En skarpere hund ville have været rart.
Fra : pwh

Dato : 30-06-06 21:58

Jeg mødte idag en ældre herre som jeg har fulgtes med tit førhen,
han fortalte at han var blevet passet op af 8 perk.. jeg mener
indvandrer knægte og truet med kniv fordi han havde brokket
sig over at de var kommet kørende vildt på 4 knallerter hvor han gik.
Jeg spurgte om hans hund (en Schæfertæver på 3 år) ikke havde blandet
sig eller forsvaret ham på nogen måde, næh det havde hun da ikke.

Jeg føler mig da rimeligt sikker på at, for det første ville det ikke ske
med mine hunde, jeg har et par gange mødt sådan nogle grupper når
jeg lufter mine hunde, og de går altid langt uden om os.
For det andet er jeg ret sikker på at i en presset situation som han
var i ville specielt Angel ikke holde sig tilbage.

Meget ubehageligt for manden, men han har måske stolet for meget
på at Vanja havde en skræmmeeffekt siden han var så naiv at begynde
at sige noget til dem i første omgang, det tror jeg ikke at jeg havde gjort.
Jeg havde såmænd nok bare ladet dem race videre og rystet på hovedet af dem.

/Jens (som håber John læser med)

Fra : Søren LH

Dato : 01-07-06 04:54

> [...]
> gjort.
> Jeg havde såmænd nok bare ladet dem race videre og rystet på hovedet af

Jeg vil garantere at Vizla havde blandet sig, hvis det havde været hende. I
hvert fald til for nylig havde hun en ide med at bjæffe, når jeg indledte en
samtale med en person på gaden, og lige sådan hvis en person kommer lige
imod.

Men det er ikke noget jeg ønsker hun skal gøre, blandt andet hvis man skal
til prøver er det kassationsgrund, så det er noget jeg arbejder med. Men
egentlig var det jo rart at man selv kunne styre hunden på det punkt, måske
jeg skal gå igang med at lære hende "halse".

Til gengæld tror jeg ikke min nabos rottweiler vil sige noget, jeg har
aldrig hørt den skælde ud på noget.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 01-07-06 10:25

> [...]
> hende. I hvert fald til for nylig havde hun en ide med at bjæffe, når
> jeg indledte en samtale med en person på gaden, og lige sådan hvis en

Angel har det med at knurrer dybt hvis der er noget eller nogen der er forkert,
og hun har en bas som en havnearbejder, og et udseende der får mange til
at gætte på at hun er en kamphundeblanding.
Samtidigt har hun et meget udpræget instinkt for at passe på flokken,
selv den lille Felix som jeg passer for tiden har hun allerede forsvaret
mod en Bullterrier og en Schæfer som rendte efter ham.
Tyson passer mere på når vi er herhjemme, hvordan han ville reagerer
hvis jeg blev forulempet ved jeg ikke, men hans størrelse alene skræmmer
jo tit den slags mennesker væk.

> [...]
> med. Men egentlig var det jo rart at man selv kunne styre hunden på
> det punkt, måske jeg skal gå igang med at lære hende "halse".

Hvis du gerne vil have at Vizla forsvarer dig i en given situation er det
sikkert fornuftigt at du på en eller anden måde træner det.
Man kan jo åbenbaret ikke regne med at hunden gør det pr automatik,
som jeg ellers flere gange har hørt at de vil gøre.
Jeg "træner" mine i det ved at rose Angel når hun knurrer af noget der er forkert
og når hun forsvarer flokken. Begge mine hunde leger jeg så også slåskampe med
hvor de får lov til at bruge mig som bidedyr, det er self mest Angel der elsker den leg

Tyson bryder sig ikke om at bide i mig, kun hvis jeg tager et par kraftige handsker på,
så er han helt med på legen

> Til gengæld tror jeg ikke min nabos rottweiler vil sige noget, jeg har
> aldrig hørt den skælde ud på noget.
>
> Mvh
> Søren

Rotter har så den fordel at de ser så glubske ud at de færreste tør begynde på noget,
en Schæfertæve er jo ikke særligt skræmmende af udseende, så skal det værer
en stor han før det rigtigt har en præventiv effekt.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 02-07-06 06:44

> Hvis du gerne vil have at Vizla forsvarer dig i en given situation er det
> sikkert fornuftigt at du på en eller anden måde træner det.

Nej, det har jeg ingen interesse i, jeg føler mig aldrig truet.

> [...]
> elsker den leg
> Tyson bryder sig ikke om at bide i mig, kun hvis jeg tager et par kraftige

Hvis hun en dag skal forsvare dig, vil hun ikke sætte det i forbindelse med
legen. Det er vidt forskellige drifter der kører i hunden på de to
tidspunkter. Hvis du kan få legen under kommando, og overført på en nden
person, var det måske en mulighed, men så nærmer vi os bidearbejdet fra
brugshundeprogrammet eller politihundeprogrammet

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 02-07-06 09:35

> Nej, det har jeg ingen interesse i, jeg føler mig aldrig truet.

Det har min bekendt nok heller ikke gjort før nu.
Men ok, havde han holdt sin kæft fra start af var der nok heller ikke sket noget.

> [...]
> overført på en nden person, var det måske en mulighed, men så nærmer
> vi os bidearbejdet fra brugshundeprogrammet eller

Formålet med min "træning" er også mere at vise hundene hvordan mennesker
evnt slås, så de kan udvikle en form for forvar imod det.
Men primært gør jeg det nu fordi det er ret sjovt, pudsigt at se hvordan
jeg på 1 sekund kan tænde og slukke for det hos Angel.
Hun bliver slet ikke kørt op i drift, men det er nok fordi hun kun opfatter
det som leg som du skriver, fint nok med mig

/Jens

Fra : Winther

Dato : 02-07-06 12:09

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Men det er ikke noget jeg ønsker hun skal gøre, blandt andet hvis man skal
> til prøver er det kassationsgrund, så det er noget jeg arbejder med.

Fortsæt med det, jeg var lige ved at blive afvist til sidste prøve pga
samme, dommerfjoget var ikke i stand til at vurdere om hun var agressiv,
hvilket hun absolut ikke er.

Fra : Søren LH

Dato : 02-07-06 14:19

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Fortsæt med det, jeg var lige ved at blive afvist til sidste prøve pga
> samme, dommerfjoget var ikke i stand til at vurdere om hun var agressiv,

For Vizlas vedkommende er (var?) det nu agression, når det er én hun ikke
kender.

Hvilken prøve var du oppe i?

Fra : Winther

Dato : 03-07-06 14:34

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilken prøve var du oppe i?
Bare en begynder B, træner jo ellers ikke programmet, hun er jo PH hund

Fra : Søren LH

Dato : 03-07-06 18:17

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Bare en begynder B, træner jo ellers ikke programmet, hun er jo PH hund

Hvorfor foretrækker du PH?

Fra : Winther

Dato : 04-07-06 15:29

> "Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor foretrækker du PH?
Hvordan kan du da næsten spørge, det bedste og mest alsidige
brugshundeprogram/konkurrenceprogram der findes?

Fra : Søren LH

Dato : 04-07-06 20:56

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan kan du da næsten spørge, det bedste og mest alsidige
> brugshundeprogram/konkurrenceprogram der findes?

Jamen det kan jeg da sagtens, når det bedste brugshundeprogram for mig er
BHP (efter at have trænet PH to steder, BHP to steder, samt LP). Det er da
godt der er noget for enhver smag

Fra : Winther

Dato : 05-07-06 08:30

> [...]
> BHP (efter at have trænet PH to steder, BHP to steder, samt LP). Det er da

Jeg synes så at det er kedeligt, kun at træne på baner. PH programmet er jo
noget bredere, og selvfølgelig kræver det mere af både hund og fører. Men,
selvfølgelig er det sjovest hvis man har en hund der kan kåres, for først
derefter kan man for alvor begynde at konkurrere.

Fra : Søren LH

Dato : 05-07-06 18:39

> [...]
> Men, selvfølgelig er det sjovest hvis man har en hund der kan kåres, for
> først derefter kan man for alvor begynde at konkurrere.

PH er mere opgaveløsningsorienteret, BHP er mere lydighedsorienteret, på den
måde er der lidt for enhver smag, evner og hund. Fordelen ved BHP er for
mig, at man føler fremskridtene hurtigere, det er mere lydighedspræget, samt
at det ikke kræver hjælper til andet end bidearbejdet. Jeg ved ikke på
hvilken måde du mener PH kræver mere af hund og fører, f.ex. kræver BHP da
noget mere præcision og lydighed. Desuden er min erfaring er at niveau'et
blandt udøverne er højere i schæferkredsene end i PH-kredsene.

Fra : Winther

Dato : 05-07-06 22:57

> PH er mere opgaveløsningsorienteret, BHP er mere lydighedsorienteret, på
> den måde er der lidt for enhver smag, evner og hund.

Det har du ret i, dog har lydigheden da stadig meget at sige i PH, men ikke
med detaljer som hele tiden at gå kernespor eller hele tiden kigge på fører
under lydighed osv. Der bestemmer man jo selv niveauet.

Fordelen ved BHP er for
> mig, at man føler fremskridtene hurtigere, det er mere lydighedspræget,
> samt at det ikke kræver hjælper til andet end bidearbejdet.

ja, PH kræver hjælpere, det har du ret i. Men fungerer det med at hjælpe
hinanden er det da kun en fordel.

Jeg ved ikke på
> hvilken måde du mener PH kræver mere af hund og fører, f.ex. kræver BHP da
> noget mere præcision og lydighed.

Jeg vil da til enhver tid påstå, at det kræver en stærkere hund, når eks.
den skal arbejde i en mørk skov, hvor fører er ude af syne. Eller en
lagerhal, hvor hunden finder og bevogter personer. Fører skal tage højde for
øvelsesoplæg, terræn og vind, fører og hund skal kunne arbejde hvorsomhelst
og nårsomhelst. Apportering skal trænes med mange forskellige genstande, man
ved aldrig om det er en jernkæde, gummistøvle eller plasticpose med aviser,
sådan kan man blive ved med stort set alle øvelser.

Ved BHP kan hunden altid kende figurant på bukserne, samt han altid har ærme
på, Vores hunde skal finde og bevogte grupper af personer, måske gående,
eller en der læser højt siddende på en klapstol, eller måske er det ham der
fisker i den lille skovsø, der skal bevogtes. Den døde genstand kan være en
telt og en lejrbål, en reservehjul til en bil eller en kasse øl, kun
fantasien sætter grænsen. Dette kommer hverken hund eller fører sovende til,
det kræver meget træning mange forskellige steder, og en konkurrencedag
kræver, at hunden har en god kondition.

Ved BHP kender man jo programmet, ja hunden behøver næsten ikke have fører
med, for den kender sandelig også programmet. Hunden arbejder på et
overskueligt område, altid så fører er inden for rækkevidde, derfor kan man
også altid deltage med knap så driftige og stærke hunde.
Fordelen ved BHP er så til gengæld, at det er publikumsvenligt.

Desuden er min erfaring er at niveau'et
> blandt udøverne er højere i schæferkredsene end i PH-kredsene.

Der er gode og dårlige hf begge steder. I PH mangler vi gode figuranter,
især indlæringsfiguranter, og jo, i lydighed, bare hunden følger hf og gør
hvad den skal, det kan give max point. Men, så kan det være lydigheden skal
udføres i græs op til knæene og så mange muldvarpeskud at man næsten har nok
i at redde sig selv. Min lydighed til kåring foregik hvor der næsten lige
var spredt gylle, Jeg kunne lugte gyllen i bilen i mere end en måned.
Jo BHP kræver mere præcis lydighed, PH kræver en selvstændig hund og en
udført opgave. Jeg så en meget lydig hund til en konkurrence, den kiggede op
på hf hele tiden, men havde den ikke gjort det, så havde den i stedet
opdaget fig, der krydsede vejen i 4 min stoppet. Vores hunde må heller
aldrig blive så lydige, at vi kan kalde dem væk fra figurant eller genstande
under runderingen.

Fra : Søren LH

Dato : 06-07-06 21:54

> [...]
> opdaget fig, der krydsede vejen i 4 min stoppet. Vores hunde må heller
> aldrig blive så lydige, at vi kan kalde dem væk fra figurant eller

Det lyder som om du træner et godt sted . Men det er jo meget
tidkrævende, og så er både jeg selv og min hund glad for lydighedsarbejde,
og som sagt er man i BHP ikke afhængig af hverken træningspartnere eller
specielle steder, bortset fra redskaberne på træningsbanen til visse ting.
Derfor er BHP det rigtige for os.

Ja, der er mangel på ikke bare gode figuranter i PH, men også gode trænere i
al almindelighed, men de findes selvfølgelig. De trænere jeg havde det ene
sted, som jeg ikke vil nævne her, var simpelthen så elendige at det var en
ynk, alle hundene var simpelthen ulydige. Jeg har aldrig har aldrig noget
sted hørt så mange udtalelser af typen "hvor er han fræk idag", "der har
lige været en tæve forbi" o.s.v .

Ja, PH kræver en selvstændig hund, det er jeg enig i. Min gamle hund, som
jeg trænede PH med i en overgang, var faktisk ikke selvstændig nok. Min
nuværende hund er til gengæld enormt selvstændig, ikke mindst af en schæfer
at være.

Fra : Winther

Dato : 06-07-06 22:30

> [...]
> jeg trænede PH med i en overgang, var faktisk ikke selvstændig nok. Min
> nuværende hund er til gengæld enormt selvstændig, ikke mindst af en

Jeg var også spændt på, hvad min hund sagde til skuddene til prøven, for
normalt når vi skyder, så er det for at hetze hunden inden et stop, men det
gik nu ganske godt. Hun så også apportbukkene blive sat ud, og selvfølgelig
troede hun, at det skulle være fremsendelse på død genstand, sådanne
problemer ryger i jo ikke i, når de er vant til baner. Min hund er så
temperementsfuld, at hun kan begynde at give hals af dommeren, hvordan skal
hun vide at hun ikke skal give hals af ham, det er jo cirka sådan vi starter
træningen af bevogtningen. Vores hunde lærer jo at give hals af figuranter
som hverken har bukser eller ærme på.

Jeg deltog jo bare for at stytte kredsens arrangementer, så et par dage før
øvede vi i at sidde foran ved indkald og apportering. Gruppen prøvede hun
første gang under konkurrencen, så 96 point og fortrinlig er da vist ganske
godt gået af en nykåret PH hund Ja, hvad kunne det ikke blive til hvis
man begynder at træne

Fra : Kim Sorensen

Dato : 01-07-06 23:42

> [...]
> gjort.
> Jeg havde såmænd nok bare ladet dem race videre og rystet på hovedet af

Hej

Hvis det er forsvar man ønsker at træne med sin Schæferhund vil det nok være
klogest at henvende sig i Schæferhundeklubben eller PH.
Her lærer hundende på forsvarlig vis hvordan og hvornår der må forsvares.

/Kim

Fra : pwh

Dato : 02-07-06 00:22

> [...]
> nok være klogest at henvende sig i Schæferhundeklubben eller PH.
> Her lærer hundende på forsvarlig vis hvordan og hvornår der må

Det kan jeg kun give dig ret i, men hvad gør os med de mere gængse
racer så, den med at hunden pr automatik forsvarer en holder åbenbart
ikke en meter.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 02-07-06 06:38

> Det kan jeg kun give dig ret i, men hvad gør os med de mere gængse
> racer så

Det du lærer i Schæferhundeklubben og PH kan ikke anvendes umiddelbart, der
skal man selv bygge videre, hvilket jeg mener er ulovligt. Jeg ved heller
ikke om du kan afsætte tid til det, for det kræver en del. Grunden til at du
ikke kan anvende en blandingshund til den slags er at man skal være sikker
på at hunden er i besiddelse af det genetiske grundlag, som kræves. Og i det
hele taget skal man ikke anvende sin hund som våben. Hvis man ansagger hund
fordi man føler sig utryg må man anskaffe en hund som alene ved sit udseende
virker skræmmende, som du selv er inde på.

> den med at hunden pr automatik forsvarer en holder åbenbart
> ikke en meter.

Nu blev manden vel ikke angrebet, kun truet. Og du har ikke set det selv, så
én ting er hvad en fyr måske fortæller han har oplevet, en anden kan være
hvad der reelt er forgået.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 02-07-06 09:22

> [...]
> føler sig utryg må man anskaffe en hund som alene ved sit udseende
> virker skræmmende, som du selv er inde på.

Nu var spørgsmålet også mere af teoretisk art fra min side om hvordan
man træner sine blandingshunde op til forsvar.
Jeg har mine hunde for hyggens skyld og ikke fordi jeg føler mig truet
af omverdenen, så havde jeg nok også valgt nogle skarpere racer
At jeg så værdsætter at de passer på huset og flokken synes jeg ikke
at der er noget galt i, og derfor roser jeg dem også når de gør det.

> Nu blev manden vel ikke angrebet, kun truet. Og du har ikke set det
> selv, så én ting er hvad en fyr måske fortæller han har oplevet, en
> anden kan være hvad der reelt er forgået.

Rigtigt nok, jeg var der heldigvis ikke og har kun hans ord for hvad der skete.
Han fortalte konkret at han var blevet omringet af de 4 knallerter, og at den
ene perker havde holdt en springkniv op til struben af ham.
jeg har ingen grund til at tro at han lyver, som sagt kender jeg ham rimeligt godt.
Om man kan kalde det for et angreb synes jeg da nok man kan,
skulle hans hund vente på at kniven var blevet stukket ind i halsen før den reagerede,
så kunne det da ligesom værer ligemeget

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 02-07-06 11:51

> [...]
> Jeg har mine hunde for hyggens skyld og ikke fordi jeg føler mig truet
> af omverdenen, så havde jeg nok også valgt nogle skarpere racer

Jeg har heller ikke haft dette i tankerne overhovedet ved valg af hund.

> At jeg så værdsætter at de passer på huset og flokken synes jeg ikke
> at der er noget galt i, og derfor roser jeg dem også når de gør det.

Jeg træner faktisk forsvarsarbejde i Schæferhundeklubben med Vizla, men det
vil hun ikke forstå at tage i anvendelse hvis jeg blev truet. Her er det
hundens forsvarsdrift, som styrer hunden, og den er ikke i spil i
forsvarsarbejdet, paradoksalt nok.

Her var Vizla ikke forblevet passiv.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 02-07-06 06:47

> Det kan jeg kun give dig ret i, men hvad gør os med de mere gængse
> racer så, den med at hunden pr automatik forsvarer en holder åbenbart
> ikke en meter.

Træner her: http://www.k9prosport.dk/
(men ikke med min anbefaling)

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 02-07-06 09:28

> Træner her: http://www.k9prosport.dk/
> (men ikke med min anbefaling)

Pt har det som sagt ikke min interesse, men får jeg en dag en oplevelse
som min bekendte kunne jeg da godt finde på det.
Men som sagt havde jeg sikkert også taklet situationen på en anden måde
end han gjorde, man ved aldrig hvad den slags psykopater hiver ud af inderlommen.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 02-07-06 09:15

pwh skriblede bla:

> Det kan jeg kun give dig ret i, men hvad gør os med de mere gængse
> racer så, den med at hunden pr automatik forsvarer en holder åbenbart
> ikke en meter.

Min ville og det er rimeligt generelt for den race.
Min ville så også angribe på kommando men det er en anden sag

ps afleverede hunden på internatet og de havde fået en ansat (kvinde) på
flextid tror jeg det hedder.
Milo gik straks hen til hende og lugtede hende i skridtet hvorefter han
pissede på hende.
Det kaldes dominans

Hun har ikke kunnet kommet til ham i den uge han var der fortalte dem der
ejer internatet.
Det er en opførsel der tit ses ved dominante schæferhanner, jeg har set det
før på træningsbanen
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 02-07-06 09:46

> Min ville og det er rimeligt generelt for den race.

En Schæfer af Milo's størrelse havde skræmt dem væk bare ved at værer der.

> Min ville så også angribe på kommando men det er en anden sag

Har du da lært han en kommando for det :-?

LOL Milo rules
Der røg kaffen i den forkerte hals

/Jens

Fra : jopa

Dato : 02-07-06 10:24

pwh skriblede bla:

> Har du da lært han en kommando for det :-?

Problemet med en driftig schæferhan er nok at sørge for at dæmpe det i
stedet for at at fremme det.
Tror det er indbygget i ham.
Behøver kun at sige "tag ham"
Og ja du behøver ikke at spekulere på om han så ville bide
Jeg har ikke øvet figurent arbejde med ham så det vil være bidning på må og

Er så vidt med ham nu at jeg kan afdække ham på gårdspladsen selv om der er
gæster, og "som regel" bliver han liggende
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 02-07-06 11:41

jopa wrote:
> Behøver kun at sige "tag ham"
> Og ja du behøver ikke at spekulere på om han så ville bide

Havde det ikke bare været herligt at kunne gører i den situation
som min bekendt var i, jeg ville ikke have det mindste ondt af de rødder.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 02-07-06 11:45

"jopa" <spam@nøøø.invalid> skrev i en meddelelse
> pwh skriblede bla:

> Problemet med en driftig schæferhan er nok at sørge for at dæmpe det i
> stedet for at at fremme det.

Øhhh - dominans og drift er i min verden vidt forskellige ting, uden skyggen
af sammenhæng...........

> Tror det er indbygget i ham.
> Behøver kun at sige "tag ham"

Har du lært ham den kommando? Hvad gør han på kommandoen?

Og velkommen hjem fra ferie

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 02-07-06 13:25

Søren LH skriblede bla:

> Øhhh - dominans og drift er i min verden vidt forskellige ting, uden
> skyggen af sammenhæng...........

Tror da heller ikke jeg har sagt andet ?

> Har du lært ham den kommando? Hvad gør han på kommandoen?

Om så jeg sagde "spis ham " ville det virke på samme måde, det er tonefaldet
og min attityde han reagerer på.
Hvad han gør på kommandoen Hmmm han bliver aggresiv som ind i H og vil bide.
Har kun prøvet det på et par af mine kollegaer, dog havde jeg ham heldigvis
i snor.

> Og velkommen hjem fra ferie

Takker og Italien/Østrig er dejligt men ved Garda er der skisme for varmt
35/40 gr.
--
Mvh.John
www.john.jp-web.dk