Hunde der bider
Fra : CDJ

Dato : 03-07-06 00:28

Min søn blev i fredags bidt af en skottehund.
Det er en utrolig sød lille hund, der finder sig i en hel del fra husets 3
børn. (Min søn var gæst og dermed ikke en af de tre.)
Den har aldrig knurret af nogen eller lignende før, og børn såvel som voksne
har kunne tage kødben mv. fra den uden problemer.
I fredags fik den så en pølse. Den gik forbi min søn i haven, og sønnike
siger til hunden, at det er hans pølse. (Min søn er højrystet, men gør ikke
andet end at tale.) Hunden løber videre. Min søn går (ikke løber) efter den.
Han siger (stadig højrystet): "Det er altså stadig min pølse" til hunden.
Efter eget udsagn (ingen voksne så det) gjorde han ikke mine til at ville
tage pølsen fra hunden, og han rørte ikke hunden. Hans ansigtsudtryk og
stemme kan have virket truende. Han er 6 år, og hunden er vant til at børn
råber efter den. Pludselig hoppede hunden op og bed ham i hånden. Forinden
gøede den, men tilsyneladende ikke som advarsel, da den ikke gav min søn tid
til at flytte sig. Den gøede - og bed.

Min søn skulle have ladet hunden spise sin pølse i fred, men hunden plejer
ikke at reagere sådan. (Vi voksne var lige inde i stuen, derfor reagerede vi
først da sønnike skreg.)
Mit spørgsmål er nu:

Er det sandsynligt, at den ikke vil gøre det igen, og at den kun gjorde det
fordi min søn kom for tæt på - og fordi han ikke er et af husets børn ?

Jeg er nervøs for at den skal bide igen en dag, selvom den altid har været
meget kær og tålmodig. Jeg synes den overreagerede, set i forhold til
hvordan den plejer at reagere, men vil gerne høre om I herinde mener, at det
er sandsynligt at den ikke gør det igen ?
Lægen der tilså min søn mener at den skal aflives, ejerne vil afvente om
det eller lignende sker igen. Jeg er jo nu nervøs for at det sker igen - for
et andet barn. (Mit barn kommer ikke nær hunden igen.)

Er det rimeligt at antage, at det kun var denne ene gang, og at hvis alle
børn der kommer på besøg får besked på at lade hunden i fred hvis den har
mad (uanset hvad husets børn gør), så er der ingen fare på færde ?

Hvad mener I ?

Fra : fam. Ager

Dato : 03-07-06 06:15

"CDJ" <cdjjura@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Min søn blev i fredags bidt af en skottehund.

> Hvad mener I ?

----------------------

jeg ville personligt aldrig lade fremmede børn lege hvor mine hunde spiser
mad, kødben eller hvad det måtte være, aldrig!, og slet ikke når jeg ikke er
der selv i absolut nærhed.

mine gør såmænd heller ingen fortræd, men man kan aldrig vide sig sikker, og
slet ikke når det er "fremmede" børn eller voksne. Jeg har haft en uheldig
oplevelse med en kammerat til min ældste søn, som meget nemt kunne have
kommet slemt i klemme, hvis ikke mine havde så lang lunte, nu så jeg det
tilfældigvis gennem vinduet, og ungen har ikke været her siden.

I har ikke set hvad der er sket, var det et regulært bid, eller et haps?, et
haps er en advarsel, som godt kunne komme i forbindelse med at skotten
advarer verbalt(gøet som du beskriver det) jeg vil formode, at den har følt
sig presset og truet af din dreng, selv om han mener noget andet.

jeg vil ikke mene at der er større risiko for at han bliver bidt igen,
skottens sind taget i betragtning, sådan som du beskriver den.., men jeg
ville som ejer gøre klart for gæster, børn eller voksne, at man altså lader
hunden være i fred, når den spiser eller hviler sig!!.

mvh. marie

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 03-07-06 08:50

> jeg ville personligt aldrig lade fremmede børn lege hvor mine hunde spiser
> mad, kødben eller hvad det måtte være, aldrig!, og slet ikke når jeg ikke
> er der selv i absolut nærhed.

Enig, enig, enig...

Det var formodentlig heller aldrig sket hvis de voksne havde været der -
drengens drillerier var forhåbentligt blevet stoppet omgående!

Mvh Winnie

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 03-07-06 12:32

> Enig, enig, enig...
>
> Det var formodentlig heller aldrig sket hvis de voksne havde været der -
> drengens drillerier var forhåbentligt blevet stoppet omgående!

Hørt!
/K

Fra : CDJ

Dato : 03-07-06 10:43

On 03/07/06 7:15, in article
44a8a7e3$0$60779$157c6196@dreader1.cybercity.dk, "fam. Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> ville som ejer gøre klart for gæster, børn eller voksne, at man altså lader
> hunden være i fred, når den spiser eller hviler sig!!.

Tak for svaret, det var et regulært bid, der var forholdsvist dybt.
Jeg tror heller ikke han gør det igen, men ville lige høre nogle med
erfaring..

Fra : Anita Andersen

Dato : 03-07-06 14:52

> Tak for svaret, det var et regulært bid, der var forholdsvist dybt.
> Jeg tror heller ikke han gør det igen, men ville lige høre nogle med
> erfaring..

HUSK at melde det til hundens ansvars forsikringen !!
Man ved aldrig om det kan have følgevirkninger, (følgerne kan komme godt
sener) så husk det !

Man skal aldrig lade "fremmede" tage maden fra sin hund, og slet ikke børn.
Hunden har set den "fremmede" som en med laver status end den selv /
familien og derfor bider den.
Men det er altid en god ide at lade sine egne børn fodre og give godbidder,
altså til sin egne hund, da det giver barnet / børnene en højre status end
ellers. (selvfølig stadig under opsyn)

Søren

Fra : CDJ

Dato : 03-07-06 15:00

On 03/07/06 15:52, in article
44a920f4$0$14017$edfadb0f@dread15.news.tele.dk, "Anita Andersen"
<great-dane@mail.dk> wrote:

> HUSK at melde det til hundens ansvars forsikringen !!
> Man ved aldrig om det kan have følgevirkninger, (følgerne kan komme godt
> sener) så husk det !

Ok, tak. Jeg taler med ejerne om det.

> Man skal aldrig lade "fremmede" tage maden fra sin hund, og slet ikke børn.

> Hunden har set den "fremmede" som en med laver status end den selv /
> familien og derfor bider den.

Det var det jeg regnede med. Jeg tror bestemt der bliver holdt øje nu, når
der er fremmede børn på besøg.

> Men det er altid en god ide at lade sine egne børn fodre og give godbidder,
> altså til sin egne hund, da det giver barnet / børnene en højre status end
> ellers. (selvfølig stadig under opsyn)

Det lyder helt fornuftigt. Jeg tror nu altid det er en dårlig at tage
mad/kødben mv. fra en hund - også selvom den finder sig i det...
Jeg tror også, at ejerne nu vil være mere opmærksomme på, at deres egne børn
ikke leger med hunden, når den har mad.

Tak til alle der har svaret, det er rart at høre sagen fra "eksperter".

Fra : 0h-paradis

Dato : 03-07-06 08:04

CDJ skrev:
> [...]
> børn der kommer på besøg får besked på at lade hunden i fred hvis den har
> mad (uanset hvad husets børn gør), så er der ingen fare på færde ?

Hvordan kan hunden bide med en pølse i munden?
Bed hunden eller hvad? (var der blod)
Rev barnet hånden til sig? (det forværrer "biddet")

Nå det skulle jo ske. Man driller ikke en hund og slet ikke med at tage
maden fra den. Man virker truende ved at gå/løbe efter en hund der ikke
ønsker det. En hund der vender ryggen til fortæller at den er fredelig,
man vender ikke ryggen til sine fjender).
I bør lære barnet at omgås hunde. Dansk Kennelklub kommer ud på bl. a.
skoler for at lære børn at omgås hunde, dette er ganske gratis.
Ja det kan sagtens ske igen hvis man provoker hunden på den måde som omtalt.

fra
Jørgen

Fra : CDJ

Dato : 03-07-06 10:54

On 03/07/06 9:04, in article 44a8c17e$0$14026$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
"0h-paradis" <0h@paradis.dk> wrote:

> Hvordan kan hunden bide med en pølse i munden?

Pølsen lå på jorden

> Bed hunden eller hvad? (var der blod)

Den bed, der var meget blod.

> Rev barnet hånden til sig? (det forværrer "biddet")

Nej, der var ét dybt hul i hånden.

> Nå det skulle jo ske. Man driller ikke en hund og slet ikke med at tage
> maden fra den.

Nej, men min søn truede kun med ord (som hunden formentlig ikke forstår ?!),
han rakte ikke ud mv. - og hans opfrørsel afspjejlede selvfølgelig den
adfærd husets børn har overfor hunden, og den adfærd hunden plejer at vise.
Jeg har talt med ham, og han nærmer sig aldrig igen en hund med mad, uanset.

> [...]
> I bør lære barnet at omgås hunde. Dansk Kennelklub kommer ud på bl. a.
> skoler for at lære børn at omgås hunde, dette er ganske gratis.

Det lyder da som en god idé , tak.

> Ja det kan sagtens ske igen hvis man provoker hunden på den måde som omtalt.

Ok. Det undrer mig bare, at hunden reagerede så voldsomt.
Da vi var kørt på skadestuen, gav ejeren hunden en pølse og bad hvert af
sine børn om at tage pølsen fra hunden - for at checke at den var lige så
fredelig som den plejer at være. Det var den. (Ja, jeg havde nok ikke valgt
den fremgangsmåde).

Nå, men det lyder som om, at I ikke mener der er noget at være bange for,
sålænge gæster ikke behandler hunden som børnene i huset gør.

Fra : Leyna

Dato : 04-07-06 09:16

On Mon, 03 Jul 2006 11:54:14 +0200, CDJ <cdjjura@hotmail.com> wrote:

> [...]
>fredelig som den plejer at være. Det var den. (Ja, jeg havde nok ikke valgt

Som jeg læser denne episode, så mangler der et eller andet. Hunde
ejeren stoler 100% på sin hund, og husets børn kan gøre stort set
alting ved hunden uden nogen form for fare. Din søn er, så vidt jeg
forstår, vant til at komme i huset og derfor også vant til hunden.
Derfor er min umiddelbare reaktion, at der er noget der er udeladt i
den historie. Måske noget drengen VED at han ikke burde have gjort...?

Hvor gammel er din søn?

Som ganske lille (2-3år) blev jeg bidt af en hund, da jeg ville røre
ved den meget smukke øjne. Jeg havde ikke lært, at dette var meget
ubehageligt for hunden, men jeg fangede hurtigt oplysningen.
Hundens mad er hundens og kun hundens, og hvis man tager den fra
hunden (eller forsøger på det), så risikerer man, at hunden forsvarer
sig.

Nu skriver du at I har katte hjemme... Sådan en gjorde jeg også som
ganske lille mine erfaringer med. Tager man en kat op og fasholder
den, og det ikke passer katten at være fastholdt, så risikere man at
blive flået, og leger man med en kat så risikerer man faktisk også at
blive flået. (Vis mig en katte ejer der aldrig har haft en rift efter
katteklør!) Det gør jo ikke katten til et voldsomt farligt rovdyr, som
man slet ikke kan komme i nærheden af. Man skal blot lære dyrets
grænser at kende, og det kan ind imellem føre til nogle uheld.

Det jeg egentlig vil sige er, at du skal lade være med at gøre hunden
til en farlig dræberhund, som ikke er til at stole på, og slå koldt
vand i blodet. Og så skal du lære sønnikke hvordan man omgåes (og
specielt hvad man IKKE gør) dyr.

Det er naturligvis uheldigt, at der skulle et bid til først, men jeg
håber da ikke at det er alvorligt, og prøv så vidt muligt at lade
knægten omgåes den "farlige" hund, så du ikke får kørt det op til en
senere skræk for alle hunde.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 03-07-06 08:46

> [...]
> børn der kommer på besøg får besked på at lade hunden i fred hvis den har
> mad (uanset hvad husets børn gør), så er der ingen fare på færde ?

Ja, hvad skal man mene ???....

Din søn, gør tilsyneladende højlydt opmærksom på, at han har fået
ejendomsfornemmelser over, " Hundens pølse ", så hvad er mere naturligt for
en hund, end at forsvare sin pølse. Jeg syntes umiddelbart, at alle
elementære grundregler her, er 100% overtrådt. Du skal ikke være nervøs
for, at hunden gør det igen, for gør den hund det ikke igen, så er der en
anden hund der gør det. Men du har lært, at du skal lære dit barn, at når
hunden går væk fra ham, så skal han blive fra den, og det vil bestemt også
være klogt, at lade hunden beholde SIN pølse.... Så hvis din dreng også
lærte at skelne, hvad der var hans, og måske endnu vigtigere, hvad der IKKE
var hans, så hjælper det. Hvis så de voksne, lærte at reagere ud fra, hvad
de hørte, så kan vi godt nok nå langt. Altså den gode gamle, med barnet der
leger lige inden for døren, der åbnes indad, så at reagere på, at man hører
fodtrin udenfor døren, ved hurtigt at fjerne barnet.... Så slipper man for
at aflive døren, fordi den ramte barnet i panden. Du skriver dit barn,
kommer ikke i nær den hund igen, sikkert ikke, men hvorfor lod du det komme
så vidt. Hunden lærte din søn, hvad du ikke havde lært ham. Fingrene væk af
hundens madskål.... Så vidt jeg kunne forstå på dit indlæg..... Så var
hunden på vej hen, for at spise SIN pølse, skarpt forfulgt, af DIN søn, som
HØJLYDT fortalte, at han ville have HUNDENS pølse, fordi han anså den, for
at være HANS pølse.... Selve historien, hænger ikke sammen. Men altså, som
du selv skriver... Højlydt.... Hvorfor var der så ingen, der reagerede, og
fik stoppet din søn, som hunden kæmpede en brav kamp, for at komme væk fra,
så den kunne få lov til at spise SIN pølse i fred.

M.V.H....Benny..

Fra : CDJ

Dato : 03-07-06 11:15

On 03/07/06 9:46, in article 44a8cc0e$0$14026$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> wrote:

> [...]
> elementære grundregler her, er 100% overtrådt. Du skal ikke være nervøs
> for, at hunden gør det igen, for gør den hund det ikke igen, så er der en

Nej, for min søn går normalt aldrig hen til en hund der spiser. Grunden til
at han opfattede reglerne med denne hund anderledes, er at børnene der bor
der både leger med hunden når den spiser og andre ting man normalt ikke gør.
Havde jeg set optrinnet, havde jeg selvfølgelig fortalt min søn, at han
skulle holde sig væk - uanset hvad de andre børn gjorde.

> [...]
> lærte at skelne, hvad der var hans, og måske endnu vigtigere, hvad der IKKE

Joe..men nu var det faktisk hans pølse (rest fra aftensmad) hunden fik.

> Hvis så de voksne, lærte at reagere ud fra, hvad
> de hørte, så kan vi godt nok nå langt.

Den forstår jeg ikke. Jeg skriver netop, at vi IKKE hørte noget før min søn
skreg.

> [...]

>Du skriver dit barn,
> kommer ikke i nær den hund igen, sikkert ikke, men hvorfor lod du det komme

Det synes jeg egentlig heller ikke jeg gjorde. Han har leget derhjemme
masser af gange uden nogle problemer. Jeg var ikke klar over, at han mente,
at han kunne tillade sig det samme overfor hunden som husets børn, og da
hunden altid har været meget fredelig, mente jeg ikke at det var farligt, at
vi voksne gik ind for at tage opvasken, mens børn og hund legede i haven.
Jeg kunne bedre have forstået hvis min søn havde forsøgt at tage pølsen fra
hunden - så var der noget jeg ikke havde forklaret godt nok, men det gjorde
han ikke.

> Hunden lærte din søn, hvad du ikke havde lært ham. Fingrene væk af
> hundens madskål....

Nej, det har han lært, og han rørte ikke hunden mad, og gjorde ikke mine til
at ville det - kun med ord, som hunden næppe forstår.

> [...]
> fik stoppet din søn, som hunden kæmpede en brav kamp, for at komme væk fra,
> så den kunne få lov til at spise SIN pølse i fred.

Højlydt, ja, men med 4 børn er der hele tiden højlydt barnesnak. Vi hørte
IKKE hvad der foregik, ellers havde vi selvfølgelig grebet ind.
Hunden kæmpede ikke en brav kamp for at komme væk fra min søn - min søn stod
i haven, hunden gik forbi ham, og min søn gik med. Hvis den havde kæmpet en
brav kamp for at komme væk, havde den vel flyttet sig fra ham.

Nå, men det jeg ville var egentlig bare at høre, om det er normalt at der er
stor forskel på hvad hunde tolererer fra forskellige børn, for hvis det er,
har hunden jo handlet forventeligt.
Det lyder ihvertfald ikke som om det er særlig sandsynligt, at hunden vil
bide igen - hvis altså gæstebørn ikke nærmer sig når der er mad.
Det er jo dejlig, for det er en sød hund.

Fra : LH

Dato : 03-07-06 12:44

Det er ene og alene DIT ansvar at barnet blev bidt. Man skæl bare ALDRIG
lade hunde og børn og mad være alene sammen. Som du skriver i dit
oprindelige indlæg har din søn virket truende overfor hunden på en måde
hunden ikke har kunnet lide.
Noget andet er at da du siger at hunden ALTID har været til at stole på, så
mistænker jeg din søn for at have sin andel i det gik galt!! Der er noget i
den historie der ikke hænger sammen.
Jeg går ikke ind for at hunde bider umotiveret, men der kan være situationer
hvor det er hundes eneste forsvar - set med hundeøjne, selvom du mener noget
andet.
Og igen. Børn og hunde og mad skal bare ikke være alene.

LH

Fra : Benny Mortensen

Dato : 04-07-06 10:03

> On 03/07/06 9:46, in article
44a8cc0e$0$14026$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
> "Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> wrote:

Hej CDJ

Mennesket er mange gange, også i denne gruppe, blevet nævnt, som den
overlegne race. Det vil sige, at allerede som 6 årig, har et menneske, en
tanke kapacitet, som overstiger en hund. Mange af en hunds gerninger, er
ikke en tænkt handling, men en instinktiv handling. hundens ejers børn, er
en del af dens flok, og rangeret højere i hierakiet end den.
Altså kan de tage dens mad. Din søn, er end ikke i flokken. Prøv så at
forestille dig, hvad hunden tror det er....
Som Sebastian synger.... Så hvis du tror du er noget.... Så' der noget du
har misforstået. Men din mailadresse, ligesom antyder, at du beskæftiger
dig med jura, og det vil sige, diverse gradbøjninger af paragrafferne. Det
er dagligdag for dig, og vel næsten for mennesker generelt... Men det gælder
altså ikke for en hund. Den lever i nu'et, og der er kontant afregning, hvis
man træder dens, eller flokkens ære for nær, eller den føler sig trængt.
Jeg gætter på, at din søn var sluppet heldigere fra det, hvis han ikke havde
været så højrystet. For jeg antager, at det er derfor, hunden følte sig
slemt presset.

M.V.H....Benny..

Fra : CDJ

Dato : 04-07-06 13:36

On 04/07/06 11:03, in article
44aa2fad$0$13969$edfadb0f@dread15.news.tele.dk, "Benny Mortensen"
<ingen@brugbar.dk> wrote:

> [...]
> været så højrystet. For jeg antager, at det er derfor, hunden følte sig

Hej Benny.

Det lyder helt fornuftigt, jeg tror du har ret.
Tak for dit bidrag.

Fra : Kim Sorensen

Dato : 03-07-06 15:23

> [...]
> børn der kommer på besøg får besked på at lade hunden i fred hvis den har
> mad (uanset hvad husets børn gør), så er der ingen fare på færde ?

Nu har jeg læst alle svarene indtil nu.

Glem ikke at en hund ALDRIG må bide og at det er ejeren af hunden der har
ansvaret for at hunden bed drengen.
Dog ville jeg ikke tillade at et barn er alene med min hund eller at mine
børn er alene med en fremmed hund.

Det er sikkert et sammenfald af uheldige omstændigheder der gør at ulykken
sker, men lær af situationen og undgå at muligheden for et uheld opstår
igen.

/Kim

Fra : pwh

Dato : 03-07-06 15:27

Kim Sorensen wrote:
> Glem ikke at en hund ALDRIG må bide

Mine hunde må da gerne bide under de rette omstændigheder.
Omstændighederne ved dette uheld ville jeg dog ikke accepterer
som værende ok.

/Jens

Fra : CDJ

Dato : 03-07-06 16:11

On 03/07/06 16:23, in article
44a92860$0$90541$edfadb0f@dread11.news.tele.dk, "Kim Sorensen"
<kimerflink@hotmail.com> wrote:

> [...]
> ansvaret for at hunden bed drengen.
> Dog ville jeg ikke tillade at et barn er alene med min hund eller at mine

Nej, og det "sjove" er, at min søn ellers aldrig får lov at være alene med
hunde, heller ikke i korte øjeblikke. Det der var anderledes her, var at min
søn kender hunden godt, har været der mange gange, og ja at hunden ikke
plejer at reagere sådan. Først var jeg mest stemt for, at han slet ikke
skulle derhjem mere, men har besluttet at det skal han, men med besked om,
at han skal holde sig fra hunden - hele tiden, for en sikkerheds skyld.
Det var helt tilfældigt at jeg overhovedet var der (hvilket jeg er meget
lykkelig for), da han plejer at være der uden mig, for at lege med sin
kammerat. Vi holder selv katte, og til sammenligning har jeg forklaret min
søn, at kattene sikkert også kan reagere anderledes overfor hans kammerater
end overfor ham - fordi de kender ham. Det forstår han godt nu - men han
forventede, at hunden ville behandle ham på samme måde (og at han kunne
behandle den på samme måde) som de børn der bor i huset.
Vi er alle blevet klogere af dette, og jeg er blot taknemmelig for, at det
var hånden og ikke ansigtet der blev angrebet.
I øvrigt ville jeg, hvis jeg havde set at hunden fik en pølse og derefter
gik ud i haven til min søn, nok have fulgt efter/holdt øje, men det ved jeg
så at jeg skal holde skarpt øje med nu - når jeg er med, altså.

> Det er sikkert et sammenfald af uheldige omstændigheder der gør at ulykken
> sker, men lær af situationen og undgå at muligheden for et uheld opstår
> igen.

Tak, det vil jeg bestemt gøre.

Fra : Kim H.

Dato : 03-07-06 19:42

"Kim Sorensen" <kimerflink@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg læst alle svarene indtil nu.
>
> Glem ikke at en hund ALDRIG må bide og at det er ejeren af hunden der har
> ansvaret for at hunden bed drengen.

Jeg er uenig i at hunde aldrig må bide, self. må de det, der er jo en langt
række situationer, hvor hunde ligefrem trænes til at bide, og hvor hunde
forventes at bide, så at sige at en hund aldrig må bide er noget vrøvl.
Det er selvf. meget uheldigt at drengen blev bidt, men i dette tilfælde kan
hunden ikke dømmes for at ha' gjort det, hvorimod ejer af hund og barnets
forældre er de skyldige. Man lader aldrig fremmede, børn som voksne, prøve
at ta' mad fra en hund, og som andre nævner, så skal børn ikke være alene
med en hund der spiser. At hundeejerens børn får lov at rende rundt og ta'
mad fra hunden som de har lyst, uden opsyn, er ganske enkelt noget pjat, som
burde stoppes.

Kim

Fra : Kim Sorensen

Dato : 03-07-06 21:12

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke være alene med en hund der spiser. At hundeejerens børn får lov at
> rende rundt og ta' mad fra hunden som de har lyst, uden opsyn, er ganske

En almindelig hund må aldrig bide.
Så er der de forskellige trænings og prøve situationer hvor hunden self.
skal bide, ligesom at politiets hunde også forventes at kunne bide i
bestemte situationer.
Nu tror jeg bare ikke at drengen var figurant i en klub eller en undvegen
fange, derfor må hunden IKKE bide.
De hunde der trænes til at bide i bestemte situationer må heller ikke bide
et barn i den pågældende situation, så derfor konklusionen at hunden må IKKE
bide drengen.

Hunden overeagerer og drengen, forældrene og hundens ejere har forhåbentlig
lært noget ved det.

/Kim

Fra : Kim H.

Dato : 03-07-06 21:32

"Kim Sorensen" <kimerflink@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En almindelig hund må aldrig bide.

Der bliver vi to så aldrig enige, en alm. hund må selvfølgelig forsvare sig,
at den omtalte hund så her overreagerede, er en anden sag.

> [...]
> bestemte situationer.
> Nu tror jeg bare ikke at drengen var figurant i en klub eller en undvegen

Jeg forholdt mig til din påstanden om Citat: . . ."Glem ikke at en hund
ALDRIG må bide" ,
hvilket er det rene vrøvl, og så kan du for min skyld godt prøve at redde
din påstand med det vrøvl om, at du ikke tror drengen var figurant i en klub
osv. det er jo bare useriøst.

> De hunde der trænes til at bide i bestemte situationer må heller ikke bide
> et barn i den pågældende situation, så derfor konklusionen at hunden må
> IKKE bide drengen.

men det var jo IKKE det du skrev!!

> Hunden overeagerer og drengen, forældrene og hundens ejere har
> forhåbentlig lært noget ved det.

Hunden overreagerede, men det er ejerens og drengens forældre der bærer
skylden for at drengen blev bidt.

Kim

Fra : pwh

Dato : 03-07-06 21:54

> Der bliver vi to så aldrig enige, en alm. hund må selvfølgelig
> forsvare sig,

Og sin flok.
Feks. var en pige her i området ved at blive voldtaget af 2 gutter
for 1 års tid siden, hun blev reddet af sin hund der bed dem grundigt.
I sådan et tilfælde synes jeg det er helt ok at hunden bider,
også i den situation jeg selv beskrev for nylig, hvor en af mine
bekendte blev truet på livet med en kniv, hans hund bed så desværre ikke.

> at den omtalte hund så her overreagerede, er en anden sag.

Helt enig,
hunden bør lærer fra hvalpeben af at så vigtig er en pølse heller ikke.
At det måske er forståeligt at forklarligt at hunden gjorde det gør det
ikke mere rigtigt i mine øjne. Lavede en af mine hunde sådan et stunt
ville jeg gå helt i spåner.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 04-07-06 14:05

pwh skriblede bla:

> [...]
> ikke. At det måske er forståeligt at forklarligt at hunden gjorde det
> gør det ikke mere rigtigt i mine øjne. Lavede en af mine hunde sådan

En fremmed uden for flokken skal da ikke bare kunne tage hundens mad fra
den.
Jeg ville da også reagere agressivt hvis der kom en fremmed og snuppede min
tallerken på restaurenten.
Alle hjemboende bør kunne komme til hundens mad uden den reagerer på det,
men fremmede uden for flokken ikke nødvendigvis.

Prøvede det med pølsen i går. Pølsen var varm og lå på græsplænen
da jeg ville tage den knurrede Milo af mig og han fik kontant en flad
ikke hårdt men nok til at han blev forskrækket, og jeg kunne så tage pølsen.

Med hans almindelige mad har der aldrig været noget problem da jeg helt fra
starten har simuleret at jeg spiste af hans skål før han fik det.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 04-07-06 16:01

> En fremmed uden for flokken skal da ikke bare kunne tage hundens mad
> fra den.

Det er rigtigt nok, jeg er bare lidt hysterisk mht hvis mine hunde en dag
bed et barn, det ser jeg som det værste der kunne ske, så heller de bed mig.

> Jeg ville da også reagere agressivt hvis der kom en fremmed og
> snuppede min tallerken på restaurenten.

Du ville straks pusse Milo på vedkommende

> [...]
> da jeg ville tage den knurrede Milo af mig og han fik kontant en flad
> ikke hårdt men nok til at han blev forskrækket, og jeg kunne så tage

Fornuftigt, den slags markeringsslag har jeg heller ingen dårlig samvittighed
ved at bruge i pressede situationer, det er noget hunden forstår.

> Med hans almindelige mad har der aldrig været noget problem da jeg
> helt fra starten har simuleret at jeg spiste af hans skål før han fik
> det.

Der havde vist sneget sig et "simuleret" for meget ind der

Jeg har da også lært mine fra hvalpeben af at jeg kan tage deres ben osv,
det er nu længe siden jeg har gjort det sidst, den side af sagen er jo på plads.
Tyson synes til gengæld at det er sjovt at få lov til at stjæle en tyggepind ud af
munden på mig, den spøg bryder Angel sig pudsigt nok ikke om

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 04-07-06 16:13

On Tue, 4 Jul 2006 15:05:01 +0200, "jopa" <spam@nøøø.invalid> wrote:

>Med hans almindelige mad har der aldrig været noget problem da jeg helt fra
>starten har simuleret at jeg spiste af hans skål før han fik det.

Simuleret... jaja, den er go' med dig. Du åd Milo's mad, gjorde du!

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 04-07-06 16:18

> Simuleret... jaja, den er go' med dig. Du åd Milo's mad, gjorde du!

Ja og igår gennembankede han endda Milo fordi han ikke ville
af med sin pølse.
Gad vide hvordan den hund er blevet så stor og fed når John
æder alt dens mad

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 04-07-06 17:27

On Tue, 4 Jul 2006 17:17:44 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Ja og igår gennembankede han endda Milo fordi han ikke ville
>af med sin pølse.

*LOL*
Hvor har vi dog savnet at drille John og hans hyænekamel!

>Gad vide hvordan den hund er blevet så stor og fed når John
>æder alt dens mad

Den æder jo alle postbudene!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 04-07-06 17:28

> *LOL*
> Hvor har vi dog savnet at drille John og hans hyænekamel!

Vi burde næsten oprette en gruppe til formålet

/Jens

Fra : Kim Sorensen

Dato : 06-07-06 21:58

> [...]
> klub osv. det er jo bare useriøst.

> men det var jo IKKE det du skrev!!

> Hunden overreagerede, men det er ejerens og drengens forældre der bærer

Ja ja, uanset hvem og hvordan din hund bider så er det ulovligt.
Så drop dit macho fis og indse at en hund ikke må bruges som våben.

Hvis en hund bider en af mine børn, så dør den umiddelbart efter, og så er
det ret ligegyldigt hvilke undskyldninger der for at Kvik eller Perle har
gjort det.

Kim

Fra : Kim H.

Dato : 06-07-06 22:56

> "Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja ja, uanset hvem og hvordan din hund bider så er det ulovligt.
> Så drop dit macho fis og indse at en hund ikke må bruges som våben.

Det handler jo ikke om at bruge hunden som våben, har du ikke fattet det . .
.. . prøv da at læse hvad jeg skriver.

> Hvis en hund bider en af mine børn, så dør den umiddelbart efter, og så er
> det ret ligegyldigt hvilke undskyldninger der for at Kvik eller Perle har
> gjort det.

Hvem skal droppe sit masho pis?
Jeg kan love dig, at skulle mine hunde bide et af dine børn, så har de selv
været ude om det, og så kan du for min skyld true med hvad du vil, det
skræmmer ikke mig, jeg kan kun grine ad dig. Helt ærlig, hvem fanden tror du
du er?

Kim

Fra : Kito

Dato : 03-07-06 19:29

> [...]
> børn der kommer på besøg får besked på at lade hunden i fred hvis den har
> mad (uanset hvad husets børn gør), så er der ingen fare på færde ?

Lige nøjagtig i denne her situation her skulle både forælde og barnet have
en røvfuld. Hvad var det næste ungen ville have gjort. måske sprunget på
hunden og trampet den i hoved.
Det gik heldigvis godt denne gang, og både barnet og forhåbentlig forældrene
til barnet har lært noget af denne historie.
Lad en hund have sin mad i fred.
Alle kan tage mad ud af munden på mine hunde, men jeg er ikke sikker på hvis
det er en person med et truende adfærd, så kan det godt være hunden vil vise
tænder.

Poul

Fra : 0h-paradis

Dato : 04-07-06 09:06

Her en en folder om hvordan børn bør omgås hunde, for ikke at blive bidt.
Folderen er udgivet af Dansk Kennel Klub

http://9440.adr.dk/

fra
Jørgen

Fra : Jesper HVL

Dato : 05-07-06 11:32

0h-paradis wrote:

> Her en en folder om hvordan børn bør omgås hunde, for ikke at blive bidt.
> Folderen er udgivet af Dansk Kennel Klub
>
> http://9440.adr.dk/

Naaaj mand. Super folder. Tak for linket.

/j.

Fra : Kim Christensen

Dato : 04-07-06 18:50

Kim Sorensen wrote:

> [...]
> ansvaret for at hunden bed drengen.
> Dog ville jeg ikke tillade at et barn er alene med min hund eller at mine

Ideelt set ja. Men (moralsk set) kan man aldrig placere ansvaret for
alt hvad en hund foretager sig på hundens ejer. Man gør det nu
alligevel.
Især børn har brug for at vide hvad de ikke må. Et hvert barn ved at
de ikke må lege på motorvejen. Man sikrer sig så godt man kan at de
ikke kommer ind på højspændingsanlæg, der for børn ser ud som
meget spændende legestativer.
Alligevel lykkes det af og til. Forældre har altså også lidt ansvar
for hvad deres børn foretager sig, som f.eks. hvis ungerne står og
tæsker på en bundet hund med et fastelavnsris - mens forældrene ser
på.

Jeg har oplevet at der kommer 25 unger styrtende hen og rækker
hænderne frem med spredte fingre for at klappe mine hunde lige midt
mellem øjnene. For hunde er den gestus meget truende. Måske skulle
den tilsynsførende pædagog (der var meget fordybet i diskussion med
den anden pædagog - noget om timesatser) have været lidt mere
opmærksom her?

Der skete ikke noget i den forbindelse, men det var bestemt ikke
pædagogernes fortjeneste. Børn skal lære at det ikke kun er
motorvejen der er farlig.

Hilsen (også) Kim

Fra : Kim Christensen

Dato : 04-07-06 20:23

pwh wrote:
> [...]

Ja, nu begynder hverdagen igen!

> Vi burde næsten oprette en gruppe til formålet
>
> /Jens

news:dk.mobning.milo ?

Hvem tør foreslå sådan en gruppe i news:dk.admin ?

Hilsen Kim

Fra : jopa

Dato : 04-07-06 22:16

Kim Christensen skriblede bla:

> news:dk.mobning.milo >

Øhmmm linket virker ikke
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 05-07-06 09:00

> Øhmmm linket virker ikke

Bare rolig, det kommer det til

/Jens

Fra : Jesper HVL

Dato : 05-07-06 11:30

CDJ wrote:

Et par observationer... I form af djævelens advokat!!

> [...]
> andet end at tale.) Hunden løber videre. Min søn går (ikke løber) efter den.

Lige præcis _HER_ er det at man skal være forældre! Stop knægten så
hunde kan få sin pølse i fred.

Lige præcis _HER_ er det at man skal være flokleder for "hundeflokken".
Stop knægten så hunden ikke bliver presset/jagtet, og får sin.

> Han siger (stadig højrystet): "Det er altså stadig min pølse" til hunden.
> Efter eget udsagn (ingen voksne så det) gjorde han ikke mine til at ville
> tage pølsen fra hunden, og han rørte ikke hunden.

Jamen så er det da sådan verden ser ud. Børn fortæller jo altid den
objektive sandhed, og ikke hvordan de selv oplevede situationen. Prøv at
revurdere hvad der _egentlig_ skete.

> [...]
> råber efter den. Pludselig hoppede hunden op og bed ham i hånden. Forinden
> gøede den, men tilsyneladende ikke som advarsel

Hvorfor pokker skulle den ellers gø, hvis det ikke var for at advare?

> , da den ikke gav min søn tid
> til at flytte sig. Den gøede - og bed.

Hold nu op hva' Hundes reaktion er præcis som forventet. Først
prøver den at løbe væk med pølsen for at undgå konflikt, Så gør den, og
først derefter hapser den.

> Min søn skulle have ladet hunden spise sin pølse i fred, men hunden plejer
> ikke at reagere sådan. (Vi voksne var lige inde i stuen, derfor reagerede vi
> først da sønnike skreg.)

Før børn er store nok til at vide hvordan man behandler hunde bør de
ikke være alene med dem. Min families unger er da heller ikke alene med
min Beagle, de er 3, 5 og 7 år. De er altid under opsyn sammen!

> [...]
> er sandsynligt at den ikke gør det igen ?
> Lægen der tilså min søn mener at den skal aflives, ejerne vil afvente om

Ja skyd da den bidske hund!! :-? *sarkasme* Ingen så hvad der skete,
børn lyver jo aldrid, så der er _ingen_ chance for at knægten har taget
hunden i hoved og røv og prøvet at fravriste den pølsen... vel?

> [...]
> børn der kommer på besøg får besked på at lade hunden i fred hvis den har
> mad (uanset hvad husets børn gør), så er der ingen fare på færde ?

1. Aldrig små børn og hunde alene.
2. Lær børnene at omgås hunde.
3. Træning, træning og træning, med hunden i madsituationer.

/j.
Beagle-ejer

Fra : jopa

Dato : 05-07-06 12:23

Jesper HVL skriblede bla:

> 1. Aldrig små børn og hunde alene.
> 2. Lær børnene at omgås hunde.
> 3. Træning, træning og træning, med hunden i madsituationer.

Også mine 3 valgsprog.
Specielt det første
--
Mvh.John