tyson af havde en hvad han sagde var sort Schæfertæve.
Det lignede hun da også, men jeg så ingen stamtavle på hende, så hun
kunne i princippet værer en blandingshund der lignede godt.
Faderen til Tyson så jeg ikke, men han var efter sælgerens udsagn
en brun Labrador, man kan jo i princippet have været en Flatter eller
et kryds af en eller anden slags.

Ved Angel så jeg begge forældre, Faderen lignede da også en Rotte,
men jeg så ingen stamtavle på ham, så ingen garanti for det heller.
Det samme med moderen, som da også lignede en Labrador,
men jeg så ingen stamtavle, så ingen ingen garanti for det heller.

Hvor mange Lab/Schæfer blandinger her i landet tror du der er hvor
man med 100% sikkerhed ved at det er to med stamtavle der har hygget sig,
nok ikke ret mange vel, de fleste af den blanding bliver nok racebestemt
ud fra deres udseende, og der er der flere racer der ligger tæt op af begge to.

Det var bare lige en tanke og et eksempel med mine egne hunde for at bevise
at dine statestikker mht at racebestemme blandinger ikke holder en meter.
Det er såre simpelt, ingen stamtavle=ingen sikkerhed for race.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-07-06 11:37

> Det slog mig lige Benny, at hunde der ikke har en stamtavle
> kan man jo slet ikke racebetemme med sikkerhed.

Til husbehov. Det er derfor den kaldes en Bastard, eller Blanding,
alt efter, hvilket udtryk man nu syntes bedst om. Den skal ikke
bevise noget, kun at den er en hund. Min gamle Schæfertæve,
skulle være ægte nok, men kunne ikke stambogsføres, fordi hendes
mor var for ung. Det var forklaringen. Jeg var bedøvende ligeglad,
for uanset hvad hun var, af race, så var hun alletiders hund.

Mine hvalpe vidste jeg hvad var. Ingen af hvalpekøberne tog herfra,
uden den oplysning. Alligevel kunne vi her på nettet se, den ene blive
solgt igen. Denne gang, som en anden blanding.

Så nej, man kan aldrig vide sig sikker, som du så i Crokodile Dundee 2,
så kunne man ikke engang være sikker på, at en kvinde var en kvinde.
Så hvis man vil, kan man så tvivl alle steder. Kan man være sikker på,
at kenneler med flere hanner, altid opgiver den rette fader ??, sikkert
ikke, men med mindre, man har en grund til at mistænke dem for andet,
skal man jo nok ikke snakke for højt om sådan noget.

M.V.H....Benny..

Fra : pwh

Dato : 05-07-06 08:56

> [...]
> mellem de to racer? Dyrlægens udtalelser forvirrer mig, da jeg altid
> har anset en velopdrættet schäfer som en fremragende familiehund.

Jeg tror du skal forstå din dyrelæge på den måde at det skal værer
racer der sindsmæssigt egner sig til at blive blandet.
Men det vil altid værer lidt af et lotteri hvad der kommer med fra
den ene eller anden race, men også inden for racehunde er der jo stor
forskel på sindet, det er nok mere de grundlæggende egenskaber og
udseende man kan værer sikker på der.

Jeg kan kun sige at jeg har haft gode erfaringer med mine egne blandinger,
Tyson som jo er Lab/Schæfer og Angel som er Lab/Rottweiler.
Generelt hører jeg fra folk at Labblandinger bliver gode og rare hunde,
sikkert fordi at der meget sjældent er rigtigt dårlige egenskaber hos Labrador.
Det var motivet til at jeg valgte Angel som en Lab/Rotte frem for en ren Rotte,
mit håb var at Labblodet lige ville tage det værste af Rottetemperamentet.
I hendes tilfælde har det også virket efter hensigten, hun er en blid Rottweiler
eller en skarp Labrador alt efter hvilke briller man har på
Det er også grunden til at jeg aldrig vil have en X-blanding, man har ingen
jordisk chanche for at vide hvad man ender op med.

/Jens (som skal have en ren Rotte næste gang)

Fra : Winther

Dato : 05-07-06 23:03

> /Jens (som skal have en ren Rotte næste gang)

Ja, det kan jo gå tilbage for enhver

Fra : pwh

Dato : 06-07-06 08:04

> Ja, det kan jo gå tilbage for enhver

Jaja.. den er jo ikke købt endnu
Men som jeg ser det er det den race der passer bedst til mit temperament
og de fysiske forhold jeg kan byde den.
Jeg er også helt pjattet med Ridgeback, men deres jagtinstinkt er jeg bange
for er for stærkt til at den kan gå så meget løs som jeg ønsker af den.
Grandanois er jeg også vild med, men der skal tages for mange hensyn til
dem i deres opvækst til at det vil spille godt sammen med mine forhold.

Den ro og råstyrke som en Rotte udstråler er jeg efterhånden faldet for,
og med den rette opdragelse er jeg sikker på at jeg ville kunne få en god hund
ud af sådan en tæve.

/Jens

Fra : R. Ilsøe

Dato : 05-07-06 09:17

> [...]

> fra dette, hvis blandingen er mellem de to racer? Dyrlægens udtalelser
> forvirrer mig, da jeg altid har anset en velopdrættet schäfer som en

Hej Jasper

Hvad jeg skriver her er naturligvis kun teorier, men de læner sig op af hvad
din dyrlæge har udtalt.
Adfærd og drifter er stærkt arvelig, så blander man to typer af hunde vil
det springe ud i noget man ikke helt på forhånd kan gisne om hvad ender op i
rent adfærdsmæssigt. Racehunde, specielt de arbejdende, bliver, af seriøse
opdrættere, avlet meget på at de skal leve op til racestandarten. (Her taler
vi udelukkende driftsmæssigt da eksteriør ikke er akruelt i dette
sammenhæng.) Jeg tror ikke du risikerer de store gnidninger ved en
blandingshund der er blandet af 2 hunde inden for samme arbejdsgruppe, men
krydser du, så har du gnidningerne, altså en hund i identitetskrise, -hvis
man er uheldig vel at mærke.

Du taler så om at blandinger er mere robuste end racehunde, - der vil jeg
godt gi' dig den ene ende af tråden, for du har lidt ret, der er brådne kar
der udelukkende avler på eksteriør uden sind og helbred for øje, men der er
så sandelig mindst lige så mange der avler med sind og helbred i højsædet og
her får du mindst lige så robuste hunde som en blandingshund. Det er bare
altid de brådne kar man hører om! Ved racehunde har man mulighed for at
holde øje med sind, indavl og helbred igennem linierne, evt. at besøge nogen
de hunde der står i stamtavlen, forhøre sig om dem rundt omkring og tjekke
at de er blevet undersøgt for de mest gængse sygdomme (HD, AA, øjne og hvad
der ellers er inden for de forskellige racer). En blanding kan man
naturligvis sige nok tvivlsomt er indavlet, men det er svært at tjekke for
så meget andet. (Med det ikke sagt jeg ikk kan li blandinger, for de kan
være yderst søde og charmerende!)

---
Rinnie Ilsøe
http://www.rinnie.dk

Fra : jopa

Dato : 05-07-06 10:26

Jasper Norman Ahrensbach skriblede bla:

> Dyrlægen mente, at det kunne hænge sammen med shäferens nervøse sind
> og rottweilerens vilje, og trang til at bestemme.

Hmm ikke alle dyrlæger har sat sig ind i de forskellige racer.
Schæfere har ikke et nervøst sind.
Tværtimod er de normalt meget nerfefaste og det modsatte af nervøse.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Holm

Dato : 05-07-06 11:02

> [...]
> pludselig gav sig til at knurre af min dreng på 6 år... uden grund, vel at

Hej

Jeg har ofte hørt at lige blandingen schæfer/rottweiler ikke er den bedste
kombination.
(Præcis hvorfor ved jeg ikke bestemt)
Når det så er sagt, så kan man ligeså godt risikere at en golden med
stamtavle pludselig bider, ligeså vel som en blanding.
Hvad der får hunde til at reagere med bid, er fuldstændig uforudsigeligt.
Det kan være pga smerter vi ikke lige kan se, nervøsitet, angst, dominans,
agressivitet..osv osv osv.

Vi kan lære så meget om hundesprog at vi bliver meget dygtige til at undgå
farlige situationer (bid mm) men vi kan ikke tage for givet at en hund
aldrig vil bide, det er en diskussion der altid vil bringe sindene i kog,
for vi ønsker jo vitterligt aldrig at vores hunde bider nogen med mindre vi
snakker om en vagthund, eller situationer hvor vi behøver beskyttelse fra
vores firbenede ven.
Nogle mener at man konsekvent burde aflive en hund der bare har bidt én
gang, og andre kan lettere forstå at hunden måske havde en grund til det
(set fra dens verden).

Når det gælder statistik så ser man ofte at der er flest bid fra de racer
som er mest populære, og det skyldes simpelthen at der er flere af dem. Når
alt kommer til alt, så er det faktisk et livs langt studie at forstå hunde,
man bliver aldrig rigtig udlært, og jeg synes man har pligt til at lære så
meget som muligt om dem, når man nu engang påtager sig at holde hund.

Sommer hilsen
Holm

Fra : R. Ilsøe

Dato : 05-07-06 11:23

"Holm" <dortheholm@mail.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

> Når det gælder statistik så ser man ofte at der er flest bid fra de racer
> som er mest populære, og det skyldes simpelthen at der er flere af dem.
</snip>

Statestik er gerne ført ud fra procenter, så det har intet at sige her hvor
mange der er i racen med mindre man naturligvis lige har en af de få racer
der kun er 1 af i landet og den så går hen og bidder en... Så er der jo en
ret trist statestik på 100%

Golden skulle dog efter sigende toppe listen, man skydder skylden på dårlig
avl tilbage da goldens havde deres storhedstid.

---
Rinnie Ilsøe
http://www.rinnie.dk

Fra : Jesper HVL

Dato : 05-07-06 11:10

Jasper Norman Ahrensbach wrote:
> [...]
> pludselig gav sig til at knurre af min dreng på 6 år... uden grund, vel at

Det virker mærkeligt at der ikke var en grund. Noget må da have
forårsaget det...

> [...]
> fra dette, hvis blandingen er mellem de to racer? Dyrlægens udtalelser
> forvirrer mig, da jeg altid har anset en velopdrættet schäfer som en

Tja...

Min mormor havde engang en Lab/Beagle blanding. Lab størrelse med Beagle
farver - dog en del sort. Lab sind, men Beagle madglæde. Nå ja - og så
troede den jo at den var Beagle størrelse, så den kunne da sagtens sidde
på skødet

Dejligere hund har jeg _aldrig_ mødt!

Hvis du skal have en hund fra ny af, så se evt. hvordan forældrene er -
det burde give et prej om hvordan hvalpene er.

Mvh
/j.

Fra : pwh

Dato : 05-07-06 11:37

Jesper HVL wrote:
> Hvis du skal have en hund fra ny af, så se evt. hvordan forældrene er
> - det burde give et prej om hvordan hvalpene er.

Det kan jo så værer svært med blandingshunde.
Ved min Tyson mødte jeg kun moderen (Schæferen) som stod og
gøede kraftigt af mig da jeg kom, jeg kunne nu uden probs hilse på
hende og vurderede hende så ikke til at værer specielt skarp.
Ved min Angel mødte jeg begge forældre, det var så mest Rotten (faderen)
jeg ville vurderer, men han var det sødste og rareste skrummel man kan tænke sig,
så der havde jeg ingen betænkligheder. Labben (moderen) var en lille kælepotte
som Labtæver jo tit er, så heller ingen betænkligheder mht hendes sind.

/Jens

Fra : ST

Dato : 05-07-06 16:48

> [...]
> fra dette, hvis blandingen er mellem de to racer? Dyrlægens udtalelser
> forvirrer mig, da jeg altid har anset en velopdrættet schäfer som en

Fejlen kan ligge i at du blander racer der er mere eller mindre
specialiceret til forskellige opgaver, her mener jeg at blande en lab. som
oprindeligt er en jagthund med rottweileren, der oprindeligt er en
beskytterhund.
Så kan man ikke vide hvilke egenskaber der slår mest igennem hos hvalpene.
Skal man blande racer vil det nok være mest hensigtsmæssigt at blande
jagthunderacer med hinanden Dobermann/rottweiler blandinger har jeg også set
gode eksempler på. Kender intet til schæfere.
Ved at tage en typefast hund af en bestemt race, (og kigger grundigt på
forældrene) er der stor chance for at hunden har netop de egenskaber du
efterspørger. Det har også stor betydning hvilken plads hvalpen har i
herakiet i kuldet.
Min erfaring er at de største hvalpe er mere dominerende og har størst
selvtillid.
Min erfaring baserer sig på 2 jagthunde og gennem tiden nu nr. 4
rottweiler - vi er stadig forundret over hvor den lille ny dog ligner de
tidligere rottweilere i sind og adfærd.

Vi vælger altid rottweilere af den store tunge type, og helst een af de
største hvalpe, den lille ny er bare så flematisk - intet ryster hende -
heller ikke vores hysteriske D/S hanhunds skælden ud på alt hvad der rører
sig - han er iøvrigt en blandingshund og kostede alene sidste år 11.000 kr.
i dyrlægeregninger! Så stol ikke på skrønen om at blandingshunde aldrig
bliver syge
Mvh Susanne

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 07-07-06 12:02

"ST" <threms@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> specialiceret til forskellige opgaver, her mener jeg at blande en lab. som
> oprindeligt er en jagthund med rottweileren, der oprindeligt er en

Forkert!
Rottweileren er oprindeligt en kvæghund, der drev slagtetyre til byen
Rottweil i Sydtyskland.

VH Pernille
http://dyr.praxis-it.dk/hunde.htm

Fra : pwh

Dato : 07-07-06 12:34

> Forkert!
> Rottweileren er oprindeligt en kvæghund, der drev slagtetyre til byen
> Rottweil i Sydtyskland.

Og inden det var den krigshund hos de romerske tropper,
og derfor helt korrekt oprindeligt en beskyttelseshund.

/Jens

Fra : ST

Dato : 07-07-06 19:29

"Pernille Højgaard" <pl@praxis-it.nospam> skrev i en meddelelse

> "ST" <threms@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Forkert!
> Rottweileren er oprindeligt en kvæghund, der drev slagtetyre til byen
> Rottweil i Sydtyskland.
>
> VH Pernille
> http://dyr.praxis-it.dk/hunde.htm Delvist rigtigt og forkert, rottweileren
> var oprindeligt en romersk kamphund, som kom til sysdtyskland sammen med
> Hannibal og elefanterne (har intet bevis for historien - men den er da
> god
Ja og en hund der beskyttede kvæget (hyrdehund) - og ejeren på hjemvejen,
når han havde lommen fuld af penge.
Byen Rottweill var på den tid et center for handel med kvæg - unge dyr som
var blevet opfedet bla i marsken i sønderjylland
Det er netop betegnende for disse hunde at de på tysk kaldes en "stoser", de
bruger siden af deres krop og navnlig bagdelen til at støde fra med - har
oplevet at et 2 års barn blive sendt lodret flyvende 2 meter væk p.g.a.
hundens teknik med sin bagdel!

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 07-07-06 12:12

> [...]
>

> Skal man blande racer vil det nok være mest hensigtsmæssigt at blande
> jagthunderacer med hinanden Dobermann/rottweiler blandinger har jeg også

Jeg giver dig ret i, at det er mest hensigtsmæssigt at blande hunderacer,
der ligger nær hinanden i temperament (Som jeg læser det du skriver)
Og netop dobermann og rottweiler ligger pænt langt fra hinanden.
Dobermann er mere sporty og hurtig, og oprindeligt den ENESTE der hunderace,
der er fremavlet direkte med formål at være beskyttelses-hund.
Men en rottweiler, som tidligere skrevet, oprindeligt er en kvæghund, mere
tung og langsom.

VH Pernille

Fra : pwh

Dato : 07-07-06 12:32

> [...]
> hunderace, der er fremavlet direkte med formål at være
> beskyttelses-hund. Men en rottweiler, som tidligere skrevet, oprindeligt er en kvæghund,

Nu er en Dobermann altså mig bekendt en Rottweilerblanding med en
god del Greyhound i sig.
Så at blande en Dober og en Rotte burde værer helt ok.
Rottweileren er altså også oprindligt en krigshund, du skal bare gå
langt nok tilbage i historien, den kom til Tyskland med de romerske lejetropper.

/Jens

Fra : ST

Dato : 07-07-06 19:17

> [...]
> Rottweileren er altså også oprindligt en krigshund, du skal bare gå
> langt nok tilbage i historien, den kom til Tyskland med de romerske

Tja, jeg undgik med vilje det historiske, men Dobermann hunden blev fa
kttiskskabt en vis Hr. Dobermann, bosat i Hamborg, han job var at opkræve
penge hos dårlige betalere i byen ( som Hr. Swan var det i Korsbæk), det var
ingen succes, men så tog han sin hund med - ganske rigtigt en blanding af
pincher og rottweiler.

Fra : jopa

Dato : 07-07-06 13:20

Pernille Højgaard skriblede bla:
> Og netop dobermann og rottweiler ligger pænt langt fra hinanden.

Øhmm
Doberman er skabt af Pinscher og rottweiler, så hvor langt kan de ligge
fra hinanden ?

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 05-07-06 20:48

En af mine mange begrundelser for ikke at have en blanding vil altid være at
når du parrer 2 forskellige racer er det sværere at forudse hvilke
egenskaber hvalpen får. Men selvfølgelig er langt de fleste blandinger søde
og rare, men jeg mener usikkerheden er større end ved racehunde. Ved en
stambogsført hund har du jo også mulighed for at tage på udstillinger/prøver
og se andre hunde af lignende afstamning og dermed give dig selv en bedre
sikkerhed for at også hundene længere tilbage i afstamningen
velafbalancerede hunde.

Du skriver at "man ofte hører at blandinger er mere robuste". Den myte vil
jeg gerne forsøge at aflive. Selvfølgelig er der nogle racer som har fået
fremavlet uheldige sundhedsmæssige egenskaber, men som helhed er racehunde
ikke mere syge end blandingshunde. En af de ting som folk ofte fejlagtigt
tror, er at blandingshunde ikke så nemt for f.eks. hofteledsdysplasi (HD),
men problemet er jo blot at det ikke registreres når en blandingshund får en
arvelig sygdom. Men det betyder jo altså ikke at problemet ikke er
der!!!!!!!

Mit råd vil helt sikkert være at købe en stambogsført hvalp og så tjecke
afstamningen meget, meget grundigt. Når man f.eks. snakker HD er det jo
langtfra nok at forældredyrene er HD-frie. Det er meget, meget vigtigt at
forældrenes halv- og helsøskende, bedsteforældrene, bedsteforældrenes halv-
og helsøskende har en markant lavere frekvens af arvelige sygdomme en racens
gennemsnit, for kun på den måde kan man avle sig væk fra arvelige sygdomme.

Og det kan man jo altså ikke tjecke på en blandingshund, for det bliver ikke
registreret nogen steder. Man risikerer at selv om forældredyrene er "sunde
og raske", så kan deres kuldsøskende være syge uden at man har nogen chance
for at vide det, og så er det usandsynligt at de pågældende avlsdyr nedarver
noget godt.

Håber dette kan hjælpe dig i din jagt på en hvalp.

Med venlig hilsen

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com