Hunden er taget på ferie.
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-07-06 17:00

Hvor er her dog tomt. Det er da slet ikke til at holde ud.

Det er to timer siden min mand kørte Siri hjem til sine forældre. Vi
skal nemlig til Østrig i morgen. Men jeg savner hende allerede. Der er
ingen hund der ligger og snorker et eller andet sted eller kommer og
kaster en bold eller en bamse efter mig. Bare ingenting.

Utroligt så meget man knytter sig til sådan et dyr og hun plejer jo
altid at være her. Hvordan lever folk dog uden hunde?

Jeg glæder mig til ferien, men jeg glæder mig også til at holde om
Siri igen.

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : fam. Ager

Dato : 01-07-06 17:04

> [...]
> altid at være her. Hvordan lever folk dog uden hunde?
>
> Jeg glæder mig til ferien, men jeg glæder mig også til at holde om

----------

præcis!

samme grund til at jeg ikke har den vilde lyst til at feriere uden hunde...
det er tomt når man er vandt til "balladen"

mvh. marie

Fra : Kim Christensen

Dato : 01-07-06 21:57

Trine Kornum Christiansen wrote:
> [...]
> altid at være her. Hvordan lever folk dog uden hunde?
>
> Jeg glæder mig til ferien, men jeg glæder mig også til at holde om

Det har jeg prøvet - en gang. Jeg skulle med et tog meget tidlig
næste morgen, derfor blev hunden afleveret hos plejefamilien aftenen
før. Der er så uhyggeligt tomt. En forsmag hvad der venter den dag
hunden skal ud på den rejse som der ikke er nogen vej hjem fra.
Efter jeg fik hund har ferieplanlægningen været under stor (100%,
indrømmet) indflydelse af mulighederne for at have hund med, og
hundeattraktive omgivelser.
Når man efter 14 dage skal bære hunden ind i bilen fordi han er for
træt til at gå selv, må ferien siges at være vellykket. Ruhårede
hønsehunde er ellers fuld turbo hele tiden, fysisk kan de yde meget
mere end Tour de Trance ryttere kan for fuld indsprøjtning.

Hilsen Kim

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 01-07-06 22:17

"Kim Christensen" <SLETTESnemoris@yahoo.com> writes:

> [...]
> hønsehunde er ellers fuld turbo hele tiden, fysisk kan de yde meget
> mere end Tour de Trance ryttere kan for fuld indsprøjtning.

Absolut. Men nu fik vi alletiders mulighed for at komme til Østrig,
men vi skal køre selv. Og så er det altså dyrplageri at tage en stor
newf med i bilen hele vejen. Så hun kommer på ferie ved Vesterhave i
stedet for. Så jeg er sikker på at det er den allerbedste løsning for
hende. Men jeg savner hende...

Mvh Trine, som burde pakke.

Fra : Søren LH

Dato : 02-07-06 07:28

> Absolut. Men nu fik vi alletiders mulighed for at komme til Østrig,
> men vi skal køre selv. Og så er det altså dyrplageri at tage en stor
> newf med i bilen hele vejen.

Hvorfor dog det? Jeg havde min tidligere schæfer med til Alperne i bil to
gange, jeg havde ikke indtryk af at det var nogen lidelse, tværtimod. Og det
kommer min nye hund også en dag.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 02-07-06 09:09

Trine Kornum Christiansen skriblede bla:

> Absolut. Men nu fik vi alletiders mulighed for at komme til Østrig,
> men vi skal køre selv.

Hejsa er lige kommet tilbage fra en tur til Italien.
Vi kørte igennem Østrig og vær opmærksom på at der er voldsomt meget
vejarbejde over hele Østrig specielt vejen til Brennerpasset, og ca 35
graders varme i dagtimerne.
Det kræver en god vogn at køre med 10km i timen i kortegekørsel.
Så flere stå i vejkanten med mororhjelmen oppe.

Hav en god ferie Østrig er et lækkert land.
ps hunden ville såmænd sove det meste af vejen og ikke lide i varmen som jer
den sveder jo ikke som vi mennesker gennem huden.

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 02-07-06 09:39

jopa wrote:
> Hejsa er lige kommet tilbage fra en tur til Italien.

Velkommen hjem.

> Det kræver en god vogn at køre med 10km i timen i kortegekørsel.

Altså en Opel Kadett 1.4S fra '90

/Jens

Fra : jopa

Dato : 02-07-06 10:17

pwh skriblede bla:

> Altså en Opel Kadett 1.4S fra '90

Ja alt efter motorstand kunne den jo nok klare det, men ville ikke selv
satse
Det er jo sjovt nok ikke kun gamle biler der "koger" holdt flere nye i
vejkanten.

Vi tog en omvej igennem Østrig på hjemvejen for at undgå vejarbejde.
Skulle hilse og sige at Østrig er et flot land når man kører bjergkørsel.
Godt jeg havde min GPS med ellers havde vi formentlig landet i Slovenien
Kørte om natten i bælgravende mørke på bjergsider men skægt var det.
Konen var ved at føde grise så bange var hun når hun kiggede ud til højre

--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : LH

Dato : 02-07-06 12:17

Jeg er helt enig med dig Trine - lad ikke de andre give dig dårlig
samvittighed. En newfoundlænder slæber man altså ikke bare sådan med på en
lang køretur. Som du ved er jeg selv ejer af en og det ville være dyrplageri
at tage sådan en bamse med på sådan en lang tur - så skal man i hvert fald
som absolut minimum have en meget stor bil, med mørke ruder og aircondition
og hvor hunden har mulighed for stor plads. Til dem der ikke lige ved det,
så er en newfoundlænder altså en meget stor tung hund, men meget lang og tyk
pels, der i forvejen døjer meget i varmen. De har det så bedst med at ligge
ude i vandet!! Eller grave sig ned en skyggefuld plads.
Jeg har en gang været nødt til at tage min newf med til København fordi hun
skulle på landbohøjskolen. Den dag vi havde en tid var det 30 grader. Det
var en lidelsestur for hunden - og mig. Heldigvis var de så søde på
Landbohøjskolen at vi fik lov at vente ude i skyggen hvor det luftede en
lille smule.
Så det ville absolut være synd at du tog din newf med på så lang en køretur
ned gennem Europa.
LH

Fra : Søren LH

Dato : 02-07-06 12:46

"LH" <le_ha@privat.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lille smule.
> Så det ville absolut være synd at du tog din newf med på så lang en

OK, hvis en newfoundlænder er indrettet så den døjer mere i varmen er det
selvfølgelig værre end med andre hunde. Men det er ikke pelsens skyld, også
for en schæfer er det marginalt hvad den afgiver af varme gennem pelsen. Den
har en pels som muliggør at den kan overnatte udendørs i frostvejr. Hunde
afgiver deres varme gennem åndedrættet, sådan er de indrettet. Hvad
størrelse angår er det værre for en lille hund at være i solen end en stor,
det er min erfaring, og passer med naturlovene. Men ingen hund må
selvfølgelig være i en bil som henstår i solen, så når man har hunden med på
ferie er der selvfølgelig hele tiden et problem der skal løses, med at finde
et skyggefuldt sted at stille bilen eller hunden. Men glæden ved at have vuf
med på ferie overskygger for mig langt besværet .

Jeg havde ikke indtryk af at newfoundlænder er en aktiv hund, som har behov
for at røre sig i bilen. Min hund ligger bare stille når vi kører, så er
pladsen sådan set underordnet.

Mvh
Søren

Fra : LH

Dato : 02-07-06 13:12

Ja, men en newfoundlænder fylder nemt et helt bagagerum - de kan ikke lide
at sidde ret længe - vel fordi de er så tunge i det. Så den skal have
mulighed for at kan "flytte" på sig, og stå og lægge sig ned. Der er stor
forskel på en newfoundlænder og en schæfer. Schæferen er meget adræt og en
aktiv hund, hvor newfoundlænderen har det bedst med et lavt tempo. Husk vi
taler om en hund på mellem 55 og 85 kg. For min egen newfoundlænder så er
sommeren absolut den værste tid, med mindre vi så køre til vandet, hvad jeg
så gør en del: Til gengæld så kan hun ligge ude i snestorm og kulde og
blæst, dét er lige vejr for hende!

LH

Fra : Søren LH

Dato : 02-07-06 13:28

> Til gengæld så kan hun ligge ude i snestorm og kulde og blæst, dét er lige
> vejr for hende!

Det gælder nu også schæferen .

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 02-07-06 13:44

Søren LH skriblede bla:

> Det gælder nu også schæferen .

Ja da i vinters fandt vi vores sovende en dag totalt pakket ind i sne
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : Hermann Holm

Dato : 03-07-06 02:37

> [...]
> vi så køre til vandet, hvad jeg så gør en del: Til gengæld så kan hun
> ligge ude i snestorm og kulde og blæst, dét er lige vejr for hende!

Sjovt nok døjer min grønlandske slædehund mindre med varmen end mange andre
hunde, men alle springvand, kanaler, søer m.m. bliver flittigt besøgt når
vi går tur
Jeg har holdt meget øje med hende i varmen, da det er hendes første sommer
i DK, men får hun vand nok er der ingen problemer.

//hermann

--
Grønlandshunden- bare mere hund !

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-07-06 18:24

"LH" <le_ha@privat.tele.dk> writes:

> Jeg er helt enig med dig Trine - lad ikke de andre give dig dårlig
> samvittighed. En newfoundlænder slæber man altså ikke bare sådan med på en
> lang køretur.

Jeg kunne aldrig drømme om det, heller ikke selvom de spurgte efter
hende på hotellet, da de hørte at vi havde en. Utrolig mange havde
nemlig hunden med på ferie, så det var en hyggelig restaurant om
aftenen. :)

> De har det så bedst med at ligge ude i vandet!! Eller grave sig ned
> en skyggefuld plads.

Siri har tilbragt ugen i Tranum med svømmeture flere gange om dagen,
så jeg er sikker på at hun har nydt det. Hun er i hvert fald MEGET
træt nu.

Men minusset er at hun er fuldstændig filtet til og har skovflåter
overalt! Hun lugter skrækkeligt og ser frygteligt ud.

Mvh Trine