Træning af hund som ikke gider godbider
Fra : kazz

Dato : 28-06-06 20:19

Hey

Vi er de lykkelige ejere af en Norsk Buhund
Han har en utroligt venligt sind og er en kanon vagthund
Vi har gået på skole med ham af flere omgange, men alle gangene har
træningen været baseret udelukkende på belønninger med godbider.
Mad er desværre ikke det der fylder mest i hans liv, og jeg vil lægge
hovedet på blokken på at jeg kan vifte ham om næsen med en oksemørbrad uden
reaktion, hvis ikke han lige er sulten altså *SS*

Vi har flere gange søgt hjælp til alternative træningsmetoder hos de
"lærere" der var på både hvalpe og ungehunde skolen, men uden succes, det
hele var baseret på godbider.

Er der nogle som har nogle gode ideeer til alternativer, ud over ros ros og
atter ros. ??

Pt. har vi et problem med at lære ham at komme når vi kalder og han ikke har
snor på.
Går han i en sporline er der ingen problemer med at få ham til at komme,
uden at bruge snoren vel at mærke.
Når vi tager snoren af ham, er det som om at han slukker fuldstændigt for
ørene og vi kan kalde alt det vi vil, uden han gider kommer.
Vi har brugt utroligt meget tid på at rose ham når han nogle få gange er
kommet når vi har kaldt og vi har altid ladet ham løbe igen første gang han
kommer, så han ikke får fornemmelsen af at han kommer i snor hver gang vi
kalder på ham.

J & L

Fra : Ukendt

Dato : 28-06-06 20:46

"kazz" <kazz@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:44a2d603$0$13940

> Vi har flere gange søgt hjælp til alternative træningsmetoder hos de
> "lærere" der var på både hvalpe og ungehunde skolen, men uden succes, det
> hele var baseret på godbider.

Hvilket er en fejl, efter min mening...
Her i huset bruges ros og af og til legetøj som belønning....

> Er der nogle som har nogle gode ideeer til alternativer, ud over ros ros
> og atter ros. ??

Ros virker næsten altid. Kan evt. kombineres med bold, reb, pivedyr eller
andet, som hunden evt. er glad for ?

> Pt. har vi et problem med at lære ham at komme når vi kalder og han ikke
> har snor på.

Hvor gammel er han ?

> Når vi tager snoren af ham, er det som om at han slukker fuldstændigt for
> ørene og vi kan kalde alt det vi vil, uden han gider kommer.

Har i prøvet at løbe den anden vej ?
Prøv også derefter, at lægge jer ned på knæ og lad som om, at i har fundet
noget spændende i græsset.
Klap ham og ros meget, når han kommer. Rør gerne ved hans halsbånd også,
uden at give ham snor på. Husk kommandoen "fri", når i lader ham løbe igen.
Ros altid, når hunden kommer- også selvom det kan tage lidt for lang tid,
efter jeres mening, i starten

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 28-06-06 20:47

> [...]
> hovedet på blokken på at jeg kan vifte ham om næsen med en oksemørbrad
> uden reaktion, hvis ikke han lige er sulten altså *SS*

Måske er det løsningen - at han skal være sulten når I træner med ham... En
sulten hund der ved du har mad i lommen, er som regel indstillet på at høre
efter og dermed udløse belønningen.
Vores Berta er heller ikke noget madøre og hendes almindelige foder er helt
uinteressant som belønning.
Løsningen for os er at blande hendes almindelige mad med små stumper af
kalkunbacon eller mager pølse. Nogle gange får hun kødet, andre gange
tørfoderet der smager/dufter af det røgede kød. Hun er helt vild med det -
også selv om hun ikke er "gammelsulten". De gange hun har været udstillet,
har hun været sulten og hendes opmærksomhed er 100% rettet mod handleren.

Og sidst men så absolut ikke mindst... Fortsæt endelig med at rose og
omvendt, når han ikke gør som han skal så ignorér ham. Det er selvfølgelig
svært at ignorere en hund der smutter fra Jer, så lær ham systemet med andre
øvelser.
I starten er det vigtigt at udløse godbidder hver gang han gør som han skal.
Langsomt kan der varieres med ros uden godbidder...

Held og lykke - Winnie

Fra : Anti Buhund

Dato : 29-06-06 06:53

kazz wrote:

> Er der nogle som har nogle gode ideeer til alternativer, ud over ros ros og
> atter ros. ??

Jeg har i øjeblikket min anden norske buhund, som jeg træner lydighed
og agility med.
Mine har også været fuldstændig ligeglade med godbidder. Min
nuværende tæve, Anti, spiser langt fra hver dag, og da slet ikke
hvis det er tørfoder jeg serverer. Efter jeg er gået over til Barf
går det lidt bedre.
Hvis jeg skulle sulte hende til at arbejde sammen med mig, så skulle
der altså gå 3-4 dage, hvor hun ikke fik noget at spise. Efter min
mening er det ikke en acceptabel måde at træne hund på. Jeg kan ikke
selv koncentrere mig om at lære nyt, hvis jeg er sulten, så det vil
jeg heller ikke forlange af min hund.

Jeg har fundet en anden løsning på problemet. Belønningen til mine
hunde er pivedyr.
Det var ret dyrt til min første hund, som i løbet af ca. 1 minut
kunne få pivedyret til at holde op med at pive.......og han var ikke
interesseret i, at jeg skulle have det tilbage før det var helt
dødt.....
Til Anti har jeg anskaffet 2 små pivedyr af stof, som er fuldstændig
ens (meget vigtigt). Så er belønningen, at jeg kaster det ene
pivedyr, hun henter det og afleverer det for at få mig til at kaste
det andet. Ind imellem leger vi lidt trækkeleg. Efter nogle gange
ryger pivedyrene i lommen og så kan vi træne videre. Samme leg kan
bruges med bolde, hvis hunden tænder mere på det.

Jeg har set det virke på mange buhunde, så jeg krydser fingre for at
det også virker på din.

Susanne Pedersen og Anti
www.teambuhund.dk

Fra : kazz

Dato : 29-06-06 14:46

"Anti Buhund" <sp@vejle.ds.adp.com> skrev i en meddelelse

kazz wrote:

> [...]

bruges med bolde, hvis hunden tænder mere på det.

Jeg har set det virke på mange buhunde, så jeg krydser fingre for at

Pivdyr er en løsning som vi har prøvet en del gange og det virker de første
par gange, men han mister hurtigt interessen for dem, eller "slår dem ihjel"
når han får dem.
Jeg tror dog at vejen frem ligger inden for det område, for han er meget
interesseret i at løbe efter ting vi kaster, det kniber bare lidt med at
komme helt hen til os igen, ofte bliver bolden eller pinden smidt efter et
par meter, når der er nye ting som fanger hans opmærksomhed.

Ang team buhund, så lyder det utroligt interessant og vi vil se om vi kan
finde tid til at deltage i det, så vi kan få høstet lidt flere Buhunde
erfaringer.
Vi bor i Århus så det vil være muligt at nå de ting afholdes i jylland

L&J

Fra : C.H

Dato : 29-06-06 21:47

> [...]
> han kommer, så han ikke får fornemmelsen af at han kommer i snor hver gang

Måske klikkertræning kunne være noget for Jer? Jeg sætter et link til en
beskrivelse - der findes sikkert et utal af dem, men bare så I får en
fornemmelse

http://www.hundelivet.dk/artikler/klikker.html

CH

Fra : 0h-paradis

Dato : 29-06-06 23:20

> Måske klikkertræning kunne være noget for Jer? Jeg sætter et link til en
> beskrivelse - der findes sikkert et utal af dem, men bare så I får en
> [...]
Ja og her kommer godbidder så ind i billedet igen (til en hund der ikke
gider godbidder)

Citat fra linket Dette gøres lettest ved at udruste sig med en bunke
uimodståeligt lækre godbidder. Tag klikkeren i den ene hånd og hav
godbidderne indenfor rækkevidde. citat slut
fra
Jørgen

Fra : Anti Buhund

Dato : 30-06-06 06:28

> [...]
> erfaringer.
> Vi bor i Århus så det vil være muligt at nå de ting afholdes i jylland

Ideen er netop, at man har to ens pivedyr (eller bolde), for at du
altid kan have den, der er mest interessant. Lige så snart hunden
samler det pivedyr op som du har kastet, så begynder du at lege med
det andet pivedyr. Så kommer hunden for at være med i legen. Hvis han
har pivedyr nr 1 med tilbage, så sørger du for at få fat i det inden
du kaster nr 2. Hvis den ikke er med tilbage, så kaster du nr. 2 i den
modsatte retning, så du selv kan samle nr. 1 op. Hunden må aldrig få
mulighed for at "eje" begge pivedyr samtidig.
Man behøver ikke kaste pivedyrene langt. Bare et par meter i starten
for at vænne hunden til at komme tilbage. Så kan man også lade
hunden have snor på indtil den forstår hvad legen går ud på.

I må meget gerne komme og være med i vores Team Buhund arrangementer.
Vi er altid glade for at møde nye buhunde og deres mennesker
Det er ikke alle deltagere, der er lige seriøse omkring træningen,
men vi har det meget hyggeligt sammen og får prøvet lidt af hvert
sammen med hundene.

Susanne og Anti

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 02-07-06 19:23

kazz skrev:

> [...]
> hovedet på blokken på at jeg kan vifte ham om næsen med en oksemørbrad uden
> reaktion, hvis ikke han lige er sulten altså *SS*

Hej

Vores hund var heller ikke interesseret i godbidder eller mad i det
hele taget som ung. Så Gizmo blev trænet op udelukkende gennem leg.
Dvs lidt kort leg med noget yndlingslegetøj som belønning når der
trænes. Man får et kanon forhold til sin hund ved at træne på denne
måde. Og det er på en måde mere end bare belønning. Det er et
sammenspil mellem dig og hunden.

LN